... היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של
פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה. א.
פרויד היהודי בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. ... עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה
פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה ... או שמא היא השקפת - עולם ייחודית
לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו? במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ... ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של
פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה ... על ההגייה הגרמנית, אף נרציזם
כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) ... בדיון במניעים הלא - מודעים של
פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של
פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.
פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצכוסלובקיה של ימינו. ... מושג הכרזת האמונה המונותיאיסטי
שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של
פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת טוטם וטאבו שיער
פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ... עתידה של אשליה, המתייחד בין כתבי
פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס
פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, ... הלא מחמיא נוירוזה קולקטיבית שנתן
פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז לאופיום להמונים של מארקס כסיסמה (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם. מאומה מכל אלה לא הפריע
לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, ... נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ.
פרויד , לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כחמר (חמור), גזיירס ... - ללב דאלס, והכוונה לדלות
שפרויד תמיד חשש מפניה. בפשר החלומות וכן בפסיכופתולוגיה של חיי יום - יום, שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא ... יותר במקרים הבודדים שבהם עסק
פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על משה של ... האיש ואמונת הייחוד, שבו הודה
פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע
פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר
פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו ... לפנטאזיה היסטורית זו סמך
פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב ... כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של
פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי דלוזיונאלית בהסתמכם על הודאתו של בעל - ... כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר
פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, ... ברברי. אחד מחלומותיו של
פרויד הופיע בעקבות המחזה הגטו החדש של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה ... ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של
פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד ... עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה
שפרויד, כבנגמין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את ... עצמי יהודי. ב. ניכוס והגליה:
פרויד בעיני יהודים ואנטישמים טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ... כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית,
שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארהב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית