... שם מבואר מה הטעם שהאומר בתפילתו על קן הציפור יגיעו רחמיך משתיקין אותו. וזה מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא
רחמים, ואינן אלא גזירות, ופרשי: להטיל עלינו עולו להודיע שאנחנו עבדיו ושומרי מצוותיו. הנה, היהודי שומר המצוות אסור לו לבקש
רחמים סתם אלא רק באותם עניינים שבהם
הרחמים הם גזירת הדת. וכך כתב בשות עטרת פז חלק ראשון כרך ב - יוד, הערות סימן י, הערה ... לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך (דברים טו, ז). הוזהרנו להסיר מנפשנו מדת האכזריות, ולנטוע בה נטעי נעמנים, הם
הרחמים והחסדים הנאמנים, כמו שכתוב (שם כח, ט): והלכת בדרכיו. ובעבור כי מן האפשר שלא יקפוץ את ידו ויחון את העני ולא מדרך
הרחמנות , כענין שנאמר (משלי יב, י), ורחמי רשעים אכזרי, על כן כתוב: לא תאמץ את לבבך. ועונש האכזריות רע ומר, כאשר יתבאר בשער האכזריות בעזרת האל. ואמרו רבותינו זיכרונם לברכה (שבת קנא ב): ונתן לך
רחמים והרבך (דברים יג, יח) - כל המרחם על הבריות
מרחמים עליו מן השמים, וכל שאינו מרחם על הבריות אין מרחמין עליו מן השמים. הנה עיננו ... הדין שאסור לזונו ולפרנסו. הרי לך שכל מי שנוסע בשבת או מדליק חשמל שדינו כעבריין להכעיס - אסור ליתן לו צדקה.
הרחמנות והחמלה של מתן צדקה שמורות, על פי ההלכה, לא לאלה הזקוקים לעזרה אלא רק לשומרי ... כמוך, וכמו שאמר (דברים טו ט), השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו, ועל כן אמר, למען יברכך ה אלהיך - כי חסד
ורחמים יעשה עם אחיו כאשר ילונו בלא רבית ותחשב לו לצדקה. וכן השמיטה חסד באחים, לכך אמר ... התורה שלא לקחת ריבית מיהודי שוב איננה חלה עליו, למרות שיהודי הוא לכל דבר. ושוב רואים אנו שכל החסד והאחווה
והרחמים של העולם התורני - הלכתי מכוונים אך ורק לעבודת ה. לא חסד עם אדם משום שהוא נזקק ולא אחווה עם אדם משום שהוא נצרך ולא
רחמים על כל אדם באשר הוא אדם. אלא חסד
ורחמים ואחווה על פי מה שאדם מכניס לפיו ולקיבתו כמצוות הדת. וכל מה שכתבנו ואמרנו לעיל ...