להרבות טוב בעולם: בודהיזם, מדיטציה פסיכותרפיה / אסתר פלד - חלק 1... מדיטציה פסיכותרפיה מאוד שימח את לבי. מזה שנים שאני מועיד את עצמי ללמוד מעט בודהיזם והתעצלתי לחפש איפה. על היהדות אני יודע קמצוץ של משהו. על הנצרות גם, אם לא מתוך לימוד הרי שקריאה וקולנוע הביאו אתם מעט ידע. ... ולא הגעתי. כעת יש לי הזדמנות לגעת בסקרנות בקצה אצבעותיי. להבנתי, בתורה הבודהיסטית אין אל כמו זה שקיים בנצרות, ביהדות ובאסלאם. לא אל שמתנהג כמנהל חשבונות וסופר למאמיניו מה עשו ומה לא עשו. בודהה איננו אלוהים: נוכחותו בחיים היא ... בבודהיזם: האדם המערבי, שנראה שעייף מהמרד באל, מחפש לו תשובות אחרות לנפשו. הטיפול וההתייחסות לרוח האנושית היו תמיד בידי הדתות ונציגיהן. להן יש לכאורה את מצבור הידע הרוחני. לחלקן יש גם פרקטיקת הקלה: הווידוי הקתולי, המצוות ביהדות, התפילה המרובה באסלאם. וברוח הציטוט של פלד את הרב קוק, לעולם אין המוסר ולא הדת מכוונים כי אם לעצור את הפראות שבאישיות... אגב, גם כותרת הספר, להרבות טוב בעולם, היא ציטוט מדברי הרב קוק. האם אפשר להפריד את הדת והמוסר? הרי הדת היא שקבעה ומכוונת את המוסרי, את המותר והאסור. אחד הנושאים המרכזיים בבודהיזם הוא עשיית טוב. בשיעור אמרה אחת התלמידות: ... להיות חסר בתרבות המערבית, הפנה חלק ממחפשי התשובות לכיוון הניו אייג שהתפשט בשנים האחרונות, כלומר לחיי נפש בלי מחויבות דתית מסוימת. הפסיכותרפיה והבודהיזם, כל אחד בדרכו, מנסים לשקם את רוח האדם במצבים קשים. דומני שהמושג המוכר ביותר המתקשר לרבים ... שאינו ניתן לשינוי וצמיחה תוך כדי התמודדות. קושי וכאב אינם דברים שניתן להתחמק מהם. התשוקה, או מה שחסר לי, מנוגדת למציאות, התודעה מתרכזת בחצי הכוס הריקה. בציור הבודהיסטי, בעל הרוח הרעבה מצויר כאיש רזה עם בטן נפוחה. השתוקקות להתהוות ... המאמץ להוליך את עצמנו שולל, אנחנו לא מצליחים. נוטים לחשוב שיש חילוקי דעות בין הפסיכולוגיה לבודהיזם, כאילו הפסיכולוגיה מבקשת מעודדת לבטא כעסים. זה לא מדויק: פסיכולוגיה מעודדת שיחת הידברות עם מי שמעורר את כעסו של המטופל. גם הבודהיזם מבקש להמיר את הכעס בהידברות. שתי התורות מנסות למנוע את הנזק שבהצטברות כעסים. המדיטציה מלמדת את המתלמדים החדשים לתעלם על פני הכאבים הפיזיים הכרוכים באימון, לא להיכנע, לזוז ולהלחם בכאב, אלא ללמוד לחיות איתו ולהכיל אותו. תשוקה, גאווה, בדידות, עיוורון ושנאה התשוקה, גם אם באה על סיפוקה, נולדת מחדש שוב ושוב. זהו גלגל הסאמסקארה. האדם בונה לו דרך לפתרון קיומי המאפשר לו להתמודד. לפתרונות הללו, האישיים, הבודהיזם ...