ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יהודי ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
אנליטיות פמניסט יצר מיני שותפים טיפול בבעיה רדוקציה חשיבה מדעית שיגעון גדלות כיבושים מיניים מטפל טיפול בבעיות נפשיות אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב)
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב)
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב) למה משה רבנו לא היה יהודי לפי רבי נחמן מברסלב? לפי רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל אינה רק מקום פיזי, אלא מושג בעל משמעות רוחנית. ... הוא למעשה ביטוי של אלוהים ואין צורך בנס מיוחד כדי להוכיח את הנוכחות האלוהית. מה ההבדל בין האלוהים של היהודים לבין האלוהים האמיתי? אליעד כהן מסביר שהאלוהים של היהודים, כפי שנתפס באופן מסורתי, הוא מוגבל. הוא אחראי רק על חלקים מסוימים במציאות, כמו עשר המכות או התורה שניתנה ליהודים. האלוהים הזה לא אחראי על הכל. לכן, כשהאלוהים של היהודים מתערב, זה נתפס כמשהו מיוחד או חריג, כמו בעשרת המכות במצרים. לעומת זאת, האלוהים האמיתי, לפי התפיסה שמוצגת בהרצאה, ... על ידו, אין דבר שאינו תחת שליטתו ואחריותו. אליעד מציין שהאלוהים הזה הוא למעשה האלוהים שברא את האלוהים של היהודים. כלומר, התפיסה המצומצמת של היהדות המסורתית היא חלק מתפיסה רחבה יותר של האלוהים האינסופי. למה משה רבנו לא נכנס ... בקונספט של נפרדות, ולכן נשאר בגדר עטאיסט, אחד שרואה הפרדה בין אלוהים למציאות. לפי ההסבר הזה, מי שרוצה להיות יהודי אמיתי, במובן הרוחני של רבי נחמן, חייב להגיע להבנה של אחדות שלמה, כלומר, חייב להגיע לארץ ישראל הרוחנית. משה ... ההסבר הזה, לא הגיע להבנה הזו ולכן לא הגיע לארץ ישראל, ולכן, במובן הרוחני - עמוק הזה, לא היה יהודי שלם. אליעד כהן מדגיש בסוף שהמחויבות שלו היא לא לאמירות של רבי נחמן באופן עיוור, אלא לאמת עצמה. לדבריו, ... זה ארץ ישראל לפי רבי נחמן? למה משה לא נכנס לארץ ישראל? מה ההבדל בין אלוהים האמיתי לאלוהים של היהודים? מה זה תפיסת הנפרדות? מי הוא יהודי אמיתי לפי רבי נחמן?
ברית מילה - טוב או רע? למה שמירת מצוות + יהדות זה רע וכפירה באלוהים האמיתי?
... מסיבות דתיות ולא רפואיות, הוא מנציח את האמונה בטמטום ובנפרדות בגופו. הברית מילה מבחינה דתית מסמלת עבורו הפרדה בין יהודים לגויים, מה שמבטא גאווה יהודית מזויפת על היותם העם הנבחר, רעיון שלפי אליעד הוא חסר היגיון לחלוטין וכופר באלוהים האמיתי. כי אם אלוהים הוא ... אמר שאין הבדל מהותי בין האדם לבעלי החיים, אך חזל עיוותו את האמירה שלו והוסיפו את הרעיון השגוי שהנשמה היהודית היא טהורה יותר מנשמות אחרות. האם ברית מילה מובילה את האדם לגן עדן או לגיהינום לפי אליעד כהן? אליעד ... שהוא נבדל מהעולם ומאחרים. ילד שגדל בתודעה כזו נמצא בגיהינום מחשבתי, כי הוא חי בהפרדה בין טוב