ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים... - ידע...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
היהדות מחשבות גדלות אתיאיסטיות להתעלם שנאת זרים אוניברסיטה מין בגידה במערכת יחסים פסיכואנליזה גרמנית רכילות עבירות אנליטי דת דתיים הדתיים החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
תפירת תיקים לביבי נתניהו, האם תפרו תיק לביבי נתניהו? תפירת תיק פלילי לביבי נתניהו, מה זה תפירת תיק? הפיכה שלטונית, חוסר אמון במערכת המשפט, פוליטיקה, הפיכה שלטונית, אכיפה בררנית, אכיפה סלקטיבית, רומן זדורוב, מבחן בוזגלו, משפט פלילי
תפירת תיקים לביבי נתניהו, האם תפרו תיק לביבי נתניהו? תפירת תיק פלילי לביבי נתניהו, מה זה תפירת תיק? הפיכה שלטונית, חוסר אמון במערכת המשפט, פוליטיקה, הפיכה שלטונית, אכיפה בררנית, אכיפה סלקטיבית, רומן זדורוב, מבחן בוזגלו, משפט פלילי
...מה זה תפירת תיק? הפיכה שלטונית, חוסר אמון במערכת המשפט, פוליטיקה, הפיכה שלטונית, אכיפה בררנית, אכיפה סלקטיבית, רומן זדורוב, מבחן בוזגלו, משפט פלילי האם תפרו תיק לביבי נתניהו ומה המשמעות של תפירת תיק? הנושא המרכזי בהרצאה של אליעד כהן הוא השאלה האם תפרו תיק פלילי לביבי נתניהו. אליעד מבהיר תחילה מהי המשמעות של תפירת תיק, ומסביר שלמושג הזה יש מספר פירושים אפשריים: הפירוש הראשון לתפירת תיק הוא בדיית ראיות, כלומר, יצירת ראיות מזויפות שלא היו קיימות במציאות...
איך לקנות מישהו? איך לקנות בחורה? איך לקנות גבר? איך לקנות אותה? איך לקנות אותו? לקנות לה מתנות, לגרום לו לרצות אותך, לגרום לה לרצות אותך, לגרום למישהו לאהוב אותך, איך לחזר אחרי בחורה? איך לחזר אחרי גבר? איך לחזר אחרי מישהו?
איך לקנות מישהו? איך לקנות בחורה? איך לקנות גבר? איך לקנות אותה? איך לקנות אותו? לקנות לה מתנות, לגרום לו לרצות אותך, לגרום לה לרצות אותך, לגרום למישהו לאהוב אותך, איך לחזר אחרי בחורה? איך לחזר אחרי גבר? איך לחזר אחרי מישהו?
...לקנות גבר? איך לקנות אותה? איך לקנות אותו? לקנות לה מתנות, לגרום לו לרצות אותך, לגרום לה לרצות אותך, לגרום למישהו לאהוב אותך, איך לחזר אחרי בחורה? איך לחזר אחרי גבר? איך לחזר אחרי מישהו? איך לקנות מישהו בצורה נכונה? הרבה פעמים אנשים מנסים לקנות אחרים, כלומר, להעניק להם דברים מתוך רצון לקבל בתמורה את אהבתם או תשומת ליבם. זה יכול להתבצע דרך מתנות, מחמאות, תשומת לב או מחוות אחרות. השאלה המרכזית היא האם מישהו באמת אוהב כאשר מישהו מנסה לקנות אותו או שמא...
חיפוש האמת - מהי האמת? מי אמר אותה? ומה כולם חושבים?
חיפוש האמת - מהי האמת? מי אמר אותה? ומה כולם חושבים?
...לא מתפתחים ולא מוצאים את האמת? אחד הדברים המרכזיים שעוצרים את ההתפתחות האישית של האדם ומונעים ממנו למצוא את האמת, הוא הנטייה להסתכל על אחרים במקום להסתכל פנימה על עצמו ועל הדברים שנאמרים לו. כאשר מישהו אומר לאדם רעיון או מחשבה, במקום לבדוק בצורה כנה וישירה אם הרעיון הזה נכון או אמיתי, האדם נוטה לבדוק מה אנשים אחרים עושים, אם הם מאמינים ברעיון הזה, ואם הם מיישמים אותו. אליעד כהן מסביר שגישה כזו היא חסרת ערך, משום שהאמת אינה משתנה לפי דעת הרוב או על...
