ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה דליריום - מבוא ✔דֵּלִירְיוּם (Delirium, לפי מילון מונחי האקדמיה ללשון העברית: הֲזָיָה) הוא... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח באמת בחיים! אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨דליריום - מבוא
דֵּלִירְיוּם (Delirium, לפי מילון מונחי האקדמיה ללשון העברית: הֲזָיָה) הוא מצב בלבולי חריף, המתאפיין בירידה קוגניטיבית חריפה עם שינויים תנודתיים במצב ההכרה. הסממן הבולט ביותר של מצב זה הוא ירידה ברמת הקשב, אם כי כל התחומים הקוגניטיביים עלולים להיפגע. זהו מצב שכיח וסיבה משמעותית לתחלואה ולתמותה, בפרט בקרב האוכלוסייה המבוגרת המאושפזת במוסדות רפואיים.

ישנן סיבות רבות העלולות לגרום לדליריום, אולם מקובל כי מצב זה מתפתח באנשים המועדים לכך, וכי ככל שהמועדות גבוהה יותר, כך קטן השינוי הדרוש ליציאה מאיזון ולהשראת דליריום. על כן, מודעות לגורמי הסיכון והתייחסות אליהם בטרם מתפתח המצב, עשויות להפחית משמעותית את הסיכויים להתפתחותו.

הדליריום נבדל מהקיהיון (דמנציה) בעיקר בהופעתו החריפה ומהלכו התנודתי, אך קיים קשר, ולעתים אף קיימת חפיפה, בין השניים.

תוכן עניינים:

1 אפידמיולוגיה

2 אטיולוגיה 2.1 גורמי סיכון

3 פתופיזיולוגיה

4 תסמינים וסימנים

5 בדיקות עזר

6 אבחנה 6.1 כלי אבחנה 6.1.1 dsm 5

6.1.2 כלים נוספים

6.2 אבחנה מבדלת

7 טיפול

8 מניעה

9 פרוגנוזה וסיבוכים

1

1

אפידמיולוגיה:

דליריום הוא מצב שכיח באוכלוסייה, אולם קיימת שונות בדיווחים אודות שיעורי היארעותו בשל הקריטריונים השונים לאבחנה. ההערכות לגבי השכיחות של דליריום במאושפזים נעות בין 18% ל - 64%, כאשר בקרב אוכלוסיית הקשישים השיעורים גבוהים אף יותר, במיוחד בעת אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ או לאחר ניתוחים נרחבים, כגון ניתוחי אגן. מחוץ למסגרת אשפוזית חריפה, דליריום מתרחש בשיעורים של 25% מהמטופלים בבתי אבות וב - 50% - 80% במטופלים סופניים.

אטיולוגיה:

הסיבות להתפתחות דליריום רבות ומגוונות, ולעתים מדובר בשילוב של גורמים המוציאים מאיזון אדם עם מועדות גבוהה יותר להתפתחות המצב. הסיבות יכולות להיות הן מערכתיות והן ייחודיות למערכת העצבים, ובפרט למוח. בחלק מהמטופלים עצם האשפוז והשהייה במקום זר עלולים להביא אותם לסף של התפתחות דליריום.

תרופות, בין אם במרשם רופא, ללא מרשם או תרופות טבעיות, עלולות להשרות דליריום, וגם שינוי במינון עלול לגרום לאותה תוצאה, אלא שהמינון העלול להשרות דליריום משתנה מאדם לאדם כתלות במועדות של אותו אדם לפתח דליריום. בקבוצת התרופות המשרות דליריום נמנות במיוחד תרופות הנוגדות את הפעילות הכולינרגית, סמים ממכרים ותרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים. בקרב מטופלים צעירים יותר נפוצים הסמים הממכרים והאלכוהול, או לחלופין הגמילה מהם, כגורם לדליריום. הגמילה מחומרים אלה יכולה להיות פועל יוצא של עצם השהייה באשפוז.

הפרעות מטבוליות שונות אף הן עלולות להשרות דליריום. בכלל ההפרעות הללו נמנות ההפרעות האלקטרוליטריות, לרבות שינויים במאזן הגלוקוז, הנתרן, הסידן והמגנזיום, שינויים בחום הגוף, אי - ספיקה נשימתית הגורמת להיפוקסמיה והיפרקרביה, אי - ספיקת כבד הגורמת לאנצפלופתיה כבדית, אי - ספיקת כליות הגורמת לאורמיה, אי - ספיקת לב הגורמת לגודש נוזלים או לירידה בלחץ הדם, חוסרים של ויטמינים לרבות ויטמין B12, ויטמין B1, חומצה פולית וויטמין B3, התייבשות, תת - תזונה ואנמיה.

מחלות מערכתיות נוספות העלולות להשרות דליריום הן זיהומים, לרבות אלח דם, דלקת בדרכי השתן, דלקת ריאות וצלוליטיס, וכן הפרעות אנדוקריניות בתפקודי הבלוטות המפרישות הורמונים ומחלות חיסון עצמי המערבות את מערכת העצבים המרכזית. מחלות של המוח עצמו גם כן עלולות לגרום למצב של דליריום, ובכללן הפרעות באספקת הדם למוח, מחלות פרכוסיות ומחלות ממאירות. כשלעצמם, אוטמים מוחיים מוקדיים הם סיבה נדירה לדליריום, אולם במטופל עם עתודה מוחית ירודה, כגון מטופל שעבר מספר אוטמים בעברו, השכיחות של דליריום נפוצה יותר.