ורע, בין יהודי לגוי, ומאמין שאלוהים יעניש אותו אם לא יקיים מצוות. כך בעצם, החינוך הדתי המתחיל בברית המילה הופך את האדם ... דבר. בכך הוא יצר את ההפרדה הראשונה בין אלוהים לעולם, וזו הסיבה שעשה את הברית - כדי להפריד את היהודים משאר האנשים. הקונספט של עם סגולה נולד בדיוק מתוך הטעות הזו, כיוון שהאמת לפי אליעד היא שהכל אחד, והכל ... את משה רבנו כמי שהנציח את השקר והגאווה בכך שאמר שאלוהים בחר בעם ישראל מכל העמים. הרעיון שהבשר של יהודי עדיף על בשר של גוי, או שנשמת יהודי עדיפה על נשמה אחרת, היא בעיניו תוצאה של גאווה אנושית שטחית ושקרית, המפרידה את האדם מאלוהים האמיתי שהוא אחדות מוחלטת של הכל. הטענה של אליעד היא כי אין שום הבדל בין יהודי לגוי או בין אדם לבהמה, כי כולם נובעים מאותו מקור אחד מוחלט. הרעיון של עם נבחר הוא טמטום מוחלט ... לאדם לשאול את עצמו את השאלה הפשוטה: האם יש אלוהים אחד ואמיתי, או שיש שטן שמבחינתו יש הבדל בין יהודי לגוי? מי שיבחר להאמין בנפרדות יסבול את התוצאות של האמונה שלו ויחיה בגיהינום מחשבתי, כי הוא ימשיך לחיות את ... מהסיבה הזו, ברגע שהוא חושב שזה טוב וזה רע, זה העונש שלו. גם לפי היהדות, יש נקודת אמת, אלוהים היהודי אמר לאדם ראשון אל תאכל מעץ הדעת טוב ורע, אבל ברגע שאכל מעץ הדעת גרשו אותו מייד לגיהינום ובגלל ... אמר: לא, לא, לא, אלוהים נמצא בשמים, בירח, לא הבין שהכל אלוהים, ולכן החליט לעשות ברית מילה, להבדיל בין היהודים לשאר האנשים. ועל זה מבוסס כל הקונספט של היהדות, עם סגולה, העם הנבחר, ואנשים שחושבים שיש עם נבחר, הוא ... מיד שמאל! מה שיך לומר שמצד האלוהות יכולה להיות לנפרדות, כי הכל מתהווה מישות אחת ממש, הגוי לא שונה מהיהודי, וזה לא שונה מהחי וכו. ומי שחושב שאלוהים הוא רק בשמיים, אז שיחשוב שאלוהים אוהב את קמצוץ גושי העפר ... שאדם עושה ברית, הוא חוקק את הטמטום, מנציח את הנפרדות שלו בתוך הגוף שלו, כי באמת אין הבדל בין היהודי לגוי, או בין האדם לבהמה. ושלמה המלך אמר: כי מותר האדם מן הבהמה אין - כי הכל הבל - ... הוא היה גאוותן כל כך גדול, ויצר נפרדות כל כך גדולה, שהוא אמר אנחנו העם הנבחר ואלוהים בחר את היהודים לעם סגולה, שזה שיא הגאווה, שאדם חושב שחתיכת בשר שלו, עדיפה מחתיכת בשר אחרת. וכך הכניס ליהודים שהוא עם סגולה, והנציח את הברית. והיום זה אשמתם של היהודים, האנשים שממשיכים להנציח את הטמטום שמקשיבים למטומטם מלפני כמה אלפי שנים, כי אם היו מחפשים את האמת, היו מבינים שמשה היה בלפן, קשקשן, אלוהים זה הכל, מה שייך להגיד יהודי וגוי? אין דבר כזה! זה היה חבורת עבדים לא צריך להאשים אותם. אבל היום אנשים משקרים, ולא מחפשים את ... וכל אחד שישאל את עצמו מה האמת? האם יש אלוהים אחד, אמיתי, או שיש שטן שאצלו יש הבדל בין יהודי לגוי, ושיהודי הוא עם סגולה, מי שיך עם השטן ויחשוב כך, זה יהיה העונש שלו, שהוא יסבול, ושהוא יחשוב שהוא העם ...