הדרכת מורים, איך ללמד תלמידים? איך להסביר משהו? איך ללמד גיאומטריה? איך ללמד מתמטיקה? טיפים למורים, טיפים למחנכים, הדרכת הורים, לקויות למידה, הדרכה למורים, הדרכה להורים
הדרכת מורים, איך ללמד תלמידים? איך להסביר משהו? איך ללמד גיאומטריה? איך ללמד מתמטיקה? טיפים למורים, טיפים למחנכים, הדרכת הורים, לקויות למידה, הדרכה למורים, הדרכה להורים
...איך ללמד גיאומטריה? איך ללמד מתמטיקה? טיפים למורים, טיפים למחנכים, הדרכת הורים, לקויות למידה, הדרכה למורים, הדרכה להורים מהי הדרך הטובה ביותר ללמד וללמוד? ההרצאה עוסקת בשיטות יעילות ללימוד, במיוחד בהוראת מתמטיקה וגיאומטריה, תוך התמקדות בהבנת תהליכים סיבתיים בהוראה. המרצה מציין את השאלה החשובה: האם אנחנו יודעים להסביר את מה שאנחנו מלמדים? כדי להסביר בצורה טובה יש להקפיד על הבנת החומר קודם כל. אליעד מדבר על ההבדל בין לידע את הנושא לבין לדעת להסביר...
הדרכת הורים, איך לגרום לילד מתבגר לעזוב את הבית? איך לגרום לילד לעזוב את הבית? איך לגרום לילד להיות עצמאי? איך לגרום לילד מפונק להפסיק להתפנק? איך לגרום לילד עצלן לא להיות עצלן? איך לתת דוגמה אישית לילדים? איך לחנך ילדים?
הדרכת הורים, איך לגרום לילד מתבגר לעזוב את הבית? איך לגרום לילד לעזוב את הבית? איך לגרום לילד להיות עצמאי? איך לגרום לילד מפונק להפסיק להתפנק? איך לגרום לילד עצלן לא להיות עצלן? איך לתת דוגמה אישית לילדים? איך לחנך ילדים?
...איך לגרום לילד מתבגר לעזוב את הבית? איך לגרום לילד לעזוב את הבית? איך לגרום לילד להיות עצמאי? איך לגרום לילד מפונק להפסיק להתפנק? איך לגרום לילד עצלן לא להיות עצלן? איך לתת דוגמה אישית לילדים? איך לחנך ילדים? איך לגרום לילד מתבגר לעזוב את הבית ולהיות עצמאי? אליעד כהן מתייחס לסוגיה נפוצה של הורים רבים - איך להתמודד עם ילד מתבגר שלא מוכן לעזוב את הבית ולהיות עצמאי. אליעד מציג את הדילמה דרך דוגמה של ילד מבוגר שגר בבית הוריו, מנצל אותם כלכלית ורגשית...
ניתוח תהליך, נשק נגד חוצנים, איזה נשק לבחור? איך להילחם נגד חוצנים? חייזרים, נשק של חוצנים, עבמים
ניתוח תהליך, נשק נגד חוצנים, איזה נשק לבחור? איך להילחם נגד חוצנים? חייזרים, נשק של חוצנים, עבמים
...של חוצנים, עבמים איזה נשק כדאי לבחור נגד חוצנים כאשר הם תוקפים? כאשר חוצנים תוקפים את כדור הארץ, עולה שאלה מהותית וחשובה: איזה נשק או טכנולוגיה כדאי לבחור כדי להתגונן מולם? אליעד כהן דן בנושא זה באופן יסודי תוך פירוט רב של שיקולים ודרכי חשיבה אפשריים. הנושא נדון לרוב בסרטים בדיוניים, כאשר נפתחים השמיים, וחייזרים או ישויות לא מוכרות מגיעים, ועל בני האדם להחליט במה להילחם בהם. האם סיבת התקיפה משפיעה על בחירת הנשק? אליעד כהן מסביר שראשית, עולה השאלה...
