טרויה - הסרט... (דטרמיניזם - הובס, קולקטיביזם - היגל) שהמדינה או המלך הם נצגיו. והגישה האחרת, המעניקה ערך לחייו של הפרט, לשאיפותיו ובחירותיו (גון לוק, איין ראנד). 3200 שנה קודם לזמננו, רעיון ערכו של הפרט היה נחלתם של בודדים. כשהמדינה היאו הדבר היחידי שראוי לחיות למענו, מוערכים אף יותר, אלו שהעזו לבחור לעצמם. מאמר זה יתייחס למספר רעיונות הנוכחים בסרט והנובעים מגישות פילוסופיות אלו: קידוש המוות מול קדושת החיים, כוחם של אלים, או גורל, מול כוח הבחירה החופשית של האדם. מה מניע גברים? מה מניע גברים להלחם? תמורת מה היו מוכנים למסור את חייהם? האם הסיבות ... לנהל, למשול. אחריהם, באים אלו ששמים עצמם מעל המלכים.. שפועלים כעצמאים: המבקשים תהילה, וחיי נצח לעצמם ופועלים מתוך חופש בחירה. כזהו אכילס. בין אם מדובר בחיילים במלכים או בעצמאים, יהיו מוכנים כל אלו למות ובלבד שיחשבו גיבורים במותם. מולם, קבוצת אנשים הבוחרת בחיים כערך עליון. פרטים אלו לא חיים למען הגיבורים שיחשבו לאחר מותם, אלא חיים לשם חוויית החיים עצמה ובתוכה האהבה (למשל פריס). חשיבות רבה יש לסצנה האחרונה בסרט, המראה את התוצאה של כל אחת מהגישות: אלו שבחרו במלחמה, מתים בתוך חורבות מעושנים, אלו שבחרו באהבה, צועדים הרחק משם בנוף ירוק. דמויות טרגיות הקטור לוחם נחוש, בן - זוג ואב מסור, גבר של כבוד, בחר באהבה אך מכוח תפקידו כשר הצבא וכבן הבכור של אב - מלך דטרמיניסטי (שבחר להקדיש את חייו לאלים ומאמין שהכל בידי שמים), מוצא עצמו מנסה לאזן בין שני הכוחות המנוגדים (חיים למען עצמך או לטובת המנגנון שאתה חלק ממנו). הניסיון לאזן בין חיים של בחירה, משפחה ואהבה, ובין חיי הכרח, מחליש אותו. אך דבר מרכזי נוסף חורץ את גורלו: הכבוד שהוא רוחש לכללים. חוקי המשחק מחזיקים בגרונו בשעה שהוא נדרש להחליט בין חיים ומוות. בחירתו האחרונה להתייצב בקרב מול אכילס נובעת מאותה גישה של הכרח. למרות הפצרותיה של אשתו אתה לא חייב לעשות את ... ואפילו לתת פקודה לחיילי המשמר לירות באכילס חיצים לאחר מותו.. כל צעד יצירתי היה מראה על עוצמה פנימית. על בחירה בחיים. עוצמה זו אבדה לו כשנטל אשמה על מצפונו, וכשבחר לכבד את חוקי הקרב ולשימם מעל חייו. אכילס זה שהעניק הן לחייליו והן לנערותיו את החופש הרב ביותר. תמיד דאג להבהיר לכל אדם כי קיימת בפניו בחירה. בידם החופש להחליט עבור עצמם. ואז, כשמצא מנוחה למרדף אחר תהילת הנצח בזרועות אוהבות (של בריסייס) שמעניקות תחושת נצח בהווה, היה זה מאוחר מדי כדי לשנות את גורלו. נקבע לו כי לא ישוב, כבר בשעה שבחר לעזוב את ביתו, את אמו, ולהשתתף במלחמה הגדולה. כך יוצא שזה שהעניק הכי הרבה חופש בחירה ויישם בחייו אמונה עצמית גבוה ובחירות עצמאיות לרוב, היה נתון לכאורה בידי האלים - הגורל שהמיתו ואחז בעקבו. ערך חיי אדם הסרט פותח בסצנה המבהירה ... - היא העמדת הלוחמים של הצד השני לפקודתו מתי שידרוש. הפיכת החיילים לכלי מלחמה, תוך התעלמות