ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הנפש ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
בוגדים לעשות סקס יצר המין תובנות הפרעת משיח טיפולים חכם הפרעת אישיות מקוריות טיפול בחולי נפש ריכוז אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
סגר קורונה ובריאות הנפש, מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? קושי להתמודד עם סגר הקורונה, מחלות נפשיות וסגר הקורונה, בדידות וסגר הקורונה, למה קשה להיות לבד? איך להתמודד עם הקושי הנפשי בסגר הקורונה? האם אני בריא נפשית?
סגר קורונה ובריאות הנפש, מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? קושי להתמודד עם סגר הקורונה, מחלות נפשיות וסגר הקורונה, בדידות וסגר הקורונה, למה קשה להיות לבד? איך להתמודד עם הקושי הנפשי בסגר הקורונה? האם אני בריא נפשית?
... קורונה ובריאות הנפש, מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? קושי להתמודד עם סגר הקורונה, מחלות נפשיות וסגר הקורונה, בדידות וסגר הקורונה, למה קשה להיות לבד? איך להתמודד עם הקושי הנפשי בסגר הקורונה? האם אני בריא נפשית? מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? הסגר שהגיע בעקבות מגפת הקורונה שינה את המציאות היומיומית של רבים. במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין כי סגר הקורונה חשף את הבעיות הנפשיות אצל אנשים. לדבריו, קשה לאנשים להתמודד עם סיטואציה שבה הם צריכים להיות עם עצמם בסגר. במיוחד עבור אנשים שסובלים מהפרעות נפשיות, היכולת להתמודד עם בידוד היא אתגר משמעותי. הוא מסביר שכשאדם נמצא לבד, כל הקשיים הנפשיים שלו יכולים להתפרץ בקלות רבה יותר. האם סגר הקורונה חושף הפרעות נפשיות? אליעד כהן מדגיש שהסגר יכול לחשוף אם לאדם יש בעיות נפשיות. הוא מסביר כי ככל שמישהו פחות יציב נפשית, ... במקום להימנע ממנה. מה חשוב להבין על בריאות הנפש והסגר? הסגר יכול להיות זמן קשה עבור אנשים עם הפרעות נפשיות. עם זאת, אליעד כהן מדגיש כי לא כל מי שקל לו להיות לבד, בהכרח בריא נפשית. יש אנשים שמעדיפים להיות לבד מתוך נטייה ...
יחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש
יחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש
... הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש מהו הקשר בין הגוף לנפש? מי אני באמת? בהרצאה הזו, אליעד כהן עוסק בשאלת הזהות העצמית, שאלת המי אני? ובקשר בין הגוף, הנפש והנשמה. זו אחת השאלות הפילוסופיות ...
מחלות נפש, בריאות הנפש, ממה נובעת מחלת נפש? מהי בריאות נפשית? איך לעקור אמונה ולקבל שכל של אמת?
מחלות נפש, בריאות הנפש, ממה נובעת מחלת נפש? מהי בריאות נפשית? איך לעקור אמונה ולקבל שכל של אמת?
... נפש, בריאות הנפש, ממה נובעת מחלת נפש? מהי בריאות נפשית? איך לעקור אמונה ולקבל שכל של אמת? ממה באמת נובעות כל מחלות הנפש? כל מחלות הנפש , כך מסביר אליעד כהן, נובעות ממילה אחת בלבד: אמונה. כל אדם נושא בתוכו פוטנציאל לכל מחלות הנפש הקיימות, אך אצל אלו שמאובחנים כסובלים ממחלת נפש, ההפרעה מתבטאת בצורה חזקה וברורה יותר. לדוגמה, אם אדם מבצע רצח, ברור לכולם שהוא עושה מעשה פסול. אך אם חייל הורג במסגרת ... ובאופן שבו האלימות באה לידי ביטוי. מדוע האמונה היא שורש מחלות הנפש? אליעד מסביר שהשורש של כל הפרעה נפשית הוא בכך שהאדם מאמין בדברים שאינם בהכרח נכונים. בבתי חולים פסיכיאטריים, למשל, אנשים נמצאים שם רק בגלל שיש להם אמונות שגויות. הם ... כיצד אפשר לרפא מחלת נפש ולהגיע לבריאות נפשית אמיתית? הפתרון לכל מחלות הנפש הוא פשוט לנטוש את האמונה ולדבוק באמת. בריאות נפשית מגיעה רק כאשר האדם מבין את עצמו לעומק, יודע בדיוק מה הוא מרגיש ולמה, מה הוא רוצה ולמה, ולא מאמין בשום הנחה או פירוש ... עליו לבדוק הכל בשכל, ללא שום אמונה. לסיכום, השחרור המוחלט מכל מחלות הנפש, מכל סוג של הפרעה נפשית או סבל נפשי, מגיע רק מהשמדת האמונה לחלוטין, תוך דבקות באמת אובייקטיבית והבנה וודאית של המציאות. מה השורש של מחלת נפש? האם אמונה גורמת לדיכאון? ...