לוחמה בטרור, גירוש משפחות מחבלים, איך להילחם בטרור הערבי? איך להילחם בטרור היהודי? איך להילחם בטרור הישראלי? גירוש מחבלים, שלילת אזרחות ישראלית, שלילת אזרחות למחבלים, ענישה קולקטיבית, משפחות של מחבלים פלסטינים, חפים מפשע, אכיפה בררנית, הריסת בתי מחבלים ישראלים, טרור פלסטיני, מעצר מנהלי, הריסת בתים, חוק גירוש מחבלים, משפחות מחבלים, טרור לאומני, פיגוע לאומני, החמרת ענישה על רקע לאומני, יגאל עמיר, עונש מוות למחבלים פלסטינים, פעולת טרור על רקע לאומני
לוחמה בטרור, גירוש משפחות מחבלים, איך להילחם בטרור הערבי? איך להילחם בטרור היהודי? איך להילחם בטרור הישראלי? גירוש מחבלים, שלילת אזרחות ישראלית, שלילת אזרחות למחבלים, ענישה קולקטיבית, משפחות של מחבלים פלסטינים, חפים ... רקע לאומני, יגאל עמיר, עונש מוות למחבלים פלסטינים, פעולת טרור על רקע לאומני וכאן נסביר, האם הגיוני שהעונש למחבל יהודי על טרור יהודי, יהיה זהה לעונש למחבל פלסטיני על טרור פלסטיני. לדוגמה, אם יוחלט לגרש משפחות מחבלים פלסטינים, האם הגיוני שמצד הצד והדין, שיגרשו גם משפחות מחבלים יהודים? ואם יחליטו מחר על עונש מוות למחבלים פלסטינים, האם הגיוני שיהיה גם עונש מוות למחבלים יהודים? האם אין כאן גזענות? האם אין כאן אכיפה בררנית, כאשר רוצים להעניש טרוריסט פלסטיני יותר מאשר טרוריסט יהודי? והתשובה לכך היא, שהעונש צריך להיות שווה וזהה לכולם. אם יש עונש מוות לטרוריסט ערבי, צריך להיות גם עונש ... גם את המשפחה של המחבל הישראלי. אלא מה? שחומרת הענישה לא צריכה להיות בהתאם לזהות של הטרוריסט, אם הוא יהודי או ערבי, אבל היא כן צריכה להיות בהתאם לרקע של פעולת הטרור. דהיינו, אם לדוגמה מתבצע רצח על רקע ... אונס על רקע פלילי, הוא צריך לקבל עונש יותר קל מאשר מישהו שמבצע אונס על רקע לאומני. ואם ישראלי יהודי, יבצע פעולת טרור על רקע לאומני, הוא צריך לקבל עונש זהה ומדויק ואולי אפילו חמור יותר מאשר של טרוריסט ... נקמה וכל מיני שיקולים אחרים. והעונש צריך להתאים גם בהתאם לרמת האיום והסכנה שנשקפת מהפושע. ואם יש פושע טרוריסט יהודי שהחליט לפגוע בערבים על דעת עצמו, הרי שהוא מבצע פשע על פי החוק, אבל אין לו כוונה לפגוע במדינת ... הפעולות, אינו זהה. כי הטרור הערבי, מהלך אימים על קיומה של מדינת ישראל, מה שאין כך בדרך כלל הטרור היהודי. נקודה נוספת שצריכים לשים אליה לב, זה שצריכים לעשות הפרדה בין השאלה, האם הפעולה עצמה מהווה סכנה לקיום המדינה, ... את הענישה על מי שניסה באופן מודע מתוך כוונת מכוון לפגוע בקיום המדינה. אם לדוגמה מישהו מבצע פעולת טרור יהודי, והוא היה יודע בוודאות שהפעולה שלו תפגע בקיום המדינה, האם הוא היה עדיין מבצע את הפעולה שלו? תשובה: כנראה שלא. כי הטרוריסט היהודי, גם אם הוא מבין שהפעולה שלו פוגעת גם במדינה בדרך כזו או אחרת, הרי שהוא חושב שבסופו של דבר, ...
התבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית
התבוללות, נישואי תערובת, יהודים גויים, עם ישראל, העם היהודי, מסורת ישראל, המורשת היהודית, זהות יהודית מהי המשמעות האמיתית של התבוללות לפי אליעד כהן? הנושא המרכזי שעליו מדבר אליעד כהן בהרצאה הוא נושא ההתבוללות, נישואי תערובת, והמשמעות האמיתית של הזהות היהודית אל מול הגויים. אליעד מתחיל בהסבר על ההתנגדות שקיימת לנישואי תערובת ולתהליך ההתבוללות בעם היהודי, כאשר יש הטוענים שזה יוביל להשמדת העם היהודי. הוא מתייחס לחשש הרווח שאבותינו שמרו על זהותם היהודית במשך 3,000 שנה, ולכן עולה השאלה, האם צריך להקל על אלה שמתגיירים או להקשות עליהם כדי לוודא שמדובר ביהודים אמיתיים. למה יוצרים קשיים למתגיירים לפי אליעד כהן? אליעד מסביר את התהליך של גיור על ידי דימוי של כניסה ... באמת משוגע. כך גם הגיור - כאשר אדם בוחר להתגייר, בעצם בודקים האם הוא באמת מוכן ומסוגל להצטרף לעם היהודי עם כל המשמעויות של זה. אליעד כהן מבהיר זאת בעזרת דוגמה נוספת: אדם שהיה קודם נוצרי או מוסלמי, וכעת רוצה להפוך ליהודי, כנראה יש בו מידה של שיגעון, ולכן זה מוצדק שיוסיפו לו קשיים בתהליך הגיור. הוא מדגיש כי אין צורך שכולם יהיו יהודים, כניסה ליהדות, לדבריו, כמוה ככניסה לגיהינום, ולכן הגיוני לפתוח רק מעט את הדלת ולא להקל על כולם להיכנס. מהי ... טוב לרע. רק אחרי שחטא ואכל מעץ הדעת, נוצרה ההפרדה בין טוב ורע, ומאז נוצרו כל ההפרדות - בין יהודי לגוי, דתי לחילוני וכדומה. לכן, אליעד טוען שהמצווה המקורית והאמיתית של אלוהים לאדם הראשון היא לבטל את ההבדלים, להתבולל לגמרי ולהפסיק להבדיל בין אדם לאדם ובין קבוצה לקבוצה. למה התורה היהודית לדעת אליעד כהן היא שיגעון? לפי אליעד, התורה היהודית הקיימת כיום היא סוג של שיגעון, מכיוון שהיא יוצרת הפרדות והבדלים מלאכותיים. הוא טוען שכל דת וכל קבוצה שמגדירה ... הוא לחזור למצב התודעה שהיה אצל אדם הראשון לפני החטא - מצב שבו אין הבדל בין טוב לרע, בין יהודי לגוי או בין מצווה לעבירה. מה הקשר בין נישואי תערובת לגאולה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שהגאולה האמיתית ... העולם תגיע רק כאשר כל בני ישראל יתחתנו עם גויים, ואז יפסיקו כל המלחמות והוויכוחים בין דתיים לחילונים, בין יהודים לגויים. הוא אומר שככל שתהליך ההתבוללות יואץ, כך יגיע התיקון לעולם מהר יותר. לדבריו, אין זה מספיק שיהיו נישואים ... ואחר כך גירושים) אינה התבוללות אמיתית. התבוללות אמיתית היא רק התבוללות פנימית - כאשר האדם מבין שאין הבדל בין יהודי לגוי ומוחק את האמונה שהוא טוב יותר או פחות מכל אדם אחר. כיצד ניתן לזרז את ההתבוללות האמיתית לפי ... טוען שהדרך המהירה ביותר לזירוז ההתבוללות היא באמצעות השכל וההיגיון. האדם צריך לשאול את עצמו: מה באמת ההבדל בין יהודי לגוי? הרי כולנו נבראנו על ידי אותו הבורא, וכולם הם התגלות של אלוהים באותה המידה, בין אם מדובר ביהודי או בגוי, בפרח או בחיה. הוא מביא את דברי שלמה המלך שאמר ומותר האדם מן הבהמה אין, כלומר, אין הבדל אמיתי בין אדם לבין בעל חיים, ובוודאי שאין הבדל מהותי בין יהודי לגוי. לדבריו, כל מלחמות הדת וכל הסבל בעולם נובעים מהאמונה השקרית שיש הבדל מהותי בין קבוצות שונות של בני ... האדם, למחיקת ההפרדות והאמונות המזויפות ולחזרה למצב שבו כל בני האדם רואים את עצמם כאחד. האם יש הבדל בין יהודי לגוי? מהי המשמעות של נישואי תערובת? מהי הזהות היהודית? למה התורה יוצרת הפרדות? איך התבוללות פנימית תביא לגאולה? האם נישואי תערובת הם הפתרון למלחמות דת? מה התפקיד של ...