גורמי סיכון:

גיל מבוגר הוא אחד משני גורמי הסיכון המזוהים ביותר עם דליריום. כ - 30% - 40% מהמאושפזים מעל גיל 65 חווים אירוע של דליריום, ו - 10% - 15% נוספים נמצאים במצב דליריום בקבלתם לבית חולים. בקרב דיירי בתי אבות מעל גיל 75, מעל 60% חווים אירועים חוזרים של דליריום. גורם הסיכון השני המזוהה ביותר עם דליריום הוא תפקוד קוגניטיבי ירוד עוד קודם להופעת הדליריום, כאשר לא מן הנמנע שישנו קשר מובנה בין הגיל המבוגר לתפקוד הקוגניטיבי הירוד. בכלל המחלות המאופיינות בתפקוד קוגניטבי ירוד נכלל הקיהיון, כאשר כשני שלישים ממקרי הדליריום מתרחשים במטופלים עם קיהיון. במיוחד מועדים המטופלים שלהם קיהיון עם גופיפי לואי. יתרה מזאת, לעתים דליריום הוא ביטוי למחלה מוחית שטרם אובחנה אצל המטופל. גם אירוע קודם של דליריום מגביר את הסיכון לחוות אירוע נוסף. גורמים נוספים החושפים את האדם להתפתחות דליריום הם לקות חושית, למשל ירידה בראייה או בשמיעה, שכן פגיעה כזו גורמת לירידה בהתמצאות, וכן מצב בריאותי כללי ירוד ומצב תפקודי בסיסי ירוד, לרבות מחלה גופנית, ריבוי תרופות, תת - תזונה וחוסר ניידות.

גורמי סיכון נוספים האופייניים למוסדות רפואיים הם צנתור שלפוחית השתן, מגבלות גופניות על ניידות לרבות קשירה, שינויים במחזורי השינה ותוספת של שלוש תרופות חדשות או יותר. לאחר ניתוחים קיים סיכון נוסף להתפתחות דליריום, ובמיוחד לאחר ניתוחים מסוימים כמו כאלה הדורשים מעורבות מכונת לב - ריאה, וכן בשל שיכוך כאב שאינו מותאם ותרופות הרדמה מסוימות.

פתופיזיולוגיה:

הפתוגנזה של דליריום והאזורים המעורבים בהתפתחותו במוח אינם ידועים לאשורם. במרבית המקרים דליריום נובע מהפרעות מפושטות באזורי המוח, ולא מנגע מוקדי, והדבר גם ניכר בבדיקות אלקטרואנצפלוגרם המדגימות האטה סימטרית בגלי המוח. החסך בקשב המאפיין מצב זה נקשר באזורים רבים בגזע המוח, לרבות התצורה הרשתית, בתלמוס, בקליפת המוח הקדם - מצחית ובאונה הקודקודית, כאשר המסלול העצבי העיקרי המעורב הוא מסלול הסיפון (טגמנטום) הגבי היוצא מהתצורה הרשתית אל הגג מוח הביניים והתלמוס.

חסר של המוליך העצבי אצטילכולין ממלא תפקיד מפתח בהתפתחות דליריום, ובפרט הדבר ניכר לאחר נטילת תרופות בעלות פעילות אנטי - כולינרגית. כמו כן, עודף של דופמין ופעילות של תרופות בעלות פעילות דופמינרגית, לרבות תרופות נגד סימני מחלת פרקינסון, עלול לגרום למצב דמוי דליריום עם חזיונות שווא, תנודות במצב ההכרה ובלבול. דליריום כתוצאה מגמילה מאלכוהול נקשר לפעילות יתר של תאי עצב מפרישי אדרנלין במקום הכחול. מוליכים עצביים נוספים שנקשרו הם סרוטונין וגלוטמט.

תסמינים וסימנים:

דליריום מתאפיין בירידה קוגניטיבית חריפה, כאשר הסממן הבולט ביותר הוא הפרעה בקשב, המתבטאת למשל בהסחת דעת בקלות וקושי במעקב אחר הנאמר בשיחה. בנוסף, ייתכנו שינויים ברמת ההכרה, הן לכיוון של עוררות יתר והן לכיוון של ערפול הכרה. תחומים קוגניטיביים נוספים העלולים להיפגע בעת דליריום הם זיכרון, התמצאות, תפישה, תהליכי חשיבה, וכפועל יוצא גם שיפוט ובוחן מציאות. מצב הרוח נוטה להשתנות באופן תכוף, כשמצד אחד המטופל עלול להתנהג בצורה רגזנית ואלימה, ומצד שני הוא עלול להיות אפתי. גם מחזורי השינה עלולים להיות מופרעים, עם שינה מקוטעת בלילה וישנוניות ביום.