מחלות נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית
מחלות נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית
... נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, ... השפעת הסביבה על הפרעות נפשיות הסביבה שבה גדל אדם משחקת תפקיד חשוב בהשפעה על בריאותו הנפשית. לדוגמה, ילד שגדל בבית שבו הורה סובל מהפרעה נפשית, עשוי לאמץ את דפוסי החשיבה של אותו הורה. הסביבה המשפחתית, ההתנהגויות, דפוסי הדיבור והאמונות הביתיות ... בני משפחתו סבלו ממחלות נפש, אין זה אומר שהוא מחויב להן. המסקנה - יש פתרון לכל מחלות הנפש לסיכום, מחלות נפש אינן גנטיות ואינן מחויבות להישאר אצל אף אדם. אין שום מרכיב תורשתי שמחייב דיכאון, חרדות, סכיזופרניה או כל מחלת נפש אחרת. לכל הפרעה נפשית ... לחלוטין אם יקבל את ההכוונה הנכונה. גנטיקה אינה גזירת גורל, וכל אחד יכול לשנות את מצבו הנפשי באמצעות הבנה מעמיקה של עצמו ושל דרך החשיבה שלו. הורים חולי נפש גנטיקה ומחלות נפש תורשה ומחלות נפש מחלות נפש במשפחה סכיזופרניה גנטית הפרעה נפשית תורשתית ... ואינה מסייעת לאנשים למצוא פתרונות אמיתיים לבעיותיהם. המסקנה - יש פתרון לכל מחלות הנפש לסיכום, מחלות נפש אינן גנטיות ואינן מחויבות להישאר אצל אף אדם. אין שום מרכיב תורשתי שמחייב דיכאון, חרדות, סכיזופרניה או כל מחלת נפש אחרת. לכל הפרעה נפשית ... לחלוטין אם יקבל את ההכוונה הנכונה. גנטיקה אינה גזירת גורל, וכל אחד יכול לשנות את מצבו הנפשי באמצעות הבנה מעמיקה של עצמו ושל דרך החשיבה שלו. האם מחלות נפש הן גנטיות? איך נוצרת הפרעה נפשית? מהם הגורמים למחלות נפש? כיצד ניתן לרפא הפרעות נפשיות? האם ... סכיזופרניה תורשה, סכיזופרניה וגנטיקה, מחלות נפש משפחתיות, מחלת נפש ומשפחה, בריאות הנפש וגנטיקה, בריאות הנפש ותורשה, בדיקה גנטית דיכאון, בדיקה גנטית חרדה, האם דיכאון גנטי? האם חרדה גנטית? האם דיכאון תורשתי? האם חרדה תורשתית? האם חרדה עוברת במשפחה? האם דיכאון עובר ... נפשיות יש השפעה גנטית? האם למחלות ולהפרעות נפשיות יש השפעה תורשתית? גנטיקה ובריאות הנפש, האם זה גנטי? האם זה תורשתי? האם זה עובר בתורשה? האם זה עובר בגנטיקה? האם הפרעות נפשיות עוברות בגנטיקה? הפרעות נפשיות וגנטיקה, הפרעות נפשיות ותורשה, תורשה ובריאות הנפש, מחלות גנטיות, מחלות תורשתיות, מחלות נפש בדיקה גנטית, גנים של מחלות נפש, האם הפרעות נפשיות עוברות בתורשה? האם יש מחלת נפש תורשתית? ...
