ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אלוהות ✔אלוהים - מבוא ✔אלוהים, על פי אמונות שונות, הוא ישות עליונה שבראה את העולם ולפי חלקן גם מנהיגה... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨אלוהים - מבוא
אלוהים, על פי אמונות שונות, הוא ישות עליונה שבראה את העולם ולפי חלקן גם מנהיגה אותו. מהותו ועצם קיומו שנויים במחלוקת.

בימי קדם האמינו תרבויות רבות שמספר הכוחות העליונים שווה למספר תופעות הטבע. בתקופות אלו נפוצה עבודת האלילים. על פי רוב היו מקריבים לאלילים קורבנות (לעתים אף קורבנות אדם) על מנת לרצותם ולשכך את כעסם. לאחר הופעת היהדות

החלו נפוצות בעולם דתות המאמינות באל אחד בלבד, אמונה המכונה "מונותאיזם". כיום הנצרות והאסלאם הן הדתות המונותאיסטיות הנפוצות בעולם.

האמונה המונותאיסטית גורסת שישנו אל עליון - מעל לכל הכוחות הקיימים, שהוא היחיד הראוי לאמונה, והיחיד שראוי לתפילה ולעבודה.

מקור השם

השם העברי "אלוהים" הוא ריבוי של המילה אלוה (דוגמה לכך תימצא בביטוי "אלוהים אדירים"). לשימוש בלשון רבים ייתכנו שני הסברים:

פנייה דרך כבוד בלשון רבים ("ריבוי מלכותי"): הדרך שבהּ פונים אל מלכים, או שבהּ נהגו מלכים לדבר על עצמם, סגנון דיבור זה נפוץ בשפות לועזיות אחדות (וכך גם בתחילת ספר מלאכי: "אדונים אני").

שריד לשוני לתקופה שבהּ האמינו בריבוי אלים.

ייתכן שהמילה אֱלוֹהִים (במקרא תמיד בכתיב חסר: אֱלֹהִים) הייתה במקור צורת ריבוי של המילה אֵל, כשהעיצור ה"א נוסף כהרחבה לבסיס הדו - עיצורי (בדומה לכך: אֵם - אִמָּהוֹת). על פי השערה זו, צורת היחיד אֱלוֹהַ היא גזירה לאחור מצורת הריבוי.

השימוש בלשון רבים לתיאור האל, בא לידי ביטוי בשתי דתות מונותאיסטיות:

ביהדות מקובל לראות בכינוי בלשון רבים את המונח "בעל כל הכוחות כולם".

באסלאם, כל דבר הנאמר על ידי אללה, מופיע בקוראן בלשון רבים - "אנחנו" (וכך גם בתחילת ספר בראשית: "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו"), אף כי המילה "אללה" עצמה היא בלשון יחיד.

מושגים ותפיסות

רעיון האלוהות מלווה את התרבות האנושית במשך אלפי שנים. בתקופות שונות קיבל האלוהים מובנים שונים, הנבדלים אלו מאלו במידה רבה, עד שנראה כי יהא זה קשה לכלול את כולם בהגדרה אחת. נראה שמושגי האלוהות השונים נקשרים אלה לאלה בשם, אך לא בהגדרה.

מגמות בעת העתיקה

לא ידוע היכן ומתי התפתחה לראשונה האמונה בישויות השולטות בגורל היקום. ככל הנראה, מדובר ברעיון שהתפתח במקביל במקומות שונים וראשיתו באנימיזם, תפישה לפיה לכל דבר קיים יש נפש חיה. לחלק מהנפשות נקשרו, ככל הנראה, כוחות גדולים יותר מאחרות, ואלו נעבדו כאלים. עם התפתחות המחשבה, עברו גם מושגים מופשטים יותר תהליך של האנשה. מרבית אלי המיתולוגיה היוונית, למשל, משלבים פרסוניפיקציה של תופעות טבע (זאוס והברק, פוסידון והים), ואף מייצגי ערכים ורעיונות (אתנה והחוכמה, אפרודיטה או ארוס והאהבה). דמויות אלו שולבו במיתוסים של חברות קדומות, ובמנהגי פולחן. האופן שבו התייחסו לדמויות אלו השתנה מחברה לחברה ומתקופה לתקופה. כך, בתקופה הקלאסית ביוון העתיקה, היו שסברו שיש להתייחס אליהן כאלגוריות בלבד, ואין לקבלן כפשוטן. מכל מקום, רעיונות אלו לא בהכרח חתרו תחת הפולחן הנהוג.

הקשר למוסד המלוכה

ברוב הממלכות הקדומות המלך היה נתפש כדמות אלוהית, שיש לשרתה ולעבדה. חיות אימתניות כתנינים ונחשים היו נעבדות במצרים. ועד היום הזה מקיימים עמים פולחנים לבעלי חיים, כמו פולחן הקוברה בהודו. השלב הבא בהתפתחות תפיסת האלוהות, בעקבות התפתחות הציוויליזציה וההפשטה האנושית, התבטא בכך שאל אחד מכל האלים תפס מקום מרכזי ועילאי והפך להיות דמות מופשטת ופרסונלית כאחד, ואילו שאר האלים ירדו ממעלתם למדרגה של משרתים ומלאכים ויוכפפו לאל העליון, כפי שקרה ביהדות, שבה לדוגמה האל הכנעני מוֹת, אל השאול, שעוצמתו אדירה - שווה לזו של אלים אחרים ואף חזקה יותר - הופך להיות השטן שלוקח את נפשות האנשים, אבל הפעם כשליחו ומלאכו של אלוהים, ברשותו וברצונו.

במסורת היהדות

חידוש האמונה באל אחד ועילאי ביהדות מיוחס לאברהם העברי, האב האתני והרוחני של היהדות (לפי המסורת הוא נולד ב - 1812 לפנה"ס). כחמש מאות שנה לאחר תקופתו לפי המסורת, של אברהם, הוצג הרעיון של עבודת אל אחד בקרב ממלכה גדולה, במצרים, על ידי המלך אמנחותפ ה - 4 (מלך בשנים 1380 לפנה"ס - 1362 לפנה"ס), הידוע בשם שאימץ לעצמו - אחנאתון (עבד אתון). המלך הנהיג רפורמה דתית בממלכה כך שהפולחן הדתי הופנה לאל השמש אתון בלבד. ככל הנראה, היו כרוכים ברפורמה זו מניעים פוליטיים להורדת כוחה של הכהונה ולהעצמת מעמדו של המלך. השלכות פוליטיות ברורות היו לרעיון האלוהות בעם שהתעצב סמוך מאוד לממלכה המצרית: בממלכת ישראל המאוחדת, איחד הרעיון המונותאיסטי שבטים שונים לכדי אומה אחת, בעלת חוק אחד, תחת אל אחד, אבל בניגוד לתפיסה המטריאליסטית של אחנאתון, בממלכה הישראלית אלוהים נתפש כישות שממעל לכל הכוחות כולם. רעיון זה שיחק תפקיד מרכזי בהתהוות של האומה היהודית עד ימינו. בשנת 324 הכריז קיסר רומא קונסטנטינוס הגדול (280-337) על הדת הנוצרית כדת האימפריה, ככל הנראה, בנסיון לאחד את האימפריה הרומית המתפוררת תחת פולחן אחיד המכוון לאלוהות אחת (אך במקרה זה, משולשת - האב, הבן ורוח הקודש).

