... האטומיסטית בפילוסופיה הקדם - סוקרטית. דמוקריטוס טען שתנועת האטומים ומיקומם היא שרירותית מבחינת תכליתה, והכרחית מבחינת סיבותיה. כמו כן, על פי תפיסתו של הפילוסוף
היהודי ההולנדי ברוך שפינוזה, ההשקפה ... צופה בכל, לפי הפסוק עיני ה משוטטות בכל הארץ. לפי פירוש זה המשפט לא מבטא את הסתירה שבין הידיעה והבחירה. תפיסת חכמי ימי הביניים והעת החדשה רובם המכריע של הפילוסופים
היהודיים בימי הביניים אימצו את עקרון ... מכל מקום לכל בחירה קיימת סיבה פנימית, ולסיבה זו קיימת סיבה משלה, כך שעקרון הסיבתיות שולל את הבחירה החופשית. הוא האריך בהצגת עמדתו בספר מנחת קנאות שנועד לצורך שכנוע
היהודים בעמדותיו, ולדבריו גם הרמבם ... קרשקש לדטרמניזם מוחלט. למרות זאת, דעתו של פרופסור אליעזר שביד יש לפרש את דברי קרשקש ברוח אחרת, שאינה סותרת לעקרון הבחירה החופשית. אף בעת החדשה דגלו רובם של ההוגים
היהודיים בעקרון הבחירה החופשית. רבים ... עד שישיג את תכונת הנתינה במלואה. אולם יש חירות לרצון לבחור מלכתחילה בסביבה כזו, בספרים ומדריכים כאלו שמשפיעים לו שכליות טובות. (בעל הסולם, מאמר החרות) גם בין ההוגים
היהודיים של העת החדשה נמצאו הוגים ... טוען שכיום לפי המחקרים העדכניים שמראים מכשירי ה MRI הפעולה שהאדם מבצע נוצרה ונקבע זמן קדום עוד לפני המחשבה על ביצוע הפעולה. לדבריו מחשבה זו אינה סותרת את האמונה
היהודית כפי שרבי צדוק הכהן מלובלין טען ... שהאדם לא שולט על מעשיו ומעשיו מוכתבים מראש, אולם האמת היא שההכרה הפנימית שבו היא אשר יוצרת את הפעולה עוד לפני שעלתה במחשבת האדם. כפי שסוברים רוב הוגי הדעות בעולם
היהודי ובראשם הרמבם שראה בבחירה החופשית כאחד מעיקרי האמונה
היהודית. בעיית ידיעה ובחירה שאלה ...