ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פרויד ✔מודל הנפש הפרוידיאני - מבוא ✔מודל הנפש הפרוידיאני הוא בסיס התאוריה שהציע אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨מודל הנפש הפרוידיאני - מבוא
מודל הנפש הפרוידיאני הוא בסיס התאוריה שהציע אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד כדי להסביר את אופן פעולת הנפש. מודל הנפש כולל בתוכו מספר מודלים, מנגנונים ועקרונות. מטרת התאוריה הייתה לאפשר, באמצעות הבנה זו, טיפול נפשי מעמיק ויסודי בקשיים רגשיים של האדם ובמצוקות אנושיות קיומיות. זאת מעבר לטיפול בהפרעות בתפקודו ובהתנהגותו. השיטה הטיפולית מתבססת על תצפית קלינית, תוך כדי טיפול, ולא רק על ניסוי מעבדתי, והתאוריה שלה מבוססת על מודלים שונים שיוצגו להלן.

תוכן עניינים

1 רקע

2 המודל הסטרוקטורלי

3 המודל הדינמי

4 המודל הטופוגרפי

5 עקרון הקביעות

6 חרדות

7 מנגנוני הגנה

8 המודל הפסיכוסקסואלי

פסיכואנליזה

הפסיכואנליזה - אסכולה תאורטית וטיפולית חשובה בפסיכולוגיה, אשר נוסדה באמצע המאה ה - 20 על ידי זיגמונד פרויד - הציעה כיוונים חדשניים באשר למטרות, תחומי העניין ושיטות המחקר בפסיכולוגיה, בתקופה שבה התאוריה של הבנת הנפש והאישיות עדיין הייתה בחיתוליה.

מודל הנפש הפרוידיאני פתח צוהר להבנת נפש האדם ולהבנת האדם את עצמו. מבחינה חברתית שינתה הגישה הפסיכואנליטית את הנורמות המוסריות, בעיקר בכל הקשור ליחסי מין ולמיניות. ביטוי לשינוי זה ניתן למצוא גם בשדה האמנות והספרות.

הפסיכואנליזה המשיכה להתפתח על ידי תלמידיו הרבים של פרויד, שחלקם נשארו נאמנים לתורתו והמשיכו לפתחה בדרכו (כגון אנה פרויד, מלאני קליין, ודונלד ויניקוט), ואחרים (כמו קרל יונג, אלפרד אדלר, ויקטור פרנקל ואריך פרום) פיתחו אותה לכיוונים שלא היו מקובלים על פרויד ועל הזרם המרכזי בפסיכואנליזה.

המודל הסטרוקטורלי

המודל הסטרוקטורלי הוא המייצג את מבנה הנפש על - פי פרויד. לפי פרויד, הנפש היא מבנה מורכב המחולק לשלושה מבנים תאורטיים, והם:

סתמי - אִיד (id): המבנה המאגד את היצרים הטבעיים

אני - אגו (ego): המבנה המהווה את עיקר המודע של האדם

אני עליון - סופר אגו (super-ego): המבנה המאגד את המוסר וצורכי החברה

המודל הדינמי

את הדינמיקה בין הרשויות השונות תיאר פרויד באמצעות המודל הדינמי. פרויד דימה את האישיות לאנרגיה פסיכית, היכולה לעבור ממבנה אחד של האישיות למבנה שונה. אנרגיה זו, שמקורה במזון אותו צורך האדם, אינה נעלמת, אלא מומרת. על - פי קביעה זו, כל כמות אנרגיה הנחסכת מרשות נפשית אחת משמשת רשות נפשית אחרת.

כך העניק פרויד, לדוגמה, הסבר לתופעה שבה בני אדם מוסריים, הולכים ומפתחים מצפון חזק ככל שהם עונים יותר על צורכי החברה. במקום שמצפונם ירפה מהם ככל שיסבלו יותר למען המוסר, מצפונם רק הולך וגדל ומאתגר אותם אתגרים נוספים. ההסבר המוצע על - פי מודל זה הוא, שהאנרגיה הנחסכת מהגשמת הצרכים שבאיד, עוברת לאני העליון ומחזקת אותו.

המודל הטופוגרפי

בהרצאות המפורסמות של פרויד בנושא "המבוא לפסיכואנליזה", פותח פרויד בתיאור והסבר על מעשי כשל: הטעויות הקטנות שבני אדם נוטים לעשות בלא לשים לב, המראות על כוונותיהם האמתיות. ביניהם: שכחה, פליטת פה, פליטת קולמוס, שגיאת קריאה וכו'. מעשי כשל אלו מכונים גם "טעויות פרוידיאניות".

דוגמה ל"טעות פרוידיאנית": יושב ראש הפרלמנט שבפתיחת ישיבה, אומר בחגיגיות "אני מכריז על סיום הישיבה!". דוגמה נוספת: שכיר, שכאשר הוא מחפש מקום חניה בחניון עם הבוס שלו, שואל אותו "אפשר לחנוק פה?" (במקום לחנות פה). הדוגמה המוכרת ביותר היא שכחה של שמו של אדם מסוים בצורה שיטתית. ניתן להביא עוד דוגמאות רבות. מהללו נוכל ללמוד, לשיטת פרויד, שישנם דברים בנפשות בני האדם שהם אינם מודעים אליהם.