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
לרדוף אחרי השכל, שכל מעל השכל, שכל אין סופי, אור אין סוף, שכל על אנושי, תכלית הידיעה שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן ח"א כד
...שלא נדע, השגת אלוהות, עשרת הספירות, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, ליקוטי מוהרן חא כד מהו שכל ומה המשמעות של שכל מעל השכל? אליעד כהן מסביר באופן מפורט מהו שכל, מה המשמעות של שכל מעל השכל, וכיצד אפשר לרדוף ולהגיע לשכל אין סופי, או בשפה קבלית - אור אין סוף. בתחילת הדברים, אליעד מציג שאלה פילוסופית על הצורך בשכל לצורך שכנוע. נשאלת השאלה האם לצורך לשכנע מישהו נדרש רק שכל, או שכל יחד עם יכולות נוספות. לפי אליעד, מספיק שיהיה לך שכל, כי שכל כולל בתוכו את כל...
חיפוש האמת ללא אינטרס, השוחד יעוור עיני פקחים, כסף יעוור עיני חכמים, להטיל ספק בחושים, לרצות להרגיש כאב, למה מישהו חושב משהו? איך המוח משתכנע? איך לא לרמות את עצמך? אינטרסים בחיפוש האמת
חיפוש האמת ללא אינטרס, השוחד יעוור עיני פקחים, כסף יעוור עיני חכמים, להטיל ספק בחושים, לרצות להרגיש כאב, למה מישהו חושב משהו? איך המוח משתכנע? איך לא לרמות את עצמך? אינטרסים בחיפוש האמת
...להרגיש כאב, למה מישהו חושב משהו? איך המוח משתכנע? איך לא לרמות את עצמך? אינטרסים בחיפוש האמת האם אינטרסים משפיעים על חיפוש האמת? אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן מסביר בהרצאה הוא הרעיון שאינטרסים משפיעים באופן משמעותי על הדרך שבה אדם מחפש את האמת. הוא טוען שכל מחשבה שאדם חושב, קשורה לאינטרס מסוים שלו. הדוגמה הראשונה שממחישה את הרעיון הזה היא שאם יש לאדם ספק לגבי משהו, והוא עומד בפני שתי אפשרויות עם סבירות של חמישים אחוז לכל אחת, האדם באופן טבעי יעדיף...
איך לברר את האמת? איך לדעת מי צודק? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה לעשות? איך להסביר את עצמך? איך לצאת צודק? איך לדעת מה האמת? איך לשפוט נכון? איך לראות את האמת?
איך לברר את האמת? איך לדעת מי צודק? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה לעשות? איך להסביר את עצמך? איך לצאת צודק? איך לדעת מה האמת? איך לשפוט נכון? איך לראות את האמת?
...עצמך? איך לצאת צודק? איך לדעת מה האמת? איך לשפוט נכון? איך לראות את האמת? איך להכריע בין דעות מנוגדות ולדעת מי צודק? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת כיצד אפשר לברר את האמת ולהכריע בין דעות מנוגדות. הדיון מתחיל מהמצב המוכר שבו אנשים מתווכחים ולכל אחד דעה משלו, והאתגר הוא להבין מי באמת צודק ואיך אפשר לדעת בוודאות. לדוגמה, אם ישנם שני אנשים, אחד טוען שצריך לפעול בצורה מסוימת, והאחר טוען שצריך לפעול בצורה אחרת, איך ניתן לקבוע מי מהם צודק? אליעד מציג שיטה...
זוגיות, אימון לזוגיות, קונפליקט בזוגיות, בעיות בזוגיות, לא מצליחה בזוגיות, הצלחה בזוגיות, להצליח בזוגיות, יתרונות בזוגיות, קשיים בזוגיות, חסרונות בזוגיות, זוגיות מוצלחת
זוגיות, אימון לזוגיות, קונפליקט בזוגיות, בעיות בזוגיות, לא מצליחה בזוגיות, הצלחה בזוגיות, להצליח בזוגיות, יתרונות בזוגיות, קשיים בזוגיות, חסרונות בזוגיות, זוגיות מוצלחת
...קונפליקט בזוגיות, בעיות בזוגיות, לא מצליחה בזוגיות, הצלחה בזוגיות, להצליח בזוגיות, יתרונות בזוגיות, קשיים בזוגיות, חסרונות בזוגיות, זוגיות מוצלחת למה קשה להצליח בזוגיות, ואיך אפשר להתגבר על הקושי? אנשים רבים חווים קושי בהצלחה בזוגיות, למרות הרצון הגדול שלהם להיות בזוגיות. הם מתחילים קשרים חדשים עם תחושה טובה, נתינה ואהבה, אבל משהו בדרך משתבש. אחד ההסברים המרכזיים לכך שאליעד כהן מציע הוא שהקושי להצליח בזוגיות נובע מכך שישנם קונפליקטים וסיטואציות שונות...
