ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה נפש ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 ✔* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1.

למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של "אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה". אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב יונג (1875 - 1961), נפל עמוק למלכודת זו. התקפתו המפורסמת של יונג נגד הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה של אדלר, שפורסמה בכתב - עת נאצי לפסיכותרפיה, גילתה בבירור את האנטישמיות העמוקה שלו, צד שאפילו תלמידיו הנאמנים כיום כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי ה"אנשלוס" הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו הפגין קוצר - ראות משווע בכל הנוגע לסכנה), אבל הפסיכואנליזה חדלה למעשה להתקיים ברייך השלישי, וגם בשנים שאחרי המלחמה לא התחדשה מעולם פסיכואנליזה גרמנית מסדר - הגודל של זו הבריטית, האמריקנית והצרפתית. יחד עם זאת, התחדשות הפסיכואנליזה בגרמניה ובאוסטריה מולדתה מהווה עד היום גורם חשוב בדיאלוג של הגרמנים עם עברם.

לא טוב מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה.

וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית פעילות משפטית (דכאנית) ולא רפואית. לא ייפלא כי מביקורת זו ספגו הפסיכואנליזה ויוצרה תשעה קבים. בספר שנון מאוד שכתב נגד פרויד מתחשבן סאס - ונראה כי הוא הראשון לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט מ"משה האיש ואמונת הייחוד" שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה.

הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני המנסה להבין את כל צורות שנאת - הזר והפנאטיות כמנגנוני הגנה קולקטיביים מפני תכנים אישיים מודחקים. באווירה האינטרוספקטיבית הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן.

ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית

גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיו"ב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של הפסיכואנליטיקאים, התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארה"ב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חז"ל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, ג'ויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על חוויותיה במהלך ה"שבעה" על מות אביה, וסילבאנו אריאטי, מגדולי חוקרי הסכיזופרניה, פרסם ספר על עקידת יצחק, כמו גם ספר על קהילתו שנספתה בשואה. ניצולי שואה כברונו בטלהיים וויקטור פראנקל פרסמו את זיכרונותיהם ובכך סייעו להתרחבות תודעת השואה בעולם, לצד מחקרים פסיכואנליטיים על הנאציזם והשואה.

בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות הפסיכואנליזה, ולראייה החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם "הפסיכולוגיה של האני" ולזרם הניאו - פרוידיאני בארה"ב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת "יחסי האובייקט" בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארה"ב, שהיה כאמור ניצול שואה.

מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו רק אחרי מותו, ואוטו ראנק, שייסד לבסוף אסכולה נבדלת שלא הכתה שורש. הרדיקאלי שבין תלמידי פרויד, וילהלם רייך, ביקש לחבר את הפסיכואנליזה עם הקומוניזם, תוך הסתמכות על ספקולציות ביולוגיות וקוסמולוגיות פרועות, והשפיע רבות על עיצוב הדור הצעיר בשנות השישים הסוערות בארה"ב. הוא היה עוין ליהדות ולמיסטיקה, אבל תורתו לבשה ברבות הימים אופי מיסטי מובהק.

הפסיכואנליזה האמריקנית, שפרויד בז לה בשל נוקשותה המקצועית (האמריקנים היו בין המתנגדים החריפים לפתיחת המקצוע לאנשים שאינם פסיכיאטרים), החלה לפרוח עם בריחת רבים מממשיכיו המבטיחים ביותר של פרויד לארה"ב. קארן הורני, הלנה דויטש, תיאודור רייק, אריך פרום, אוטו פנישל, שאנדור ראדו, דוד ראפפורט ואחרים, שנקלטו באוניברסיטאות ומוסדות אמריקניים יוקרתיים, וממשיכיהם האמריקניים ג'ייקוב ארלוו וצ'ארלס ברנר, הפכו את הפסיכואנליזה ממקצוע רווחי גרידא לתיאוריה תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארה"ב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן מוביל תומס אוגדן בחדשנותו בטיפול הפסיכואנליטי בפסיכוזות.

קוריוז מוזר קשור בהיינץ קוהוט (1913 - 1981), יליד וינה שעבר לארה"ב, מייסד הזרם המהפכני של "העצמי" בפסיכואנליזה. הוא התכחש ליהדותו ולעתים אף ניסה ליצור את הרושם כי הוא ממוצא נוצרי. יש המקשרים זאת לעובדה שגם את זהותו המינית עטף בסודיות גמורה.

פרשה מאלפת, אם כי באופן שלילי, היא המקרה של ברונו בטלהיים, שנתפס כאחד ממייצגיה המובהקים ביותר של הפסיכואנליזה בארה"ב. הוא הרבה להסתמך על התנסותו במחנות הריכוז כדי לקדם את מסריו הקיצוניים, שנשמעו כקריקטורות הוליבודיות של הפסיכואנליזה, ועיקרם האשמה גורפת של ההורים בהפרעות הנפשיות של ילדיהם, ואפילו בהפרעות שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל במטופליו, ושמחקריו התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר "האם המקפיאה" של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית.

בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של ז'אק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ממשיכיו עוסקים בנושאים יהודיים כגון השופר. גם ז'אק דרידה, מראשוני הפוסטמודרניזם שהשפיע השפעה ניכרת על הפסיכואנליזה הלקאניאנית, היה יהודי.

בפסיכואנליזה בת ימינו, המתח בין ההיבט ההרמנויטי להיבט המדעי של התיאוריה הביא לשגשוגן של שתי מגמות מנוגדות, הפוסט - מודרניסטית מצד אחד והמחקרית - פיזיולוגית מצד שני. גם כאן, בתחום המרתק הקרוי נוירופסיכואנליזה, המשלב פסיכואנליזה עם חקר המוח, רב מספרם של החלוצים היהודים. אריק קנדל, הפסיכיאטר והנוירוביולוג חתן פרס נובל, ואוליבר סאקס, הנוירולוג הנודע, נחשבים למבשרי מדע זה, והישראלי יורם יובל נמנה כיום בין מעצביו.

את מספרם הגדול של היהודים בפסיכואנליזה יש לראות על רקע התופעה הכללית יותר של בולטותם בפסיכולוגיה. סקר של כתב - העת Review of General Psychology מ - 2002 מונה 38 יהודים בין מאה הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה - 20.

ד. הפסיכואנליזה בישראל

פרויד תמך בציונות. הוא שימש, לצד איינשטיין, חבר הדירקטוריון הראשון של האוניברסיטה העברית וסירב לקבל תמלוגים על התרגום העברי ל"טוטם וטאבו". במקביל תבעה התרבות הישראלית המתחדשת חזקה עליו. אימוצו של פרויד בידי תנועת הפועלים עומד בניגוד בולט להתעלמות ואף לסלידה שחשו כלפיו גדולי מחקר היהדות של אותו דור כדוגמת מרטין בובר (1878 - 1965) וגרשום שלום (1897 - 1982), שלא להזכיר את שנאתו העזה של ישעיהו ליבוביץ' (1903 - 1994) לכל הקשור בפסיכואנליזה. העובדה שבימינו קיימת ספרות ישראלית עשירה של מחקרים ביהדות מנקודת ראות פסיכואנליטית מעידה על הזמן הרב שנדרש, הן למדעי הרוח השונים להתגבר על התנגדותם לפסיכואנליזה והן לפסיכואנליזה עצמה להתפתח ולהפוך לכלי מחקרי יעיל יותר.

המגזר הסוציאליסטי, לעומת זאת, אימץ את פרויד בחום. חיים וייצמן סיפר לארנסט ג'ונס, ה"אפוסטול" הבלתי - נלאה של פרויד (ודווקא הלא - יהודי היחיד בין חבורת המקורבים) על "המהגרים העניים המגיעים לפלשתינה מגליציה ללא כסות לגופם אך עם הקפיטל של מארקס בידם האחת ופשר החלומות של פרויד בידם השנייה". התנועה הפסיכואנליטית בווינה הושיטה לא אחת סיוע לתנועת "השומר" בארץ ישראל בהכשרה ובתרגום ספרים. השילוש של הרצל, מארקס ופרויד יצר ללא ספק תשתית אידיאולוגית עקיבה ומרשימה לחלוצים רבים, שביקשו לראות את שחרור עמם וארצם בתוך ההקשר הכולל של תנועות שחרור הלאום והיחיד מכבלים חיצוניים ופנימיים כאחד.