על - פי פרויד, קיימת חלוקה נוספת של הנפש, לרמות שונות של מודעות, אשר אינן חופפות בהכרח את הרשויות הנפשיות. על - פי מודל זה, המכונה המודל הטופוגרפי, ניתן להבחין בין 3 רמות שונות של מודעות:

המודע: סך הדברים שבהכרת האדם - "כל מוצג המצוי בתודעתנו והנתפס על ידינו".

הקדם מודע (הסמוך למודע): כל נתון פסיכי הנמצא על ידינו בצורה חבויה, אלא שאפשר לעוררו מדעת, כדוגמת ההיזכרות, ההיכרות.

הקדם - מודע משמש גם כ"צנזור" בין המודע ללא מודע כאשר רעיונות לא רצויים לא מתקבלים למודע אלא עוברים ללא מודע.

הלא מודע: כל נתון החבוי בנפשנו, שאין בידינו להעלותו בצורה ספונטנית על פני השטח של התודעה. לדוגמה: מאורע טראומטי שחווה האדם בילדותו, שאין הוא יכול להיזכר בו בשום אופן או להכיר אותו, נמצא בלא - מודע. לעיתים מדובר בידע שאילו היה האדם מודע לו, היה מאיים עליו או מעורר בו חרדה.

הערה: ה"תת - מודע" הוא מושג עממי שבדרך כלל בא להחליף את המושג "לא - מודע". מושג זה מחלק את הנפש לשני חלקים במקום לשלושה, ומתעלם מחשיבות הקדם - מודע. מושג זה אינו מקובל בפסיכותרפיה המקצועית, והוא מופיע לרוב לצורך ספרותי או עממי, או בספרי רפואה משלימה וכאחד ממושגיהעידן החדש.

גם בתוך הקדם מודע והלא מודע ישנם שלבים שונים של עומק ו"זמינות" המידע. לדוגמה - ישנם זיכרונות, שהדרך היחידה להכירם היא בהיפנוזה. הרחקתם של הזיכרונות השונים מתודעת האדם אינה סימן לחוסר היעילות או לרפיונם של הכוחות הנפשיים, אלא להפך - היא תוצאה של תהליך מיוחד ודינמי ביותר - תהליך ההדחקה.

עקרון הקביעות

עקרון הקביעות הוא עיקרון בסיסי שניתן לבארו מבחינה פיזיולוגית כך: "מערכת העצבים היא מנגנון, שתפקידו להרחיק מדי פעם את הגירויים הנקלטים, למישור התחתון הנמוך, ככל האפשר." פעולה זו משרתת מניעת גירוי מתמיד של האורגניזם על ידי זיכרונותיו, דהיינו - אין האדם שוכח דבר, אלא מאחסנו באזור נפשי נגיש פחות.

ניתן לדמות את הזיכרון למחסן שבו חלק מהדברים נמצאים בפתח המחסן, חלק בסופו, וחלק מאחורי דלתות נעולות וכספות.

חרדות

לדעת פרויד, הנפש האנושית עשויה לפתח בתוכה הסתבכויות, המונעות מן האדם תפקוד מתאים כלפי המציאות. תהליכים אלו מכונים חרדה, ופרויד הבחין בין שלושה סוגים שלהן:

חרדה מציאותית: מזהירה את האורגניזם מפני סכנות חיצוניות

חרדה נוירוטית: נובעת מהחשש שהאני יאבד שליטה על הסתמי

חרדה מוסרית: נובעת מרגשי האשם שמקורם באני - עליון

את הפסיכואנליזה פיתח פרויד על - מנת להתגבר או להקל על חרדות אלה.

מנגנוני הגנה

לא כל הזיכרונות המורחקים אל הלא מודע, מורחקים לשם "סידור המחסן". ישנם זיכרונות מסוימים שידיעתם מביאה לחרדה, ולכן הם עוברים הדחקה - הרחקת הידע לאזור הלא מודע, כך שהוא אינו "זמין" עבור האדם ואינו יכול לפגוע בו ולהפריע את חייו היומיומיים. לרוב ניתן למצוא טראומות ילדות מודחקות אל הלא מודע, אך גם יצרים שאין האדם יכול לקבל, ומשאלות אסורות, מודחקים אל הלא מודע.

ההדחקה היא הבסיסית ביותר מבין כמה מנגנוני הגנה - מנגנונים נפשיים שמטרתם לאפשר ליחיד להתמודד עם חרדות ומציאות מאיימים על ידי שיבוש היכולת להכיר בהם, לדעת אותם, להבין אותם. מלבד ההדחקה, שהיא מנגנון ההגנה הבסיסי ביותר, ישנם מספר לא מועט של מנגנוני הגנה אחרים שמשמשים את האדם - הכחשה, התקה, המרה, השלכה, רציונליזציה ועוד.