מומחה לנפש האדם, איך לזהות מומחה? איך לבחון מומחה? מי באמת מומחה? מומחה למכירות, מומחה לזוגיות, מומחה בניהול, מומחה להפרעות נפשיות, מומחה לבריאות הנפש, מומחה להחזרת אהבה, מומחה לחרדות, מומחה לדיכאון, מגשר מומחה
מומחה לנפש האדם, איך לזהות מומחה? איך לבחון מומחה? מי באמת מומחה? מומחה למכירות, מומחה לזוגיות, מומחה בניהול, מומחה להפרעות נפשיות, מומחה לבריאות הנפש, מומחה להחזרת אהבה, מומחה לחרדות, מומחה לדיכאון, מגשר מומחה
... בניהול, מומחה להפרעות נפשיות, מומחה לבריאות הנפש, מומחה להחזרת אהבה, מומחה לחרדות, מומחה לדיכאון, מגשר ... כיצד אפשר לזהות אם אדם טוען שהוא מומחה בתחום הנפש - בין אם מדובר בתחום של בעיות נפשיות קשות (כגון ... לנפש האדם היא לבדוק אם הוא מבין את כל היבטי הנפש של בני אדם - גם רגילים וגם לא רגילים. אם אדם טוען שהוא ... נפש של אדם רגיל - הרי שהוא לא מבין את עקרונות הנפש כפי שהיא פועלת באופן כללי. הסברים מעשיים ודוגמאות מחיי ... והייעוץ ישנם פסיכולוגים ומומחים בתחום הנפש שמתמקדים רק בתחומים מסוימים - יש כאלה שמתמקדים בהפרעות ... יכולת השכנוע, אמור להבין גם את כל ההיבטים של הנפש, כך גם פסיכולוג שמבין הפרעות נפשיות אמור להבין את ... או גדולה, נורמטיבית או קיצונית. השורה התחתונה הנפש של אדם נורמלי ושל אדם משוגע פועלת על פי אותם החוקים. ...
יהדות, חילוני מאושר, דתי מאושר, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, שמירת מצוות, שכר ועונש, קיום מצוות, אמיתות התורה, שמירת שבת, לשמור שבת, לחזור בתשובה, לצאת בשאלה, לחזור בשאלה, אמונה באלוהים
... כפי שהיא, או כיצד להסתדר עם מציאות שהוא לא רוצה. לדבריו, זהו העיקרון החשוב ביותר להבנת מנגנון האושר והסבל האנושי. האם הנפש רוצה להתקרב לאלוהים? אליעד מתייחס לטענה הרווחת ביהדות כי הנפש רוצה להתקרב לאלוהים, ולכן קיום המצוות יוצר מילוי של רצון הנפש. הוא טוען כי למעשה, הטוב של האדם נובע לא מהקרבה לאלוהים כשלעצמה, אלא מכך שהרצון מתמלא. אם הנפש רוצה להתקרב לאלוהים, אז טוב לה כשהיא מתקרבת. אבל אם הנפש רוצה להתרחק מאלוהים, טוב לה דווקא כשהיא מתרחקת. לדבריו, קיום המצוות אינו מוביל ישירות להתקרבות אמיתית לאלוהים, ... חושב שיש טוב אמיתי. אליעד: מה זה טוב אמיתי? מה זה טוב ומה זה טוב אמיתי ומה זה טוב לא אמיתי? שאלה: טוב = ממלא את רצון הנפש, משמח את הנפש, הנפש חפצה בו. אליעד: טוב הוא שהנפש חפצה בו, ואז רצונה מתמלא, ואז היא שמחה. זה אומר שאם הנפש שלך רוצה משהו אז טוב לך ואם היא לא רוצה משהו אז רע. שאלה: השאלה היא, מה הנפש באמת רוצה? אליעד: אתה צודק, הנפש אף פעם לא רוצה דבר בשלמות, הנפש רוצה הרבה פעמים דבר והיפוכו. למשל אדם אוכל עוגה, מצד אחד הוא רוצה לאכול אותה אז טוב לו, ומצד שני הוא לא רוצה ... ספר שאומר שאתה לא רוצה להתקרב לאלוהים אלא להיות אלוהים. ומה שיקרב אותך לאלוהים זה הבנה ולא מיצוות. כשהיהדות אומרת שהנפש שלך רוצה להתקרב לאלוהים, זה עדיין הנפש רוצה, הטוב ורע עדיין תלויים במה שהנפש שלי רוצה. הם אומרים, הנפש שלך רוצה להתקרב לאלוהים ואז יהיה לך טוב, אבל יהיה לך טוב לא בגלל שהתקרבת לאלוהים, אלא בגלל שהרצון שלך מתמלא, ...
פסיכיאטריה, סכיזופרניה, מחלות נפשיות, הפרעות נפשיות, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי, טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 1
פסיכיאטריה, סכיזופרניה, מחלות נפשיות, הפרעות נפשיות, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי, טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 1
... טיפול התנהגותי, טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 1 מהי סכיזופרניה והאם באמת אין לה פתרון? ... ירגיש טוב יותר עם עצמו. אליעד מציין שהמרצים והחוקרים בתחום בריאות הנפש אינם מסוגלים לספק פתרונות אמיתיים כי הם אינם ... מצליחים לאזן בין מחשבותיהם הסותרות. יחד עם זאת, הוא מדגיש שחולי הנפש נמצאים במצב שבו הם מסוגלים לחוות מחשבות ... האפשריות, ולכן כדי להגיע אליה אדם צריך להבין את כל ההפרעות הנפשיות לעומקן. האם יש ריפוי לסכיזופרניה? מהי מחלת ...
