... שהוא איפשר לאכזריות כזו להתחרש בעולם, ובפרט כלפי בני עמו? והיאך בין כל מיליוני האנשים שנרצחו, לא ניפקד גם מקומם של
צדיקים גמורים? המתבונן הישר רואה, כי גם במקרה זה אין כל קשר בין השאלות הנל, לדחייה כלשהי לראיות שהובאו לעיל בעניין מציאות הבורא. ומה שמנסים אותם שואלים הוא לנצל בצורה צינית ... שלא ביצענו את המוטל עלינו וקלקלנו (הכנסנו את היד לשקע!) האם אפשר לבוא בטענות כלפי הבורא? הלא זו איוולת שאין כמותה!!
צדיק ורע לו? אומר השואל, אעפ שהדברים מתחילים להישמע עדיין לא הכל ברור. כלומר, למרות שהעם חטא, וקיבל את העונש ששנים רבות לפני כן, הבורא כבר הזהיר מפניו. עם כל זאת, עדיין אין זה מסביר מדוע נענשו גם אותם אלו שלא חטאו? ובכן, שאלה זו שייכת למעשה לסוגית
צדיק ורע לו רשע וטוב לו. כלומר, מדוע יש
צדיק שרע לו ורשע שטוב לו? האמת היא כששומעים שאלה זו ההנחה הפשוטה אומרת, שהשואל יודע על מה הוא מדבר, הוי אומר שיש לו את הידע והיכולת לבחון ולדעת מהו
צדיק ומי הוא
צדיק, מהו רשע ומי הוא רשע, מה זה טוב ומה זה רע. ואחרי שהוא יודע דברים אלו, הוא בדק ומצא שיש
צדיקים שרע להם ושיש רשעים שטוב להם. והדבר אינו מסתדר לו עם מערכת הצדק האלוקי ועל כן הוא שואל את שאלתו. אבל בימינו המציאות היא, שרוב ככל השואלים שאלה זו, לא די בזה שאינם יודעים מהו
צדיק, ומיהו
צדיק, הם גם אינם יודעים מהו טוב ומהו רע, ונבאר הדבר. על
הצדיק נאמר (קהלת ז, כ) : כי אדם אין
צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, מכאן שגם
הצדיק חוטא לפעמים, אומנם חטאיו קטנים ומועטים אך כאמור גם הוא עבר על אי אלו ציווים. בגמרא (בבא קמא נ). נאמר:... מלמד שהקבה מדקדק עם סביביו כחוט השערה ומפרש רשי: עם סביביו -
צדיקים הדבקים בו ומסביר (שם) המהרשא ואל תטעה לחשוב שעם הרשעים אינו מדקדק כחוט השערה, שהלא הדברים הם קל וחומר, אלה שמה שמדקדק עם
הצדיקים הוא לתת להם את עונשם בעולם הזה, אפילו על החטאים שהם כגודל חוט השערה וזאת כדי שבעולם הנצחי לא יסבלו כלל. לכן כשאנו רואים
צדיק מתייסר, קודם שנבוא בטענות על הצדק האלוקי, צריך לוודא שאכן כל ימי חייו הוא לא עבר אפילו עבירה אחת. כי אם הוא עבר אפילו עבירה קלה אזי מגיע לו עונש. (וכאמור חומרת העבירה ... לאפשר לו ליהנות מהטוב האינסופי של הבורא, ולכן כל מגמת האדם צריכה להיות ההשתדלות בהגשמת הדבר. ומכיוון שגם ראינו כי אין
צדיק ללא רבב, הרי שבנוסף על קיום המצוות (המקנה את עולם הבא), צריך שהאדם יעבור גם תהליך של התנקות מהעבירות (כדי שהדבר לא יפריע להנאה בטוב האינסופי). התהליך של ניקוי העבירות ... לעיל על קיבוץ כל ההנאות שהיו בעולם מיום בריאתו וכו)... כך גודל העונש על העבירות. ומכאן נסיק כי הסיבה שהקבה נותן
לצדיקים את הייסורים בעולם הזה, הינה כדי לנקותם מעוונותיהם בדרך הקלה יותר, כי למרות ריבוי הסבל הקיים בעולם הזה, הרי שהוא כאין וכאפס לעומת הסבל בעולם הבא. אך הרשעים שאצלם כל ... יעשו תשובה! נמצא שהטוב הוא לקבל את ניקוי העבירות כאן בעולם הזה. והרע הוא לקבל את השכר על המצוות בעולם הזה!!! סיירת
צדיקים - במסע החיים כדי לעבור לרובד עמוק יותר, נתייחס לשני מקרים חריגים בהם אין הייסורים באים על האדם כענישה אלא כמטלה. הציור הראשון מדבר בשני
צדיקים שנכשלו באותה עבירה ממש. האחד יקבל עליה ייסורים רבים והשני ייסורים מועטים. דוגמה נוספת עוסקת בחסיד. החסיד הוא אדם הנמצא בדרגה גבוהה משל
הצדיק, ואצלו שייך שלא יעבור אפילו עבירה אחת במשך כל ימי חייו. עם כל זאת ישנם מקרים בהם גם חסידים גדולים סובלים ייסורים ומדוע? כדי לבאר את הדבר, נזכור שתפקידו של האדם הוא ... לעיל). וכדי שכל אחד יוכל לעשות את התיקון הראוי לו, הקבה מזמן לו את משימותיו וניסיונותיו במהלך חייו. אמור מעתה, אותו
צדיק שמתייסר יותר מחברו, ואותו חסיד שאין בו שום חטא, הייסורים שבאים עליהם אינם מפאת העונש המגיע להם, כי כאמור בחסיד אין חטא, ועונש
הצדיק הינו ללא כל פרופורציה לחטא. אלא שהם מאותה נבחרת מצומצמת שביכולתה לבוא ולתקן את הקלקול שבעולם עצמו, ולכן הם מקבלים משימות וניסיונות קשים. וברור שגם על הייסורים שהם ... הקשות והנועזות נותנים רק לה לבצע. וכדי שיוכלו לעמוד במשימות אלו, הם עוברים הכשרה מקצועית קשה וארוכה. כך גם אותם
צדיקים וחסידים הם אנשים מיוחדים בעלי נשמות מובחרות, שבכוחן לבצע גם את התיקון העולמי, ולשם כך נותנים להם משימות מיוחדות. משימות אלו הן למעשה דבקות בעבודת ה, אבל מתוך לחץ ... בעיות בריאות וכו... ובכן, האם לאותם אלו שזכו להיבחר עי הבורא כאנשים המסוגלים לעמוד בפני אתגרים מיוחדים, נתייחס כאל
צדיקים שרע להם?! ...