דוגמה: אשה מוכה על ידי בעלה, יכולה להתמודד עם מציאות זו באמצעות רציונליזציה - מתן תירוץ הגיוני לתופעה כדי להתכחש לאמת שבה ולאחריות של האדם עליה - הוא בעצם עושה את זה מאהבה, הוא לא שולט בזה וכו'. מנגנון הגנה פרימיטיבי הוא ההכחשה - שאותה ניתן למצוא בצורה הפשוטה ביותר בקרב ילדים - "לא לקחתי את הסוכרייה!"

מנגנוני ההגנה הם, על - פי פרויד, צורכי אנרגיה משמעותיים ביותר, ומביאים לסילופים ניכרים של המציאות. כל מנגנוני ההגנה פועלים בעיקר במישורים לא - מודעים, ואף על פי שהכרות עם מנגנוני ההגנה חשובה כשלעצמה, ההדחקה היא החשובה מכולם עבור הבנת יצירה של הרשות השלישית בנפש - האני העליון.

המודל הפסיכוסקסואלי

בנוסף לחלוקת הנפש במצב נתון, מציע פרויד מודל התפתחותי, המתאר את היווצרותה של הנפש עבור אדם בן - תרבות.

תחילת ההתפתחות בתינוק בן יומו. תינוק זה מפתח לעצמו "אני", המכיר ומסוגל להתמודד ולתווך בין הסתמי למציאות החיצונית. לפי תורתו של פרויד היצרים - הליבידו, האהבה והמוות - אינם מתפתחים עם ההתבגרות המינית, כפי שנהוג היה לחשוב עד זמנו. פרויד סבור, שיצרים אלו קיימים עם התינוק מיום היוולדו, והוא חילק את המיניות הילדותית לשלושה שלבים:

השלב האוראלי (אוריס = פה, בלטינית), המקביל פחות או יותר לשנה הראשונה של התינוק. זה השלב שבו התינוק מנסה לקלוט את העולם בעיקר באמצעות הפה, אך גם דרך העור והחישה הפיזית. הפה הוא המקור העיקרי למיניות, ושיאה - יניקה משדי האם. הפה מכיל גם משמעות הרסנית - הנשיכות, הצורך לנשוך מופיע כששיניו מתחילות לצמוח.

דוגמה: אדם בעל חסכים אוראליים, יצטרך לשים תמיד משהו בפה - בוהן, סיגריה, עט, או דבר מאכל.

השלב האנאלי (אנוס = פי הטבעת), החופף בדרך כלל את השנה השנייה והשלישית. בתקופה זו פי הטבעת הוא אזור ארוגני ראשי. גירוי רירית פי הטבעת, על ידי עשיית צרכים ויצירתם, גורמת לתינוק הנאה. בשלב זה הסביבה מחנכת את העולל לוותר על צואתו למען ההיגיינה והניקיון: בתחילה אין התינוק מסכים, הוא רוצה לשמור את צואתו, שכן היא חלק מגופו. הוא לומד לשלוט בסוגרים ולעשות צרכיו במקום הראוי לכך, כדי לשמור את אהבתם אליו.

שני שלבים אלו הם מיניות אנושית בצורתה הפרימיטיבית. כאשר ישנם חסכים או מעבר לא נורמאלי של אחד מהשלבים, מפתח האדם, לפי הפסיכואנליזה הקלאסית, הפרעות התנהגות.

אדם שנמנעה ממנו היכולת לשמור את צרכיו ולשחק בהם בתחילת השלב האנאלי, יהפוך לחסכן וקמצן, וידאג תמיד לרכושו - כמי שמפחד תמיד על הצואה שהייתה חלק מגופו ונלקחה ממנו.

השלב הפאלי (פאלוס = פין, ביוונית). בתקופה זו איברי המין הם האזור הארוגני העיקרי. מתאפשר פורקן מתח באמצעות האוננות. בשלב זה מתחילים להתפתח אצל הילדים תסביך אדיפוס ותסביך אלקטרה, שבהם הילד מתאהב בהורה שכנגד.

בגילאים 5-3, כאשר מגיע האני לפיתוחו, והילד מגיע לשלב הפאלי, מתפתחות אצל הילד תשוקות ארוטיות, שמושאן הוא ההורה מן המין השני. דהיינו, מושאו הארוטי של הילד היא אמו והילדה שמה את אביה בתור מושא אהבתה. כאשר מבחין הילד בנוכחות ההורה האחר בתור המאהב של מושא האהבה, הוא מפתח חרדת סירוס מההורה האחר. שני דברים אלו: התשוקה אל ההורה מן המין האחר, ואימת הסירוס - מהווים יחדיו את תסביך אדיפוס ואלקטרה.

