... דבר שחסר לאדונו. נשאלת השאלה: איך יתכן לומר כך לגבי
הבורא, שהוא יתברך, שיא השלמות. כמו שכתוב בתיקוני זוהר שלימו דכולהו ואינו צריך לזולתו חו, כי ממך הכל ככתוב בדברי הימים. וכן כתוב ואם צדקת מה תיתן לו גם צריך להבין מה ... שאינה מוסיפה כלום אצלו. ואם כן איך שייך לומר לגבי
הקבה לשון עבודה, שהוא עניין שירות ותיקון? התשובה תתבאר בהקדם: כדי להבין מהו עניין העבודה שאנו עובדים את
הקבה, יש להקדים את מאמר המדרש הידוע, שהקבה נתאווה להיות לו דרה בתחתונים, פירוש, ששכינתו יתברך תשכון בעולם הזה התחתון. מהי המשמעות של עניין זה? שהקבה נתאווה שיהיה ... שבריאת כל העולמות איננה גורמת שום שינוי גם באחדותו של
הקבה, היינו בזה שהוא יתברך הוא המציאות היחידה ואין שום מציאות מלבדו. וכמו שלפני בריאת העולם לא היה קיים שום דבר מלבדו יתברך, כך גם עתה. דהיינו שמצד האמת כפי שהיא אצלו ... שהיא אצלו יתברך, הרי אין מקום פנוי ממנו, נמצא שבפועל
הקבה נמצא ודר בכל מקום ומקום בלי יוצא מן הכלל, ואם כן, צריך להבין מהו עניין עבודת בני ישראל לעשות לו יתברך דירה בתחתונים? אך העניין הוא, אף שלפי האמת גם עתה, לאחר ... יש ודבר בפני עצמו נפרד מאלוקות. אם כך מהו שנתאווה
הקבה להיות לו דירה בתחתונים? העניין הוא שהקבה רצה שגם בידיעתם ותחושתם של הנבראים (שמצד עצמם הם מעלימים ומסתירים על אלוקות) תתגלה האמת כמו שהוא אצלו יתברך, היינו שהוא ... (הכל אינו נחשב אצלו כלל) וזהו התכלית והסיבה שבשבילו ברא
הקבה את העולם. שהרי
הקבה ברא ריבוי עולמות רוחניים, עליונים ותחתונים, אבל זה שהקבה נתאווה להיות לו יתברך דירה בתחתונים, הכוונה היא לעולם הזה הגשמי דוקא שהוא עולם התחתון ביותר, וזאת למרות ... בעולמות עליונים יותר, קיים גם סוג של העלם על אורו של
הבורא , שהרי גם הם קרויים עולמות (מלשון העלם והסתר), מכל מקום זה אינו בערך כלל להעלם וההסתר של העולם הזה שהואחושך כפול ומכופל, עד שהוא מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד ה ... כך שהנבראים שבעולם הזה אינם מרגישים כלל שנבראו על ידי
הקבה, ועד שיכול להיות נברא שיהיה מנגד לקדושה ויאמר אני ואפסי עוד. וזו היתה תאוותו של
הקבה, כביכול, שגם בידיעה ובהכרה והרגשה של הנבראים בעולם הזה הגשמי שבו ישנו ההעלם הגדול ביותר והיישות החזקה ביותר, תתגלה האמת של אלוקותו דכולא קמי כלא חשיב. בפרק הבא נענה על השאלה איך בכלל יתכן אצל
הקבה עניין של תחתונים? שהרי אין מעלה ומטה לגבי
הקבה שאינו בגדר מקום חו? ...