... אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם. - עץ החיים, חלק א, פרק א, מאת ר חיים ויטאל ארבע שלבי היווצרות הנברא
(הרצון לקבל) תרשים של עשר הספירות, מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת שורש או כתר.
הרצון להטיב בורא את
הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה ... הכלי, בחינה ב - ההבחנה שבה הכלי נדמה לנותן נקראת בחינה ב או בינה. במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת אור החסדים. אור החסדים המורגש כתוצאה
מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את
הרצון לקבל במקום את
הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה בחינה ג. ההבחנה שבה הכלי רוצה ... של הכלי המכונה בחינה ד או מלכות. בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א, אך בשונה ממנה, בבחינה ד
הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת השתוקקות לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך ... המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפי שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו - תלמוד עשר הספירות, כרך א, חלק א, מאת הרב יהודה אשלג צמצום
הרצון מכונה בפי הרב אשלג צמצום א. כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד, מהמלכות. לאחר צמצום א לא מגיע עוד האור ... סרוג: 1.הבחנה בין עצמותו לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור אס לבין אור אס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל
הרצון עצמו. 2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף ... הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי.
הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא
הרצון ליהנות,
הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, ...