... וריכוז - הדרך הנכונה לאבחן בתחילת שנות ה - 90 כ - 5% מהאוכלוסיה אובחנו כסובלים
מהפרעות קשב וריכוז. מאז ועד היום התופעה תפסה מימדים עצומים ומשנה לשנה המספרים עולים ועולים. כיום אנו כבר עומדים על מעל ל - 20% מאובחנים באופן רישמי וזאת רק בקרב אוכלוסיית הילדים. כלומר, 1 מכל 5 ילדים ימצא כלוקה
בהפרעה בגווניה השונים.
הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות יכולה לנבוע מגורמים רבים מאוד. כמו כן
להפרעה זו יש שלל צורות התנהגות היכולות להעיד על כך שלילד קיימת
הפרעה, שלל סימפטומים ושלל דרכים לקבוע שאכן ילדכם סובל
מהפרעה זו. עקב כך יש לנהוג במשנה זהירות כאשר באים לאבחן האם
ההפרעה קיימת. לפני שאגש לאופן בו ניתן לאבחן באופן נכון ויעיל האם ילדכם סובל
מהפרעה זו אסביר מה היא
הפרעת קשב וריכוז.
הפרעת קשב וריכוז הינה תסמונת ניורולוגית העוברת בדרך כלל בתורשה. היא מתאפיינת בהסחות דעת, אימפולסיביות וחוסר מנוחה. תסמינים אלו קיימים למן גיל הילדות. הגדרת ה - DSM
להפרעה:
הפרעת קשב וריכוז היא דפוס מתמשך של חוסר קשב ו או היפראקטיביות אימפולסיביות חמור יותר וניכר יותר (מינון) מאשר ניתן לצפות אצל אלו הנמצאים באותה רמה התפתחותית (DSM עמ 75) לפי בארקלי -
ההפרעה נמצאת בתחום השליטה העצמית, האם ברצונו או ביכולתו של הילד לשלוט בהתנהגותו. (בארקלי 2003 עמ 31) עוד מוסיף ספר האבחונים של ה - DSM -ואומר: על מנת שאדם יאובחן כסובל
מהפרעות קשב וריכוז חייבים להתקיים הקריטריונים הבאים: חלק מהתסמינים של ההיפראקטיביות, האימפולסיביות או חוסר הקשב חייבים להתקיים לפני גיל 7. חלק מהלקויות חייבות להתקיים בלפחות 2 סביבות חיים שונות. תנאי הכרחי לקיום
ההפרעה - הינו
הפרעות משמעותיות בתפקודים החברתיים, לימודיים ו או תעסוקתיים. (DSM 2000) אז כעת, כאשר יש לנו ידע בסיסי אודות הגדרת
ההפרעה ותסמיניה, ניגש לראות כיצד יש לאבחן בצורה נכונה ומה הן ההשלכות על אבחון לא תקין. אבחון לא תקין והשלכותיו: הורים רבים ... בעיה זאת לכך שהוא פחות טוב מאחרים. משכך נגררים גם פעולות הגורמות לירידה בתפקוד באופן לא מודע ובאופן מודע. גם אנו המבוגרים, ההורים, נוטים לחשוב כי ילדים הסובלים
מהפרעת קשב וריכוז הינם ילדים בעלי יכולות נמוכות וכי יהיה קשה להם להגיע להישגים כמו כל ילד רגיל. אנו סמוכים ובטוחים כי ילדים אלו ... השקעה יותר מבכל ילד אחר. וגם אנו מתחילים לבצע פעולות באופן לא מודע הגורמות לרגרסיה אצל הילד. אנו לא אשמים, גם הילד שלנו לא אשם! אנו פשוט לא יודעים מספיק אודות
ההפרעה, אודות היכולות כאשר קיימת
ההפרעה ואודות דרכי האבחון. שילוב זה של מצוקת ההורה ודרך חשיבתו אודות
ההפרעה לבין מצוקת הילד ודרך חשיבתו יוצרות תהליך של רגרסיה אצל הילד. ומרגע האבחון אצל מרבית הילדים יש ירידיה משמעותית בתפקוד. ... לקבוע האם הילד שלכם צריך אבחון והאם זה נכון לשלוח אותו ולהעביר אותו את התהליך הזה. צר לי לומר אך במקרים הללו - האצבע על ההדק קלה מידי. עליכם להבין הורים יקרים כי
הפרעת קשב וריכוז הינה
הפרעה נוירולוגית כפי שצוין מעלה. אולם כיום תחת הכותרת:
הפרעות קשב וריכוז נכנסים גם
הפרעות רגשיות. עליכם לדעת כי ילד עם
הפרעות רגשיות אינו ילד שצריך אבחון. ילד עם
הפרעות רגשיות הוא ילד שצריך טיפול רגשי. ושום תרופה כגון ריטלין או קונצרטה לא תפתור את הבעיה הרגשית. בבעיות רגשיות לא מטפלים ... לפני שאנו שולחים לאבחון ואם אנו חושדים כי אכן קיימת בעיה מסוימת עלינו לשלול בראש ובראשונה את התרחישים הבאים: האם הילד ישן טוב? אינו מתעורר בלילה, אינו סובל
מהפרעות נשימה, סיוטים וכדומה. האם הילד ישן מספיק שעות? בהתאם לגיל הילד ישנן מספר שעות שינה אותן הוא חייב לישון על מנת שיתפקד ... שינה, לדיאטנית, לרופא עיניים, לבדיקת שמיעה, להדרכת הורים וילדים, פסיכולוג. גשו לאן שצריך לגשת בהתאם לבעיה הקיימת. ילד שסובל מאחת התופעות הללו באופן אוטומטי חווה
הפרעות בקשב וריכוז ולכן אם ישלח לאבחון יימצא כסובל
מההפרעה בעוד שאינו סובל ממנה היא נגרמת מגורם חיצוני אחר. כאשר מאבחנים ילד כסובל
מההפרעה בעוד שה