אופיו של הדליריום מסווג לשניים לפי ההתנהגות הפסיכומוטורית של המטופל: היפראקטיבי והיפואקטיבי. סוגים אלה מייצגים שני קצוות על קשת התסמינים, אם כי על פי רוב דליריום מסתמן אצל מטופל בצורה מעורבת. בסוג ההיפראקטיבי ניכרים חזיונות שווא בולטים, אי - שקט ועוררות יתר, אשר עלולים להיות מלווים באי - יציבות של מערכת העצבים האוטונומית, וזהו מצב מסכן חיים. סוג זה מתאים לתסמונת גמילה מאלכוהול. בקצה השני, בסוג ההיפואקטיבי המטופל מכונס בעצמו ושקט, ניכרת אפתיה וההתנהגות איטית. סוג זה מתאים דווקא להרעלת תרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים.

הדליריום מתפתח במהרה על פני שעות עד ימים ונמשך לפרק זמן קצר של ימים עד שבועות. מהלכם של מצב ההכרה והתסמינים תנודתי לאורך היממה, עם נטייה להופעת הבלבול בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות, תופעה הנקראת באנגלית sundowning.

מלבד התסמינים והסימנים המאפיינים את הדליריום כשלעצמו, תסמינים וסימנים נוספים יכולים להצביע על האטיולוגיה העומדת מאחורי התפתחותו.

בדיקות עזר:

אף שהאבחנה של דליריום היא קלינית, בדיקות העזר בעת דליריום עשויות לסייע באבחון האטיולוגיה העומדת מאחורי התפתחותו. הבירור המעבדתי הראשוני בדליריום כולל ספירת דם ובדיקת דם לרמות אלקטרוליטים ותפקודי כבד וכליות. מעבר לכך, במטופלים מבוגרים, אשר ההסתמנות של מחלה זיהומית אצלם אינה תמיד מתבטאת בעליית חום, מתבצע בירור זיהומי ראשוני לאיתור זיהומים שכיחים. מאידך, במטופלים צעירים יותר ישנה נטייה לבצע בשלב מוקדם סקירה טוקסיקולוגית של סמים בדם ובשתן. בדיקות נוספות הנכללות במסגרת הבירור הבסיסי הן אק"ג ובדיקות גזים בדם. לעתים מתבצעת גם בדיקת דימות של המוח, אולם לעתים קרובות הבדיקה אינה מסייעת באיתור האטיולוגיה. כאשר בבירור הראשוני אין רמז לאטיולוגיה, מורחבת סדרת הבדיקות בהתאם לחשד הקליני.

אבחנה:

כלי אבחנה:

האבחנה של דליריום היא אבחנה קלינית, כלומר אינה נעזרת בבדיקות עזר, והיא מתבצעת ליד מיטת החולה לאחר בחינה מדוקדקת של תולדות החולה והבדיקה הגופנית.

dsm 5:

הגישה הפסיכיאטרית לדליריום, כפי שמתבטאת במהדורה החמישית של ה - DSM, מגדירה דליריום לפי חמישה קריטריונים הממוספרים באותיות מ - A עד E:

A - הפרעה בקשב (כלומר, ירידה ביכולת להפנות קשב, למקד אותו, להתמיד בו ולהסיט אותו) וברמת ההכרה (התמצאות ירודה בסביבה)

B - ההפרעה מתפתחת על פני פרק זמן קצר (בדרך כלל שעות עד ימים ספורים) ומייצגת שינוי מרמת הקשב וההכרה הבסיסית, עם תנודות בחומרתה במהלך היום.

C - הפרעה נוספת בתפקוד הקוגניטיבי (למשל, חסכים בזיכרון, חוסר התמצאות, שפה, יכולות מרחביות ותפישה)

D - ההפרעות בקריטריונים A ו - C אינן מוסברות בצורה טובה יותר עד ידי הפרעה נוירוקוגניטיבית קיימת, מאובחנת או מתפתחת אחרת ואינן מתרחשות בהקשר של רמת עוררות ירודה מאוד, כמו בתרדמת.

E -ישנה עדות מתולדות החולה, מהבדיקה הגופנית ומממצאי המעבדה שההפרעה היא תולדה פיזיולוגית ישירה של מצב רפואי אחר, הרעלת חומרים או גמילה מהם (כלומר, בשל סמים או תרופות), חשיפה לרעלן או כתוצאה מאטיולוגיות מרובות.

בעת האבחנה של מצב דליריום מצוינת גם לצד האבחנה הסיבה להתפתחותו: המצב הרפואי האחר, החומר או האטיולוגיות המרובות. כמו כן מצוין אן מדובר במצב חריף או מתמשך, ואם אופי ההפרעה הוא היפראקטיבי, היפואקטיבי או מעורב.

כלים נוספים:

כלים נוספים בשימוש של צוות רפואי שלא מתחום הפסיכיאטריה פותחו לאורך השנים על מנת לזהות דליריום. יחד עם זאת, הכלים הללו אינם מזהים את כל מגוון הביטויים של דליריום. אחד הכלים הוא Confusion Assessment Method (שיטת הערכת בלבול, בראשי תיבות CAM), שפותח בשנת 1990 ולפיו האבחנה של דליריום דורשת שלושה קריטריונים מתוך ארבעה, כאשר שני הראשונים חובה שיתקיימו: הופעה חריפה ומהלך תנודתי, ירידה בקשב, חשיבה לא מאורגנת, ושינוי ברמת ההכרה. ל - CAM ישנה גרסה נוספת המותאמת למאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ.