למה כדאי להפסיק לרצות להיות מאושר? למה *לא* כדאי לחפש את האושר?
...שמאושר באמת? אדם שמאושר באמת זה אדם שמאושר בכל מקום ובכל זמן. זה אדם שיודע להיות מאושר מכל דבר, שהוא שולט בעצמו בצורה כזו שהוא יודע להיות מאושר מכל דבר כפי שהוא. אם האושר שלך תלוי במקום או בזמן, אם משהו גורם לך להיות לא מאושר, אם אתה לא מאושר גם מהדרך כשאתה מנסה להשיג דברים אלא רק מהתוצאה אתה עדיין לא מאושר באמת אתה לא מאושר בשלמות. מי שמאושר באמת נהנה גם תוך כדי ומהדרך להשיג את הדברים שהוא רוצה, מי שמאושר באמת גם אם ייקחו לו את כל מה שיש לו הוא...
פרשת בא: מנהיג בשעת מבחן
...מגיעה, הזמן מתדפק על השער. עם בני ישראל עומד בפני המעבר המשמעותי ביותר, היציאה ממצרים, מעבדות לחירות. איך ראוי שמנהיג יתנהג בשעה כזו? לקראת השינוי המשמעותי הזה: וילכו ויעשו, בני ישראל: כאשר צוה ה את - משה ואהרן, כן עשו. כן עשו. האמנם, כן עשו כאשר צוה ה את - משה ואהרן? ה מנחה את משה ואהרון, מנהיגי העם המתהווה, לשלבי ההתארגנות לקראת היציאה ממצרים. ראשית הוא מנחה אותם להעביר את תוכן האמירות אל כל עדת ישראל. ה מעביר למשה ולאהרון, מספר מסרים: המועד, הלכות...
לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים?
...- מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים?. לעשות סמים - מהי צריכת הסמים של האנשים המעשיים? אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, על אנשי המעשה! ומה זאת אומרת אנשי המעשה? אנשים מאד פרקטיים, שמתעסקים כל הזמן בעשייה. והעשייה שלהם באה על חשבון האי עשייה. ומה זה אומר לא לעשות? זה אומר להתבונן לבדוק מה קורה. ואנשים אלו מסיימים פרויקט, ישר רצים לפרויקט הבא, ולא נחים...
ילדות - הארה רוחנית
...רוחנית מדוע אתה טוען שחשוב לחקור את חווית הילדות? העלאת הנושא של שיבה לילדות עשויה להיראות לכם מוזרה, שהרי בהתעוררות עסקינן, והתעוררות היא לראות שאין אני, ואין עבר, והמחשבה היא שיוצרת את כל אלה. מה לחקירה פסיכולוגית עם ניחוח פסיכואנליטי ולכל זה? אסביר. החשיבות הרבה של דרך רוחנית אינה בראיית האור. את ה הוא האור. החשיבות היא דווקא בללמוד לראות את החושך. ואיך תראה את החושך, הו בהיקו? את החושך תראה אם תראה שמה שאתה חושב ומרגיש, כל אלה הם אשליה, שקר,...
מותג לעסק - ללמוד לספר סיפור
...החיים. הגיבורים ממלאים את לבנו באהבה והערצה. לפעמים אנו מזדהים עם גיבור וחיים דרכו. הגיבור ממלא את משאלותינו ונלחם את מלחמתנו. איך הופכים את העסק לסיפור? איך הלקוחות יזדהו עם העסק ויהיו לקוחות נאמנים? איך בנוי סיפור? אנו חיים בסיפורים. הסיפורים מלווים אותנו מילדות ועד בגרות. אפילו בריאת העולם הוא סיפור. בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ. והארץ היתה תהו ובהו, וחשך על - פני תהום, ורוח אלהים מרחפת על - פני המים. זה תחילת סיפור הבריאה. לעם או אומה יש...
דמיון מודרך - היפנוזה או חלום?