דת האסלאם עשתה שימוש דומה ברעיון האל על מנת לאחד את השבטים של חצי האי ערב.

במהפכה הצרפתית היה נסיון נפל להנהיג דת דאיסטית שסגדה לתבונה, שוב בנסיון ליצירת זהות מאוחדת לרפובליקה החדשה.

בדתות המונותיאסטיות

אלוהי הדתות המונותיאסטיות מאופיין בדרך כלל כמשולל גשמיות. עם זאת, ניתן למצוא בתנ"ך תיאורים של האל כדמות גשמית המתהלכת בגן העדן, או נלחמת במפלצות הימיות. לרוב פורשו מקומות אלו באורח אלגורי. לעומת זאת חוקרים מודרניים טוענים כי מדובר, ככל הנראה, בתפישה אחרת של האל, שייתכן וקדמה לתפישה המופשטת. גם בנצרות ניתן למצוא גישה הסוטה מעט מעקרון אי גשמיותו של האל - שכן האל הנוצרי התגשם באדם. לנצרות גם תפישה משולשת של האלוהים (השילוש הקדוש), בבחינת אחד שהוא ריבוי, המבחינה בין אלוהים האב, אלוהים הבן ורוח הקודש.

בניגוד לתפישות המונותאיסטיות ישנן תפישות דואליסטיות, המציבות כנגד האל הטוב יריב שווה כוח, הנלחם על גורל העולם. רעיון זה הוצג לראשונה בדת הזורואסטרית, ששלטה בפרס מהמאה ה - 6 לפנה"ס עד המאה ה - 7, עם כיבושי האסלאם. במקביל לעליית הנצרות התפתחו באגן הים התיכון תפישות גנוסטיות, אשר ראו באל הבורא של המקרא את האל הרע, יוצר הגשמיות, ושאפו לאיחוד עם האל הטוב, הרוחני, אותו ייצג דווקא הנחש. לתפישות הדואליסטיות הייתה השפעה מסוימת על הדתות המונותאיסטיות, שבאה לידי ביטוי בדמויותיהם של שטן, סטרא אחרא, אשמדאי, לויתן, ועושי דבריהם - המכשפות. עם זאת, ברוב הזרמים המונותאיסטים כוחות הרוע כפופים לכוחות הטוב ונחותים מהם.

בפילוסופיה ובאמנות המערבית

אלוהים בדמות אדם זקן יוצר את אדם, כפי שצייר מיכלאנג'לו, פרט מתוך תקרת הקאפלה הסיסטינית. - אלוהים

בעת העתיקה

רעיון האלוהות לקח חלק חשוב ואף מהותי בהתפתחות המחשבה המערבית. לעומת המיתולגיה היוונית מרובת האלים, הפילוסופים היוונים ניסו למצוא גורם אחד העומד מאחורי כלל התופעות ומאחדן. קסנופנס (475 לפנה"ס - 570 לפנה"ס) היה, ככל הנראה, הראשון מביניהם להציע זאת. בניגוד לאלי יוון החומריים, אל זה לא לבש צורת אדם, אלא היה חסר איברים ובצורת כדור הומוגני. למעשה, קסנופנס זיהה את האל עם העולם. אפלטון הציע אל בורא, דמיאורגוס (בדיאלוג תימאיוס), המתבונן בצורות הנִצחיות ומטביע אותן בחומר. אריסטו הציע את האל כהשערה בדבר סיבת התנועה בעולם. מכיוון שלכל תנועה, לפי אריסטו, יש סיבה שגרמה לה, על מנת שלא להסתבך בנסיגה אינסופית יש צורך בתנועה שגרמה לתנועה אחרת, אך לא נגרמה על ידי אחרת. סיבה ראשונה זו (ראשונה מבחינה לוגית, אך לא מבחינה זמנית - שכן העולם על פי אריסטו היה קיים מאז ומעולם) כונתה בפילוסופיה האריסטוטלית "המניע הבלתי מונע", וכן "שׂכל משׂכיל ומושׂכל" - בהיותו שכל ולא חומר, שכן הוא נצחי ואינו כלה) המכיר את עצמו.

רעיון האל פותח בפילוסופיה הניאופלטונית, וזוהה עם "האידיאה העליונה" של אפלטון, כאיחוד שעומד בבסיס הריבוי התופעתי. הפעם היה זה גם אל בורא (שוב - לא מבחינה זמנית), אשר ממנו שופעות הצורות על העולם. אצל פילון האל מזוהה כמהות שקיימת אפילו מעבר ל"עולם האידאות" האפלטוני.

רעיונות אלו העסיקו רבות את הוגי ימי הביניים, ולא רק בשל השפעותם על ההגות הדתית.

בעת החדשה

האל בתור שם מופשט לחוקי הטבע, ללא מודעות, יכולות או פעולות של השגחה וללא שכר ועונש בעולם, אומץ על ידי ההוגים הרציונליסטיים של המהפכה המדעית. תפיסתו זו אפשרה לדעת הוגים ומדענים רבים את המדע המודרני.

. מבין ההוגים בראשית העת החדשה, מן הראוי לציין את ברוך שפינוזה, אשר זיהה את האל ככוח טבע חסר מודעות. ה"אלוהים של שפינוזה" קסם לאנשי מדע בתקופות מאוחרות יותר, בהיותו אל לא אישי, ממנו נובע העולם נביעה לוגית.

היינריך היינה, בספרו על המחשבה והדת בגרמניה, זיהה את עמנואל קאנט כמי שהרג את אלוהים במחשבה המערבית. קאנט טען כי האל אינו אלא ספקולציה שאין ביכולתינו להוכיחה, אלא לקוות בלבד לאמיתותה. עם זאת, קאנט העמיד את האל בבסיס תורת האתיקה שלו, וטען כי ללא האמונה באל ובחופש הרצון לא ייתכן מוסר. אולם טענות אלו הביאו, בתהליך מתמשך, לנידויו של האל מתפישת העולם החילונית של המאות ה - 19 וה - 20. בתחום הפילוסופיה החברתית היה זה קרל מרקס שהנחית מכת מוות על רעיון האל, כשטען כי מדובר בהחצנת תכונות אנושיות, אשר בדומה לממון, גרמו לשיעבודם של אנשים בידי אנשים. אך יותר מכולם, הרי זה פרידריך ניטשה הידוע באמירותיו שלו אודות "מות האל", בעיקר בהקשר של הנצרות והאדרתו של ישו. בכתביו ניסה ניטשה להצביע על הטלטלה הגדולה אשר עוברת על התרבות המערבית עם זניחת רעיון האלוהות, וכן על תקווה שה"תחליף" ראוי יותר ימצא.