עוד סולמות בתחום להערכת דליריום הם: Organic Brain Syndrome Scale (סולם תסמונת מוח אורגנית), Delirium Rating Scale (סולם דירוג דליריום) ו - Delirium Detection Score (סולם גילוי דליריום).

אבחנה מבדלת:

הגם שקיים קשר בין דליריום לקיהיון, אשר מתבטא מחד בסיכון המוגבר להתפתחות דליריום על רקע ירידה קוגניטיבית קיימת ומאידך בנזק המוחי האפשרי לאחר אירועי דליריום, דליריום נבדל מקיהיון במהלכו החריף והתנודתי. בעוד שדליריום, כאמור, מתפתח תוך זמן קצר ובמהלך היממה חל שינוי תנודתי ברמת ההכרה והקשב, קיהיון מתפתח בצורה הדרגתית וזחלנית לאורך שנים ובמהלך היממה רמת הקשב וההכרה נשמרת עקבית. מלבד זאת, ישנם הבדלים באופי הפגיעה בתחומים הקוגניטיביים השונים: הזיכרון הנפגע בדליריום הוא זיכרון לטווח קצר ובקיהיון יותר זיכרון לטווח ארוך, הדיבור בדליריום אינו ברור, בין אם הוא איטי או מהיר, בעוד שבקיהיון יש קושי בשלפית מילים, והחשיבה בדליריום אינה מאורגנת ואילו בקיהיון היא דלה.

אבחנות נוספות שיכולות לבוא בחשבון הן הפרעות נפשיות, לרבות הפרעות פסיכוטיות ואפקטיביות, לאור השינוי בהתנהגות הפסיכומוטורית, מחשבות השווא וההזיות העלולים להתפתח בדליריום. באופן כללי, מחשבות השווא וההזיות בדליריום פחות עקביות ושלמות לעומת סכיזופרניה.

טיפול:

הטיפול העיקרי בדליריום הוא בבעיה הרפואית אשר הביאה לדליריום עצמו. לטיפול כזה ישנה השפעה די מהירה על ביטויי הדליריום. כמו כן, טיפול תרופתי הממוקד בהסתמנות הקלינית של דליריום לרוב מאריך את משך המצב הבלבולי ועלול למסך מידע אבחנתי לאטיולוגיה. יחד עם זאת, כן ננקטים אמצעים לשמירה על מטופל במצב דליריום כאשר הוא מהווה סכנה לעצמו, לרבות פגיעה בטיפול, או לסביבתו. מבין האמצעים הפיזיים, לפעמוני מצוקה ולשומרים אישיים יעילות גבוהה יותר מאשר קשירה. בעת הצורך מתבצע גם שימוש בתרופות, כאשר מינון נמוך של תרופות אנטי - פסיכוטיות טיפוסיות או לא - טיפוסיות הוכח כיעיל. מאחר שבנזודיאזפינים עלולים להחמיר בלבול בשל ההשפעה המרדימה שלהם, הטיפול בהם שמור למקרי דליריום על רקע תסמונת גמילה מאלכוהול או מבנזודיאזפינים.

לטיפול תומך, אשר חלק גדול ממנו יכול להתבצע על ידי בני משפחה ומלווים, ישנה יעילות גבוהה בטיפול במטופלים עם דליריום. החזרה להתמצאות באמצעות ציון המקום והזמן בפני המטופל, בשילוב הצבת שעונים ולוחות שנה בסביבת המטופל ומיקום המיטה בחדר עם חלונות הפונים אל החוץ, עשויים להפחית את הבלבול. עוד מסייעים להפחתת הבלבול משקפיים ועזרי שמיעה למטופלים עם לקות חושית. הקפדה על מחזורי שינה וערות מתאימים ביום ובלילה עשויה להפחית את תופעת הבלבול בשעות הלילה - sundowning. זאת ניתן להשיג באמצעות תאורה חזקה וקיום פעילויות ביום למניעת נמנום, ומנגד שמירה על סביבה חשוכה, שקטה ומעוטת גירויים בשעות הלילה. ניסיון לחקות את הסביבה הביתית באמצעות שימוש במצעים וביגוד מהבית וביקורי משפחה וחברים במהלך היום מפחיתים את החרדה הנלווית לשהייה במקום זר ולמפגש עם צוות רפואי מתחלף.

הקפדה על תזונה ומשק הנוזלים בגוף, כמו גם החלפת חיתולים למטופלים שאינם שולטים על סוגריהם וטיפול בעור סדוק, מסייעים בהקלה על האי - נוחות והבלבול שעלול להיגרם ממנה.

מניעה:

זיהוי גורמי הסיכון לדליריום אצל כל מטופל, בפרט בגיל המבוגר, ומתן מענה הולם לגורמים אלה עשויים להפחית את שיעורי הדליריום. דרכי הטיפול התומך אשר פורטו לעיל מסייעות גם במניעה של דליריום עבור גורמי הסיכון המתאימים.

