... המ חיריק, הד דגושה בדגש חזק והאות ה במפיק.. (שלא יישמע: ומדינה של גיהנום). לאחר הנחת תפילין.... וארשתיך לי באמונה, וידעת (העין
בפתח) את ה. ... וכליל לאשים...הש בדגש חזק! ... הראנו ה חסדך וישעך תתן לנו.. (הי בסגול ולא בחיריק). ... למען יזמרך כבוד ולא ידום...ולא: יזמרך. ... ה, בונה ירושלים המילה בונה מנוקדת בצירי ולא בסגול. משום מה מצאנו בין המתפללים בהגייה התימנית, משבשים והוגים את המילה בונה בסגול (כאילו
פתח רחב), ראה הערה דומה במילה ידשנה. הערה, תוספת למתבוננים: המילה בונה בניקוד סגול נראה כי היא פעולה כי הבית אשר אני בונה... (דהב ב, ח), הבונה בשמים ... בשם ה עושה שמים וארץ. יזכור כל מנחותיך, ועולתך ידשנה (הנון בסגול!) סלה. (יש מהתימנים טועים. והוגים אותה בקמץ שהרי הם הוגים סגול
ופתח כמעט באופן זהה). ... ו (י) הי עתם לעולם...הו בחיריק מלא, הי נחה וישב (השין בסגול) עליהם את אונם... .. יגדיל תורה ויאדיר... (תחת הא שוא נח, ולא חטף
פתח . והדלת דגושה כדין בגד כפת). מגדל - עוז שם ה בו ירוץ צדיק ונשגב יש לקרוא מגדל (האות ד מנוקדת
בפתח ולא: מגדול עוז).. בקריאת התורה: כל מילה הראובני או לראובני הא נחה! אין להגות אותה. יש לקרוא מילה זו ה - רו - בני או ל - רו - בני ומה עם: יששכר - ... - לשון רבים) ועוד רבות הדוגמאות עינך - לשון יחיד. עיניך לשון רבים (גם מצאנו עינך ללא יוד לשון רבים) בהגייה התימנית, השוא נע יבוטא כחצי
פתח והסגול
כפתח רחב (כך נקרא הסגול בפי יוצאי תימן). וכיצד יבחינו יוצאי תימן בין ויאמר לבין ויאמר? למי אוזניים חדות במיוחד יבחין בין סגול
לפתח ואם לא ישים לב להבחנה הבולטת: הראשון מלעיל והשני מלרע. יש להקפיד ולהבחין בין שוא נח ובין שוא נע: שוא נע או שוא נח - כיצד נדע? ישנם 5 כללים לדעת ... שוא הנמצא מתחת לאות ל הוא שוא נח או נע? כיצד נהגה אותו? אם הוא נח, הרי שמילה זו יכולה להישמע כעלמה=נערה, ואז האות ע צריכה להינקד
בפתח, כדין הברה סגורה לא מוטעמת שאמור להינקד:
פתח ולא קמץ. (או קמץ קטן, והרי אין הוא קמץ קטן). ואם בכז האות ע מנוקדת בקמץ, כנראה שהניקוד שוא שמתחת לל אינו נח. התימנים הוגים בעו - ל - מו כדין קמץ קטן והשוא מתחת לל נחשב לשוא נע. (שוא נע בהיגוי התימני כחצי
פתח) על פי מנחת שי דניאל ו א: בע - למא הל בשוא נח, וכן במילים לע - לם לע - למי ע - למיא וכד. וזה הכלל: בלשון תרגום וארמית, השוא שאחר תנועה גדולה בדכ ... לצערנו, חלק לא מבוטל, בעיקר צעירים בקהילת עדת תימן, אינם הוגים את השוא נע כמקובל!!! הטועים, הוגים כמעט בכל המקרים את השוא נע כמו חצי
פתח ואינו כך! אלא: כלל א): שוא נע בדכ נהגה כמו חצי
פתח או פתח קל. כלל ב): הזכרנו לעיל: כל שוא נע שיבוא לפני האות י נהגה אותו כחיריק קל. כל שוא דלהלן יהודי תימן יהגו אותו כמעט כמו חיריק: וירא - יהגו: וירא. ...