הפסיכואנליזה הישראלית נוסדה על ידי כמה מתלמידי פרויד שעלו ארצה ערב מלחמת העולם השנייה, ובראשם מקס אייטינגון ומשה וולף. המכון הפסיכואנליטי בירושלים (שבימים אלה קם לו אח צעיר בת"א) הוציא מתוכו ברבות השנים כמה תיאורטיקנים, כדוגמת פנחס נוי ועמנואל ברמן, בעלי שיעור קומה בינלאומי. יהודה פריד היה חלוץ ביישום רעיונות פסיכואנליטיים, לצד משנה חברתית רדיקאלית ולעתים "אנטי - פסיכיאטרית", בבתי - חולים קהילתיים. לצד התעסקותם הטבעית בטיפול בבעיות אופייניות לישראל כמו מלחמות, טרור ושסעים פנימיים, מגלים כמה אנליטיקאים ישראליים מעורבות גם בסוגיות חברתיות ואתיות קשות.

כתבי פרויד זוכים כיום לתרגומים חדשים רבים בעברית, המריקים את הגרמנית החיננית של המקור לעברית עכשווית, ועמם מתורגם חלק גדול מהקלאסיקה הפסיכואנליטית הישנה והחדשה. כתב - העת "שיחות" מפרסם עבודות ברמה שלא הייתה מביישת כתבי - עת בין - לאומיים.

בבתי - החולים הפסיכיאטריים הוותיקים בארץ עדיין ניכרת האוריינטציה הפסיכודינמית שראשיתה בימים שפסיכואנליטיקאים שעלו ממרכז אירופה עיצבו את הפסיכיאטריה בארץ ישראל. יש לקוות שהשינויים העוברים כיום על שירותי הבריאות, שבארה"ב כבר הביאו לדלדול הגישה הפסיכודינמית לטובת פסיכיאטריה תרופתית בעיקרה, לא יביאו לתופעה דומה בארץ.

ה. יסודות יהודיים בפסיכואנליזה והרלוואנטיות שלה לימינו

האם בבחינה אובייקטיבית של הפסיכואנליזה ניתן לזהות מאפיינים השייכים למסורת האינטלקטואלית היהודית? מחברים רבים, בעיקר מארה"ב, השיבו על כך בחיוב. הפסיכואנליטיקאים מורטימר אוסטוו והארולד בלום היו בין המובילים בהדגשת קווי הדמיון בין הפסיכואנליזה והמסורת היהודית, כמו גם אריך פרום בספרו החשוב "והייתם כאלוהים". דוד בקאן, בספר מרתק על ההקבלות בין החשיבה הקבלית והפסיכואנליטית, התאמץ להוכיח כי פרויד היה מושפע מה"זוהר. " ריצ'ארד רובנשטיין וסוזאן הנדלמן הצביעו, כל אחד על פי דרכו, על קווי דמיון מפתיעים בין הפסיכואנליזה לחשיבה המדרשית. דחיפה חדשה למגמה זו נתן חיים - יוסף ירושלמי בספרו משה של פרויד שם הוא מנסה, בטיעונים מקוריים מאוד ותוך אנאליזה של פרויד עצמו במיטב הפלפולים הפרוידיאניים, להראות ש"האיש משה ואמונת הייחוד" התכוון לבסס את המסורת האינטלקטואלית היהודית בנפרד מהאמונה. ירושלמי אף מתאמץ (בדוחק) לייחס לפרויד ידיעת עברית ויידיש.

ואמנם, כמה הקבלות בין הפסיכואנליזה למחשבה היהודית נראות כיותר ממקריות. כך, החירות הפרשנית המאפשרת ואף מחייבת לחדור מעבר למשמעות הגלויה אל משמעות נסתרת בלתי - צפויה ואפילו פרדוקסאלית, ידועה היטב מהשיח התלמודי. יתרה מזאת, העובדה שה"התנגדות" של המטופל לפירוש הפסיכואנליטי ואפילו למהלך ההבראה נתפסת בפסיכואנליזה כחלק חיוני מהטיפול, נשמעת דומה לחיוב של מוסד המחלוקת התלמודי. גם במה שאומרת התיאוריה הפסיכואנליטית על המתרחש בלא - מודע ניתן למצוא מבשרים רבים בתורת הנפש של המשנה, התלמוד והקבלה, ולראיה האגדות והאמרות הרבות מהתלמוד והזוהר הרואות ב"יצר הרע" שותף הכרחי וקונסטרוקטיבי בחיי היום - יום ואפילו לאורח - החיים הדתי עצמו. קו משותף משעשע לשתי המסורות ניתן למצוא בדרך בה מטפלת הפסיכואנליזה במייסדיה, כי ההשוואה בין הממסד הפסיכואנליטי לכנסייה, החביבה כל כך על מתנגדי הפסיכואנליזה, נכשלת כאן כישלון חרוץ. הניתוחים האנאליטיים המבוצעים post mortem בפרויד ובחלוצי האסכולות הפסיכואנליטיות השונות - ניתוחים שבכל תחום - דעת אחר היו נתפסים כרכילות זולה הפוגעת בזכר המייסדים - נחשבים על פי ההיגיון הפסיכואנליטי כחלק חיוני מהתפתחות התחום, ממש כפי שהאנליטיקאי עצמו חייב לעבור אנליזה כחלק מהכשרתו. הדבר מזכיר את חכמי התלמוד, שלא רק סיפרו אגדות אלא נעשו הם עצמם אחרי מותם חומר לאגדות שסופרו בפי ממשיכיהם. שרשרת אגדות זו, למרבה העניין, מתארת לא - מעט כישלונות, מעידות ואפילו חטאים חמורים בהם נכשלו גדולי התנאים והאמוראים, כמעין אזהרה לדורות הבאים מפני זחיחות - הדעת המוסרית העלולה לבוא יחד עם גדולה אינטלקטואלית. יחס דיאלקטי זה כלפי הסמכות עבר למעשה מיסוד בנורמות ההתנהגות שבין התלמיד למורה: "אפילו האב ובנו, הרב ותלמידו, שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה לזה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה לזה". תפיסת המרד האדיפאלי כשלב חיוני בהתפתחות הידע מזכירה לא במעט את מה שמצופה מהתלמיד / מטופל לחוש כלפי המורה / מטפל במהלך ה"העברה" הטיפולית (ובנקודה זו צודקת הגישה הלאקאניאנית שאינה מבדילה בין הטיפול להכשרה הפסיכואנליטית).

יש המצביעים על ריבוי האסכולות והמחלוקות בפסיכואנליזה כעוד מאפיין יהודי שלה. חרף העוקצנות שבהבחנה זו, ראוי אולי לאמצה. לא זו בלבד שתרבות השיח הפסיכואנליטית כיום מעודדת פלורליזם רעיוני, אלא שעדים אנו לחזרה של זרמים פורשים אל הזרם המרכזי ואינטגרציה רעיונית ביניהם. לא קשה למצוא בניתוב זה של שאיפת - המדנים אל אפיקים יצירתיים הד לאמרה התלמודית "אלו ואלו דברי אלוהים חיים".

גם מתנגדיה של הפסיכואנליזה יכולים להתגדר בבקעה זו של המשותף לה ולמסורת היהודית. כשם שהיהדות והציונות מצאו עצמן לא - אחת, כשניתן בידן כוח ללא ביקורת, נעשות לאידיאולוגיות דכאניות, רובצת חטאת זו גם לפתחה של הפסיכואנליזה כשהיא חוברת לממסד רפואי אטום או לאקדמיה כוחנית.

