... הבסיסיים והכרחיים ליצירת שינוי מובנה
בטיפול ההוליסטי - חלק 2 התנאים הבסיסיים והכרחיים ליצירת שינוי מובנה
בטיפול ההוליסטי - חלק 1. תנאי חמישי הינו, תחושת אמפתיה אותה חווה המטפל ושאותה הוא מעביר כלפי
המטופל. אין הכוונה לתחושת חמלה או רחמים כלפי
המטופל, או הבנה כלפי מצבו כפי שהוא אינו מודע לו. אלא הכוונה, לתחושת הבנה מדויקת עד כמה שאפשר לגבי הדרך בה תופס
המטופל את התנסויותיו העצמיים במודעותו הערה. הכוונה, להבנה של עולמו הפרטי כאילו היה זה של המטפל, אך מבלי ... למימוש תנאי זה הינה, באמצעות אמפתיה גופנית. כאשר, גופו של
המטופל ברמה החושית חווה, כי המטפל קשוב לו והוא מזהה את מצוקותיו ומתייחס אליהם, הוא נרגע ומרפה אחיזה ומתח כך, שהדבר מאפשר שחרור רגשות וגלישה לרמה
טיפולית עמוקה יותר. מצב זה, אינו תלוי במודעותו הערה של
המטופל ואפקט זה, יכול להיות מושג גם כאשר ברמה המודעת חווה
המטופל את הטיפול כלא נעים, כואב או כמצריך התמודדות. יתר על כן, כאשר
המטופל חווה שחרור, רגיעה, הבנה או רפיון ברמת המודעות הערה אולם, בהתנסותו החושית גופו אינו חווה זאת, תנאי זה אינו ממומש והשפעתו של
הטיפול תחווה כחיצונית וגופנית בלבד. כאשר המטפל מסוגל לנוע בחופשיות בתוך עולמו של
המטופל וזה ברור לו, אז יכול המטפל לתקשר את הבנתו לגבי תכניו של
המטופל ולתת משמעות להתנסויותיו. לדוגמה, הגיע
מטופל לאחר ריב עם זוגתו וכשהוא נסער וללא שליטה החל לשחרר את העומס הרגשי מעל ליבו כך, שלא היה ער לתחושותיו. תגובתו של
המטפל במשפט אני חש כי אתה כועס, הפנתה את תשומת ליבו בכדי לארגן ולבחון מחדש את תחושותיו. אם רגש זה אפיין את שחווה
המטופל, הצליח המטפל להעביר את הבנתו. יתר על כן, אם רגש זה לא אפיין את שחווה, עצם העובדה
שהמטופל ארגן את מחשבותיו, בחן את רגשותיו ונתן להם שם, השיגה את המטרה. דוגמה לאמפתיה גופנית ניתן לראות במקרה, בו
טופל בעיסוי פעוט בן ארבעה חודשים. במהלך העיסוי, הבחין המטפל שהתינוק אינו רגוע, לא מוצא את מקומו ונמצא על ... בעדינות ובזהירות. כך שלמעשה, היה קשוב לעצמו ולדרך בה ניראה לו
שהטיפול אמור להתבצע והתינוק, שחש כי לא קשובים לצרכיו, הגיב. כשהבין זאת המטפל, הוא שינה את גישתו והחל לבצע ... שעתה חש כי קשובים לו ולצרכיו, הוא נרגע, נעשה נינוח והתמסר
לטיפול. אותו התהליך מתרחש גם כאשר
הטיפול נעשה עם בוגר. התנאי השישי מושג, כאשר המטפל נתפס עי
המטופל, גם אם בדרגה המינימלית, כבעל תכונות אמפאטיות והתייחסותו כקבלה בלתי מותנית. אולם, תכונות אלו אינן ... באופן ישיר ככאלו, אלא נחוות באמצעות התנהגותו, מילותיו ובמידה
והטיפול מערב מגע, באמצעות מגעו של המטפל. כך, שחוויית
המטופל את התנסותו של המטפל כמקבל, מבין ואמפאטי, מאפשרת לו להיפתח ולשתף את תכניו העמוקים ביותר ובעקבות כך, ... הקודמים לו, מושגים בעיקר עי תקשורת וורבאלית במערכת היחסים
הטיפולית, נוצר קונפליקט. זאת, מכיוון שרובם של מטפלי המגע לא הוכשרו והוסמכו
לטיפול פסיכו תרפויטי ברמה המקצועית אלא, כמטפלי מגע. ואף על פי כן, נטען כי מספיק, שתנאים אלו ימומשו ברמה ... כלים פשוטים כגון שיקוף רגש, שיקוף תוכן וניסוח מחודש של תכני
המטופל, יכולים תנאים אלו להיות מושגים וזאת, גם כאשר רוב
הטיפול אינו מתבצע בשיחה. יחד עם זאת, על המטפל להיזהר, היות וגם בזמן שיחה קצרה ואף, במשפט אחד יכולה להתקבל התוצאה ההפוכה וכך, יאבד
המטופל את תחושת החיבור וההבנה ואת האמון, אותם מנסה המטפל להעביר. דוגמה לכך, ניתן לראות במשפט כגון כמובן ...