פרוגנוזה וסיבוכים:

דליריום נמשך ככל שהגורמים לו עדיין קיימים, אולם ככלל הוא נמשך פחות משבוע. לאחר הטיפול בגורמים לדליריום הסימנים הולכים ופוחתים במשך 3-7 ימים, אם כי חלקם נעלמים רק אחרי שבועיים. ככל שגיל המטופל מבוגר יותר וככל שמשך הדליריום ארוך יותר, תקופת ההחלמה ממושכת יותר. הגם שדליריום הוא מצב הפיך כתלות באטיולוגיה שהביאה להתפתחותו, הוא נחשב לגורם פרוגנוסטי רע, בעל פוטנציאל לרמז על עתודה מוחית ירודה. שיעורי התמותה בקרב מטופלים אשר חוו דליריום נאמדים ב - 23% - 33% בתקופה של שלושה חודשים לאחר האירוע ועד 50% במהלך השנה שלאחר האירוע. שיעורים גבוהים אלה נקשרים בחומרת המצב הרפואי אשר הוביל לדליריום. כמו כן, למטופלים קשישים החווים דליריום באשפוז שיעורי תמותה הנעים בין 21% ל - 75% עוד באותו האשפוז, ולאחר השחרור 15% נפטרים בתוך חודש ו - 25% נפטרים בתוך 6 חודשים.
תסמונת מוח אורגנית התפתחות ממוקד טווח קצר מרחב אמת מודעות זיכרון אקדמאים בעיה רפואית מצב בריאותי דליריום
לבחור את הרצון, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? בחירה חופשית מלאה, בחירה חופשית חלקית, חופש הרצון, להרגיש טוב, להרגיש רע, לבחור את המציאות
לבחור את הרצון, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? בחירה חופשית מלאה, בחירה חופשית חלקית, חופש הרצון, להרגיש טוב, להרגיש רע, לבחור את המציאות
...את הרצון, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? האם יש רצון חופשי? בחירה חופשית מלאה, בחירה חופשית חלקית, חופש הרצון, להרגיש טוב, להרגיש רע, לבחור את המציאות האם באמת יש לאדם בחירה חופשית מלאה ברצונו? הנושא העיקרי שאליעד כהן מסביר בהרצאה הוא סוגיית הבחירה החופשית, ובעיקר האם לאדם יש באמת את היכולת לבחור את רצונו באופן חופשי לחלוטין. אליעד מנתח את המושגים בחירה חופשית, רצון חופשי וחופש הבחירה, ומדגיש את השאלה המרכזית: האם האדם יכול לשלוט ברצונו בצורה...
בחירה חופשית - האם באמת אין בחירה חופשית? מי אתה באמת?
...- האם באמת אין בחירה חופשית? מי אתה באמת? לפעמים נדמה לאדם, שאין לו בחירה חופשית. משום, שהאדם מבין, שהוא חלק מהמציאות, ושכל דבר שהוא עושה, זאת בעצם המציאות שעושה דרכו, ושהוא עצמו אין לו בחירה חופשית. או שהאדם מבין שהוא בתוך חלום, ושרק זה שחושב את החלום, רק הוא מחליט מה קורה בחלום וכולי. ואז בטעות נדמה לאדם, שאין לו בחירה חופשית. ועל האדם לדעת את האמת, שעד שלא ברור לו בשלמות, מהו האני שלו, ומהו האני שחושב ושמפעיל את האני שלו, ומהו האני הראשון שמפעיל...
מבוא - מה נשתנה הספר הזה, מכל הספרים שבעולם? למה ללמוד את הספר הזה?
...את הספר הזה בעיון רב, עד להבנת שורש השכל שממנו נכתב הספר הזה? ומה ההבדל בין הספר הזה לבין כל שאר הספרים? ועוד. ונתחיל: הטועים, הולכים בדרך, בלי לדעת להיכן בדיוק היא מובילה. דהיינו, חיים את חייהם בלי להבין מהי מטרת החיים. וגם אלו שמטעים את עצמם שהם יודעים את מטרת החיים, כגון לדוגמה הטעות של גן העדן בעולם הבא, גם הם לא באמת יודעים להיכן בדיוק הם הולכים. וזה משום שאף אחד לא יודע מה בדיוק יש שם באותו גן עדן מיוחל, והאם באמת, שם החיים טובים באמת. ורוב...
שיווק באינטרנט, למכור באינטרנט, מכירות באינטרנט, יעוץ שיווקי, אימון שיווקי, אימון עסקי, יעוץ עסקי, מכירות דרך האינטרנט
שיווק באינטרנט, למכור באינטרנט, מכירות באינטרנט, יעוץ שיווקי, אימון שיווקי, אימון עסקי, יעוץ עסקי, מכירות דרך האינטרנט
...באינטרנט, מכירות באינטרנט, יעוץ שיווקי, אימון שיווקי, אימון עסקי, יעוץ עסקי, מכירות דרך האינטרנט מהן הדרכים ליצור תוכן שיווקי אפקטיבי באינטרנט? המרצה, אליעד כהן, מציין מספר עקרונות חשובים ביצירת תוכן שיווקי באינטרנט שממוקד בתפיסת תשומת הלב של הלקוח ושימורו לאורך זמן. במהלך השיחה, אליעד דיבר על הקשר בין אורך התוכן לבין העומק של ההסברים בתוכן שיווקי. הוא הדגיש שזמן התפיסה של הלקוח יכול להשתנות לפי סוג הקהל. במילים אחרות, לא כל לקוח זקוק לתוכן קצר וממוקד...