כבר בשלבים הראשונים, בזמן פיתוח האני, מפנים הילד את חוקי הוריו, ונוהג לפיהם. הפנמה זו, בשלבים המוקדמים של הילדות אינה רציונלית, למעשה היא בנייתה של הרשות הנפשית השלישית - האני העליון או הסופר אגו.

יצירת האני העליון היא ההפנמה הנפשית הלא מודעת של מערכת האיסורים והחוקים של ההורים, המגיעה לכדי יצירה של רשות נפשית, שבכוחה לבקר את הדחפים הלא מודעים של הסתמי. על - פי פרויד, פתרונו של תסביך אדיפוס מגיע על ידי הדחקת המאוויים לגילוי עריות, והפנמת המוסר של ההורה מן המין האחר. יחד עם הפנמת המוסר של ההורה מן המין האחר, מופנמת התבנית של אהבה למין השני.

הילד מפנים את מוסר אביו, הוא מעריץ אותו ומנסה לחקותו. האב הוא סמכות מוסרית, והוא מופנם באני העליון כמצפון. אהבתו המודחקת לאם הופכת לדפוס של אהבת נשים, כדרך שאוהב אביו את אימו.

שלב החביון: שלב זה מתחיל בגיל שש ומסתיים בגיל ההתבגרות. בשלב זה מודחקים כל הדחפים המיניים ומתועלים לרכישת ידע.