...מודרך היא סצינה בה המטפל גורם למטופל להיכנס אל עולם תת המודע שלו. על ידי סוג של פנייה לתת מהודע אחרי רגיעה ומדיטציה רגעית מגיע המטופל אל מקומות מאוד נסתרים בנפשו - שם נמצאות כל התשובות לבעיותיו. דמיון מודרך נקרא כך כיוון שזהו דמיון של המטופל בלבד אך עם הדרכה של המטפל. בחלום אנו מגיעים לעולמות אחרים ללא מגבלות כלל כאשר במציאות זו ישנם המון מסרים בכל מיני צורות וצבעים - כך גם בדמיון מודרך. אנחנו בעצם מדמיינים דמיונות שמגיעים מתוך תת המודע שלנו - והם...
טיפול טבעי בהיפראקטיביות והפרעות קשב
...ההיפראקטיבי הוא הילד שפועל מתוך דחף פתאומי, הילד שעושה לפני שהוא חושב. זהו הילד שיכול לרדוף אחר פרפר עד שנעלם. זהו הילד שנחבל ראשון, צורח בקול רם כשכולם מסביב שקטים ואנו פשוט רוצים שהאדמה תבלע אותנו. ילד שהתנהגותו בולטת לעין גם לעיני צופה בלתי מקצועי, ילד שמתנועע רוב הזמן, עובר מפעילות אחת לשנייה במהירות רבה, נוגע בכל דבר, אומר מה שהוא חושב, מגיב לכל מה שקורה עד שכמעט אנו מקבלים סחרחורת. היפראקטיביות עם הפרעות קשב וריכוז קרוייה ADHD - ATTENTION DEFICIT...
טראומה / הפרעה פוסט טראומטית - מתי נשאלתם ע"י איש מקצוע האם עברתם טראומה?
...טראומה? טראומה היא נזק שנגרם לאדם בגוף ו או בנפש, אשר בעקבותיו נשבר עולמו לרסיסים. בטראומה עומד הנפגע חסר ישע לנוכח כוח החזק ממנו וחווה אימה, אובדן וחוסר שליטה. ממחקרים בארץ, ידוע שלפחות אחד מכל עשרה אנשים עבר טראומה בחייו, בפועל ניתן למצוא רבים יותר. (ככלל מדינת ישראל הנאבקת על קיומה מיום היוולדה, נושאת בצילה מציאות טראומטית). במצב טראומה התגובות הגופניות והנפשיות מכוונות למצב הסכנה. מערכת העצבים עוברת למצב של דריכות ומחוללת שינוים בתפיסות הנורמטיביות...
ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?
...בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ההימור של פסקל, גן עדן + גיהנום - הדתיים לגיהנום והכופרים לגן עדן - למה?. הפעם אדבר על ההימור של פסקל, שזה בעצם ההימור של גן עדן וגיהינום, ואסביר את העניין. אחד הטיעונים שניתנים מחכמים, שזה אחד הטיעונים הטיפשיים ביותר: הטיעון, אם יש אלוהים שזה יכול להיות 50 אחוז 50 אחוז, אז יכול להיות שתידפק בגיהינום אם התורה נכונה, ואם אין אלוהים אז הרווחת חיי עולם בעולם הזה. ונניח שאתה לא יודע, אז מה עדיף לך, עדיף לך להמר, על טוב נצחי...
המשפחה - קשר של שתיקה
...להיות הם עצמם. פתיחות שבאה לידי ביטוי ביכולת להתחלק בחוויות, ברגשות, בציפיות, במחשבות, בפחדים ובחרדות. צורך זה הוא שהביא את אחד מבני הזוג לאימון. המושג המתאר את ההתחלקות ברגשות אלה הוא התקשורת. התקשורת היא דו - סיטרית. אין די בכך שאנו יודעים להיפתח ולאפשר לשני להכירנו. עלינו ללמוד להבין גם את השני. ללא התחלקות זו, הופכים הנישואים למונולוג. מה קורה במערכת יחסים בין בני זוג כאשר אחד מבני הזוג מדבר, והשני שותק? על פני השטח נראה שהאדם השקט, השולט בעצ
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לחנך ילדים? איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור אהבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: כעס ועצבים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? איך להנות בחיים? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה המשמעות של החיים? למה לא להתאבד? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? בשביל מה לחיות? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לזוגיות, אימון אישי להפרעות קשב, הדרכה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 22_05_2025 השעה 20:14:53 - wesi4