מיומנויות למידה, איך לדעת שהבנת? איך לדעת להסביר? איך להסביר נכון? איך להסביר את עצמך? איך לגרום למישהו להבין אותך? איך תדע שהבנת? איך להסביר לעובדים? תקשורת זוגית, תקשורת בזוגיות
מיומנויות למידה, איך לדעת שהבנת? איך לדעת להסביר? איך להסביר נכון? איך להסביר את עצמך? איך לגרום למישהו להבין אותך? איך תדע שהבנת? איך להסביר לעובדים? תקשורת זוגית, תקשורת בזוגיות
...איך להסביר את עצמך? איך לגרום למישהו להבין אותך? איך תדע שהבנת? איך להסביר לעובדים? תקשורת זוגית, תקשורת בזוגיות איך לדעת אם באמת הבנת משהו? כאשר מישהו רוצה לוודא שהוא באמת מבין נושא מסוים, אליעד כהן מציע טכניקה פשוטה ומדויקת: להסביר את מה שלמד לאחרים, ובמיוחד לילדים. כאשר אדם מסביר לאחרים, ובמיוחד בכתב או בעל פה, הוא מאלץ את עצמו לעבור שוב על ההיגיון והסדר של המחשבות שלו. פעולה זו מסייעת לחשוף נקודות לא ברורות בהבנה, וגורמת לאדם להעמיק ולחדד את...
ניתוח תחושה רעה של בושה, בעקבות חרדה קשה מאוד בשילוב שימוש בסמים. ניתוח למה אתה מתבייש בעצמך? מה באמת אתה לא אוהב בעצמך? מה העובדות ומה הפירושים? ניתוח מקרה של בן אדם שמרגיש בושה, בעקבות מקרה שבו הוא לקח סמים ונכנס לחרדה מאוד קשה, עד כדי כך שראו את זה על הפנים שלו ועד כדי כך שהיו לו טיקים בפנים. תוך כדי זה מישהו צילם אותו והפיץ את הסרטון לאנשים, שראו אותו במצוקה שבה הוא היה. ניתוח של תחושת הבושה ושל הנחות היסוד של התחושות הרעות, עובדות ופירושים.
...תחושה רעה של בושה, בעקבות חרדה קשה מאוד בשילוב שימוש בסמים. ניתוח למה אתה מתבייש בעצמך? מה באמת אתה לא אוהב בעצמך? מה העובדות ומה הפירושים? ניתוח מקרה של בן אדם שמרגיש בושה, בעקבות מקרה שבו הוא לקח סמים ונכנס לחרדה מאוד קשה, עד כדי כך שראו את זה על הפנים שלו ועד כדי כך שהיו לו טיקים בפנים. תוך כדי זה מישהו צילם אותו והפיץ את הסרטון לאנשים, שראו אותו במצוקה שבה הוא היה. ניתוח של תחושת הבושה ושל הנחות היסוד של התחושות הרעות, עובדות ופירושים. ניתוח...
אין רע בלי טוב, מה טוב ברע ללא טוב? מה טוב בבעיה ללא פתרון? מה טוב בלהרגיש רע בלי טוב? מה טוב בתחושה רעה ללא טוב? האם לכל רע יש פתרון? האם לכל בעיה יש פתרון? שינוי המציאות, שינוי הרצון, להטיל ספק בחושים, לראות את החיים כמשחק
אין רע בלי טוב, מה טוב ברע ללא טוב? מה טוב בבעיה ללא פתרון? מה טוב בלהרגיש רע בלי טוב? מה טוב בתחושה רעה ללא טוב? האם לכל רע יש פתרון? האם לכל בעיה יש פתרון? שינוי המציאות, שינוי הרצון, להטיל ספק בחושים, לראות את החיים כמשחק
...מה טוב בתחושה רעה ללא טוב? האם לכל רע יש פתרון? האם לכל בעיה יש פתרון? שינוי המציאות, שינוי הרצון, להטיל ספק בחושים, לראות את החיים כמשחק מה טוב בלהרגיש תחושה רעה שאין לה פתרון? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה מה טוב יכול להיות בתחושה רעה שאין לה פתרון, וכיצד ניתן להתמודד עם מצבים כאלה. הוא מציין כי ישנם מצבים בחיים שבהם אנו חווים תחושות רעות שניתן לפתור אותן על ידי שינוי המציאות, לדוגמה: אם אדם רעב, הוא יכול לאכול ולהפסיק להרגיש רע. אולם ישנם גם...
אושר מוחלט, הסיפור של אליעד כהן, לתרגל מדיטציה, מי זה אליעד כהן? הדרך של אליעד כהן, חיפוש רוחני, מורים רוחניים, דרך רוחנית, מודעות עצמית, הארה רוחנית, ארמדיל, מצא את ההבדלים, חלק 2
אושר מוחלט, הסיפור של אליעד כהן, לתרגל מדיטציה, מי זה אליעד כהן? הדרך של אליעד כהן, חיפוש רוחני, מורים רוחניים, דרך רוחנית, מודעות עצמית, הארה רוחנית, ארמדיל, מצא את ההבדלים, חלק 2