מומחה לבריאות הנפש, מומחה לנפש האדם, איך לבחון מומחה לנפש האדם? האם אתה מומחה לנפש האדם? שקרים של גורואים, שקרים של מורים רוחניים, שקרים של מנטורים, טיפול נפשי, טיפול רוחני, איך לבחור מטפל? איך לבחור יועץ? מבחן של מורה רוחני
מומחה לבריאות הנפש, מומחה לנפש האדם, איך לבחון מומחה לנפש האדם? האם אתה מומחה לנפש האדם? שקרים של גורואים, שקרים של מורים רוחניים, שקרים של מנטורים, טיפול נפשי, טיפול רוחני, איך לבחור מטפל? איך לבחור יועץ? מבחן של מורה רוחני
... לבריאות הנפש , מומחה לנפש האדם, איך לבחון מומחה לנפש האדם? האם אתה מומחה לנפש האדם? שקרים של גורואים, שקרים של מורים רוחניים, שקרים של מנטורים, טיפול נפשי, טיפול רוחני, איך ... מבין את המנגנון של הכוח במלואו. באותה דרך בדיוק, אם אדם טוען שהוא מבין את נפש האדם עד השורש, הוא חייב להיות מסוגל לפתור את כל הבעיות הנפשיות, אפילו את הקיצוניות ביותר, כמו סכיזופרניה, אוטיזם, הפרעות אישיות קשות או מחלות נפש נדירות. אם הוא לא מסוגל לכך, הוא לא באמת מומחה עד הסוף, ואל לו לטעון אחרת. מתי אפשר לסמוך על אדם שמגדיר עצמו כמומחה? אליעד מדגיש שאין בעיה שאדם יבין דברים מסוימים בתחום הנפש באופן חלקי. הבעיה נוצרת רק כשהוא מצהיר על עצמו הצהרות גדולות מדי, וטוען להבנה מוחלטת ושלמה של הנפש, מבלי שהוא מסוגל לעמוד במבחן של מקרי הקיצון הקשים ביותר. לכן, לפני שבוחרים יועץ או מטפל, חובה לבדוק אותו בעזרת השאלה הפשוטה: האם אתה מסוגל לטפל גם בסכיזופרניה, ...
אמונה היא שורש כל *הרע* שבעולם - למה אמונה היא מחלת הנפש הקשה ביותר בעולם?
... היא שורש כל הרע שבעולם - למה אמונה היא מחלת הנפש הקשה ביותר בעולם? ובו יתבאר, מדוע ולמה האמונה ... השקרית, עליו לדעת שיש רק תרופה אחת שיכולה לרפא אותו, והיא חזקה יותר מכל מחלות הנפש שיש בעולם. והתרופה הזאת קוראים לה אמת! כי האמת ...
חיפוש זוגיות, איך לחפש זוגיות? האם אני מתאים להיות בזוגיות? מה צריך לעשות כדי להיות בזוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? למה אני לא מוצא זוגיות? איך למצוא את הזיווג שלי? איך למצוא את האחד? להכיר את הנפש התאומה, אימון למציאת זוגי
חיפוש זוגיות, איך לחפש זוגיות? האם אני מתאים להיות בזוגיות? מה צריך לעשות כדי להיות בזוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? למה אני לא מוצא זוגיות? איך למצוא את הזיווג שלי? איך למצוא את האחד? להכיר את הנפש התאומה, אימון למציאת זוגי
... בזוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? למה אני לא מוצא זוגיות? איך למצוא את הזיווג שלי? איך למצוא את האחד? להכיר את הנפש התאומה, אימון למציאת זוגי למה יש אנשים שלא מצליחים ... וממושכת. איך למצוא זוגיות טובה? למה קשה לי למצוא זוגיות? פיתוח עצמי וזוגיות חיבור הפכים במערכות יחסים להכיר את הנפש התאומה מדוע יש אנשים שמחפשים זוגיות אך אינם ... בצורה מתמשכת. דוגמה: אם אדם חולה מאוד, גם מיטב הרופאים עשויים להיכשל בניסיון להציל אותו. בדומה לכך, ככל שהמצב הנפשי שלנו פחות יציב, כך יכול להיות מאתגר פי כמה ליצור ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הנפש
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: הנפש, איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הנפש, איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך להיות מאושר ושמח? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? איך להיות מאושר? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ינג לילדים, מורה רוחני מומלץ, מאמן אישי לתזונה נכונה בנושא הנפש - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 09:09:27 - wesi4