במובן זה, דווקא אחרי קריסת החזון הקומוניסטי עם חלומותיו המגלומאניים, ראוי להזכיר כי הפסיכואנליזה טומנת אף היא בחובה - לטוב ולרע - רעיונות משיחיים. מן הנמנע לעסוק באנלוגיות בין נפש היחיד ונפש החברה מבלי להסיק כי גם תהליכים תרפויטיים יכולים להיות מועתקים, בשינויים המתבקשים, מהתחום הראשון אל השני. במילים אחרות, אין זה יותר מדי לקוות כי ככל שהחשיבה הפסיכואנליטית תמשיך לחלחל אל כל מגזרי החברה, תצליח התובנה הבאה אתה לפרק ולנטרל מחלות ציבוריות כגזענות, פנאטיות וטוטליטאריות. אחרי הכל, קיים יחס הפוך, שבבוא היום ניתן יהיה לתת לו אף ביטוי כמותי, בין חופש המידע והביטוי הקיימים בחברה, לבין לוחמנותה, עריצותה ושנאת - הזר שבה. ניתן לפיכך לראות בדמוקרטיזציה של חברה כמעין אנליזה ציבורית, והיא ערובה לירידת לוחמנותה של אותה חברה ממש כשם שתובנה היא תנאי לנורמאליות של היחיד. בכך ראויה הפסיכואנליזה לתפוס את מקומה בין תנועות השחרור הגדולות של העת החדשה.

מקורות:

גיי, פ. פרויד: פרשת חיים לזמננו. תל - אביב: דביר, 1993.

סימון, ע. א. פרויד היהודי. מתוך: האם עוד יהודים אנחנו? תל - אביב: פועלים.

פרום, א. והייתם כאלוהים: פירוש רדיקאלי למקרא ולמסורת הבתר - מקראית. ירושלים: א. רובינשטיין, 1975.

גלוזמן, מ. (עורך אורח) פסיכואנליזה, יהדות, ציונות. קובץ מיוחד. זמנים, 88, 2004.

