... בודהיזם זאזן - עדיין דבר מה
חסר? מוהו נולקה בחודש שעבר הסברתי מהו תרגול למבוגרים בעזרת שתי ... ו - הידיעה שדי במה שיש. מה שכתבתי הוא שלהיות מבוגר פירושו להיווכח שדי לך במה שהחיים מציעים לך ברגע זה, ושאין לך צורך לחפש דבר - מה טוב יותר במקום אחר. ככל שתשוקתך תגבר כך
יחסר לך דבר - מה, וייגרם לך סבל. ולכן מבוגר פשוט מפסיק להשתוקק ... משהם מציעים לך ברגע זה נשמעים לנו כרעיונות חלולים? האין זאת כיון שלמרות שייתכן שאנחנו מבינים בשכלנו שהמציאות של חיינו די לה במה שהיא, עמוק בתוכנו אנחנו מרגישים שעדיין דבר - מה
חסר? אני חושב שאפילו אחרי שנים של תרגול הדרך הבודהיסטית אנחנו עדיין מרגישים שדבר - מה
חסר . אנחנו עדיין רוצים דבר - מה טוב - יותר, קצת יותר ממתקים, ... וכך אם נהיה כנים עם עצמנו, ייתכן שנגלה שבמקום להסתפק במה שיש לחיים להציע לנו ברגע זה, אנחנו לא מסופקים במה שיש לנו ואנחנו משתוקקים ליותר, גם אם לא ברור לנו בדיוק מהו הדבר
שחסר לנו. מדוע זאת? הרושי סאוואקי קודו אומר:
חסר דבר - מה בזאזן? מה
חסר? דבר אינו
חסר מצידו של הזאזן, זהו רק האדם השוגה במחשבות - שווא, שיושב בזאזן וחושב דבר - מה
חסר! דבר - מה
חסר - פשוט שב זאזן. דבר - מה
חסר - תרגל זאזן בגופך. דבר - מה
חסר - הגשם הזאזן בגופך. ועדיין, מדוע
חסר דבר - מה? אם פירושו של תרגול למבוגרים הוא אכן להפסיק להשתוקק ליותר ממה שיש לחיים להציע לנו ברגע זה, כיצד אנחנו יכולים בכלל לחשוב שדבר - מה
חסר? לכל הפחות בזמן שאנחנו בזאזן עלינו לחוש שאיננו
חסרים דבר, שיש לנו כל שאנו צריכים?! הרושי סאוואקי עונה על כך באומרו שזהו רק האדם השוגה במחשבות - שווא, שיושב בזאזן וחושב דבר - מה
חסר! אין שום דבר שגוי בזאזן שאנחנו מתרגלים, אלו רק מחשבות - השווא המלוות את התרגול שמנסות לשכנע אותנו שעדיין דבר - מה
חסר. ובעצם עבור כולנו, בני - אדם השוגים במחשבות - שווא, תמיד
חסר דבר - מה. זה אך טבעי. מאידך אל - לנו לשכוח שאנחנו בו - בזמן בודהה. להיות בודהה פירושו להיות מחובר למציאות המוחלטת בה דבר לעולם אינו יכול להיות
חסר. ובעוד אנחנו חושבים שעדיין דבר - מה
חסר, משהו בנו מבין בשלמות שאין ביכולתנו כלל וכלל להשתוקק ליותר ... לוותר על צד אחד לטובת האחר. הבעיה של מבוגר אמתי היא כיצד שני הצדדים האלו מתייחסים זה לזה. האם ברצונך לחיות את חייך תחת הנהגתו של הצד הילדותי שלך, שטוען תמיד שעדיין דבר - מה
חסר? מבוגר אמתי יעדיף לשבת מעוגן במציאות בה עדיין דבר - מה
חסר, מגשים הזאזן בגופו בו - בזמן שמחשבותיו משתוקקות לדבר - מה נוסף. הרושי סאוואקי אמר גם: זאזן פירושו לשבת איתן בו - בזמן שדבר - מה
חסר. ישנו קואן מפורסם, שביפנית נקרא בדרך כלל, הקואן של ... של עצמנו, חזרה למעין מצב תינוקי - בזן זה נקרא להפוך לאידיוט מושלם. במסורות מסוימות, להפוך לאידיוט מושלם נחשב כשלב הכרחי לתרגול זן. אבל אין ברצוני להמשיך ולדון ביתרונות
והחסרונות של זן הקואנים. אני רוצה להתרכז באפיונים עמוקים ... בדרך ההורה, ניתן להבין בבירור כיצד הישות השוגה במחשבות שווא, הכלב שבי, מחוברת בו - בעת אל הבודהה והבודהיסטווה המבוגר, חיה מנדר לנדר. זאזן פירושו לשבת ביציבות בה - בעת שדבר - מה
חסר. להיות נצפה על - ידי זאזן, מקולל על - ידי זאזן, חסום על - ... ביותר שתוכל לדמיין? את האושר הזה נוכל לטעום רק עם נחישות של מבוגר. למרבה - הצער הוא אינו קיים עבור אלו שתודעתם בת שלוש. אצלי מתקיימים במקביל המבוגר הנחוש ובן השלוש, עבורו תמיד
חסר דבר - מה. אבל אין מדובר בפיצול - אישיות או בסתירה פנימית. ... כוח רב מן המבנה הפנימי שלנו. בגנזוקואן אומר דוגן זנזי: כאשר תורת - הבודהה עדיין אינה ממלאת את הגוף והתודעה, אתה חושב שאתה מלא בה. כאשר אתה מלא בתורת - הבודהה, אתה מבין, שצד אחד
חסר דבר - מה. ילדותי לחשוב שדי - לנו במה שיש כאשר מדובר בתרגול תורת - הבודהה. זהו המבוגר שבנו שמבין דבר - מה
חסר. כאשר אנחנו מרוצים מהזאזן שלנו, זהו סימן בטוח לכך שמשהו בזאזן שלנו שגוי. מאידך, כאשר אנחנו באמת מתרגלים זאזן, אנחנו מבינים שצד אחד
חסר. דבר כמובן אינו
חסר מצידו של הזאזן. אבל כבני - אדם יש לנו את ה