... והדת המונותיאיסיטית - חלק 2. תודעת אשמה הלכה והתפשטה בעם היהודי, עד שאחד מבני העם, פאולוס, שהיה שליחו של ישוע, למרות שלא הכיר אותו כלל, מצא בגזר דין מוות של תועמלן
דתי קודם, ישוע, דרך לנתק את
הדת החדשה, הנצרות, מהדת היהודית. החטא ... אחים שהכריעה את האב. בין אם היה ובין אם הוא פנטזיה הרי זו חזרה של מציאות שנשתכחה. הגיבור המתמרד נגד האב. לכאורה היה רצון לפייס את האל האב, הנצרות הייתה לדת הבן.
היהדות הייתה
דת האב. ברמה מסוימת
הדת החדשה הייתה נסיגה תרבותית. שוב לא ... הרבה יותר מאוחר. למעשה לרוב אולצו לכך. מתחת לטיח הם עדין עובדי אלים רבים. למעשה הם שונאים את הנוצרים אלה שעשו הסטה לכיוון היהודים, מכיוון שהדת החדשה שלהם מוצאה
ביהדות. האיסלם, אומר פרויד, נוסד כחיקוי לדת היהודית, ונראה כחזרה מקוצרת שלה. דומה שמטרתו של הנביא הייתה לאמץ את
הדת היהודית בשלמותה. הערבים שבו וזכו באב קדמון. עד מהרה נעצרה התפתחותה של
הדת החדשה. כדי להבהיר את האפשרות של ... גאולה הביאה לשנאת היהודים, שסירבו להכיר במשיח החדש. משה הוא זה שטבע את קו האופי הזה. הוא נתן להם את חוש הכבוד המיוחד. את ההתקדשות. הוא נטע את הכבוד העצמי הלאומי בתוך
הדת. איזה כוח צריך האיש הגדול? ברור שלא ... לאיש הגדול הן למעשה תכונותיו של האב. ההחלטיות, המחשבות חוזק הרצון. לא פלא שדמותו של איש גדול צמחה לממדי אלוהות. גם לאב היה אב קדמון משלו, למשה היה איחנאתון. אדם שייסד
דת חדשה מוכרת. זרע המונותיאיזם נזרע. אך ... על פי שאינו נראה, כמו רוח הסערה והנפש. בשום מקום בכתובים לא מוזכרים רגשות שליליים אל האל. מונצחים רק הרגשות החיוביים מן הרגע הראשון. את שנאת האב והרצון להרגו הדחיקו.
הדת, שראשיתה איסור על עשיית תמונת האל, ... ויתורים. לקבוע עבורו מה מותר מה אסור. מהו ילד טוב ומהו רע. פרויד מסביר כמובן את התפתחות הדחף בתינוק בבהירות רבה. הרוח האלוהית, היא אידיאל ובו בזמן לחץ להידמות אליה.
הדתיים חשים מה נעלה ונאצל. חיי הרגש שלהם ... ראשונית אנחנו אומללים כל כך כי הרגנו את האל האב. נגאלנו מכל אשמה אחרי שאחד מאתנו הקריב את עצמו כדי לכפר על עווננו. תהליך שאפשר לעקוב אחריו ולהבין ממנו את הולדת
הדתות. פרויד ראה לראשונה את פסל משה של ...