הטב, י. (עורך) פסיכואנליזה: הלכה ומעשה. תל - אביב: דיונון, 2003.
קיצוניות פסיכוזה הפרעה בגידה זוגית התכחשות פעילות מינית מדע אטומים פשר החלומות טיפול ישראל אנליטי דת דתות דתיים הדתיים החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
מחלות נפש וחולי נפש, חרדה חברתית בגלל מחלת נפש, מפחד שצוחקים עלי שאני חולה נפש, מרגיש רע מכך שחושבים עלי שאני חולה נפש, מהי מחלת נפש? האם אפשר להתרפא מכל מחלת נפש? טיפול במחלות נפש קשות, מניעת התאבדות
מחלות נפש וחולי נפש, חרדה חברתית בגלל מחלת נפש, מפחד שצוחקים עלי שאני חולה נפש, מרגיש רע מכך שחושבים עלי שאני חולה נפש, מהי מחלת נפש? האם אפשר להתרפא מכל מחלת נפש? טיפול במחלות נפש קשות, מניעת התאבדות
... נפש וחולי נפש, חרדה חברתית בגלל מחלת נפש, מפחד שצוחקים עלי שאני חולה נפש, מרגיש רע מכך שחושבים עלי שאני חולה נפש, מהי מחלת נפש? האם אפשר להתרפא מכל מחלת נפש? טיפול במחלות נפש קשות, מניעת התאבדות איך להתמודד עם הפחד שצוחקים עלי בגלל מחלת נפש? אחת הסוגיות המורכבות שאליעד כהן הציג עוסקת בפחד ובחרדה חברתית שנובעים ממחלת נפש, ובמיוחד מהחשש שאחרים צוחקים על האדם או לועגים לו בגלל שהוא מאובחן כחולה נפש, נוטל כדורים פסיכיאטריים או אושפז בעבר בבית חולים פסיכיאטרי. אליעד כהן מסביר שההתמודדות עם פחדים מסוג זה מתבססת על שתי גישות ... כאן הוא לעבוד על היחס העצמי והדימוי העצמי - להבין שמה שאחרים חושבים עליך לא חייב להשפיע על ההרגשה שלך. מה ההיגיון שעומד מאחורי מחלות נפש? אליעד כהן מסביר שמחלת נפש אינה רק בעיה או הפרעה פסיכיאטרית סתמית, אלא שיש בה היגיון ושכל אמיתי. כל מחלה נפשית משקפת פרספקטיבה אחרת על המציאות, פרספקטיבה שלא מובנת לרוב האנשים ולכן נתפסת כמשוגעת או לא נורמלית. אליעד מסביר זאת באמצעות ... את עצמך בשלב כלשהו את השאלה הזאת - אולי באמת מדברים עליך? אולי אתה מפספס משהו? אולי המציאות מורכבת יותר ממה שאתה מאמין? לדבריו, כל הפרעה נפשית מבטאת פרספקטיבה של אמת מסוימת, גם אם היא חריגה ולא מקובלת חברתית. אליעד מסביר כי החכמים ביותר הם אלו שיכולים להבין לעומק את ההיגיון שמאחורי כל שיגעון ולהכיל אותו כחלק מתפיסת המציאות השלמה. האם אפשר להירפא מכל מחלת נפש? אליעד כהן מציין שכל מחלת נפש יכולה להיות מובנת וניתנת לטיפול, בתנאי שמבינים את השורש האמיתי שלה. הטיפול הנכון הוא לא בהכרח לשנות את ההבנה שהאדם חולה נפש, אלא לעזור לו לראות את המצב מפרספקטיבות נוספות. המטרה היא להביא את האדם למצב שבו הוא מחזיק בשתי פרספקטיבות במקביל - מבין את ... נחמן מברסלב על הקבצנים, שהם לכאורה משוגעים או חריגים, אבל למעשה הם האנשים החכמים ביותר. איך להתמודד עם חרדה חברתית? האם אפשר להירפא ממחלת נפש? איך לעזור לאדם שרוצה להתאבד? איך לעזור לילד שלא רוצה לעשות שיעורים? מי נחשב חולה נפש? איך לא להיפגע ממה שחושבים עליי? האם משוגע הוא חכם יותר? מה לעשות אם אני חושב שאנשים צוחקים עלי ושאנשים לועגים לי מכך שאני מאובחן כחולה נפש או מכך שאובחנתי כחולה נפש בעבר ואף אושפזתי מכך? מה לעשות אם אנשים לועגים לי על זה שאושפזתי בגלל מחלת נפש בעבר? מה לעשות אם אני מפחד שיגלו שאני חולה נפש או שיגלו שיש לי הפרעה נפשית או הפרעה פסיכיאטרית? מה לעשות אם אני מפחד שיגלו שאני לוקח כדורים פסיכיאטרים או שיגלו שבעבר לקחתי כדורים פסיכיאטרים לטיפול במחלת נפש כלשהי, כגון כדורים פסיכיאטרים לטיפול בדיכאון או בהפרעת נפש אחרת? מה לעשות עם דימוי עצמי נמוך, בגלל מחלת נפש? דימוי עצמי שלילי בגלל מחלת נפש, לא מעריך את עצמי בגלל מחלת נפש איזה שיטות יש לטפל במישהו שמפחד שצוחקים עליו ושהוא מוטרד ממה שחושבים עליו, איך לא להיות מוטרד ממה שחושבים עלי? איך לא להרגיש רע ...
פחד ממחלות נפש, פחד להשתגע, פחד להיות חולה נפש, פחד מהפרעת אישיות, אולי אני סכיזופרן? אולי אני פרנואיד? אולי אני חולה נפש? אולי יש לי הפרעת אישיות? אולי יש לי מחלת נפש? אולי אני משוגע? פחד לאבד שליטה, נטייה גנטית למחלות נפש
פחד ממחלות נפש, פחד להשתגע, פחד להיות חולה נפש, פחד מהפרעת אישיות, אולי אני סכיזופרן? אולי אני פרנואיד? אולי אני חולה נפש? אולי יש לי הפרעת אישיות? אולי יש לי מחלת נפש? אולי אני משוגע? פחד לאבד שליטה, נטייה גנטית למחלות נפש
... ממחלות נפש, פחד להשתגע, פחד להיות חולה נפש , פחד מהפרעת אישיות, אולי אני סכיזופרן? אולי אני פרנואיד? אולי אני חולה נפש? אולי יש לי הפרעת אישיות? אולי יש לי מחלת נפש? אולי אני משוגע? פחד לאבד שליטה, נטייה גנטית למחלות נפש מהו פחד ממחלות נפש וכיצד הוא מתבטא? פחד ממחלות נפש הוא פחד נפוץ המאופיין במחשבות טורדניות על כך שאדם אולי כבר סובל ממחלת נפש או שהוא עתיד לפתח הפרעה נפשית בעתיד. פחדים מסוג זה יכולים לכלול חששות כמו אולי אני ... אישיות?, אולי אני הולך להשתגע ולאבד שליטה על עצמי?. פחד זה מתעורר בעיקר בשל חוסר ידע והבנה לגבי הגורמים והתהליכים שמובילים להפרעות נפשיות. האם הפחד ממחלות נפש מתייחס להווה או לעתיד? קיימים שני סוגים עיקריים של פחד הקשורים למחלות נפש: הסוג הראשון הוא פחד מכך שאתה כבר חולה נפש, למשל החשש אולי אני כבר סכיזופרן או סובל מהפרעת אישיות?. הסוג השני הוא פחד מהעתיד, המתבטא בחששות שאולי בעתיד האדם יתחרפן, יאבד שליטה, יפתח מחלה נפשית כמו סכיזופרניה או הפרעה נפשית קשה אחרת. שני סוגי הפחד האלו נובעים בעיקר מחוסר הבנה של האדם לגבי האופן שבו מתפתחות מחלות נפש ומה הגורמים להיווצרותן. מהם הגורמים למחלת נפש ואיך חוסר הבנה שלהם יוצר פחד? כשאדם רואה מישהו שמתנהג בצורה ... עלול לקרות גם לו בלי שליטה. חוסר הבנה זו מוביל לתחושה חזקה של פחד וחוסר אונים. לדוגמה, אם במשפחתו של האדם קיים מישהו שסובל ממחלת נפש, האדם עשוי לחשוב שיש לו נטייה גנטית למחלות נפש , והפחד שלו יתגבר. אליעד כהן מסביר כי למרות שיש נטייה גנטית למחלות נפש, אין משמעות הדבר שהמצב בלתי הפיך או בלתי ניתן לשליטה. האם מחלת נפש היא גזירת גורל או שניתן להתמודד עמה? חשוב להבין שמחלות נפש אינן משהו שקורה ללא סיבה, באופן אקראי, או כתוצאה של גורל בלתי נמנע. מחלות נפש הן תוצאה של תהליכים נפשיים מסוימים שיש בהם היגיון וחוקיות ברורה. אליעד כהן מדגיש כי לכל מחלות הנפש יש מנגנון ברור שגורם להן להיווצר, ואם מבינים אותו, ניתן ... הבעיה. חשוב להדגיש כי אליעד אינו שולל שימוש בתרופות, אך הוא מדגיש את קיומם של פתרונות נוספים. איך אפשר להתמודד עם הפחד להיות חולה נפש? אם אדם חושש שהוא כבר חולה נפש, מומלץ לו לבדוק מה בדיוק גורם לפחד זה. לדוגמה, אם הוא חש דיכאון או חרדות, אין זה אומר שהוא בהכרח סובל מהפרעה נפשית חמורה. עליו לבדוק את הלחצים שהוא חווה בחייו ולהתמודד איתם באופן ישיר. אליעד כהן מסביר שאפילו אם האדם אכן סובל מבעיה נפשית, קיימים פתרונות יעילים, ולכן אין באמת סיבה ממשית לפחד ... ובלתי נשלט, יש להבין שמדובר במשהו שניתן לטיפול, והרבה יותר בקלות מכפי שאנשים נוטים לחשוב. כיצד להתמודד עם הפחד מהעתיד לפתח מחלת נפש? אם אדם חושש שהוא עלול לפתח מחלת