...רוחני, מורים רוחניים, דרך רוחנית, מודעות עצמית, הארה רוחנית, ארמדיל, מצא את ההבדלים, חלק 2 מהו הקשר בין חוויות רוחניות ומודעות עצמית? ההרצאה עוסקת בחוויות רוחניות, מדיטציה, והחיפוש אחר האמת הפנימית. אליעד כהן מציג את הדרך שלו ואת תהליך ההתפתחות הרוחנית, תוך הדגשת הקונפליקטים הפנימיים והפרדוקסים שהאדם נתקל בהם בחיפושו אחרי משמעות ואמת. הוא מתאר את ההתנסות האישית שלו במדיטציה, שבה הוא הגיע למצב של פרדוקס - הוא לא הצליח להבחין אם הוא חווה את המדיטציה...
סובייקטיביות / אובייקטיביות. מהי מהותה של סובייקטיביות?
...בדבר כלשהו. סובייקטיביות = האמת החלקית, האמת שנכונה רק בעיני האדם אך לא בעיני המציאות. האדם רואה את הדברים דרך נקודת המבט המצומצמת והחלקית שלו, מהמקום שבו הוא נמצא. כל זמן שהאדם נמצא בתוך התמונה ואינו רואה את התמונה המלאה מבחוץ, הרי שהחשיבה שלו אינה אובייקטיבית אלא סובייקטיבית. כאשר לדוגמה האדם מעביר ביקורת על אדם אחר, עליו לזכור כי כל זמן שהוא אינו יודע בצורה מלאה מה בדיוק עובר במחשבתו של האדם שמולו, הרי שכל מה שהוא חושב עליו זה סובייקטיבי בלב
ליקוטי מוהרן ח"א לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 4
ליקוטי מוהרן ח"א לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 4
...לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 4 מה המשמעות של האותיות והנקודות לפי ליקוטי מוהרן? בתורה בליקוטי מוהרן, רבי נחמן מסביר את הקשר בין האותיות לבין הנקודות שמלוות אותן. לדבריו, האותיות עצמן הן כמו גוף חסר חיים, דומם וחסר תנועה. הן קיימות אך אינן מביעות שום משמעות או תוכן לבדן. נקודות הניקוד הן אלו שנותנות חיים לאותיות. הן כמו הנפש שמניעה...
פרחי באך למתעמלים
...דר אדוארד באך, שהיה נוירולוג בעל שם עולמי בתחילת המאה ה - 20 טען שהסיבה לכל המחלות הפיזיות נעוצה בנפש האדם וגילה את כוחן של תמציות המופקות מפרחים כדרך לטפל בפן הנפשי - רגשי של בעיות פיזיות נפוצות. כיום אנו מודעים לקשר גוף - נפש יותר מבעבר ותמציות פרחי באך תופסות מקום נכבד בטיפולים ההומאופטים. דר באך מצא שלכל צמח יש תדר אנרגטי ודרך מחקר הוא למד איזו אנרגיה מייצג כל צמח. כך הוא יצר לדוגמה, מספר תמציות העוסקות בריפוי אנרגיית הפחד, כשרגש זה עמוק ולא...
הפרעת אישיות פרנואידית - מבוא
...אישיות פרנואידית היא הפרעת אישיות מאשכול א בסיווג הפרעות האישיות. אנשים הסובלים מהפרעה זו מתאפיינים בחשדנות וחוסר אמון ארוך טווח באנשים ככלל. לרוב הם מסרבים לקחת אחריות על רגשותיהם ומטילים אחריות זו על אחרים. לעתים קרובות הם עוינים ורגזניים. תוכן עניינים: 1 אבחנה 2 אפידמיולוגיה 3 מאפיינים קלינים 4 טיפול אבחנה: על פי ה - DSM IV (ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית) הפרעה זו מאופיינת על ידי: חוסר אמון וחשדנות שאחרים ככלל הם חורשי...
בגדים - הלבוש הנכון לגברים - כיצד לבנות מלתחה מודולרית למנהלים ואנשי עסקים?
...מודולרית למנהלים ואנשי עסקים? כאשר בוחרים בגד יש לקחת בחשבון את העובדה שהבגד מעביר מסרים, לכן, בבחירת הבגד הנכון יש לשקול בנוסף לטעם האישי גם את הצורך המקצועי. בארץ הולכת ורווחת יותר ויותר התופעה של שימוש בחליפות לעסקים. מכיוון שכמעט בכל מקום יש מיזוג אוויר אין סיבה שלא לאמץ הופעה מכובדת זו. בתהליך תכנון המלתחה יש לשים לב ולקחת בחשבון את הנתונים האישיים. צריך לדעת מהי העונה האישית והצבעים ההולמים אותנו (ראה כתבה הצבע כן קובע) ולהיות מודעים למבנה...
יקירה, כשאת מאושרת ומסופקת - גם כל הסובבים אותך יוצאים נשכרים מכך
...את המייל הזה שרץ מעת לעת ברשת, שבו הבעל קורא בלילה לאשתו להצטרף אליו למיטה והאישה עונה לו שעוד רגע היא באה. שנייה אחכ היא מוציאה ממכונת הכביסה בגדים נקיים ומעבירה אותם למייבש, זורקת ערימת בגדים מלוכלכים למכונת הכביסה, מפעילה את מדיח הכלים, מגהצת איזה בגד או שניים, מקפלת כביסה, מסדרת עוד כמה דברים דחופים ובכוחותיה האחרונים מגיעה בסופו של דבר שפוכה לגמרי למיטה. בבוקר, בעלה שואל אותה בפיהוק למה היא כל כך עייפה...? גם אם לא קראת בעבר את המייל, הרי שהתסריט...