השלב הגניטלי: (גניטלס = איברי רבייה, בלטינית). בשלב זה, המתחיל בגיל ההתבגרות ונמשך לאורך כל החיים, הדחפים המיניים עולים למודע.
ילדה מתי לוותר חינוך איך ללמוד התנהגות נורמאלי תירוץ חרדה מפני איבוד שליטה אובדן שליטה תהליך איך להתמודד עם פחדים הנפש מודל הנפש הפרוידיאני מודלים נפש פרויד
לשנוא את הכסף בתכלית השנאה, מעשה מבעל תפילה, גאווה או ענווה, האם להתגאות? מתי להתגאות? איך להתגאות? כסף או אושר, עושר או אושר, שנאה או אהבה, שימוש בשפה נקייה, שימוש במילים יפות
לשנוא את הכסף בתכלית השנאה, מעשה מבעל תפילה, גאווה או ענווה, האם להתגאות? מתי להתגאות? איך להתגאות? כסף או אושר, עושר או אושר, שנאה או אהבה, שימוש בשפה נקייה, שימוש במילים יפות
...תפילה, גאווה או ענווה, האם להתגאות? מתי להתגאות? איך להתגאות? כסף או אושר, עושר או אושר, שנאה או אהבה, שימוש בשפה נקייה, שימוש במילים יפות למה צריך לשנוא את הכסף בתכלית השנאה? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת ומקיפה את הרעיון של שנאת הכסף, כפי שהוא מופיע בסיפור של בעל התפילה של רבי נחמן. הוא מתייחס לשאלה מדוע משתמשים דווקא במושג שנאה ולא במונח חיובי כמו אהבה. אליעד מסביר שאהבה ושנאה הן שני צדדים של אותו מטבע - אם אוהבים משהו במאה אחוז, חייבים לשנוא את ההיפך שלו במאה אחוז. אם אדם אוהב חיים, הוא שונא...
יחסי עובד מעביד, תפישת העובד כספק, תפקיד העובד בארגון, תפישת המעביד כלקוח, העובד שלך הוא הספק שלך, הבוס שלך הוא הלקוח שלך, ניהול עובדים בארגון, איך לנהל עובדים? איך להתנהל מול עובדים? אימון למנהלים, יעוץ עסקי, יעוץ לעסקים
יחסי עובד מעביד, תפישת העובד כספק, תפקיד העובד בארגון, תפישת המעביד כלקוח, העובד שלך הוא הספק שלך, הבוס שלך הוא הלקוח שלך, ניהול עובדים בארגון, איך לנהל עובדים? איך להתנהל מול עובדים? אימון למנהלים, יעוץ עסקי, יעוץ לעסקים
...תפישת העובד כספק, תפקיד העובד בארגון, תפישת המעביד כלקוח, העובד שלך הוא הספק שלך, הבוס שלך הוא הלקוח שלך, ניהול עובדים בארגון, איך לנהל עובדים? איך להתנהל מול עובדים? אימון למנהלים, יעוץ עסקי, יעוץ לעסקים איך ניתן לשנות את תפישת יחסי עובד מעביד? כאשר אנו מתבוננים על יחסי עובד ומעביד, בדרך כלל התפיסה היא שהעובד נמצא תחת סמכותו של המעביד, והוא מספק את השירותים שדרושים לו בעבור שכר. אך יש דרך חדשה להסתכל על מערכת יחסים זו, דרך השוואה למודל ספק - לקוח. זו היא דרך מעניינת שתוכל לשנות את תפיסת הניהול...
ניהול דיון עם מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים
ניהול דיון עם מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים
...מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים איך לנהל דיון עם מישהו לא ממוקד? כאשר מנהלים דיון עם אדם שנוטה לעבור מנושא לנושא, לעיתים קרובות עולה תחושת תסכול. אליעד כהן מסביר איך להתמודד במצב שבו הצד השני לא ממוקד, קופץ מנושא לנושא, או אפילו מתווכח בצורה אסוציאטיבית ולא עקבית. הוא מספק הסברים מפורטים וטכניקות שונות שעשויות לסייע בהתמודדות כזו...
שכנוע / יצירת אמון - איך לגרום ללקוח לרצות להסכים איתך? איך לגרום לשומע להסכים איתך? איך ליצור אווירת אמון בינך לבין השומע? איך לשכנע מישהו? איך יוצרים אמון אישי? בניית אמון / יצירת הזדהות
...להסכים איתך? איך לגרום לשומע להסכים איתך? איך ליצור אווירת אמון בינך לבין השומע? איך לשכנע מישהו? איך יוצרים אמון אישי? בניית אמון / יצירת הזדהות וכאן אבאר עוד דרך, כיצד באפשרותך לגרום למישהו להסכים איתך, בדבר שלא בטוח שהוא היה מסכים איתך? והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה יוצר רצף של הסכמות בינך לבין אותו האדם. ואבאר כאן, גם איך ליצור רצף של הסכמות, וגם איך לגרום לשומע לרצות להסכים איתך? זא לא רק איך להכניס אותו למצב תודעתי שהוא מסכים איתך, אלא להכניס אותו למצב תודעתי שבו הוא רוצה להסכים איתך ומעדיף...
חלומות מפחידים, סיוטים בשינה, ביעותי שינה, בעיות שינה, חרדות בשינה, סיוטי לילה, חלומות רעים, מפחד להירדם, לא רוצה ללכת לישון, מפחד לישון, מפחד לחלום, חלום בלהות, צעקות בשינה, הפרעות שינה
חלומות מפחידים, סיוטים בשינה, ביעותי שינה, בעיות שינה, חרדות בשינה, סיוטי לילה, חלומות רעים, מפחד להירדם, לא רוצה ללכת לישון, מפחד לישון, מפחד לחלום, חלום בלהות, צעקות בשינה, הפרעות שינה
...מפחידים, סיוטים בשינה, ביעותי שינה, בעיות שינה, חרדות בשינה, סיוטי לילה, חלומות רעים, מפחד להירדם, לא רוצה ללכת לישון, מפחד לישון, מפחד לחלום, חלום בלהות, צעקות בשינה, הפרעות שינה מהם הסיבות להפרעות שינה ולחרדות הקשורות לשינה? במהלך ההרצאה, נדונה השפעת החרדות והשפעותיהן על איכות השינה. אחד הנושאים המרכזיים היה חרדות המופיעות בזמן השינה, ובפרט ביעותי לילה וסיוטים שמטרידים אנשים רבים. מדברים על חרדות אלו בהקשר של שינה, אלו שהן כל כך חזקות עד שהן משבשות את חוויית השינה, גורמות לאדם להימנע משינה או...
גמגום, טיפול בגמגום, הפרעות בדיבור, ללמוד לדבר, מהות הגמגום, הפרעה בדיבור, קלינאות תקשורת, שטף דיבור, טיפולי דיבור, בעיות דיבור, לטפל בגמגום, להפסיק לגמגם, הפסקת גמגום, גורמים לגמגום
גמגום, טיפול בגמגום, הפרעות בדיבור, ללמוד לדבר, מהות הגמגום, הפרעה בדיבור, קלינאות תקשורת, שטף דיבור, טיפולי דיבור, בעיות דיבור, לטפל בגמגום, להפסיק לגמגם, הפסקת גמגום, גורמים לגמגום
...בדיבור, ללמוד לדבר, מהות הגמגום, הפרעה בדיבור, קלינאות תקשורת, שטף דיבור, טיפולי דיבור, בעיות דיבור, לטפל בגמגום, להפסיק לגמגם, הפסקת גמגום, גורמים לגמגום מהי הסיבה לגמגום ואיך ניתן לטפל בו? הגמגום, או הפרעות בדיבור, הוא מצב שבו האדם מתקשה לדבר בצורה חלקה וזורמת, וישנן הפסקות או חזרות על מילים. אליעד כהן מציין כי מדובר בתהליך מורכב הכולל גורמים רבים, ובחלק מהמקרים מדובר בהפרעה שנגרמת כתוצאה מלחץ נפשי. במהלך ההרצאה, אליעד מסביר כיצד נוכל להבין את המנגנון הקוגניטיבי שמוביל לגמגום ולהציע דרכי טיפול...
חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, תחושת מצוקה רגשית, חוסר שליטה, איבוד שליטה, התאבדות, חוסר בחירה חופשית, מרגישה חסרת אונים, ייאוש, לאבד שליטה, חרדה קיומית, אובדן שפיות
חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, תחושת מצוקה רגשית, חוסר שליטה, איבוד שליטה, התאבדות, חוסר בחירה חופשית, מרגישה חסרת אונים, ייאוש, לאבד שליטה, חרדה קיומית, אובדן שפיות
...חסר אונים, תחושת מצוקה רגשית, חוסר שליטה, איבוד שליטה, התאבדות, חוסר בחירה חופשית, מרגישה חסרת אונים, ייאוש, לאבד שליטה, חרדה קיומית, אובדן שפיות מה זה חוסר אונים לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שחוסר אונים הוא מצב שבו אדם מרגיש שאין לו כוח או יכולת לשנות את המציאות, שהוא חסר שליטה לחלוטין. לדבריו, תחושת חוסר האונים נוצרת כשאדם חש שאין בידיו את האפשרות להשפיע, גם אם הוא כלל לא רצה לפעול מלכתחילה. אליעד משתמש בדוגמה: אם קושרים לאדם את הידיים, גם אם הוא לא התכוון להשתמש בהן, הוא ירגיש מיידית חסר אונים...
חשק מיני, חשק לסקס, למה אנשים רוצים לעשות סקס? למה אנשים נהנים מסקס? איך נוצר הרצון לסקס? איך הסביבה משפיעה על הרצון לסקס? השפעת הסביבה על הרצון לסקס, למה אנשים נהנים מסקס? סיבות למה אנשים רוצים לעשות סקס, טיפול בדחף מיני
חשק מיני, חשק לסקס, למה אנשים רוצים לעשות סקס? למה אנשים נהנים מסקס? איך נוצר הרצון לסקס? איך הסביבה משפיעה על הרצון לסקס? השפעת הסביבה על הרצון לסקס, למה אנשים נהנים מסקס? סיבות למה אנשים רוצים לעשות סקס, טיפול בדחף מיני
...רוצים לעשות סקס? למה אנשים נהנים מסקס? איך נוצר הרצון לסקס? איך הסביבה משפיעה על הרצון לסקס? השפעת הסביבה על הרצון לסקס, למה אנשים נהנים מסקס? סיבות למה אנשים רוצים לעשות סקס, טיפול בדחף מיני למה אנשים כל כך רוצים לעשות סקס? אליעד כהן מסביר שהסיבה לכך שאנשים רבים כל כך רוצים לעשות סקס, קשורה באופן ישיר לכך שאנשים אחרים רוצים לעשות את אותו הדבר. זה יוצר מעין מעגל שחוזר על עצמו: ככל שיותר אנשים רוצים לעשות סקס, כך הדבר נתפס כחשוב ונחשק יותר, ולכן עוד יותר אנשים ירצו אותו. הרעיון הבסיסי הוא שהרצון...
ניתוח תנועתי של הרמת משקל מהרצפה, באיזה מפרקים אפשר להשתמש כדי להרים משקל מהרצפה? האם באמת אפשר לשמור על גב ישר בהרמת חפצים מהרצפה? למה קשה לשמור על גב ישר? צורות שונות לעשות סקוואט, מהי הרמה לא נכונה? ארגונומיה
ניתוח תנועתי של הרמת משקל מהרצפה, באיזה מפרקים אפשר להשתמש כדי להרים משקל מהרצפה? האם באמת אפשר לשמור על גב ישר בהרמת חפצים מהרצפה? למה קשה לשמור על גב ישר? צורות שונות לעשות סקוואט, מהי הרמה לא נכונה? ארגונומיה
...באיזה מפרקים אפשר להשתמש כדי להרים משקל מהרצפה? האם באמת אפשר לשמור על גב ישר בהרמת חפצים מהרצפה? למה קשה לשמור על גב ישר? צורות שונות לעשות סקוואט, מהי הרמה לא נכונה? ארגונומיה מהן הדרכים השונות להרים משקל מהרצפה ומהן ההשלכות של כל אחת מהן? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בניתוח התנועתי של הרמת משקל מהרצפה ומסבירה את השיטות השונות בהן ניתן להרים משקל, כמו גם את ההשפעות השונות של כל אחת מהן על הגב והמפרקים. אליעד מתחיל בהסבר על החשיבות של שמירה על גב ישר בעת הרמת משקל, והוא מציין כי יש להבין את התנועות...