מחלות נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית
מחלות נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית
... נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית האם מחלות נפש הן גנטיות או תורשתיות? השאלה האם מחלות נפש הן גנטיות או תורשתיות מעסיקה רבים, והתשובה לכך אינה חד משמעית. יש המאמינים שמחלות נפש נגרמות מגורמים גנטיים, בעוד אחרים ... שאין זה אומר שהמצב בלתי הפיך או שאין פתרון. לכל מחלת נפש יש פתרון, והוא לא בהכרח תרופתי. למעשה, ... שמטפלים בשורש הבעיה. מה ההיגיון מאחורי האמונה שמחלות נפש הן גנטיות? האמונה כי מחלות נפש הן גנטיות נובעת מכך שאנשים רבים, כולל ... אם מחשבותיו פוגעות בו או בסובלים ממנו, הוא יקוטלג כחולה נפש. באופן עקרוני, לכל הפרעה נפשית יש היגיון כלשהו מאחוריה, גם אם ... מהם לחפש פתרונות מעמיקים. מדוע יש נטייה לקשור מחלות נפש לגנטיקה? הנטייה להאמין שמחלות נפש הן תורשתיות או גנטיות מגיעה פעמים רבות ... קרוב משפחה מאובחן, יטענו שייתכן שלקרוב מסוים הייתה הפרעה נפשית שלא אובחנה, וכך ימשיכו להחזיק ... האם זה בהכרח נכון? לא בהכרח. העובדה שאנשים עם הפרעות נפשיות נמצאים באותה משפחה אינה בהכרח מעידה על קשר גנטי. השפעת הסביבה על הפרעות נפשיות הסביבה שבה גדל אדם משחקת תפקיד חשוב בהשפעה על בריאותו הנפשית. לדוגמה, ילד שגדל בבית שבו הורה סובל מהפרעה נפשית, עשוי לאמץ את דפוסי החשיבה של ... זה מפתיע אם הוא יפתח דפוסים דומים שיכולים להוביל להפרעות נפשיות. זה לא בהכרח קשור לגנים, אלא להשפעה סביבתית. האם גנטיקה מחייבת הפרעה נפשית? לא, גנטיקה אינה מחייבת אדם להיות חולה נפש. כל אדם יכול להיות בריא נפשית, גם אם יש לו רקע גנטי שמעיד על נטייה למחלה נפשית. כל אדם יכול להיות בריא נפשית אם יקבל את הכלים המתאימים לחשיבה בריאה. כלומר, גם אם כל בני משפחתו סבלו ממחלות נפש, אין זה אומר שהוא מחויב להן. המסקנה - ...
האם יש גיל למחלות נפש? באיזה גיל יכולה להתפרץ מחלת נפש? מהי מחלת נפש? איך מתפרצת מחלת נפש? מהי התפרצות מחלת נפש? באיזה גיל יכולה להופיע מחלת נפש? מהי התפרצות מחלת סכיזופרניה? מחלות נפש אצל ילדים, התפרצות הפרעה נפשית
האם יש גיל למחלות נפש? באיזה גיל יכולה להתפרץ מחלת נפש? מהי מחלת נפש? איך מתפרצת מחלת נפש? מהי התפרצות מחלת נפש? באיזה גיל יכולה להופיע מחלת נפש? מהי התפרצות מחלת סכיזופרניה? מחלות נפש אצל ילדים, התפרצות הפרעה נפשית
... יש גיל למחלות נפש? באיזה גיל יכולה להתפרץ מחלת נפש? מהי מחלת נפש? איך מתפרצת מחלת נפש? מהי התפרצות מחלת נפש? באיזה גיל יכולה להופיע מחלת נפש? מהי התפרצות מחלת סכיזופרניה? מחלות נפש אצל ילדים, התפרצות הפרעה נפשית האם יש גיל למחלות נפש? אליעד כהן מתחיל את הרצאתו בשאלה האם מחלת נפש יכולה להתפרץ בכל גיל. התשובה לכך היא כן, מחלת נפש יכולה להופיע בכל גיל, ואין גיל מסוים שבו היא יכולה להתפרץ או לא. הוא מסביר כי מחלת נפש היא למעשה מצב שבו אדם מתחיל לחשוב בצורה לא הגיונית, בדרך שונה מרוב האנשים שסובלים מכך, ולעיתים המחשבות הללו ... לו או לסביבה שלו. כלומר, כל אדם, בכל גיל, יכול להגיע למצב שבו הוא מתחיל לחשוב בצורה שונה ממרבית הסובלים, מה שיכול להוביל להיווצרות מחלת נפש. הסיבה לכך היא שכולנו עשויים לפתח מחשבות שגורמות לנו לחשוב בצורה לא הגיונית, וזה יכול להיגרם עקב מגוון סיבות כמו טראומות, לחץ או שימוש בסמים. למעשה, כל סיבה שעשויה לגרום לאדם לחשוב בצורה לא רציונלית יכולה להוביל להתפרצות של מחלת נפש. הסיבה לכך היא שהפרעה נפשית היא מצב שבו אדם לא חושב באופן הגיוני, וזה יכול להתרחש בכל גיל. אך כהן מוסיף שככל שאדם מבוגר יותר, יש פחות סיכוי לכך שיתפתח אצלו מחלת נפש. זאת משום שמבוגרים כבר רגילים לחשוב בצורה מסוימת, ויש להם ניסיון חיים רחב יותר המאפשר להם לחשוב באופן הגיוני ונורמלי. כלומר, כאשר אדם מבוגר רגיל לחשוב בהיגיון לאורך זמן, יש פחות סיכוי שהוא יתחיל לחשוב בצורה לא הגיונית או יפתח מחלת נפש. כמו כן, אליעד מציין שבני נוער וילדים עלולים לחשוב בצורה לא הגיונית מדי פעם, אך אנחנו לא מגדירים זאת תמיד כהפרעה נפשית. למשל, ילד שמדבר עם בובה, אנחנו לא נחשיב אותו לחולה נפש, אך מבוגר שיעשה זאת כן ייתפס ככזה. זאת מכיוון שילדים נמצאים בשלב ההתפתחות שלהם, והם לומדים את ההיגיון וההבנה של העולם סביבם. בנוסף, החברה מקבלת את החשיבה הלא הגיונית של הילד משום שהיא לא מפריעה לאף אחד, ולכן היא לא נחשבת להפרעה נפשית. לסיכום, אליעד מסביר כי מחלת נפש יכולה להופיע בכל גיל, אבל הסיכוי לכך משתנה בהתאם לגיל האדם. אצל ילדים, החשיבה הלא הגיונית לא תמיד נחשבת להפרעה נפשית, ואילו אצל מבוגרים, אם לא מתרחשת טראומה או שינוי קיצוני, יש פחות סיכוי שהתפרצות כזו תתרחש. האם יש גיל למחלות נפש? מהי התפרצות מחלת נפש? כיצד מחלת נפש יכולה להתפרץ? האם ילדים יכולים לחוות מחלת נפש? האם יש סיכוי להתפרצות מחלת נפש בגיל מבוגר? האם יש מחלות נפש אצל קשישים? האם יש מחלות נפש אצל בני נוער? האם יש מחלות נפש אצל תינוקות? האם יש מחלות
חולה נפש, האם יש לי מחלת נפש? האם אני חולה נפש? האם יש לי הפרעה נפשית? האם יש לי הפרעת אישיות? מהי מחלת נפש? מהי הפרעה נפשית? האם לטפל בהפרעה נפשית? האם לטפל במחלת נפש? איך נוצרת הפרעה נפשית? איך נוצרת מחלת נפש?
חולה נפש, האם יש לי מחלת נפש? האם אני חולה נפש? האם יש לי הפרעה נפשית? האם יש לי הפרעת אישיות? מהי מחלת נפש? מהי הפרעה נפשית? האם לטפל בהפרעה נפשית? האם לטפל במחלת נפש? איך נוצרת הפרעה נפשית? איך נוצרת מחלת נפש?