אתאיזם, אמונה, שכל, אמת - אליעד כהן אתאיסט, מאמין, יודע או דובר אמת?
... אמונות שונות בדתות ובמיסטיקה, וטוען כי הוא מתנגד נחרצות לסוג כזה של אמונה. למה אליעד כהן כופר באלוהים של היהודים? אליעד כהן מתייחס למושג הכפירה וטוען כי הוא כופר באופן מוחלט באלוהים של היהודים, אותו אלוהים שנתן להם תורה ועשה ניסים, מכיוון שהוא בדק וחקר את השאלה מי ברא את אלוהים?. אליעד מסביר ... מסביר שהדתיים מפחדים לחקור את השאלות האלו מכיוון שהדת מבוססת על הפחדה ואיסור לחשוב בצורה חופשית. מבחינתו, האלוהים של היהודים הוא אליל מוגבל ומצומצם שאינו יכול לעשות הכל. מדוע משה רבנו עצמו לא היה יהודי אמיתי? אליעד כהן מתייחס גם למשה רבנו, ומציג אותו כדוגמה לאדם שהיה רחוק מהאמת האמיתית. הוא טוען שמשה עצמו ... מאמין אינו השטן בעצמו. אליעד טוען שהסיפור בו אלוהים אומר למשה לא יראני האדם וחי הוא הוכחה לכך שאלוהי היהודים הוא ישות מוגבלת. הוא מדגיש שאלוהים אמיתי יכול לאפשר לאדם לראותו ולהישאר בחיים, ולכן האלוהים של משה אינו אלוהים אמיתי אלא שטן במסווה. למה הדת היהודית היא האתאיזם האמיתי לדעת אליעד כהן? לטענתו, הדת היהודית היא למעשה אתאיזם, משום שהיא סוגדת לאלוהים שקרי, אליל מצומצם. אליעד מסביר שהדת מבוססת על פחד, על טאבו מוחלט ... על החיים ועל המציאות. האם אליעד כהן אתאיסט או מאמין? מהי האמת המוחלטת לפי אליעד כהן? האם אלוהים של היהודים הוא השטן? מי ברא את אלוהים? למה אסור לשאול שאלות בדת היהודית? האם הדת היהודית היא בעצם אתאיזם? איך למצוא את האמת ללא אמונה? אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, האם אני בעצם אליעד ... אומר אדם צריך לדעת לא להאמין. ובהמשך לשאלה אם אני אתאיסט, אני בשכל שלי כופר, דהיינו, מתכחש שהאלוהים של היהודים, שנתן את התורה ועשה להם ניסים אני כופר באמונה שלהם שהיא האמונה שהוא האלוהים האמיתי. אני שאלתי וחקרתי, מי ברא את האלוהים של היהודים, שהם מספרים שהוא ראשון וכו. אבל הם לא חוקרים למה הוא תמיד קיים? למה הוא רצה לברא את העולם? ... שלמה של אלוהים, אפשר להגיד שהוא אחד, אפשר להגיד הרבה דברים, אבל מבינם שאלוהים האמיתי הוא לא אלוהים של היהודים. ואני נקרא יהודי אמיתי, ולמה? כי מי שכופר בעבודת אלילים, הוא נקרא יהודי אמיתי. ומשה, מי שנקרא הרב של היהודים, הוא כופר אמיתי, הוא לא היה יהודי, רבי נחמן אמר בפירוש, מי שרוצה להיות יהודי צריך להגיע לארץ ישראל, ומשה לא הגיע לארץ ישראל, ומי שמבין את הפנימיות של להגיע לארץ ישראל מדובר לראות ... את אלוהיו. וכל אחד ואחד יכול לבדוק, עד שיגלה, לי אין קרדיט בסיפור, כל אחד שיחקור יכול. והאתאיסטים, הם היהודים המאמינים, כי הם מאמינים באליל, גם משה רק האמין, ולא ידע, כי לא ראה אותו. אתה מאמין שדיבר איתך, ... את אלוהים, אמר לו אלוהים: לא יראני האדם וחי, אתה לא יכול לראות אותי ולהישאר בחיים, כי האלוהים של היהודים הוא ישות מצומצמת, הוא לא כל יכול. אבל אלוהים האמיתי הוא כן כל יכול, והוא יכול לעשות שתראה אותו ושכן תישאר בחיים. עכשיו מה שקורה, היהודים, הדת זה האתאיזם הכי גדול בעולם, הם לקחו את השטן ועשו ממנו אלוהים משתחווים אליו ומתפללים אליו, ואיך הם ...
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
... אינה תמיד תורת השם האמיתית. בני אדם מפרשים את רצון אלוהים לפי הבנתם האישית, ולכן גם המושגים כמו ישראלי ויהודי הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע יש חידוש, אדם שמזוהה כיהודי הוא למעשה אדם שמתחדש כל הזמן, שמעלה את עצמו מדרגה לדרגה. מי שמגיע לארץ ישראל, שהיא במובנים רוחניים השכל ... אז הם אומרים שאלוהים רוצה שהם יאכלו כרפס בפסח, זה מה שהם מבינים. כמו כן, גם המילה ישראלי, וגם יהודי, זה גם שם מושאל. רבי נחמן אמר, שמי שרוצה להיות יהודי, דהיינו, לעלות מדרגה לדרגה, צריך להגיע לארץ ישראל. רבי נחמן אומר, מה זה יהודי? אדם שעולה מדרגה לדרגה, אדם שמתחדש, שיש לו התחדשות, בכל רגע ורגע הוא חווה דברים חדשים. ומי שרוצה להגיע ... הגיע לארץ ישראל. בכל מקרה, כל פעם שרבי נחמן מדבר על ישראל, ארץ ישראל, ישראלי, בלבוש הגשמי הוא מתכוון ליהודים. אבל בשורשו, הוא אומר, שמי שרוצה לזכות להיות יהודי, זה נקרא איש ישראל. העצות של רבי נחמן טובות לא רק ליהודים, אלא לכל בני האדם בעולם. וכשהוא אומר, ישראלי צריך, הוא מתכוון לכל אדם בעולם שרוצה לעלות בדרגה. רבי נחמן ... מעודד להשתמש בשכל, או שהוא אומר, אסור לשאול שאלות, אל תשאל שאלות, אי אפשר להבין הכל. זה בניגוד לחוכמה היהודית הדתית שאומרת לא לשאול. למה? כי השקר מפחד שתחשוף את הפרצוף האמיתי שלו. אבל רבי נחמן אומר, שהשכל הוא ... של כל דבר. למשל המפץ הגדול, תשאל, למה התרחש המפץ? ולמה בתאריך מסוים? ולמה היקום מתפשט? מה הסיבה? בדת היהודית, כל הזמן הם בודקים את ההלכות. אבל לא בודקים למה אלוהים בכלל ברא אותם? וכאן רבי נחמן אומר, אם ... דברים חדשים ולא מתפתחים. הם שואלים, איך נבדוק? אם מוכן להפגיש כל אחד ואחד עם אלוהים, ותבין שהאלוהים של היהודים הוא השטן. אז מה צריך לעשות? כנס לחדר הסמוך, שב עם עצמך, קח דבר אחד שאתה רוצה אותו, ותשאל, ... שאתה הולך אחרי היצר הרע, ואומר, אנחנו בצמצום, אי אפשר להבין הכל. הכסיל לא חפץ בחוכמה ובשכל. האלוהים של היהודים אומר להם, אל תנסו להבין אותי, לכן זה השטן שלא רוצה שאנשים ידעו את אלוהים. ורבי נחמן אומר, אל ...