מרצונם, מהערכים שלהם, מהבחירה שלהם, רק מדגישה את היחס המנצל לו היו נתונים. כאילו אין זו אמורה להיות שאלה עבור מי או מה ... כנגד התורכים. היו פה ושם, מי שהתנגד לגישה פטאליסטית זו. ראשון להם, אכילס. שנלחם רק על פי רצונו החופשי ובחירתו. סיכן את חייו רק בהתאם למטרות שרצה להשיג ואף ייעץ לכל מי שהקשיב לו, שלא להישמע לשיגיונותיו של מלך ... יש רק משמעות למערכה - למדינה, מייצג אכילס את הרעיון כי כל אדם אחראי למשמעות חייו, וכל אדם יכול לבחור לעצמו את המוסר, החופש, מטרות חייו או משמעות פועלו. גם פריס, נסיך טרויה, לקח את הזכות לעצמו להעמיד את רצונו הפרטי לפני רצון המדינה. בחר להשמיע את מה שהאמין כנכון (אך לא במחיר מותו)... וככל שהתחזק כוחו, גם למד ליטול חייהם של אלו שאיימו ... מלך טרויה המייצג את הדטרמיניזם המוחלט, ניצב אכילס המייצג את האמונה הרומנטית - לפיה עתידו של אדם מעוצב מכוח בחירותיו ופעולותיו. שני אנשים אלו פעלו בהתאם להשקפת עולם בסיסית הזו בה החזיקו וגם מצאו את מותם בהקשר המיוחד של השקפתם: פריאמוס במקדש האלים, לצד פסלים מנותצים, ואכילס בזרועות אהובתו, ברגע של אמת ובחירה. אכילס מציג את רצונו הכביר לזכות בחיי נצח. להיזכר ולהתקיים לעד. השתוקקות זו נובעת (כפי שהוא מעיד בסרט) מחוסר ... אישה, ברגע שמוכן הוא למסור את החרב, נעלם פוטנציאל חייו הנוכחי. אין לראות במוות זה נצחון הגורל, על רעיון הבחירה החופשית, משום שניתנה לאכילס ההזדמנות לבחור את גורלו, בשיחה האחרונה עם אמו. הארכה שקיבל (מרגע מותו המדומה ועד למותו שלו) אפשרה לו לטעום משמעותה של הבחירה באהבה ובחיים. על מה בכה אכילס? הבכיה של אכילס הגיבור, החזק, מעל גופת הקטור, לפני החזרתו לאביו מפתיעה. אפשר ... את הכוהנת ביחד עם דודה מלך טרויה, גמלה החלטה בליבו להגיע לשם ולקחתה חזרה - מכוחה של אהבה, מכוח הבחירה, מכוח החופש. לאחר שבחר שלא להלחם יותר, ולבכר את החיים. גברים ונשים כוחן של הנשים בסרט מבוטא בהקשר של אהבה היקשרות ויצירת חיים. כוחם של הגברים בסרט מבוטא לרוב באופן פיזי, דרך מאבקי כוח, דרך הכוח להרוג, להנהיג ולקבל החלטות. הבחירה בחופש הלן, בוחרת לצאת מכלוב הזהב לעתיד לא נודע, ולהתקיים לצד זה שמכבד ואוהב אותה. לצד זה שאיתו היא מרגישה קיימת. אכילס גם הוא בוחר בחופש. החופש לפעול למען קריירה עצמאית, החופש לבחור את מטרותיו, להשיג את השגיו, לבנות לעצמו מוניטין וכבוד, החופש לא להילחם, לנהל טקטיקה מול המלך. החופש לקיים משא ... חיי נצח רבים מונצחים בין דפי ההסטוריה, חלקם לרעה חלקם לטובה, חלקם כמצביאים דגולים ודמויות לחיקוי חלקם לדראון. אלו שנבחר לאמץ ולזכור, אלו שנבחר ללמוד מהם, ללכת לאורם, יהיו אלו שנעריך את בחירותיהם ופועלם. אלו שנרצה להמשיך ולקחת עמנו הלאה בזיכרון (כמאמר השיר המוזכר לעיל). לסיום, הסרט מחייה בדמיוננו מספר דמויות מתקופת ספרטה, טרויה, שהאופן בו בחרו לחיות, הופך אותן להרואיות, ולכאלו הראויות להיזכר.