"מות האלוהים" הצריך שינוי בדוגמות רבות העומדות בבסיס המחשבה במערב. ללא אלוהים לא ניתן, לכאורה, לבנות מטאפיזיקה שתבסס באופן משביע רצון את אפשרות הידיעה הוודאית ותאחד את כלל המדעים לכדי גוף ידע אחד. התמוטטות הפונקציות החברתיות שנבנו סביב האל, אשר שימש להן הצדקה, חייבו עיצוב מבנים חברתיים חדשים והצדקות חדשות לארגון מוסדות הידע בחברה. בין השפעות זניחת רעיון האל ניתן כנראה למנות את הרלטיביזם המוסרי, התגברותה של הספקנות המטאפיזית, רעיון הלאומיות, התנועה הפוסט - מודרנית בביקורת התרבות ולאחרונה הפוסט - הומניזם. נראה שטלטלה זו טרם נסתיימה, וכי עדיין לא נמצאה חלופה מספקת שתוכל למלא את התפקודים הרבים שמילא רעיון האלוהות בתרבות המערבית (וייתכן שלעולם לא יימצא).

במקביל לתנועות חברתיות, השואפות להשיב את הסדר הישן על כנו, ומתבטאות בחזרה למוסדות דתיים שמרניים וחזרה בתשובה, ניתן למצוא כמה נסיונות מעניינים לחיות את הרעיון בתחומי המוסר והמטאפיזיקה, עליהם נימנים, בין השאר, הפילוסוף היהודי עמנואל לווינס ופילוסוף המדע אלפרד נורת' וויטהד.

על אף השגשוג לו זוכות תפישות דתיות בחברה (וקשה לומר שאלו איבדו אי פעם את הפופולריות שלהן בקרב ההמונים), אין שימוש ברעיון האלוהים בתאוריות מדעיות. הדיון בשאלת קיומו של האל מביא לוויכוחים לוהטים בין אתיאיסטים לבין המאמינים בקיומו של אלוהים.

"אבל מר לפלס, מה בדבר אלוהים?". "אין לי צורך בהיפותזה הזו", אמר האסטרונום פייר סימון לפלס כאשר הסביר לנפוליאון את התאוריה שלו על היווצרות מערכת השמש

רעיון זה חוזר בדבריו של איש מדע בן זמננו, חתן פרס נובל לפיזיקה, סטיבן ויינברג:

"פעם היה מובן מאליו שהעולם תוכנן על ידי ישות אינטלגנטית כלשהי. מה עוד היה עשוי להסביר את קיומם של אש ושל גשם, של ברקים ורעידות אדמה? ומעל לכל, יכולותיהם המופלאות של בעלי החיים הצביעו, כמדומה, על בורא שהיה לו עניין מיוחד בחיים. היום אנו מבינים את רוב הדברים הללו במונחים של כוחות פיזיקליים הפועלים מתוקף חוקים בלתי אישיים"

בדתות השונות

שלט בתחנת רכבת בהימאצ'אל פראדש. בתרגום חופשי: אללה של האסלאם הוא אותו אלוהים של הנוצרים ואישוור של ההינדוהיסטים. - אלוהים

אלוהים ביהדות

ביהדות, אלוהים הוא בורא העולם, אשר בחר בעם ישראל לקיים את מצוותיו לאחר שהוציאם ממצרים. אלוהים משגיח על הבריות ומשלם בשכר ועונש על מעשיהם. אחדות מהמצוות עוסקות ישירות בקשר שבין האדם לאלוהים וחלקן בין האדם לאדם.

ההגות היהודית, הקבלה והפילוסופיה, עוסקות הרבה ברעיון האלהות, משמעותו, כוחותיו והנהגתו את העולם, במטרת הבריאה ובטעמי המצוות, ומנסות למצוא את הקשר שלו לעולמנו. השווה בין כולם היא האקסיומה הברורה והמוחלטת של מציאותו, אחדותו ואינסופיותו.

אלוהים בנצרות

השילוש הקדוש

על פי רוב הדוקטרינות הנוצריות, האלוהים הוא השילוש הקדוש. אמונה באלוהים כשילוש היא עיקרון בסיסי בכנסיות האורתודוקסיות האוריינטליות, כנסייה האורתודוקסית, הקתולית והפרוטסטנטית. על פי דוקטרינה זו, אף שקיים רק אלוהים אחד, הוא מופיע בשלוש ישויות נפרדות, לרוב - האב, הבן (או בן האלוהים) ורוח הקודש. אף על פי שביטוי זה אינו מופיע בברית החדשה, המאמינים בדוקטרינה זו טוענים כי רעיון זה מופיע בבירור במספר מקומות בה, בייחוד ברישומי ההטבלה של ישו (ראו לוקאס 3:21-22). עקרונות אלה אושררו ונוסחו על ידי הכנסייה במאה ה - 3 והמאה ה - 4 בתגובה לרעיונות כפירה.

אלוהים באסלאם

P

אללה

אללה (בערבית: ) הוא שמו של אלוהים בדת האסלאם. בקוראן ובמסורת המוסלמית הוא מזוהה עם אלוהי ישראל ועם האל בנצרות (אם כי תפיסת השילוש הקדוש אינה מקובלת באסלאם). בקוראן כל דבר המובא מפיו של אללה מובא בלשון רבים ("אנחנו"), אף כי המילה "אללה" עצמה היא לשון יחיד.

תפיסת האל באסלאם מופיעה בסורה בקוראן המכונה סורת אל - אח'לאץ ( - "הייחוד"):

"אמור: האל אחד, האל נצחי, לא ילד ולא נולד, ואין דומה לו אף אחד".

(":... ").

תפיסת הקשר בין האל לבני האדם, מופיעה בסורת אל - פאתחה שמשמשת גם כתפילה המרכזית:

"השבח לאל ריבון העולמים, הרחמן הרחום, מלך יום הדין, אותך נעבוד ובך ניעזר, הנחה אותנו בדרך הישר, הדרך של אלה שנטית להם חסד, אשר אין עליהם כעס, ואינם מן התועים".

הדיון על קיומו

טענות בעד קיום אלוהים

ישנן טענות רבות המנסות להביא הוכחה לקיום אלוהים. ניתן לחלק את הטענות האלו לשלושה סוגים:

טענות אפריוריות ולוגיות המבוססות על התבוננות והיגיון - ישנם מספר טיעונים מטאפיזיים, אפריוריים או לוגיים, המבקשים להוכיח כי קיום האל הכרחי מבחינה לוגית: הטיעון האונטולוגי, המיוחס לאנסלם הקדוש מקנטרברי, 1078, טוען כי מעצם קיומו של מושג הישות המושלמת מתחייב שיש ישות שממנה נגזר המושג, אלא שישות שאינה קיימת במציאות, אינה מושלמת - ולכן ישנה במציאות ישות מושלמת.

