... מחוקות הבוערים. ואם למאסר עד עולם אותם תשפוטו, אין רע במעשיכם... (הספר הקדוש ביותר, בהאא אוללה, פסקה 62, בתרגומו של משה שרון). בתורת
המשחקים בתורת
המשחקים נודעת חשיבות רבה להתנהגות על פי מידה כנגד מידה.
במשחקי דילמת אסיר החוזרים על עצמם פעמים רבות, או במילים אחרות דילמת ... היעילה ביותר עבור שחקן רציונלי. סוגיה זו שימשה בסיס למחקרים מתמטים ופסיכולוגיים רבים, שבהם נבחנה התנהגותם של המשתתפים בדגם זה של
המשחק. אחד הניסויים המפורסמים בתחום זה הוא הניסוי שערך רוברט אקסלרוד ... דיסציפלינות (כלכלה, פסיכולוגיה, מדע המדינה, ביולוגיה, מדעי המחשב ועוד) לשלוח תוכניות מחשב שישחקו זו נגד זו בדילמת אסיר איטרטיבית במשך 200
משחקים לכל זוג תוכניות. התוכנית שתוכרז כזוכה היא זו שתזכה ברווח המצטבר הגבוה ביותר בכל 200
המשחקים. תוכניות אלה נקטו באסטרטגיות שונות כדי להשיג מטרה זו, ובהן: מידה כנגד מידה (Tit For Tat):
במשחק הראשון התוכנית שיתפה פעולה, ובכל
משחק אחר בחרה בדרך שבה בחר היריב
במשחק הקודם. בגידה קבועה: ללא תלות
במשחקים קודמים, תוכנית זו בגדה תמיד. שיתוף פעולה קבוע: ללא תלות
במשחקים קודמים, תוכנית זו שיתפה פעולה תמיד. אקראית: התוכנית בוחרת ... אסטרטגיה אחרת. תחת תנאים מסוימים ההחלטה הרציונלית היא דווקא לשתף פעולה ולא לבגוד. תנאי יסוד הוא אכיפה של עונש. אכיפה מתקבלת באמצעות קיום
משחקים חוזרים אינסופיים או בעלי אופק אירועים לא ידוע, דבר השקול לאופק אין סופי. משום שאם מספר
המשחקים ידוע,
במשחק שלפני האחרון כדאי לבגוד ואז ניתן להוכיח באינדוקציה לאחור שכדאי לבגוד
מהמשחק הראשון. לשם אכיפה צריכים להתקיים תנאים כאלה שהסיכוי למפגש חוזר ...