... אתה משתתף לפרודוקטיביים יותר? כיצד תזהה אדם חכם טיפש מהצורה שבה הוא מתנהל בתוך דיון? כבר התבאר כי
הטעויות והשגיאות של האדם נובעות מכך שהוא לא מקשר בין התכלית של מעשיו למעשיו. דהיינו שהוא עושה מהאמצעי מטרה. נביא דוגמה מנושא של ניהול דיונים. נאמר בתנך (משלי יח 2) לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם ... לטיפול פסיכולוגי שבו אתה מבטא את עצמך, אלא לצורך הסקת מסקנות מעשיות? אם במהלך הדיון מתברר שדעתך
מוטעית האם אתה שמח על כך שלמדת משהו חדש, או עצוב על כך שדעתך
מוטעית? אם טענת טיעון מסוים והפריכו לך אותו, האם אתה אובייקטיבי לגבי הרצון שלך להצדיק את דבריך ואתה באמת מתייחס לדברים בצורה אובייקטיבית או שאתה אינסטינקטיבית מנסה להגן על דבריך? אם ... שיש בעיתיות בדברים שלך, האם אתה חושף את הבעייתיות בדבריך או שאתה מנסה לחפות עליה? אם אתה קולט
שטעית האם אתה שמח שהבנת
שטעית או שאתה עצוב כי חשוב לך להיות צודק? אם מתברר לך שאתה
טועה פעם אחרי פעם, האם זה משמח אותך שאתה משכיל כל פעם מחדש, או שאתה מנסה לגונן על עצמך כי לא נעים לך
לטעות כל הזמן? עד כמה אתה משוחד כדי להצדיק את הטענות שלך ולא להצדיק את האמת גם אם מישהו אחר אמר אותה? אם התחלת לומר משהו שמבוסס על הנחת יסוד כל שהיא וכבר בהתחלה מישהו מעיר לך שהנחת היסוד שלך
מוטעית, האם אתה מתעקש לסיים את דבריך, או שאתה מתמודד עם הטיעון על הנחת היסוד שלך? מה מפריע לך יותר,
לטעות או לא לדעת מה האמת? האם אתה תמיד מגיב עניינית למה ששאלו אותך, או שאתה עונה תשובות אישיות שאינן מן העניין? אם התחלת לומר משהו ולא סיימת. האם זה יפריע לך שלא סיימת לדבר למרות ... הוא צריך שיכבדו אותו, הוא צריך לומר את דברו, כדי להרגיש שגם הוא שווה משהו. הטיפש מתעצב כאשר הוא
טועה , החכם לעומתו שמח כאשר מעמידים אותו על
טעותו. החכם שמח שהוא לומד משהו חדש אך הכסיל עצוב וכועס כי פגעו לו באגו ובכבוד שלו. החכם יהיה מאושר כאשר הוא מחכים, הטיפש לעומתו יפגע מכך שהוא לא מספיק חכם. החכם אם ישללו את כל דבריו ...