אחריות אישית - ממזמור תהלים לגן עדן... ממזמור תהלים לגן עדן בשמחה נפתח את העיון המחודש במקרא [1]. אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב [2]. בשמחה אמרנו, אכן, אשרי הוא ביטוי של שמחה... באשרי יש משום הבעת ... לקל יותר: אשרו תלוי בראשונה במה שיזהר מחטוא, אשר לא הלך בעצת רשעים וכו, ויש הבדל בין רשעים ובין חטאים, שהרשעים הם החוטאים מצד הזדון והפשיעה בין בין אדם למקום בין בין אדם לחברו, ולכן אמר עצת רשעים, כי הם החוטאים בעצה והשכלה, מה שאין כך אצל חטאים. לא יכול לאמר בעצת, כי הם אינם חוטאים בעצה, ומוסיף שאף בדרך חטאים לא עמד שהחטאים הם החוטאים מצד התאוה לבד, רל שלא יחטא מצד תאותו גכ, ולא לבד שלא הלך בדרך חטאים היינו שאינו מתמיד בחטאים, כי גם לא עמד בדרכם אף לפי שעה, ומוסיף ובמושב לצים לא ישב, הלצים הם יושבי קרנות אינם פועלים ... או ימשיך בדרכו? ואפילו נתעורר בו היצר הרע, עדיין הוא יכול להתגבר וללכת הלאה. כאן בא השלב השני: ובדרך חטאים לא עמד, במלים אחרות ההולך נעצר. הרע קורץ ומזמין לעצור. אם הוא נעמד הוא כבר קרוב יותר לרוע, לחטא. אבל עדיין הוא יכול להתחרט ולהמשיך הלאה. ואז בא השלב השלישי: ובמושב לצים לא ישב, אם האדם מתיישב בחבורה ... ותוצאות ההתנהגות. הדבר בולט ביותר באזהרה המילולית של אלהים אל קין: הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רבץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו [12]. קין אינו מסוגל עדיין להבין מה זה חיים ומה זה רצח, אדם ... הכוח הכישור, היכולת והרצון לדחות את השלילי ולמלא באהבה את ההנחיה אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב [14]. כך נתברך ונזכה במצב של: והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר ...