... אינטואיציה ? איך המוח שלנו חושב ? חלק 1. כשאנחנו קוראים טקסט מטושטש גם אז לדוגמה המוח שלנו מבצע הצלבה של
תבניות של צורות של מילים, כאשר אנחנו מתחילים לקרוא פתגם ... חישובים שהמוח שלנו עושה. ואיך הוא עושה זאת? נניח שהמוח שלנו מנסה לזהות פנים של בן אדם, כיצד הוא יודע מאיזו
תבנית להתחיל להצליב מידע קודם? הרי יש אין סוף אפשרויות
לתבניות שניתן ליצור מפנים של בן אדם ואיך המוח שלנו ידע מה ... איתור של מכנה משותף לא מורכב מידי אך גם לא נפוץ כגון צלקת על הפנים לדוגמה ויכול גם לעשות זאת על ידי השוואת
תבניות מורכבות יותר של נניח היחס המדויק בין חלקי הפנים. המוח שלנו בגלל שהוא חכם הוא גם כל הזמן מבצע תיעדוף של ההשוואות השונות. המוח שלנו יודע לעשות מיפוי מהיר לפי סוג
התבניות ביחס שלהן לתוצאה. במידה והתוצאה הרצויה היא זיהוי ... וכיוב כנל (כפי שאכן רובנו עושים) ורק אם הוא לא יצליח למצוא התאמה, רק אז הוא יעלה את רמת הקושי של השוואת
התבניות השונות. זא שהמוח שלנו לא רק מבצע התאמה של מספר מדהים של
תבניות ומכנים משותפים בכל רגע נתון, אלא גם מבצע בכל רגע נתון ... גם בלי שאנחנו מבינים במודע שלנו מדוע הוא אכן כך. ואיך זה קורה? זה קורה בגלל שהמוח שלנו מוצא במה שאנחנו רואים
תבניות מסוימות שעושות לנו אסוציאציות שונות של דברים שונים שדומים בצורה כלשהי
לתבנית של מה שאנחנו רואים כרגע מולנו. לעיתים גם הדמיון הוא אפילו ברמת
התבנית בלבד. לדוגמה אנחנו רגילים שכאשר קורה משהו בצורה x נובע ממנו y. אם קורה כרגע משהו
שהתבנית שלו היא חדשה, אנחנו מנסים למצוא דמיון בין
התבניות שאנחנו מכירים לבין
התבנית החדשה. במקרה כזה הדמיון הוא לא בין המקרה הנוכחי לבין
תבנית מוכרת, אלא בין
תבנית חדשה לבין
תבניות אחרות. כל הדברים האלו קורים במוח שלנו כל הזמן והוא ... כדאי לעשות ומה לא. כי הם לא ממש עושים את החישוב מחדש בכל פעם מחדש, המוח שלהם לוקח את המידע שמולם, מפרק אותו
לתבניות עפ רמת ההתאמה לתוצאה הרצויה (כגון בדיקת אמינות של הדובר) ופשוט משווה את
התבניות האפשריות שעומדות מולם
לתבניות אחרות שכבר קיימות אצלם. וזה גם מה שגורם לטעויות שונות, כי לפעמים בגלל שלא מבוצע חישוב אלא רק מתבצעת התאמה של
תבניות, אז לפעמים המכנה המשותף לא מתאים בשלמות ולפעמים יש ... את הטעות שקרתה ובעצם מוצא את ההבדל הדק שבין המקרה הנוכחי לבין המקרים שקרו לו בעבר, ועל ידי זה הוא בעצם יוצר
תבנית חדשה שבה הוא ישתמש בעתיד במקרים אחרים. לסיכום, ... מהיכן אדם כלשהו מוכר לנו? כיצד המוח שלנו מזהה טקסט? כיצד המוח שלנו קורא טקסט מטושטש? כיצד המוח שלנו יוצר
תבניות של דברים שונים? כיצד מבצע המוח שלנו הצלבה בין
תבניות שונות? כיצד באפשרותנו להשפיע ולשפר את הליבה של יכולות ...