מהות החיפוש העצמי
...למה אנשים שואלים שאלות כל הזמן? מה מסתתר בעומק השאלות שלנו ומה אנחנו באמת מחפשים. כשילד קטן שואל אמא למה יש הבדל בין בנים לבנות? או שהוא שואל אבא למה השמיים כחולים? או כל שאלה שהילד שואל, הוא בעצם מנסה להבין מה הסיבה, אבל מבפנים ברמה המהותית יותר הילד מנסה להבין האם הכל סיבתי או שאולי הכל אקראי, הילד מנסה להבין את מהות הקשר בין האירועים השונים שהוא רואה ומרגיש במציאות שלו. הוא שואל למה מכיוון שהוא בספק לגבי זה שקיים קשר סיבתי והוא בספק לגבי הבנתו...
אני חושב, אני רוצה, אני רואה
...ראיתי שכלל אינני עושה פעולה אלא מתבונן במחשבות שעולות לי בראש, או רואה את המחשבות אבל פרט לזה אינני זוכר שתכננתי את המחשבה. כלומר הפעולה חושב מורה על הסתכלות על מחשבות ולא על ייצור מחשבות. ככה גם לגבי חשיבה זו מילה שמתארת ראיה, אך לא שום פעולה... אפשר לשאול אם אני הוא החושב, האם אני יכול לעצור את המחשבות? האם אני יכול באמצע החשיבה לא לחשוב את מה שאני חושב? התשובה היא לא. ומכאן נניח שיש חשיבה עדיין היא איננה ברשותי שכן אינני יכול לעצור אותה... לכן...
בוז - מבוא
...או לזולת, שיכול אך לא חייב להיות מובע באופן מילולי ו או התנהגותי, ומלווה לרוב ברגשות כעס, גועל ושנאה. מילים קרובות ונרדפות הן זלזול, לעג, לגלוג, עלבון, השפלה. בוז עשוי להופיע בכל מצב של אי שביעות רצון, הוא יכול להיות קשור לרגשי נחיתות, דעות קדומות, לחוויה של פגיעה, לרגשות כמו פחד, גועל, כעס, שנאה, קנאה, בלבול ואכזבה, ולתפיסות שליליות קודמות כלפי מושא הבוז. לעתים עלול הבוז להקצין ולהתבטא באופן תוקפני ואלים. למרות שבוז כולל במידה רבה חשיבה, חוקרים...
מציאות - מבוא
...מציאות או ממשות היא מושג המבטא בשימושו היום - יומי את מצב הדברים הקיימים, כפי שהם באמת (לעתים בניגוד לכפי שהם נראים או נתפסים או כפי שחושבים שהם). במובן הרחב יותר של המושג, המציאות כוללת את כל מה שיש, בין אם ניתן להבחין בו או להבין אותו ובין אם לאו. המושג קשור קשר הדוק למושגי הקיום והאמת וההבחנה ביניהם אינה תמיד ברורה. כמו לרבים מהמושגים הבסיסיים ביותר של המחשבה, במהלך השנים ניתנו למציאות הגדרות רבות ואין הגדרה מוסכמת אחת. בפילוסופיה העיסוק במציאות...
2012 - הנבואה של 2012
...של 2012 גורל ידוע מראש או פיתחו של עידן חדש, עידן הדלי? בסרט 2012 סוף העולם שעוסק בנבואות קדומות של בני המאייה, לפיהן סוף העולם יגיע ב - 21 בדצמבר 2012, עי היפוך ותזוזת קטבים בכדור הארץ, אשר יגרמו לרעידות אדמה, צונמים שמכסים את כל היבשות, שינויי אקלים, או סתם סופו של מחזור בן 5, 126 שנה, שהחל מ - 3013 לפנהס ומסתיים ב - 21 בדצמבר 2012. האם יגיע העולם לקיצו? האם בדרך כלשהי כדור הארץ (או לפחות חלקים נרחבים מאוכלוסייתו) יפסיקו להתקיים? אם כן, אז אולי...
על החיבור בין רוח לחומר
...יכולים לאחל לעצמנו הוא להתפרנס מהתחביבים שלנו, מבחירות הלב. העניין הוא שרובנו חונכנו להאמין שהחיבור הזה אינו אפשרי ואנחנו שמים הרבה מיכשולים בדרך אל העושר ההבנה שבשביל כסף צריך לעבוד קשה היא משפט יסוד שרובנו חונכנו עליו. האמירה הזו חרוטה אצלנו בתת המודע ומכתיבה את היחס לכסף בחיים הבוגרים. מצידה האחד של הסקאלה, נמצאים מי שעובדים בעבודות שהן לא ההנאה הגדולה שלהם. אז, יש לגיטימציה פנימית להרוויח, ואפילו יפה, כי הם הרי עובדים קשה ומתוך מאמץ. בקצה השני...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לנהל את הזמן? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לתזונה נכונה, אימון אישי לימודים, מטפל הוליסטי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0938 שניות - עכשיו 28_06_2025 השעה 14:25:33 - wesi4