הטיעון הקוסמולוגי: לפי טיעון זה, מן הכלל, לכל סיבה במציאות יש סיבה שקדמה לה, ומכאן - בצירוף העובדה שיש דברים בעולם - נובע שחייבת להתקיים סיבה ראשונית יוצאת מן - הכלל, המהווה מקור לכל הסיבות כולן - שהיו, ושיהיו. הסיבה הזאת מכונה אלוהים לרוב. לעתים, ללא קשר לדת כל שהיא.

טענות אפוסטריוריות המבוססות על חוויית החושים וניסיון: ישנם מספר טיעונים אמפיריים אפוסטריוריים, המבקשים להוכיח כי קיומו של האל הכרחי או מסתבר בגלל טענות עובדתיות שונות: הטיעון האנתרופי: לפי טיעון זה, המורכבות של היקום והחיים מצריכה "מעצב" - טיעון זה גורס כי לא ניתן להסביר תופעות קוסמולוגיות מסוימות ואת היווצרות החיים רק על פני כדור הארץ אלא בקיום הכוונה מסוימת לכך שהחיים יווצרו. תנועת התכנון התבוני עשתה שימוש בטיעון כדי לתמוך כביכול באבולוציה תאיסטית.

הטיעון המוסרי: לפי טיעון זה, קיום הטוב והרע מותנה בהכרח בקיום אלוהים.

הטיעון מן הנס: טיעון זה גורס כי אלוהים קיים משום שאנשים שאין להם סיבה לשקר טוענים כי פגשו בו או כי מצאו עדות חד משמעית לקיומו. דוגמאות לכך הן מעמד הר סיני ביהדות ואירועים שנטען כי הם התגלויות נוספות שאיחרו אותו, ביאתו של ישו והבשורות עליו, או חשיפת הקוראן לנביא מוחמד על ידי המלאך גבריאל באסלאם כאשר נטען שהוא אחרון הנביאים אחרי משה וישו מנצרת.

טיעון הרוב: לפי טיעון זה, עצם האמונה באל, לאורך רוב ההיסטוריה המתועדת ובמקומות שונים, מהווה הוכחה לקיומו.

טענות המבוססות על התנסות סובייקטיבית.

במאה השלוש עשרה, התאולוג הנוצרי תומאס אקווינס ניסח חמישה טיעונים אפוסטריורים לקיום האל, שלושת הטיעונים הראשונים הם גרסאות של הטיעון הקוסמולוגי, והם מבוססים על אי האפשרות לרגרסיה אינסופית:

1."המניע הלא מונע": דבר אינו יכול להתחיל לנוע מעצמו, ועל כן יש, לפי אקווינס, מניע ראשון.

2."עילת העילות וסיבת הסיבות": לפי טיעון זה, לכל תוצאה יש סיבה שקדמה לה, ועל כן מוכרחה להתקיים סיבה הקודמת לכל.

3."ראשית החומר": החומר סופי, ועל כן גורס אקווינס כי היה בעבר זמן שבו לא התקיים חומר, ומוכרח היה להיות דבר שאינו חומרי שהביא את החומר לידי קיום.

4."הטיעון של אמת - המידה": לפי טיעון זה, יש בעולם דברים שונים זה מזה, ולכן הכרחי שקיימת אמת - מידה מוחלטת שאליה ניתן להשוות. פירושו של דבר, מקורו התכונתי הספציפי של הקיים המוכר לנו, הוא, לפחות במצבו הראשוני, פרי תכנונו של מתכנן בלבד.

5.הטיעון הטלאולוגי: גורס כי רמת הדיוק המופלאה של היקום הייתה חייבת להיווצר בעקבות תכנון אלוהי. אקווינס מציג את אלוהים כמחוקק של חוקי טבע או כיוצר בלבדי ליצירה - היא הקיים והמורכבות שבו. אחת מנקודות ההנחה העיקריות שמביא הטיעון היא "סדר חייב במסדר".

טיעונים נגד קיומו של אלוהים

1.טיעון תער אוקהם: תערו של אוקאם טוען כי כאשר יש לנו שני הסברים המסבירים את אותה התופעה, עלינו להעדיף את ההסבר הפשוט ביותר. נטען שאלוהים הוא הסבר מורכב ועלינו להעדיף את ההסבר הנטוריאליסטי, בנימוק שהוא מגיע לאותה איכות הסברה כלפי העולם ומתבסס על הסבר מורכב פחות.

2.טיעון התכונות הסותרות, או "פרדוקס הכל - יכול": הטענה גורסת שהתכונות של ישות כל יכולה סותרות אחת את השנייה. למשל, האם אלוהים יכול ליצור אבן כבדה כל כך, עד כי הוא עצמו לא יוכל להרים אותה? אם כן, אזי הוא לא יוכל להרים את האבן, ואם כל אבן שהוא יוצר הוא יכול גם להרים, אז הוא לא יכול ליצור אבן כזו.

3.הטיעון הקוסמולוגי: אם לכל דבר יש סיבה, גם לאלוהים חייבת להיות סיבה. אם אלוהים לא צריך סיבה לקיומו, גם דברים אחרים לא זקוקים לסיבה.

4.הטיעון המוסרי, או בעיית הרוע: לפיו ישנו בעולם סבל ללא סיבה בסתירה להגדרת אלוהים ככל יכול ואוהב כל. על טיעון דיסתאיסטי זה, המטיל ספק במוסריותו של האל, נשענת שנאת האל (מיזותאיזם).

5.טיעון ההתגלות: לפיו יהיה זה סביר יותר להניח כי מסירת ההתגלויות מבוססת על חזיונות / פרשנות מוטעית לאירועים שקרו / שקורים מאשר שהתרחשה באמת.

6.טיעון ההתגלויות הלא עקביות: בעולם ישנן דתות רבות הטוענות טענות סותרות לגבי אלוהים. מי מהן צודקת?

7.נטל ההוכחה: הטענה שאלוהים קיים היא טענה יוצאת דופן ויוצאת מן הכלל ולכן נטל ההוכחה מוטל על קיום האלוהים ולא על הפרכתו.