... נפש, האם יש לי מחלת נפש? האם אני חולה נפש? האם יש לי הפרעה נפשית? האם יש לי הפרעת אישיות? מהי מחלת נפש? מהי הפרעה נפשית? האם לטפל בהפרעה נפשית? האם לטפל במחלת נפש? איך נוצרת הפרעה נפשית? איך נוצרת מחלת נפש? מהי מחלת נפש ואיך מאבחנים אותה? במהלך ההרצאה, אליעד כהן עוסק בנושא של מחלות נפש והאם יש לנו מחלת נפש. הוא פותח את דבריו בכך שחשוב להבין שמחלת נפש היא לא משהו אובייקטיבי שניתן ... שמסביר אליעד כהן היא שחשיבה לא הגיונית יכולה להוות סימן למחלת נפש. לדוגמה, אם אדם חושב בצורה שונה ... זה מפריע לו לתפקוד האישי או לסביבה, אז ניתן להחשיב את זה כמחלת נפש. אם אדם רואה את העולם בצורה ... לו קושי בתפקוד, אז החשיבה הלא הגיונית שלו יכולה להיות סימן למחלת נפש. אליעד כהן נותן דוגמה לאדם שיש ... ומפחד ממנו. אם הדבר הזה מפריע לו, ייתכן שזה יכול להיחשב כהפרעה נפשית. אם יש יותר אנשים שמאמינים באותו הדבר, אז לא מדובר בהפרעה נפשית, אלא בדבר מקובל בחברה, ... אנשים מאמינים במשהו, גם אם זה מפריע לתפקוד, זה לא ייחשב כמחלת נפש, אלא כחלק מהנורמה החברתית. לסיכום, אליעד כהן טוען שמה שחשוב להבין הוא שמחלת נפש היא עניין של הגדרה. כלומר, לא ... לך או מפריע לך בתפקוד, כדאי לטפל בזה, אך לא בהכרח מדובר במחלת נפש במובן של אובייקטיביות רפואית. ... עצמך כשיש לך מחשבות מטרידות? אם אתה שואל את עצמך אם יש לך מחלת נפש, זה יכול להעיד על כך שמשהו מפריע לך. כל מחשבה לא הגיונית יכולה להפוך למחלת נפש אם היא משפיעה על התפקוד שלך. אליעד כהן מסביר שכל מחלת נפש יכולה להיעלם מעצמה, ואם יש לך ... לך, כדאי לטפל בה לפני שהיא הופכת לבעיה חמורה יותר. לדבריו, מחלת נפש היא לא בהכרח מצב קבוע או ... לך, יש מקום לטפל בזה, כי כל מחשבה לא הגיונית יכולה להתפתח למחלת נפש, ואם לא מטפלים בה, זה יכול להחמיר. האם כדאי לטפל בהפרעה נפשית? האם זה חשוב לדעת אם יש לך מחלת נפש? אליעד כהן טוען כי זה לא משנה אם נקרא לזה מחלת נפש או לא, אלא מה שחשוב זה אם זה ...
מסירות נפש, מהי מסירות נפש אמיתית? האם אתה מוסר את נפשך? לעשות משהו במסירות נפש, להיות מוכן לתת את הכל, השגת מטרות ויעדים, לרצות משהו במסירות נפש, מוטיבציה למסירות נפש
מסירות נפש, מהי מסירות נפש אמיתית? האם אתה מוסר את נפשך? לעשות משהו במסירות נפש, להיות מוכן לתת את הכל, השגת מטרות ויעדים, לרצות משהו במסירות נפש, מוטיבציה למסירות נפש
... נפש, מהי מסירות נפש אמיתית? האם אתה מוסר את נפשך? לעשות משהו במסירות נפש, להיות מוכן לתת את הכל, השגת מטרות ויעדים, לרצות משהו במסירות נפש, מוטיבציה למסירות נפש מה המשמעות של מסירות נפש אמיתית? הנושא שבו עוסק אליעד כהן הוא מסירות נפש, מושג נפוץ בעל משמעויות עמוקות ורבות. בתחילת דבריו מסביר אליעד כי מסירות נפש מתפרשת בדרך כלל כנכונות של האדם ... או את הדבר החשוב לו ביותר למען מטרה מסוימת. נפש, על פי אליעד, אינה רק הנשמה או ... הרצון הבסיסי והעמוק ביותר של האדם. מסירת הנפש היא למעשה היכולת של האדם לוותר על ... מבחינתו. האם באמת אפשר לדעת אם אתה מוסר את נפשך? אליעד מדגיש כי אדם שמצהיר שהוא מוכן למסור את נפשו עשוי לעשות זאת מתוך שני מצבים ... ממש, וזו נקודת המבחן האמיתית של מסירות הנפש. אליעד נותן דוגמה פרקטית כדי להמחיש ... אם האדם באמת יעמוד בכך, הוא אכן מסר את נפשו במובן של נכונות מוחלטת לוותר על ... לתת הכל? אליעד מרחיב את הרעיון של מסירות נפש , ומסביר שלעתים לא מספיק לומר אני ... רבי נחמן את ההבדל בין לומר שאתה מוסר את נפשך לבין למסור אותה בפועל. מסירות נפש אמיתית דורשת פעולה אותנטית וכנה, לא רק אמירה או הצגה כלפי חוץ. מדוע מסירות נפש אמיתית קשורה לויתור על הרצונות שלך? המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא שמסירות נפש היא בעצם ויתור מוחלט על הרצון העמוק ... להרגיש טוב, הוא למעשה נמצא במצב של מסירות נפש אמיתית. אליעד מבהיר זאת בצורה חדה ... - להרגיש טוב או לא להרגיש רע. לכן, מסירות נפש אמיתית היא להגיע למצב שבו אתה באמת ... וזה, לדעתו, מהווה את השיא האמיתי של מסירות הנפש. האם מסירות נפש מבטיחה שתשיג את המטרות שלך? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת: האם מסירות נפש מוחלטת מבטיחה השגת מטרה מסוימת? הוא טוען כי גם אדם שבאמת מוכן למסור את נפשו לא תמיד יצליח להשיג את מה שהוא רוצה. מסירות נפש אינה בהכרח ערובה להצלחה, אך ללא ספק ... בכל דבר, עד הסוף וללא פחד. כלומר, מסירות נפש אמיתית מתבטאת גם בנכונות לבדוק את ... מאשר למות פיזית. איך להגיע למצב של מסירות נפש אמיתית בחייך? לבסוף, אליעד מבהיר ... למצב שבו אתה מסוגל להיות מוכן למסור את הנפש, כלומר, לוותר באמת על כל רצונותיך ...
מחלות נפש מדבקות, האם אוטיזם מדבק? האם אפשר להידבק במחלת נפש? האם אפשר להידבק בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש מדבקת? האם הפרעה נפשית מדבקת? האם מחלות נפשיות מדבקות? האם הפרעות נפשיות מדבקות? בני זוג עם מחלות נפש
מחלות נפש מדבקות, האם אוטיזם מדבק? האם אפשר להידבק במחלת נפש? האם אפשר להידבק בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש מדבקת? האם הפרעה נפשית מדבקת? האם מחלות נפשיות מדבקות? האם הפרעות נפשיות מדבקות? בני זוג עם מחלות נפש
... נפש מדבקות, האם אוטיזם מדבק? האם אפשר להידבק במחלת נפש? האם אפשר להידבק בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש מדבקת? האם הפרעה נפשית מדבקת? האם מחלות נפשיות מדבקות? האם הפרעות נפשיות מדבקות? בני זוג עם מחלות נפש האם מחלת נפש מדבקת? כיצד סביבה משפיעה על אדם? האם אפשר להידבק במחלת נפש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו ומסביר כיצד מחלות נפש, או יותר נכון, הפרעות נפשיות, יכולות להיות מדבקות בדרכים שונות. הוא מציין שבני אדם מושפעים מהסביבה שבה הם נמצאים. כשם שילד ילמד את השפה של ... המוח פועל לפי דפוסי חיקוי. לפי אליעד, אם אדם בריא נמצא בסביבה שבה יש אנשים הסובלים ממחלות נפש כמו סכיזופרניה או הפרעות אישיות גבוליות, הוא עשוי להיפגע מהשפעת ההתנהגות והחשיבה של אותם אנשים. הוא מציין כי זה תלוי גם ... של האדם. ככול שהאדם יהיה פחות יציב רגשית, כך ייתכן שהוא יושפע יותר מהסביבה. מבחינתו, מחלת נפש היא לא בהכרח מחלה במובן הגנטי, אלא תוצאה של אופן חשיבתו של האדם, שיכול להיות שונה מהאדם הסובב אותו. הוא מוסיף כי אף אדם אינו בריא בהכרח יותר ממי שהוא נחשב לחולה נפש - ההבדל הוא פשוט במחשבות ובאופן ההתמודדות עם העולם. כמו כן, הוא לא ממליץ להימנע ממגע עם אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות. לדעתו, כל אדם יכול להחלים ולהשתקם, וההפרעות הנפשיות הן לא תוצאה של גנטיקה אלא של מחשבות שיכולות להיות מתוקנות בטיפול מתאים. אם ניתנים להם הכלים הנכונים, גם אנשים עם הפרעות נפשיות יכולים להפוך