... הכללית השלטת בטבע. יוצא שעל פי הנחה זו,
הרצון מתחיל שרשרות סיבתיות בלי שהוא עצמו יהיה חוליה בשרשרת כזאת. לתפיסתו הדבר מהוה אבסורד. על פי תפיסתו כל רצון הוא ... מחוסר ידיעה אמר שפינוזה: כל עיקרה של הדעה בדבר
הרצון החופשי מקורה בכך שהאדם יודע את מעשיו, אך על סיבתם אינו חושב אפילו בחלום. ליברטריאנים הפילוסופים הסבורים שהדטרמיניזם אינו מתיישב עם חופש
הרצון, ולכן שוללים או מחלישים את התזה הדטרמיניסטית, נקראים בדרך כלל ליברטריאניסטים, ולדבריהם ידיעת הסיבתיות מוגבלת. אריסטו ואפיקורוס טענו שחופש
הרצון נמצא במרווח הקטן שמותירה אי הידיעה על הסיבתיות: אמנם אפשר לנבא הרבה, אך לא הכל. כיום יש המוצאים את המרווח הזה ... The Emperors New Mind, שבו הוא טוען שחופש
הרצון נמצא באי האפשרות לנבא יריות פוטון בודדות בניורונים במוח . אך הסברים אלו לא נחלו הצלחה רבה בפתרון בעיית ... זה יפה רק כנגד הרכיב הראשון של בעיית חופש
הרצון, כלומר התחושה האינטואיטיבית של ניגוד. הוא אינו תופס לגבי טיעון הבטלן, שמציג סתירה מוגדרת היטב בין דטרמיניזם ... מכוונת. זרם נוסף שדוגל בבחירה חופשית ובחופש
הרצון של האדם הוא הזרם ההומניסטי, שמייצגיו העיקרים הם ויקטור פראנקל ואריך פרום. אחד משלושת היסודות של שיטת הלוגותרפיה של פראנקל הוא חירות
הרצון. אריך פרום כתב ספר שלם ששמו מנוס מחופש ובו הוא חוקר את חתירתו של המין האנושי לחופש, ואת בריחתו מכך כאשר הדבר ... להניח את קיומו של רצון חופשי. ליבט עצמו הציע
שהרצון החופשי מתבטא ביכולת להימנע מלעשות משהו, כיון שמצא בניסוייו שלמרות
שהרצון שהתעורר בקרב הנבדקים שלו לעשות משהו הוא צפוי מראש ואינו חופשי, קיים חלון הזדמנויות קצר, בן כעשירית השנייה, ...