8.הצורך באמונה: לפיו מהצורך באמונה נובע שעד היום לא נמצאה הוכחה לקיומו של אל כלשהו.
מיתולוגיה יוונית הוכחות שאלוהים קיים מונותאיזם דמות מצווה הגדרות אהבה סטרא אחרא שקרים ישות המוחלט אלוהות אלוהים
חקר המהות והצורה, האם באמת המהות מחייה את הצורה? האם באמת הסיבה גורמת לתוצאה? האם הצורה מחייה את עצמה? ריבוי מהויות, ריבוי אלוהות, למה דברים קורים? האם הכל נוצר יש מאין? האם המהות מחייבת את הצורה?
חקר המהות והצורה, האם באמת המהות מחייה את הצורה? האם באמת הסיבה גורמת לתוצאה? האם הצורה מחייה את עצמה? ריבוי מהויות, ריבוי אלוהות, למה דברים קורים? האם הכל נוצר יש מאין? האם המהות מחייבת את הצורה?
... האם באמת המהות מחייה את הצורה? האם באמת הסיבה גורמת לתוצאה? האם הצורה מחייה את עצמה? ריבוי מהויות, ריבוי אלוהות, למה דברים קורים? האם הכל נוצר יש מאין? האם ... חשק, טעם, וכדומה, התקיימו יחדיו, ולכן האמת הסופית היא שהאדם אוכל כי הוא אוכל. מה הקשר בין ריבוי מהויות לריבוי אלוהות? אליעד מרחיב את הדיון גם אל מושגים פילוסופיים כגון ריבוי מהויות וריבוי אלוהות . הוא מסביר שכל דבר שקיים מורכב ממספר מהויות ולא יכול להיות קיים בפני עצמו בלבד. אם נלך אחורה מספיק רחוק ונבדוק ממה הכל עשוי, נגלה שגם האלוהות עצמה חייבת להיות מורכבת מריבוי של אלוהויות או מהויות אחרות, ולכן התפיסה שאומרת שיש מהות ... גדול מהצורך למצוא סיבות חיצוניות שיסבירו את חייו. מהות וצורה האם המהות מחייה את הצורה? ריבוי מהויות וריבוי אלוהות האם סיבה מחייבת תוצאה? האם אפשר ליצור יש מאין? ...
חוויית אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים
חוויית אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים
... אלוהות, לחזור להיות אלוהים, שורש ההנאות, מה גורם להנאה, איך ליהנות, רכב חדש, הנאה של אלוהים למה אנשים מתרגשים לקבל רכב חדש? כשאדם מקבל רכב חדש, הוא חווה תחושת התרגשות והתחדשות מיוחדת. הסיבה לכך אינה קשורה רק לערך הכספי או ... שלו, רוצה לחזור להיות אלוהים, מצב שבו הוא היה כל יכול, שלם ובלתי מוגבל. בחוויה של האדם כיום, הוא לא מרגיש אלוהים, ולכן הוא מחפש דרכים להזכיר לעצמו את המצב האלוהי, אפילו ברגעים קטנים כמו קבלת רכב חדש. למה דווקא רכב ולא נייר חדש? כי הרכב נותן לאדם הרגשה שהוא מרחיב את טווח היכולות שלו. האדם ... בכל מקום בו - זמנית כמו אלוהים. אך עם הרכב הוא יכול להגיע במהירות ממקום למקום, מה שנותן לו תחושה שהוא מתקרב למצב של אין מגבלות, שהוא יכול יותר, חזק יותר ועוצמתי ... מזכירה לאדם את המצב האלוהי שהיה לו בעבר, ולכן הוא מתרגש. למה אנשים נהנים מגלגלים של רכב יוקרתי? כאשר אדם מתלהב מגלגלים של רכב יוקרתי, הסיבה אינה הגלגלים עצמם, ... מזכירה לו את החוויה האלוהית שהוא מחפש. אלוהים, בהגדרתו, הוא הכי חשוב, הכי מיוחד ובלתי ניתן להשוואה. לכן כל חפץ או חוויה שנותנים לאדם להרגיש מיוחד, מחזירים אותו לרגע אל החוויה של אלוהים . מדוע אנשים נהנים מאוכל ומדוע רוצים לטעום דברים חדשים? ההנאה מאוכל גם היא קשורה לחוויה האלוהית. אלוהים נתפס כישות שיש לה הכל והיא אינה מוגבלת בשום דבר. כשאדם אוכל, הוא מנסה לחקות את התחושה הזו של שלמות וסיפוק, ולכן ... תחושה שמזכירה את השפע האלוהי. בנוסף, אנשים רוצים טעמים חדשים בגלל תחושת ההתחדשות. כשאדם חוזר על אותה פעולה שוב ושוב, הוא מרגיש חסר חיים, כאילו הכל ידוע מראש. אלוהים נתפס גם כמקור ההתחדשות, כלומר, כמקור שבו כל דבר מתחדש בכל רגע. כשאדם חווה משהו חדש, גם אם הטעם עצמו לא בהכרח טוב, הוא מרגיש חי, ... שוב מחבר אותו לחוויה האלוהית. איך ייתכן שאלוהים מתחדש כל הזמן אך גם תמיד יציב? מצד אחד, אלוהים הוא יציבות מוחלטת, דבר שלא משתנה אף פעם. מצד שני, הוא גם מקור החידוש, הכל מתחדש דרכו בכל רגע. זהו פרדוקס: אלוהים הוא הדבר היציב ביותר והדבר המתחדש ביותר בו - זמנית. אנשים לפעמים רוצים דווקא יציבות, תחושה ששום דבר לא משתנה, כי זו גם דרך לחוות את אלוהים. ולפעמים הם רוצים דווקא התחדשות, כי זו דרך אחרת לחוות את אלוהים. הסיבה לכך היא כי אלוהים כולל בתוכו את שני ההיבטים האלה באופן מושלם, ולכן האדם תמיד נע בין הרצון לחוות את היציבות ובין הרצון לחוות התחדשות. למה אנשים אוהבים ... מחזירה אותו לחוויה של אלוהים, כי אלוהים מוגדר כישות ללא שום מגבלה כלל. מדוע האדם מחפש תמיד את מה שחסר לו? הסיבה שהאדם תמיד מחפש את מה שחסר לו היא שוב קשורה לחוויה האלוהית. כאשר הוא היה אלוהים, הוא היה שלם לחלוטין, שום דבר לא היה חסר לו. עכשיו, כשהוא כבר לא בחוויה הזו, הוא מחפש כל הזמן למלא את החוסר שנוצר. כשאדם מקבל כסף, ... מה שמזכיר לו את המצב האלוהי שבו יש לו הכל ואין לו חסרונות. לסיכום, כל ההנאות והחוויות שאנשים מחפשים בחיים - בין אם מדובר ברכב חדש, אוכל, צניחה חופשית, או אפילו ... ולחוות מחדש את המצב האלוהי, מצב של שלמות מוחלטת, חוסר מגבלות, ותחושה של התחדשות אינסופית. למה אנשים מתרגשים מרכב חדש? מה גורם להנאה אמיתית? מהי חוויית אלוהות? למה אוהבים צניחה חופשית? איך להרגיש התחדשות בחיים? מדוע מחפשים תמיד משהו חדש? מה מקור כל ההנאות? ...
פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני
פרדוקס שכלי, אושר מוחלט, קצה השכל האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות, מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני
... האנושי, מעל השכל האנושי, יש או אין, החלל הפנוי, השגת אלוהות , מודעות עצמית, הארה רוחנית, חוקי הלוגיקה, חיפוש רוחני כיצד פרדוקס שכלי יכול ... ההבנה שיש פרדוקס ממשי, ושם יושג מה שנקרא האחדות או השגת אלוהות מעל השכל. האם אפשר להיות בטוח שאליעד חזר למציאות כרגיל? אליעד מעלה דוגמה ...
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
... הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף האם יכול להיות שיש יותר מאלוהים אחד? אליעד כהן מתייחס לשאלה המרכזית והעמוקה האם ייתכן ריבוי אלוהים, יותר מאל אחד, או שחייב להיות רק אלוהים אחד. הוא מציג את הטענה הנפוצה בדתות, שלפיה לא ייתכן שיהיו שני אלוהים, כיוון שאם אחד יכול להגביל את השני, הרי שהשני מוגבל ואינו אלוהים. ואם הראשון לא יכול להגביל את השני, אז הראשון הוא המוגבל, ולכן לא יכול להיות אלוהים. מדוע הטענה הדתית נגד קיום שני אלוהים בעייתית? אליעד מסביר כי הטענה הזו, שלכאורה מונעת אפשרות של ריבוי אלוהים, בעייתית באותה מידה גם לגבי קיומו של אלוהים אחד. הוא נותן דוגמה מפורסמת לכך - פרדוקס האבן: האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה? אם הוא יכול, הוא מוגבל כי אינו יכול להרים את האבן, אם הוא לא ... מסוגל לברוא אבן כזו. כלומר, לפי ההיגיון הזה, עצם השאלה האם אלוהים יכול להגביל את עצמו חושפת סתירה מהותית ברעיון של אלוהים כל יכול. האם אלוהים יכול להיות מוגבל ועדיין להיחשב כל יכול? אליעד כהן מדגים כיצד אפשר לנסות לטעון שאלוהים מוגבל אך בכל זאת הוא אלוהים. למשל, אפשר לומר שאלוהים יכול להגביל את עצמו ובו זמנית להישאר בלתי מוגבל. באותה דרך אפשר לטעון שיש שלושה אלוהים כל יכולים, שמגבילים אחד את השני ובכל זאת נשארים בלתי מוגבלים. זה נראה אבסורדי, אבל הוא מדגיש שזה בדיוק אותו אבסורד כמו לומר שאלוהים אחד יכול להגביל את עצמו ולהישאר כל יכול. האם יש סיבה אחרת שמונעת ריבוי אלוהים? טענה אחרת שאליעד מציג היא שאלוהים, מעצם הגדרתו, הוא ישות אינסופית ושלמה, ולכן לכאורה לא ייתכן שיהיו כמה ישויות אינסופיות. אך הוא טוען ... שזה בלתי אפשרי אובייקטיבית. כיצד ייתכן בכל זאת שיש כמה אלוהים אינסופיים? אליעד מסביר שאפשר לדמיין שהאינסוף אינו חייב להיות מוגבל לישות אחת. למשל, יכולות להיות כמה ... מרחיב את השאלה ומציין שגם מושג הסיבה הראשונה, שנהוג לייחס לאלוהים, לא מוכיח בהכרח את אחדות האלוהות. לטענתו, אפשר שיהיו כמה סיבות ראשונות שפועלות במקביל, ואף שהדבר אינו נתפס בשכל אנושי, הוא עדיין עשוי ... מקיף ופנימי, ומסביר שיש אינסוף בתוך אינסוף, כך שיש הרבה אלוהים שכל אחד מהם אינסופי, אך יחד הם מתאחדים לישות אחת. האם הזמן והמקום הם בעצם אלוהים? אליעד מוסיף טיעון נוסף, ומציע שאם מתבוננים לעומק, כל המציאות בנויה על שני דברים אינסופיים בסיסיים - ...
אלוהים, להיות אלוהים, חוויית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט
אלוהים, להיות אלוהים, חוויית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות הבמאי, לחיות בתוך סרט
אלוהים , להיות אלוהים, חוויית אלוהות, אני גדול, אני קטן, לחיות בתוך חלום, משחק עצמי, להיות ... סרט האם אפשר לחוות את עצמי כאלוהים בתוך המציאות? אליעד מסביר שלחוות את עצמך כאלוהים פירושו להרגיש שהכל הוא בעצם אתה. המשמעות של זה היא ... מוגבלות. איך יכול להיות שאני אלוהים אבל לא מסוגל לשלוט במציאות? אליעד מסביר שהשאלה הזו ... שאתה משחק לא זוכרת שהיא בעצם הבורא של החלום. כמו כן, ישנו מצב שבו אתה כבמאי של סרט מחליט ... היית פחות מתרגש מהצלחות. למה אלוהים לא יכול לדעת הכל מראש? אליעד מסביר שאם אלוהים היה יודע בדיוק מה יקרה בכל רגע ורגע, המשמעות היא שיש ... שלם ואינסופי. מבחינת אליעד, אלוהים הוא אינסופי ואחד מוחלט. לכן, לפני הבריאה אין שום דבר ... מחוצה לו. כלומר, הידיעה של אלוהים היא מעבר לזמן ומקום, ולכן לא ניתן לומר שאלוהים יודע או לא יודע מה יהיה. אלוהים הוא פשוט המרחב האינסופי שבו הכל מתרחש. מה המשמעות של ... איך אפשר לחזור לחוות את עצמי כאלוהים? האפשרות להיזכר שאתה אלוהים תלויה ברצונך כאלוהים. אם באמת תזכור שאתה זה שיצרת את כל החוקים והגבלות ... תמיד. הצורה משתנה, אבל אתה כאלוהים הוא מעבר לצורה, מעבר ללידה ומוות. הוא מדגיש שהאני ... חוויית החיים שלו. מה זה להיות אלוהים? איך לחוות שאני הבמאי של החיים? האם המציאות היא חלום? ... איך להשתחרר מפחד מוות? האם אלוהים יודע את העתיד? מה המשמעות של להיות הכל? ...
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
... אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות , עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן חא ... שלא נדע משמעותו האמיתית היא שהידיעה המוחלטת היא ההבנה שיש גבול לידיעה, ושאת האור האין סופי, כלומר, את המהות האלוהית , אי אפשר להבין באמצעות השכל הרגיל. לכן, תכלית החוכמה והידע ...
להיות אלוהים האמיתי, להיות אלוהים שקרי, להיות מעל אלוהים
להיות אלוהים האמיתי, להיות אלוהים שקרי, להיות מעל אלוהים