לנורמטיביים. מהם הגורמים המשפיעים על הדבקות בהפרעות נפשיות? אליעד כהן מסביר שמחלת נפש יכולה להתפשט או להשפיע על אדם בסביבות שונות. לדוגמה, אם אדם נמצא בסביבה שבה יש אנשים הסובלים מדיכאון, פרנויה, או תסמינים אחרים של הפרעות נפשיות, הוא עשוי גם לפתח את אותם הסימנים או התסמינים, למרות שלא הייתה לו בעיה נפשית קודם. ההשפעה של הסביבה על האדם היא כזו שיכולה לגרום לו לאמץ התנהגויות או מחשבות לא תמיד רציונליות, כיוון שהמוח ... הוא מציין שמצב זה עשוי להתרחש גם כאשר אדם בסביבה נורמלית יתחיל לחשוב כמו מי שסובל ממחלת נפש, אם הוא יהיה חשוף לדברים כאלה לאורך זמן. כיצד נוכל להתמודד עם השפעות סביבה ולטפל במחלות נפש? אליעד כהן מציין כי כל אחד יכול להחלים ולהפוך לנורמלי, לאו דווקא בעזרת תרופות, אלא על ידי שינוי מחשבות והתנהגויות. הוא ... בה המחשבות עוברות מאדם לאדם, ולא בהכרח על גנטיקה או כימיה במוח. הוא מתעקש כי לכל מחלת נפש יש פתרון, ושאפשר למצוא דרכים לרפא את כל המחלות הנפשיות אם רק מבינים את הבעיה לעומק ומטפלים בה נכון. לסיכום, אליעד כהן מציין שברגע שמבינים שמחלת נפש אינה באמת מחלה, אלא אופן מחשבה שונה, ניתן למצוא פתרונות שיביאו לשיפור איכות החיים של כל אדם, גם אם סבל מבעיות נפשיות. הוא חוזר ואומר כי טיפול בהפרעות נפשיות יכול להיעשות מבלי צורך בשימוש בתרופות, ועם הזמן כל אחד יכול למצוא את הדרך להתגבר ולהחלים. האם מחלות נפש מדבקות? ההשפעה של הסביבה על
להתרפא ממחלת נפש בלי טיפול, האם מחלת נפש יכולה לעבור מעצמה? האם אפשר להבריא ממחלת נפש בלי תרופות? האם מחלת נפש יכולה להיעלם? האם אפשר להתרפא מהפרעה נפשית? האם חייבים לטפל במחלת נפש? האם חייבים לטפל בהפרעה נפשית?
להתרפא ממחלת נפש בלי טיפול, האם מחלת נפש יכולה לעבור מעצמה? האם אפשר להבריא ממחלת נפש בלי תרופות? האם מחלת נפש יכולה להיעלם? האם אפשר להתרפא מהפרעה נפשית? האם חייבים לטפל במחלת נפש? האם חייבים לטפל בהפרעה נפשית?
... ממחלת נפש בלי טיפול, האם מחלת נפש יכולה לעבור מעצמה? האם אפשר להבריא ממחלת נפש בלי תרופות? האם מחלת נפש יכולה להיעלם? האם אפשר להתרפא מהפרעה נפשית? האם חייבים לטפל במחלת נפש? האם חייבים לטפל בהפרעה נפשית? האם מחלת נפש יכולה לעבור מעצמה בלי טיפול? האם אפשר להתרפא ממחלת נפש בלי תרופות? האם מחלת נפש יכולה להיעלם באופן עצמאי? אלו שאלות שנוגעות לאפשרות של טיפול עצמי בהפרעות נפשיות. אליעד כהן מסביר בהרצאה כי בהחלט יתכן שמחלת נפש תעבור מעצמה, גם אם מדובר במחלות נפשיות קשות. הוא מדגיש כי אף על פי שאין להמליץ על חכות מחלת נפש שתעבור לבד, מבחינה לוגית ניתן להבין שההפרעה עשויה להיפתר מעצמה. הוא מסביר שמהות מחלת הנפש היא מחשבה לא הגיונית שמפריעה לאדם ולסביבתו. אם מחשבה לא הגיונית כזו לא מפריעה לסביבה, כמו במקרה שבו אדם מדבר עם חבר דמיוני רק במקום פרטי, לא תיחשב כמחלת נפש. אך כאשר אדם מתחיל לשוחח עם חבר דמיוני ברחוב או להפריע לסביבה, עלולה להיווצר הפרעה נפשית כמו סכיזופרניה. ההסבר של אליעד כהן טמון בכך שמחשבה לא הגיונית יכולה לבוא ולהיעלם. כלומר, מחשבות כאלה אינן יציבות תמיד ויכולות להשתנות, מה שיכול להוביל לכך שבן אדם יפסיק לחשוב בצורה לא הגיונית ויחזור למצב רגיל. אליעד כהן מציין כי חולים בהפרעות נפשיות לא צריכים בהכרח לחכות שהבעיה תעבור מעצמה, אך מבחינה לוגית, ההפרעה יכולה להיעלם גם ללא טיפול. הסיבה לכך, לפי אליעד כהן, היא ההבנה העמוקה כיצד הפרעה נפשית נוצרת. אם מישהו מבין איך מחלת נפש נוצרה, הוא יכול להבין גם איך היא עשויה להיעלם מעצמה. הוא גם מציין כי במקרים רבים, ישנם סיבות שגורמות להיווצרות הפרעה נפשית, וישנן סיבות שיכולות לעזור להיעלמותה. בנוסף, אליעד כהן מציין שחשוב להבין שגם אם ניתן להחלים ממחלת נפש מעצמו, ישנם פתרונות לטיפול במחלות נפש, כולל טיפול ללא תרופות או כדורים. הוא מדגיש כי מדובר בהיבטים שונים של טיפול בהפרעות נפשיות, שיש להם פתרונות שונים אשר יכולים להיות יעילים, בהתאם למקרה הספציפי. האם מחלת נפש יכולה לעבור מעצמה? איך נגרמות הפרעות נפשיות? מהם טיפולים בהפרעות נפשיות? האם אפשר להבריא ממחלת נפש בלי תרופות? מהו טיפול בהפרעה נפשית ללא תרופות? האם אפשר להתרפא ממחלת נפש ללא טיפול? ...
מחלות נפש, הפרעות נפשיות, האם ניתן לרפא מחלות נפש? איך ניתן לרפא את כל מחלות הנפש? איך ניתן לטפל בכל ההפרעות הנפשיות? אבחון הפרעה נפשית, טיפול באישיות גבולית, טיפול בסכיזופרניה, טיפול בפיצול אישיות, מהן מחלות נפש?
מחלות נפש, הפרעות נפשיות, האם ניתן לרפא מחלות נפש? איך ניתן לרפא את כל מחלות הנפש? איך ניתן לטפל בכל ההפרעות הנפשיות? אבחון הפרעה נפשית, טיפול באישיות גבולית, טיפול בסכיזופרניה, טיפול בפיצול אישיות, מהן מחלות נפש?
... נפש, הפרעות נפשיות, האם ניתן לרפא מחלות נפש? איך ניתן לרפא את כל מחלות הנפש? איך ניתן לטפל בכל ההפרעות הנפשיות? אבחון הפרעה נפשית, טיפול באישיות גבולית, טיפול בסכיזופרניה, טיפול בפיצול אישיות, מהן מחלות נפש? האם ניתן לרפא את כל מחלות הנפש? אליעד מתחיל את ההרצאה בשאלה עקרונית: האם אפשר לרפא כל מחלת נפש באופן מוחלט, ללא שימוש בכדורים ותרופות ובלי טיפולים פסיכיאטריים? הוא טוען שהתשובה היא כן, וההיגיון שמאחורי תשובה זו יוסבר במהלך ההרצאה. אליעד מציין כי לא מדובר בקסם, אך יש תהליך אפשרי שבו כל אדם עם הפרעה נפשית, אפילו בעיות חמורות כמו סכיזופרניה או פיצול אישיות, יכול להשתפר ולחזור לתפקוד רגיל אם יתקבל טיפול נכון. הוא מתחיל להסביר את הרעיון באמצעות ... בגלל מפלצת דמיונית. במקרה של ילד קטן, לא היינו מגדירים את פחדו כהפרעה נפשית, אך אם אדם מבוגר היה מצהיר על אותו פחד, הוא היה נחשב לחולה נפש. אליעד טוען כי ההבדל בין ילד קטן לבין מבוגר נובע מהמבחן של התפיסה המפותחת: אנו מצפים שמבוגר יחשוב בצורה רציונלית, בעוד שילד לא יכול להבין זאת. הוא ... אם למבוגר היה מוח של ילד? ואז, הוא מסביר, היינו מגדירים אותו כחולה נפש. בהמשך, אליעד מבהיר כי כל ההגדרה של חולי נפש מבוססת על השוואה לתפיסה הנורמלית. אם אדם לא חושב כמו רוב האנשים, אם הוא לא מתפקד כמוהם, אנו מגדירים אותו כחולה נפש. כל הסיווגים שנעשים במערכת הרפואית, כמו אבחנה של סכיזופרניה או אוטיזם, מבוססים על העובדה שמישהו לא מתפקד כמו הנורמלי של החברה. הוא מסביר כי ההגדרה ... לגרום לאדם לחזור לתפקוד רגיל, ולכן קל לנו להדביק לו את התווית של חולה נפש. אך, הוא טוען, כל אדם, גם אם הוא סובל מהפרעה נפשית, יכול להתפתח