אחדות - האם אפשר להשיג אותה?
אחדות - האם אפשר להשיג אותה?
...אותה? האם באמת אפשר להשיג את תפיסת האחדות של המציאות? אליעד כהן פותח בשאלה חשובה: האם תפיסת האחדות של המציאות, אותה חוויה בה האדם תופס את הכל כדבר אחד, אפשרית להשגה? הוא מסביר כי תפיסת האחדות פירושה לראות את כל הדברים כישות אחת ולחוות שאין הבדל אמיתי בין לפני ואחרי, בין יש לאין, ובין כל חלקי המציאות. לדוגמה, אליעד מסביר כי כאשר אדם מדבר, עליו להבין שהוא תמיד אומר רק חלק מהאמת, משום שהאמת מכילה בתוכה את כל ההפכים ואת כל נקודות המבט האפשריות. כלומר, גם כשאדם רואה שני מקומות שונים, הוא יכול לחוות בתוך...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...קיימת הגישה הרוחנית שלפיה יש חשיבות עליונה ללהרפות מכל התפיסות, מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו\או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים תודעתיים לא מעידים על...
הפרעת אישיות נרקיסיסטית - מבוא
...- מבוא הפרעת אישיות נרקיסיסטית (באנגלית: Narcisistic Personality Disorder, ובראשי תיבות: NPD) היא הפרעת אישיות המשתייכת לקבוצה ב של הפרעות האישיות. ההפרעה מתבטאת בדפוס מתמשך של התנהגות חריגה המאופיינת ברגשות מוגזמים של חשיבות עצמית, צורך מוגזם בהערצה ויכולת נמוכה לגלות אמפתיה כלפי אחרים. הלוקים בהפרעה משקיעים זמן רב בחשיבה ובפנטזיות על השגת כוח או הצלחה, או על המראה שלהם. לעיתים קרובות הם מנצלים את האנשים הסובבים אותם. ההתנהגות מתחילה בדרך כלל בבגרות המוקדמת, ומשפיעה על הפרט בכל תחומי החיים. עם...
שבעת ימי הבריאה - יום 7 - חלק 2
...ימי הבריאה - יום 7 - חלק 2 ברם אינני כופר בתרומה השרידותית והחיובית של מערכת הבת, כי הרי ישנם אותות חשמליים שיודעים גם להפיק שמחה, תיקווה, אופטימיות... אין עוררין שאותות אלו תרמו להתפתחות הגוף ולסיכויי הישרדותו, אולם ועפ עיקרי תורת ההתפתחות שנצפתה בעולם החי, משפחת העצבים שהתפתחה פיזיולוגית ובמגמה זהה להתפתחות הגוף האנושי - היתה אמורה להפרד מהעשבים הרעים שנבטו בלהקתה ולהשאר עם החברים הטובים שתרמו לכלל החברים בלהקה. היינו אמורים לפגוש היום גוף אנושי מפותח שמח אופטימי עליז מאושר... כי הרי אחרת הגוף...
מי אני, מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי - 1
...מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי - 1 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: מי אני, מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי. שאלה: אני רוצה שתתחיל איתי מהרצון להרגיש טוב, איך אני מתקדם הלאה, ולהבין שהכל אחד. כל מה שחקרתי, הבנתי שאני עושה את זה כדי להרגיש טוב אליעד: כל רצון שחקרת גילית שהוא כדי שתרגיש טוב. שאלה: ואז שאלתי את עצמי למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע? אליעד:...
התאבדות - הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 4
...- הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 4 התאבדות - הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 3. איך תקשיב לאדם שעל הגג? תגובה למאמרם של אליצור ועומר ישראל אור - בך מה תאמר לאדם שעל הגג? הוא טקסט חלוצי חשוב, מבוסס ומועיל. נכון מאוד לצייד את האדם שלמטה באמצעים כאלה כשהוא ניצב מול האדם שלמעלה במאבקו בין החיים והמוות. בנרטיבה זו מתארים המחברים את הלך נפשו של האדם העומד על הגג בצורה רגישה ומתוך הבנה עמוקה את האיזון הקיומי והקריטי המתקיים שם על הגג. נקודת המוצא של אליצור ועומר היא, כי גם רגע לפני ההתאבדות...
פרחי באך למתעמלים
...באך, שהיה נוירולוג בעל שם עולמי בתחילת המאה ה - 20 טען שהסיבה לכל המחלות הפיזיות נעוצה בנפש האדם וגילה את כוחן של תמציות המופקות מפרחים כדרך לטפל בפן הנפשי - רגשי של בעיות פיזיות נפוצות. כיום אנו מודעים לקשר גוף - נפש יותר מבעבר ותמציות פרחי באך תופסות מקום נכבד בטיפולים ההומאופטים. דר באך מצא שלכל צמח יש תדר אנרגטי ודרך מחקר הוא למד איזו אנרגיה מייצג כל צמח. כך הוא יצר לדוגמה, מספר תמציות העוסקות בריפוי אנרגיית הפחד, כשרגש זה עמוק ולא מטופל הוא יוצר בעיות ברכיים, מערכת כליות חלשה ובעיות של סיוטי...
גורו - מבוא