משה רבנו, חטאו של משה, ארץ ישראל, החטא של משה רבנו הגאווה - ליקוטי מוהרן ח"א כ (ברסלב)
... באמת את ביאורי התורה, להבין את העולם בצורה מושלמת, ולחיות חיים מאושרים עם התחדשות מתמדת. למה משה לא היה יהודי לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שבכדי להיות יהודי באמת, אדם חייב להשיג את התורה של ארץ ישראל, שהיא שכל האחדות המוחלטת. משה רבנו לא הצליח להגיע לזה, ולכן מבחינה רוחנית, אומר רבי נחמן, משה לא היה יהודי. הוא לא היה באמת מחובר לשכל האחדות הזה. הוא לא השיג את מהות התפילה האמיתית, כי התפילה שלו הייתה ...
גזענות יהודית, חוק הנאמנות, גזענות במדינת ישראל, מדינת היהודים, העם הנבחר או הגזען, הנאצים, ואהבת לרעך כמוך
גזענות יהודית, חוק הנאמנות, גזענות במדינת ישראל, מדינת היהודים, העם הנבחר או הגזען, הנאצים, ואהבת לרעך כמוך מהו המקור האמיתי של הגזענות במדינת ישראל? אליעד כהן מסביר בהרצאה שהמקור האמיתי של הגזענות במדינת ישראל הוא ההגדרה של המדינה כמדינה יהודית. לדבריו, הרעיון שיהודים הם העם הנבחר, שעל בסיסו הוקמה מדינת ישראל, יוצר באופן טבעי גישה גזענית כלפי כל מי שאינו יהודי. ההגדרה עם נבחר היא בעצם הגדרה שמכילה בתוכה יסוד גזעני ברור: היא מפרידה בין אנשים ומעמידה קבוצה אחת מעל ... משמעותית. כיצד מדינת ישראל עצמה מעודדת גזענות? אליעד מסביר באופן מפורט שהמדינה עצמה מעודדת גזענות בכך שהיא מוגדרת כמדינה יהודית. מדינת ישראל הוקמה למען אנשים ספציפיים, רק משום שהוריהם היו יהודים, והרעיון הזה בעצמו הוא גזעני. אליעד נותן דוגמה מפורטת כדי להסביר זאת: היהודים עצמם לועגים לתיאוריית האבולוציה וטוענים שהאדם לא בא מהקוף, אך לא מודעים לכך שלפעמים ההתנהגות האנושית אף גרועה מזו ... יותר מאחרים מעצם היותו שייך לקבוצה מסוימת. איך היהדות דומה לתפיסות גזעניות אחרות? אליעד נותן דוגמה ומקביל את הרעיון היהודי של העם הנבחר לתפיסה הנאצית של הגזע העליון. הוא טוען שהגישה היהודית של עם נבחר דומה לתפיסת הגזע הארי של הנאצים, כי שתיהן מניחות קיומה של קבוצה עליונה שכביכול ראויה ליחס ... כפי שגם טרוריסטים מאמינים שהם פועלים בשם אלוהים והופכים בכך את מעשיהם ללגיטימיים בעיניהם. מהו האבסורד בחוק הנאמנות למדינה יהודית ודמוקרטית? אליעד כהן מציין שחוק הנאמנות, שבו אדם צריך להישבע למדינה יהודית ודמוקרטית, הוא גזעני במהותו. הוא מבהיר את האבסורד בכך, כי בפועל אין הבדל בין יהודי ללא - יהודי מבחינת האזרחות והזכויות. עצם הדרישה להצהרה על נאמנות למדינה יהודית מניחה מראש קיומה של אפליה והעדפת היהודים על פני אחרים, שזה מהות הגזענות. איך המדינה מעודדת גזענות באמצעות החינוך החרדי? אליעד מסביר שהגזענות לא נעצרת רק ... רק למי שמקיים תורה ומצוות. הוא אומר שכל מי שירצה לבדוק יוכל למצוא שהכוונה במונח רעך היא אך ורק ליהודים דתיים, ולא לשאר בני האדם. זו דוגמה נוספת לאופן שבו היהדות מקדמת גזענות במסווה של ערכים יפים. אליעד מסכם שדווקא בגלל שמדינת ישראל מוגדרת כמדינה יהודית, הגזענות טבועה בהכרח בהווייתה של המדינה, וכל עוד המדינה ממשיכה לממן ולקדם את הרעיונות הללו, היא לעולם לא תוכל ...
