... דיקרט לוודאות, הוא מתחל בבניית הידע החדש, שאין להטיל בו ספק. זוהי דוגמה לכך שדיקרט מבקש לפתח מתודה חדשה לעצם רעיון הידע.
טעויות החושים, טיעון החלום על פי דיקרט, דברים אשר נקלטים מרחוק על ידי החושים (כגון, ציפור הניראית מבעד לחלון) יכולים להיות מוטעים. לפיכך, יש להטיל ספק במידע המגיע מן החושים מרחוק. אף על פי כן, אין נטייה
לטעות בדברים הקרובים לחושים, כמו למשל במספר האצבעות בידיך, ולפיכך אין להטיל בהם ספק. עם זאת, דיקרט נזכר כי כאשר ... התפשטותו, מספרו, גדלו, כמותו וכולי. לפיכך מעלה דיקרט את היפותיזת האל הרמאי. אם אלוהים הוא כל יכול, מכאן שבאפשרותו לגרום לנו
לטעות באשר לעובדות פשוטות כמו היות המרובע בעל ארבע צלעות. עם זאת, האל הינו טוב אינסופי (לפי ההשקפה בתקופתו, ... השקפה זו ניתן לראות בהוכחה האונתולוגית שבהמשך), ולפיכך טיפשי להניח שיטעה אותנו. למרות זאת, אי אפשר להכחיש כי האל הניח לנו
לטעות בעבר בקשר לדברים אחרים, ולפיכך ייתכן וירשה לנו
לטעות אף לגבי דברים כה פשוטים וברורים. אולי על מנת לחדד את הטיעון, שהינו קשה לעיכול, מוסיף דיקרט את היפותיזת השד המתעתע, או המלאך הרע. ייתכן כי יש שד מתעתע ורב עצמה הגורם לנו
לטעות בכל אשר אנו חושבים, כיוון שהוא שד ולא אל, הוא עושה זאת בכוונה תחילה ומתוך זדון. הוודאות רבים
טועים לחשוב כי הביטוי אני חושב, משמע אני קיים (או בלטינית, cogito ergo sum) מקורו בחיבור זה, אך למעשה מקורו בחיבורו הקןדם של דיקרט מאמר על המתודה. עם זאת, זוהי אכן נקודת הוודאות שאליה מגיע דיקרט מתוך המהלך הספקני. לא משנה באילו
טעויות ישויות כל - יכולות ינסו להוליך אותי שולל, עדיין יהיה סובייקט שהוא אני אשר יולך שולל. כל עוד יש לי ...