... יראו שמות לג כג) ויש לו רגל (הארץ הדום רגלי ישעיה סו א) והוא, יתברך, לפעמים כועס ומתרצה ולפעמים קוצף ומעניש ועוד כהנה וכהנה עניינים שבהגשמת האלוהים (והוא מלשון
גשמיות וקיום בעולמנו, הנראה והנתפס בחושים). ודאי יאמר התלמיד הנבון כי כל אלה ... אתי לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום כגון אופנים ושרפים וחיות הקדש ומלאכי השרת אמר אביי לא אסרה תורה אלא שמשין שבמדור העליון הנה כך לדעת הגמרא יש דמויות
גשמיות של המשמשים לקבה ואף לאלהים עצמו יש צורה. ומה היא צורתו? צורת אדם (ואולי ... באספקלריא המאירה. ופרשי: כסבורים לראות ולא ראו ומשה נסתכל באספקלריא המאירה וידע שלא ראהו בפניו, והרי אנו רואים את כולם מסכימים שגם משה וגם הנביאים ראו אלוהים
גשמי, בעל צורה, ורק נחלקו חכמים בטיב הראייה ואיזה חלקים ראו. ונאמר אגב אורחא ... כלל לאסור על הדמויות של שור אריה ונשר שהרי הנביאים רק ראו דמויות דומות לאלה משום שנסתכלו דרך זכוכית שאינה נקיה... בוא וראה שלא רק לאל ולמלאכים נתנו הראשונים
גשמיות . הרמבן אף מגשים את הגיהנום ואת גן העדן. וכך כתב בספר תורת האדם שער הגמול ... כי אם המלאך הוא ביטוי לכוחות הפועלים באדם ובטבע מה שייך לאמר את שאמרו התוספות? ואף שהרמבם העיד על עצמו בכמה פעמים ששערי פירושים לא נסתמו (ויכול הוא לתרץ את
גשמיות האל שנמצא בכתובים) סוברים אנו כדעת האבן עזרא בדניאל א א: כי איך יתכן ... מה שכל כך ברור מדברי השגת הראבד: הרבה מחכמי ישראל, תנאים, אמוראים וראשונים החזיקו בתפיסת ההגשמה והאמינו כי לאלוהים ולמלאכיו, לשדים, לגן העדן ולגיהנום יש צורות
גשמיות ממש ומקום מוגדר בתוך עולמינו החושי. במלחמתו נגד הגשמת האלוהות לא הלך הרמבם בדרך סלולה כלל אלא יצא נגד דעתם של רבים וטובים מחכמי היהדות. מלחמת הרמבם בהגשמת האל לא קלה היתה כי המקרא והכתובים מלאים ביטויי
גשמיות של האל ומשרתיו ונראה ברור כי הכותבים והלומדים אכן האמינו
בגשמיותם של אלה. הרמבם עצמו מודה כי כדי לעמוד בפרץ אף סירס את הכתוב למען התבונה. ... מבקש הדעת, כי נצחונה של שיטת הרמבם קלה היתה או מיידית. שנים רבות אחרי פטירתו עוד נאבקו בדעותיו רבני אשכנז, ספריו הוחרמו ונשרפו ותפיסתו את האל כמי שאין לו
גשמיות בכלל נדחתה בזעם. תפיסותיו אלה, שהיום מקובלות על הכל (יג עיקרים שלו אכן ... האמונה של היהודי המאמין) לא היו מקובלות כלל, גם מאות שנים לאחר מותו. שים נא ליבך על דברי הגרא (יורה דעה קעט סק יג) היוצא חוצץ נגד הרמבם על שהכחיש את המציאות
הגשמית של השדים, לחשים וכשפים עד שכתב עליו: שנמשך אחר הפילוסופיא ולכן כתב ... והפילוסופיא היטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך מליצי ולעקור אותן מפשטן חו . גם העתקנו דבריו של הגרא במה שכתבנו על פרשת במדבר ועיין שם. ומה יגיד הגרא על הרחקת
הגשמיות האלוהית שכתב הרמבם? האם גם שם יטען שהדברים כפשוטן (במקרא ובגמרא) ושרק ... עליו מהו ואיך הוא ולמה הוא, אך הבורא יתעלה אין אדם רשאי לשאול עליו אלא באם הוא בלבד, וזהו שכתב קצות החושן בהקדמתו: מה לשכל אנושי להבין בתורת ה? אבל נראה שבלי
גשמיות במעשה עליון אי אפשר. אחרי שהרחקת הגשמות נתקבלה על רוב שלומי ישראל התחילה ...