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
... ברבי נחמן מברסלב, למרות שישנם צדיקים רבים אחרים כמו הרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו ודמויות נוספות בהיסטוריה היהודית. הוא מדגיש כי מצד אחד אין באמת משמעות מיוחדת דווקא לרבי נחמן, ומציין שגם אם רבי נחמן עצמו היה ... שתו לי. אליעד אומר כי דוד היה אדם אומלל שסבל מחרדות ומדיכאון, ועל רקע זה כתב שירי דיכאון רבים. היהודים הפכו את הקיטורים של דוד לתפילות לאלוהים, מה שמדגים את חוסר ההבנה שלהם, לטענתו של אליעד. הוא מוסיף שהעם היהודי בכללותו הוא עם שאוהב לבכות ולהתלונן על דברים שקרו לפני אלפי שנים, כמו ילד קטן שנלקח ממנו הצעצוע והוא ... מסתתרת והיא תמיד מזמינה שאלות ובדיקות, אך השקר מפחד משאלות ולכן מסתיר את עצמו. למה משה לא היה באמת יהודי לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר שרבי נחמן אמר שמשה רבנו לא היה באמת יהודי, כי משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל, ולכן התורה שלו לא הייתה האמת המוחלטת. רבי נחמן טען שהאמת האמיתית ... הוא דיכאוני? מי באמת כתב את ספר הזוהר? מי נתן את התורה לפי רבי נחמן? האם משה רבנו היה יהודי לפי ברסלב? מהי האמת המוחלטת של רבי נחמן?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יהודי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: יהודי, האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יהודי, איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לנהל את הזמן? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשנות תכונות אופי? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
להבין יותר מהר להיות בן זוג לאכול בשר על האש לימודי יהדות להתמקצע הדרך האידיאלית פחד לצאת אהבל פוביה קשה אמונה עצמית פועלת התמודדות עם ביטחון עצמי נאהב שנאה כתוצאה של אהבה למה אני רוצה להיות מאושר? להיות באמת מאושר מערכת יחסים עם לקוחות סמרטוט זוגי צמצום אפשרויות הבחירה בקבלת החלטה להחליט באופן מוחלט התמודדות עם בעיות קשות ללא פתרון התמודדות עם בעיה חברתית איך להשתחרר מהרצון להצליח? איך להצליח בצורה קלה? לגרום ללקוח שלך הערך האובייקטיבי של מוצר ילדה שנאנסה ילד עקשן אליעד כהן מורה רוחני מורה רוחני אלוהי איך להתמודד עם הפרעה אובססיבית? לחיות עם שמיעת קולות התמכרות אובססיבית לאקס לנקום באקסית butt wink בסקוואט הרמה לא נכונה האם יש הוכחות שאין אלוהים? עונש מאלוהים כמה הגיעו להארה רוחנית? מי שהגיע להארה? להיות אלוהים וישויות בחלום רצון להיות אלוהים להשקיע בבורסה בארץ לעשות כסף מתחביב מה קורה אחרי שמשיגים את מטרת החיים? איך להתמודד עם שאלות משמעות החיים? הנאה שקרית לופ שלילי סבל והעדר בחירה חופשית חופש הבחירה הבורא יקום מקביל עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן מכירות, קואצ'ר לילדים, אימון אישי לפרישה בנושאי יהודי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1560 שניות - עכשיו 16_09_2025 השעה 00:06:19 - wesi4