ולהפוך לאדם חכם עם תפיסה בריאה. הוא מזכיר כי גם תינוקות מתחילים ללא שום ידע, אך עם הזמן הם מתפתחים, ולמעשה, כל אדם יכול לעבור ... מסביר שהתהליך דורש הבנה עמוקה של המוח, איך לתקשר עם אדם שסובל מהפרעה נפשית, ואיך לעזור לו להתפתח באופן טבעי כפי שתינוק מתפתח. אחת השאלות החשובות שעולות במהלך ההרצאה היא איך ניתן לשוחח עם אדם שמציב לעצמו היגיון לא ... שהיא חוסר ההתפתחות השכלית של אותו אדם. לסיום, אליעד מסכם כי כל מחלת נפש נובעת מכך שהאדם חושב בצורה שונה מהנורמל, אך אין זה אומר שאין פתרון. אם נלמד להכיר את המנגנונים של המחשבה וההיגיון הפנימי של אדם חולה נפש, ניתן לעזור לו לפתח את השכל ולהפוך אותו לאדם מתפקד ומחונך. ריפוי הפרעות נפשיות באופן מלא כיצד לפתח יכולת חשיבה והיגיון התמודדות עם ספקות ומחשבות טורדניות שאלת השימוש בכדורים לעומת טיפול עומק מהי השאלה המרכזית? השאלה שמטרידה את כולם היא: האם אפשר לרפא כל מחלת נפש באופן מוחלט, ללא שימוש בכדורים ותרופות וללא טיפולים פסיכיאטריים? האם באמת קיים פתרון שלם לכל סוגי ההפרעות הנפשיות, בכל מצב ובכל גיל, ואיך יכול להיות שזה הגיוני? כיצד דוגמת הילד הקטן מגלה לנו את הבעיה? שאלה: מה קורה כשילד קטן פוחד לישון לבד בגלל מפלצת דמיונית? תשובה: אין נטייה לקרוא לו חולה נפש, כי הוא עדיין ילד קטן. אם אותו פחד היה מופיע אצל מבוגר, היו אומרים עליו שהוא חולה נפש. שאלה: מדוע ההבדל הזה חשוב? תשובה: כי הוא ממחיש שאצל ילד אנחנו מסבירים לעצמנו שהתפיסה שלו עדיין לא מפותחת, ולכן אין סיבה להגדיר אותו כחולה נפש. לעומת זאת, אצל מבוגר, אותה התנהגות ממש תוביל לאבחנה של הפרעה נפשית, מפני שיש ציפייה שהשכל שלו יתפקד ברמה מסוימת. מהו הקשר בין שכל של ילד לבין הגדרת חולי נפש? שאלה: מה היה קורה אם היה לאדם מבוגר גוף בוגר אבל שכל של ילד? תשובה: היינו מגדירים אותו כמפגר או כחולה נפש בכל מקרה, כי הוא לא חושב באותה רמה שאנשים בוגרים מצופים לחשוב. למעשה, כל הסיווגים של חולה נפש מבוססים על כך שמישהו לא חושב כמו הרוב הנורמלי, או שהוא תקוע ברמת תפיסה של ילד קטן. למה בכלל אנו מגדירים אדם כחולה
מחלות נפש והפרעות נפשיות, מי המומחה מספר אחד בעולם לטיפול במחלות נפש ולטיפול בהפרעות נפשיות? מי יכול לרפא כל מחלה נפשית? מי יכול לפתור כל הפרעה נפשית? איך ניתן לרפא כל מחלה נפשית? איך ניתן לפתור כל הפרעה נפשית? פסיכיאטריה
מחלות נפש והפרעות נפשיות, מי המומחה מספר אחד בעולם לטיפול במחלות נפש ולטיפול בהפרעות נפשיות? מי יכול לרפא כל מחלה נפשית? מי יכול לפתור כל הפרעה נפשית? איך ניתן לרפא כל מחלה נפשית? איך ניתן לפתור כל הפרעה נפשית? פסיכיאטריה
... נפש והפרעות נפשיות, מי המומחה מספר אחד בעולם לטיפול במחלות נפש ולטיפול בהפרעות נפשיות? מי יכול לרפא כל מחלה נפשית? מי יכול לפתור כל הפרעה נפשית? איך ניתן לרפא כל מחלה נפשית? איך ניתן לפתור כל הפרעה נפשית? פסיכיאטריה מהו האתגר האמיתי בטיפול בהפרעות נפשיות קשות? ההרצאה מתארת את הדרך בה ניתן להעריך את המומחיות של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, כמו פסיכיאטרים ופסיכולוגים, ואת הדרך בה ניתן להתמודד עם הפרעות נפשיות קשות ביותר. אליעד כהן מציע מבחן אמיתי לבחון אם אדם אכן מומחה בתחום - אתגר הטיפול באנשים עם הפרעות נפשיות קשות, כמו סכיזופרניה, פרנויה, פסיכופתיה והפרעות אישיות קשות. המבחן האמיתי עבור מומחה בנפש האדם, טוען אליעד, הוא היכולת לטפל במטופל שסובל ממחשבות והזיות שלא ניתנות להבנה או להסבר הגיוני. איך ניתן לבדוק אם אדם אכן המומחה בתחום בריאות הנפש? אליעד מציע כי על מנת לבדוק אם אדם אכן מבין בנפש האדם לעומק, יש להציג לו את האתגר הגדול ביותר - טיפול באדם הסובל מההפרעה הנפשית הקשה ביותר. אם אדם טוען שהוא המומחה ביותר בתחום, הוא צריך להתמודד עם אנשים שמחשבותיהם והזיותיהם אינן הגיוניות בעיניי הציבור. לדוגמה, מטופל שחשב ... לעזור לאדם כזה ולהחזיר אותו למצב נורמלי, זהו מבחן למומחיותו האמיתית. למה טיפול במצבים קשים כל כך חשוב? הסיבה לכך שטיפול בהפרעות נפשיות קשות נחשב לאתגר הכי קשה בתחום בריאות הנפש היא שבני אדם אלו אינם משתמשים בהיגיון רגיל. כאשר אדם אומר שהוא רואה זאבים או שצפרדע קופצת מעינו, הוא לא מתאר מציאות נראית לעין אלא עיוות מוחלט של ... לחלוטין של המשוגע, מבלי להיסחף לתוך המחשבות או ההזיות שהוא עובר, הוא אתגר עצום שמצריך מומחיות אמיתית. האם באמת ניתן לטפל בהפרעות נפשיות קשות? אליעד טוען כי כן, יש דרך לעזור גם לאנשים שנמצאים במצב קשה מאוד מבחינה נפשית. מדובר לא בקסם של אוקוס פוקוס, אלא בתהליך ממושך שבו המומחה מבין את מערכת המחשבה וההיגיון של המטופל ברמה עמוקה יותר ממה שהוא מבין את עצמו. באמצעות ... במקרים כאלה, הם לא יכולים להבין את המחשבות של המטופל ולכן לא מצליחים להעניק לו את העזרה שהוא זקוק לה. האם באמת יש פתרון לכל הפרעה נפשית? לסיום, אליעד מציין כי כל הפרעה נפשית ניתנת לטיפול, אם כי לא מדובר בפתרון קסם. עם זאת, אם יש למטפל הבנה עמוקה של כל שורשי המחשבה וההפרעות הנפשיות, יש סיכוי אמיתי לשנות את מצבו של המטופל ולחזור איתו למצב נורמלי. איך לרפא מחלות נפש? איך לרפא הפרעות נפשיות? טיפול לפסיכיאטרים הפרעות נפשיות והבנתן לעומק שיטות טיפול בחולי נפש קשים איך אפשר לבדוק אם מישהו באמת הכי חכם בתחומו? שאלה: מה עושים כאשר מישהו מצהיר אני הכי חכם בעולם במשהו, למשל בפיזיקה או בכדורסל? תשובה: לפי ההסבר ... הוא שהמבחן האמיתי למומחיות הגבוהה ביותר הוא התמודדות מוצלחת עם האתגר הכי קשה והכי מורכב בתחום. איך בודקים מי הכי חכם בתחום בריאות הנפש? שאלה: יש המון אנשי מקצוע, יועצים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, גורואים למיניהם שמתיימרים להבין בנפש האדם. איך אפשר לקבוע מי מהם באמת הכי חכם או הכי מומחה בתחום? תשובה: ההצעה היא לבחון אותם מול האתגר הקשה ביותר בנפש האדם, שהוא לטפל באנשים המשוגעים ביותר, או באלה עם ההפרעות ה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על נפש
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: נפש, איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: נפש, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים? איך להיות מאושר? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להרזייה, אימון אישי לזוגיות, אימון אישי להפרעות קשב בנושא נפש - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 09:13:23 - wesi4