... אלוהים האמיתי, להיות אלוהים שקרי, להיות מעל אלוהים מה המשמעות של להיות אלוהים אמיתי? אליעד כהן מדבר על הרעיון של להיות אלוהים אמיתי, להבדיל להיות אלוהים שקרי. לפי דבריו, ישנה הבחנה ברורה בין המושגים הללו, כאשר להיות אלוהים אמיתי משמעותו לחוות את המציאות ללא שום הבדל בין עצמי לבין המציאות עצמה. אלוהים האמיתי הוא מצב של מודעות מוחלטת, של הבנה מלאה כי אתה והמציאות הם ישות אחת מוחלטת, בלי שום הפרדה. אליעד כהן מדגיש כי אדם המגיע למצב של אלוהים אמיתי רואה את המציאות בצורה נקייה, נטולת חשיבה, נטולת שיפוטיות. ברגע שאתה רואה באמת, החשיבה שלך נפסקת, מפני שהחשיבה עצמה נובעת מהפרדה, מאמונה שיש מישהו שחושב ומישהו שחושבים עליו, בעוד שאלוהים אמיתי אינו נפרד כלל מהמציאות אותה הוא חווה. מהו להיות אלוהים שקרי ומה ההבדל מאלוהים אמיתי? אליעד כהן מבאר את המושג להיות אלוהים שקרי ומבדילו להיות אלוהים אמיתי. לפי ההסבר של אליעד, אלוהים שקרי הוא מי שחווה עצמו כנפרד מהמציאות ... שהוא מנהל ושולט בה, הוא חושב שיש לו כוח מוחלט, אך זהו כוח שנובע מתוך אשליה, מתוך חוסר מודעות אמיתית. לדוגמה, אליעד כהן מסביר שאדם יכול להרגיש שהוא אלוהים שיכול לשלוט בדברים, אך אם האדם הזה עדיין מפריד בין עצמו למציאות, עדיין הוא נמצא בתחושת נפרדות, תחושת חיסרון, ובכך בעצם הוא רק מתחזה לאלוהים. כי אלוהים אמיתי, לפי הסבריו של אליעד, הוא אחדות מוחלטת, ולא ניתן להפריד בינו לבין שום דבר אחר. מהו השלב הגבוה יותר להיות אלוהים אמיתי? אליעד כהן מסביר כי למרות הרמה הגבוהה של להיות אלוהים אמיתי, ישנה עדיין רמה גבוהה אף יותר, שאותה הוא מכנה להיות מעל אלוהים. זהו שלב שבו האדם חווה את עצמו לא רק כאלוהים האמיתי, אלא גם כישות שנמצאת מעל המושג אלוהים, כלומר, מעל ההבחנה בכלל של אלוהות ואי - אלוהות. אליעד מתאר את השלב הזה בתור חוויה שאינה ניתנת להמשגה רגילה, כיוון שזהו מצב שבו האדם יוצא מתוך ההבחנה של אלוהים ולא אלוהים, מתוך ההבחנה של אחדות ונפרדות, מתוך ... היא כה עמוקה, עד כדי כך שהמילים והמושגים שאנו רגילים להשתמש בהם אינם יכולים לתאר אותה באופן מלא. זהו מצב של שחרור טוטאלי מכל הגדרה, גם מזו של להיות אלוהים. מהי הדוגמה של החלום שאליעד משתמש בה? אליעד כהן נותן דוגמה כדי להסביר את מושג האלוהות והמודעות באמצעות חלום. הוא אומר כי המצב של להיות מודע לחלום הוא כמו להיות אלוהים. כלומר, כשאתה חולם ואתה מודע לכך שאתה ...
צניחה, לצנוח, ספורט אתגרי, לעוף כמו ציפור, לעוף בלי כנפיים, סופרמן, חוויית צמצום, להיות אלוהים
צניחה, לצנוח, ספורט אתגרי, לעוף כמו ציפור, לעוף בלי כנפיים, סופרמן, חוויית צמצום, להיות אלוהים
... לעוף כמו ציפור, לעוף בלי כנפיים, סופרמן, חוויית צמצום, להיות אלוהים מה המשמעות של צניחה ואיך היא קשורה לרצון לחופש? אליעד כהן מסביר את המשמעות העמוקה של פעולת הצניחה. הוא מתחיל ... או אתגרית, אלא משל עמוק לחוויה האנושית של המעבר ממצב של אלוהות אינסופית וחופש מוחלט, למצב מוגבל שבו האדם נמצא. הוא מסביר שהאדם כביכול צנח לעולם משום מקום, בדיוק כמו שהוא עצמו ... מגבלות, לעולם הגשמי שבו הוא חש מוגבל. הרעיון הוא שהאדם היה פעם אלוהים, ישות אינסופית בעלת יכולות בלתי מוגבלות, וכעת הוא חווה מצב של הגבלה וצמצום. הצניחה, לפי אליעד, ממחישה את החוויה ... המגבלה. האדם מנסה להרגיש שוב את החופש האבוד שהיה לו כאשר היה אלוהים. איך קשורה צניחה לחוויה של להיות אלוהים? אליעד מדגים זאת באמצעות הרעיון שהאדם היה פעם כל יכול, וכעת חווה תחושה של הגבלה וחוסר יכולת. אלוהים כביכול אמר לו: אתה לא יכול להיות באוויר, והאדם מנסה להוכיח לעצמו שהוא כן מסוגל, ולכן הוא ממציא מטוסים ומצנחים. כשאדם צונח או טס, הוא בעצם מנסה לחוות את היכולת של אלוהים, את החוויה של להיות מעל החוקים והמגבלות. הוא מוסיף דוגמה ואומר שכל בן אדם בעולם, עמוק בתוכו, מרגיש רע מכך שהוא לא ... אליעד מדגים כך את הרצון העמוק לפרוץ גבולות, לחזור למצב של אלוהות, מצב של יכולת בלתי מוגבלת. מדוע יש פחד בעת הצניחה ומה המשמעות הרוחנית שלו? אליעד מציין שככל שהאדם נמצא גבוה יותר, ... את ההתרחקות שלו מהאחדות. ככל שאדם מתרחק יותר מהמצב האחד, האלוהי, כך הפחד שלו להתקרב אליו מחדש גדול יותר. הצניחה, לכן, מדמה את המתח הפנימי בין הרצון להתקרב שוב לאותה אחדות, לבין ... לא רק חוויה של הנאה או אתגר, אלא ניסיון עמוק לחזור לחוויה של אלוהות, של שלמות אינסופית ושל חופש בלתי מוגבל. מה המשמעות של צניחה? למה אנשים רוצים לעוף? איך להתגבר על פחד גבהים? מה ... לרוחניות? למה בני אדם מחפשים חופש מוחלט? מה זה אומר להיות אלוהים? איך להרגיש פחות מוגבל בחיים? ...
חוויית האלוהות, להיות אלוהים על ידי איש אמת, להיות אלוהים בלי בחירה חופשית
חוויית האלוהות, להיות אלוהים על ידי איש אמת, להיות אלוהים בלי בחירה חופשית
... האלוהות, להיות אלוהים על ידי איש אמת, להיות אלוהים בלי בחירה חופשית מהי חוויית האלוהות ומי יכול להגיע אליה? החוויות של אלוהות יכולות להיות חוויות מופלאות ומסתוריות, והן נוגעות לשאלה המרכזית - איך האדם יכול לחוות את אלוהים ואת האמת העליונה. אליעד כהן מסביר בהרצאה כי כדי לחוות את האלוהות, על האדם להבין את האמת היסודית שמסתתרת מאחורי כל מציאות. הוא מציין שהאדם, ככל שהוא נמצא במצב של שקר וטעויות פנימיות, לא מסוגל לחוות את האלוהות האמיתית. כיצד האדם יכול להגיע לחוויית האלוהות? אליעד מסביר שמי שרוצה לחוות את האלוהות צריך להבין שהוא לא רק בן ... פנימיים, מדמיין שהוא רק גוף או נשמה, אך הוא לא מבין את העומק האמיתי של מציאותו. מה הקשר בין איש אמת לבין חוויית האלוהות? כדי להבין את האלוהות, יש צורך להיות איש אמת. זאת ... של שקרים פנימיים. לעומת זאת, אם האדם יפנים את האמת ויתפוס את עצמו כישות אינסופית שמחוברת לכל, הוא יוכל להרגיש חוויית אלוהות אמיתית. המעבר הזה הוא לא ... רק אדם, הוא פותח את הדלת להרגיש את עצמו כחלק בלתי נפרד מהיקום. האמת היא שאין כאן בחירה חופשית, האדם לא בוחר להיות אלוהים, אלא הוא פשוט מזהה את טבעו האמיתי, שהוא אלוהים עצמו. האם יש בחירה בחוויית האלוהות? אליעד מדגיש שאין בחירה חופשית בהיות אלוהים. כאשר אדם משלים עם העובדה שהוא אלוהים, הוא לא בוחר בזה, אלא זהו מצב שהוא פשוט מתעורר אליו. לא מדובר במצב שבו יש לאדם בחירה להרגיש כאלוהים או לא. ברגע שמבינים את האמת המוחלטת, הבחירה חופשית נעלמת, ונשארת רק ההבנה הפנימית של האלוהות. אליעד מסביר שהאדם לא יכול להיות חצי אלוהים. אין כאן אפשרות של חצי מציאות. האדם הוא או אלוהים או לא, ואין מקום לאמצע. זה לא עניין של בחירה, אלא של תודעה שמבינה את האמת המוחלטת - שאתה אלוהים, בלי שאלה ובלי ספקות. האם חוויית האלוהות יכולה להתרחש מבלי בחירה חופשית? בהתאם להסבר של אליעד, החוויה של להיות אלוהים אינה כרוכה בבחירה חופשית. המחשבה שאנחנו בוחרים להיות אלוהים היא שקר, כי כשאתה מבין את ... לך הבחירה להרגיש אחרת. כאן לא מדובר בתפיסת עולם שבה אנחנו בוחרים אם להאמין או לא להאמין. ישנה רק אמת אחת - האדם הוא אלוהים, ואין בחירה חופשית בנוגע ... שואל איך אפשר להגיע לאמת מוחלטת, ונותן רמזים לכך שהתשובות טמונות בספרי החוכמה או במקומות אחרים. מהו תהליך החוויה האלוהית? מהו הקשר בין איש אמת לאלוהות? האם הבחירה החופשית משפיעה על חוויית האלוהות? מהו תפקידה של האמת במעבר ...
יקומים מקבילים, ריבוי עולמות מקבילים, אחדות המהות והצורה, אחדות המציאות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מרחב המקום, מרחב הזמן
יקומים מקבילים, ריבוי עולמות מקבילים, אחדות המהות והצורה, אחדות המציאות, מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מרחב המקום, מרחב הזמן
... אדם שעומד בין שתי מראות, ומבחין בהשתקפויות אינסופיות של עצמו - כך גם המציאות מלאה בהשתקפויות אינסופיות של כל הצורות, בו זמנית. מדוע התובנה הזו מובילה לרעיון של ריבוי אלוהים? כאשר מבינים שכל צורה היא אינסופית וכוללת את כל מרחב המציאות, עולה השאלה האם זה מוביל למסקנה שיש ריבוי אלוהים. אליעד מסביר שאמנם נראה שזה מוביל לריבוי אלוהויות, אך למעשה מדובר באותה אלוהות אחת, שהיא האחדות המוחלטת. הרעיון של ריבוי אלוהים הוא שוב דרך של שכל קטן לתפוס ... לבדו ומתנתק מן העולם, הוא יכול להגיע לחוויית אחדות מוחלטת, ולהפוך את נפשו למחויבת - כלומר, לחוות את עצמו כחלק בלתי נפרד מהמציאות המוחלטת. במצב כזה, האדם תופס את עצמו כאלוהים ממש, וחי מתוך הבנה עמוקה שאין ... או כסתירה, אך זו בדיוק הנקודה של האחדות המוחלטת: בכל רגע מתקיימות כל האופציות בבת אחת, אפילו אם איננו תופסים זאת באופן רגיל. מדוע התובנה הזו מובילה לרעיון של ריבוי אלוהים? כאשר אומרים שכל צורה נמצאת בכל מקום ובכל זמן, עולה הרעיון שכל צורה הופכת לסוג של אלוהים, כי היא מחויבת המציאות. כך מתקבל ריבוי אלוהים אם מסתכלים על העניין מחוץ לפרספקטיבה של האחדות. בפועל, אין באמת ריבוי של אלוהויות נפרדות, כי הכל מצביע על אותה ... מנצל את השקט שבזמן הלילה, הולך לבד ולא חושב על כלום (פונה לבטלה), אתה יכול להגיע לאחדות מוחלטת עד כדי שהנפש שלך מתחייבת, כלומר, נכללת במחויב המציאות, ואתה מגיע לחוויית אלוהות. כיצד התובנה הזו עשויה להשפיע על ... האפשריים ולא מוגבל לנקודת מבט צרה של רק כך או רק אחרת. לסיכום: איך הכל מתקשר לרעיון שהכל אחד? השורה התחתונה היא שכל השאלות על מקומות, זמנים, יקומים מקבילים, ריבוי אלוהים וכולי, כולן נובעות מאותה הבנה ... היא ממלאת את הכל, אז למה אתה אומר שזאת צורה? ואף על פי כן. ודבר נוסף זה לא יכול להיות לגבי כל הצורות, איך יכול להיות שכול הצורות ממלאות את כל הזמן והמקום? זה נקרא ריבוי אלוהים. זה לא יקומים מקבילים, יקומים ... על שום דבר, אז תתחייב בנפשך, ומה זה אומר? אז נפשך תהפוך להיות מחויבת, אז נפשך תיכלל במחויב המציאות, ומה זה אומר? אתה תחווה שהכל קיומו מחויב. ואז אתה חי לנצח, ויודע שאתה אלוהים. שאלה: האם זה ביטול הבחירה? ... שם. אם אתה מבין את זה, אז זה אומר, שאם כל מה שנכון לגבי המחויב, נכון לגבי האפשרי, אז כל מה שנכון לגבי האפשרי, נכון לגבי המחויב. כל מה שנכון לגבי הספר הזה, נכון גם לגבי אלוהים, אין הבדל ביניהם. אבל כל מה שנכון לגבי כל צורה, נכון לגבי המהות. אם אתה רוצה לדעת מה היא מהות המציאות, קח צורה כל שהיא ובדוק אותה, ומה שנכון לגבי הצורה נכון לגבי אלוהים. אז תגיד, יש גם את הצורה ההפוכה שלה? נכון, גם זה נכון לגבי אלוהים. אם זה נתפס לך, אז זהו. למה זה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אלוהות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אלוהות, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אלוהות, איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעריך את עצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפרש חלומות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לימודים, קואצ'ר מומלץ, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז בנושא אלוהות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 25_08_2025 השעה 03:48:55 - wesi4