... 2008, 7) כאשר משבחים את הדהמה, תורת הלימוד של הבודהה, הנוסח הידוע הוא: הדהמה מוצגת כראוי על ידי הבודהה, לראותה כאן ועכשיו,
חסרת זמן, מזמינה לבוא ולראות, מובילה פנימה, להבנה על ידי החכם בעצמו. (שוורץ, 2008, 7) כאשר הבודהה מתאר אדם שמגשים שחרור הוא משתמש בנוסח הקבוע הבא: ... כואבים - כאשר אדם רואה זאת מתוך תובנה, הוא מתפכח מהסבל. זו הדרך לטיהור. (שוורץ, 2008, פסקה 248, ע. 161) כל הדברים המותנים
חסרי עצמיות - כאשר אדם רואה זאת מתוך תובנה, הוא מתפכח מהסבל. זו הדרך לטיהור. (שוורץ, 2008, פסקה 249, ע. 161) חזרתיות מלאה מופיעה לאורך כל הטקסטים. ... ערנות, מאמץ, התמדה, שקדנות, וחשיבה נכונה, מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי כך שבתודעתו המרוכזת, (מטוהרת, בהירה, ללא דופי,
חסרת שחיתות), הוא נזכר במספר רב של חיים קודמים: כלומר (הוא נזכר ב) לידה אחת, שתים, שלוש, ארבע, או חמש לידות, עשר, עשרים, שלושים, ארבעים או חמישים ... (מלבד אלמנט הניבאנה שאינו חולק מאפיינים אלו), שלושת מאפייני המציאות האלו הם: (1) סבל (dukkha), (2) ארעיות (annica), (3)
חוסר עצמיות (anatt). הבודהה מתאר אדם כחמישה מצרפים, חמישה קבוצות של תופעות פיזיות ומנטאליות: (1) גוף (kya), (2) הרגשה (vedan), (3) זיהוי, פיסה או ... מהם הקבוצות של שני דברים...? (1) תופעות מנטאליות ופיזיות (2) בורות ותשוקה לקיום (3) האמונה בהמשך קיום, ובהפסקת הקיום (4)
חוסר בושה מהתנהגות לא
וחוסר פחד מהתנהגות לא מוסרית... (33) ידיעת השמדת הזיהומים וידיעת אי הופעתם. מהם הקבוצות של שלושה דברים? (1) השורשים הרעים של: תשוקה, שנאה ואשליה... ... נזירים התקבצו כדי להעביר דרשה לשומעים שאינם נזירים, באותם אירועים ניתן לשער שנוכחותם של מספר גדול של נזירים הצליחה לבטל
חוסר דיוקים כאשר הנזירים המלומדים שהקשיבו לדרשה באותה עת יכלו לתקן פרטים לא מתאימים. ניתן לראות בתהליך זה תחילתה של הקודיפיקציה השיטתית אשר החלה ... הדורות הבאים ולטובת הלומדים עצמם, יש על הנזירים לחזור בשינון ולחזק את זיכרונם כדי שלא יהיו שיבושים או שכחה של כתבי הלימוד.
חוסר שינון הוא פגם בלימוד שבעל - פה (Asajjhyamal manta) הזנחה היא פגם בבית רישול הוא פגם במראה
חוסר ערנות הוא פגם אצל שומר. (שוורץ, 2008, פסקה 241, ע. 179) כדי לשמור על דיוק המסורת יצרה מערכת אימון שיטתית הכוללת כללים נוקשים ואימונים מפרכים ... שלהם, ובשלב מאוחר יותר אם הם לומדים את השפה יש ביכולתם להבין את מה ששיננו. לעניין ההבנה התוכנית של הטקסט המשונן יש יתרונות
וחסרונות שנדון בהם בהמשך. קיימים שלושה קבצים אותם משננים הנזירים: (1) קובץ הסוטרות - שיחות של הבודהה ותלמידיו, (2) קובץ הוינאיה - כללי התנהגות ... הנישוף או הדגש של הברה אחת. טעויות בהגייה או בתוכן היו יכולות להופיע בין אם הייתה למשנן הבנה של הטקסט והשפה או לא. לעיתים
חוסר ההבנה שפת הטקסט היה יכול להועיל מאחר ואז לא הייתה התערבות אישית או השפעה של השקפות פרטיות שלעיתים היו יכולות להיות מוטעות על התוכן הנדון ... על מנת לתחזק את הגוף, לשמור אותו בריא, ולתמיכה בחיים ברוחניים. במחשבה זו, אני אשבע מבלי להתמלא יתר על המידה, וכך אמשיך לחיות
חסר אשמה ובשלווה. הנזיר המתחיל לומד טקסטים נוספים בעלי אופי ריטואלי ומכוונים לעיתים לעצמו ולעיתם לאדם אחר אשר משמשים באינטראקציה בינו לבין קהילת ...