אסטרולוגיה - מעל המזל או מתחתיו?! חלק 2... אדם אלו הן: צדקה, צעקה, (תפילה, אך לא תפילה רגילה, אלא היוצאת מהלב, מה שנקרא בפי חזל בכינוי צעקה), שינוי השם ושינוי מעשה. הרי לנו ארבעה דברים שיכולים לשנות לאדם את גורלו. המכנה המשותף לכל ארבעת אלה, כי בדרך זו משתנה מהותו של האדם. אם בדרך של תפילה (צעקה), או שינוי השם או שינוי באישיות האדם (שינוי מעשה), או כגומל חסד (צדקה). כל אלה משנים את מהות האדם, והרי הוא כאיש אחר וכמי שנולד מחדש. בהתאם, ... ברור, כי עם ישראל שונה הוא לעניין זה מכלל העמים, וכי אצלו אין שום דבר גמור וחתום, והכל ניתן לשינוי. וזה יסוד דבריהם של שני גדולי התנאים, בגמרא שהזכרנו, ולמעשה אין מחלוקת בניהם. כי כאשר האדם עושה שינוי מהותי בעצמו הריהו מעל הטבע וזוכה הוא להתעלות מעל גורלו ומזלו כפי שנולד עמו, מה שאין כן כאשר הוא לא עשה שינוי שכזה, כי אז הוא נשאר במסגרת גורלו ומזלו הטבעי, כפי שנקבע לו מראש. ולכן, מי שסובר שעם ישראל הוא ... קשות, ומי שסובר אחרת הוא כאשר האדם (היהודי - שלו סגולות שלא ניתנו לשום אומה בעולם) לא עשה שום שינוי מארבעת אלה שניתנו עי חזל שאותה הזכרנו. אז הוא נשאר במסגרת המזל המלווה אותו מלידתו. יוצא כי אין מחלוקת בין שני התנאים. אברהם אבינו זכה לשינוי השם לאחר שהתעלה מעל טבעו ועמד בכל הניסיונות הקשים. התוצאה הייתה שמהותו השתנה. כך שעל אף שלפי מזלו נולד ... המזל, ועל זה המחלוקת בגמרא (שבת דף קנו) - עד כמה ניתן ושייך לשנות את המזל. דוגמה קלאסית מהתלמוד לשינוי המזל, הוא סיפורה של בת רבי עקיבא. הנה הסיפור כפי שמובא בתלמוד במסכת שבת (דף קנו, עב) : רבי ... אדם אלו הן: צדקה, צעקה, (תפילה, אך לא תפילה רגילה, אלא היוצאת מהלב, מה שנקרא בפי חזל בכינוי צעקה), שינוי השם ושינוי מעשה. הרי לנו ארבעה דברים שיכולים לשנות לאדם את גורלו. המכנה המשותף לכל ארבעת אלה, כי בדרך זו משתנה מהותו של האדם. אם בדרך של תפילה (צעקה), או שינוי השם או שינוי באישיות האדם (שינוי מעשה), או כגומל חסד (צדקה). כל אלה משנים את מהות האדם, והרי הוא כאיש אחר וכמי שנולד מחדש. בהתאם, ... משתנה עם מהותו. עם ישראל שונה הוא לעניין זה מיתר העמים. אצלו אין שום דבר גמור וחתום, והכל ניתן לשינוי. וזה יסוד דבריהם של שני גדולי התנאים, בגמרא (שבת קנו) שהזכרנו במחלוקתם האם יש מזל לישראל אם לאו. ולמעשה אין מחלוקת בניהם. כי כאשר האדם עושה שינוי מהותי בעצמו הריהו מעל הטבע וזוכה הוא להתעלות מעל גורלו ומזלו כפי שנולד עמו, מה שאין כן כאשר הוא לא עשה שינוי שכזה, כי אז הוא נשאר במסגרת גורלו ומזלו הטבעי, כפי שנקבע לו מראש. ולכן, מי שסובר שעם ישראל הוא ... לאין סוף דרגות ויכול הוא לשנות גורלות וגזירות הכי קשות, ומי שסובר אחרת הוא כאשר האדם לא עשה שום שינוי מהותי בעצמו, אז הוא נשאר במסגרת המזל המלווה אותו מלידתו. יוצא כי אין מחלוקת בין שני התנאים. זה הביאור ... גם את המזל. באופן זה נוכל להבין גם מדוע משנה מקום משנה מזל. (ירושלמי (שבת ו, ט), כי גם שינוי במקום הפיזי של האדם יש לו השפעה, וכאשר הוא משתנה הרי משתנה מהותו של האדם, דבר המשנה את מזלו. ... ילך בדרך חתחתים - יפסיד. כך גם מובא להלכה ברמא יוד שלה י, שנהגו לשנות שמו של חולה, כי שינוי שם מקרע גזר דינו של אדם. (כמובן שיש להתייעץ עם רב מורה הוראה מוסמך, וכל עניין לגופו). אולם מצאנו ...