...(סנסקריט: מורה) הוא כינוי המשמש לתיאור מספר סוגים של מורים רוחניים או מנהיגים רוחניים: מנהיג דתי בהינדואיזם, בודהיזם, סיקהיזם וכן בתנועות דתיות חדשות רבות. מומחה המלמד תלמידים אומנויות הודיות מסורתיות במכללות בהודו. יוגי המלמד יוגה. כיום ניתן התואר הזה על ידי חסידים של זרמים שונים למוריהם, אין אמת מידה אחידה המבדילה בין מי שזכאי לתואר זה ומי שלא. הפרמטרים המקובלים על פי רוב להפיכתו של מורה רוחני לגורו הם הכרזתו שלו או הכרזת אלו הנמצאים מעליו בשושלת הרוחנית כי הוא ראוי לתואר, אופי מערכת היחסים שהוא...
זוגיות - זוגיות בהעצמה - זוגיות בלימודים
...- זוגיות בהעצמה - זוגיות בלימודים זוגיות בלימודים במערכת החינוך מלמדים אותנו דברים רבים, מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה ועוד. לימודים אלה מטרתם לקדם אותנו בחיים ולאפשר לנו את הידע הנדרש כאנשים בוגרים. איך שהוא אותה מערכת חינוך שכחה שיש צורך ללמד הרבה מאד דברים בנוסף. כמו איך להיות אדם, משמעות האני, משמעות האחר, מי אני ביחס לאחר והאחר ביחס אלי. קצרה היריעה מלתאר את כמות החומר הרצוי שנלמד, נפנים ונתנסה בו לפני שאנחנו נכנסים בבגרותנו ליחסים של זוגיות. ספר התנך, אותו אנחנו לומדים מכיתה א, בנוסף על היותו...
סיבה ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם סיבתיות - מהי מהותם?
...מהותם? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על סיבה ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם סיבתיות - מהי מהותם?. הפעם אני רוצה לתת נקודת מבט, על אחת מהנחות היסוד של התודעה האנושית והיא הקשר של סיבה ותוצאה. סיבה ותוצאה, כל דבר בעצם מביא לאירוע אחר, יש לכל סיבה מסובב אם קורה משהו זה בגלל שרצית את הדבר, ואם לא קרה מה שרצית, זה היה אקראי. כמו לדוגמה, מדליקים אש ושורפים נייר, בעצם, ההנחה היא שבגלל האש הנייר נשרף עכשיו. מי שיתבונן על העניין הזה לעומק, יראה שכל הסיבתיות בעולם, זו סהכ תחושה, אני לא אומר...
התאבדות - הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 3
...בזמן אמת - חלק 3 התאבדות - הצעה לטקסט למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 2. אם זה כך, אם אפילו הכאב האינסופי שלך הוא מסוג הכאבים שלבסוף עוברים, אז ההחלטה שלך להתאבד היא טעות איומה. יכול להיות שאתה, בעצם, פראייר, אפילו מלך הפראיירים, פראייר של המוות שמרמה אותך. בא נחשוב רגע, מה היה קורה אילו היית יכול להסתכל, אחרי מותך, על החלטתך למות? נניח שכבר התאבדת ואתה מסתכל מן המרחק על ההחלטה שלך למות, וגם על האפשרות שהייתה יכולה להיות מאחורי הפינה אילו היית ממשיך לחיות. מה היית רואה? יתכן מאוד שפתאום היית מבין...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פרויד
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: פרויד, האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? למה לא להתאבד? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: פרויד, איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לעשות יותר כסף? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
יתרונות וחסרונות של מעורבות הורים האם להמשיך ללמוד או לעבוד? טוב ורע כטעמים שונים פחד מהמוות dsm יחסי אנוש פחד מכאב פיזי פחד בחינות לבנות ביטחון עצמי אצל ילד התמודדות עם חרדה חברתית את מי אוהבים יותר... לאהוב משהו שעושה לך רע ילדים מאושרים מוכר שמח איך ליצור משיכה רגשית? בגידה קשה תהליכי קבלת החלטות מי החליט שזה טוב וזה רע? איך להתמודד עם מרדנות אצל ילדים? התמודדות עם אלימות התמכרות למוטיבציה מהירה גבר שנשים מרגישות הצלחה כשהן איתו לגרום ללקוח להתחבר איתך האפשרות הכי טובה של הלקוח נתינה לילדים בעיות התנהגות אצל ילדים רוחניות תגרום לך לדיכאון התמכרות רוחנית להתרפא ממחלות נפשיות ללא כדורים לשגע משוגע לגרום לאקסית לרצות אותך להיות עם האקסית גירוי מקסימאלי של השריר האם סקוואט ודד ליפט בריאים או מזיקים? האם אלוהים כפוף למשמעות? אלוהים רע הגעתי להארה רוחנית איך מגיעים להארה רוחנית? איך לחזור להיות אלוהים? איך זה מרגיש להיות אלוהים? פרויקט דירה בהנחה במה תלוי הרצון לכסף? האם מטרת החיים היא גן עדן? משמעות החיים של הדתיים אין הנאה בלי סבל מחשבה שלילית לחיובית הוכחות שאין בחירה חסר בחירה חופשית למה יש חוסר היגיון בעולם? העולם נוצר יש מאין עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ אישי מומלץ, מאמן אישי למנהלים, מאמן אישי לתזונה נכונה בתחום פרויד - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.7813 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 14:17:33 - wesi4