... תהלים לגן עדן בשמחה נפתח את העיון המחודש במקרא [1]. "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך
חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב" [2]. בשמחה אמרנו, אכן, "'אשרי' הוא ביטוי של שמחה... ב'אשרי' יש משום הבעת שמחה, וגם משום קריאה לספר ברבים על הטוב וההצלחה" [3]. ומדוע שמחה יש כאן? ... "אשרו תלוי בראשונה במה שיזהר מחטוא, אשר לא הלך בעצת רשעים וכו', ויש הבדל בין רשעים ובין
חטאים, שהרשעים הם החוטאים מצד הזדון והפשיעה בין בין אדם למקום בין בין אדם לחברו, ולכן אמר עצת רשעים, כי הם החוטאים בעצה והשכלה, מה שאין כך אצל
חטאים. לא יכול לאמר בעצת, כי הם אינם חוטאים בעצה, ומוסיף שאף בדרך
חטאים לא עמד שהחטאים הם החוטאים מצד התאוה לבד, ר"ל שלא יחטא מצד תאותו ג"כ, ולא לבד שלא הלך בדרך
חטאים היינו שאינו מתמיד בחטאים, כי גם לא עמד בדרכם אף לפי שעה, ומוסיף ובמושב לצים לא ישב, הלצים הם יושבי קרנות אינם פועלים רע אבל גם לא יעשו טוב רק רודפים רוח והבל ולצנות ואינם ... ואפילו נתעורר בו היצר הרע, עדיין הוא יכול להתגבר וללכת הלאה. כאן בא השלב השני: "ובדרך
חטאים לא עמד", במלים אחרות ההולך נעצר. הרע קורץ ומזמין לעצור. אם הוא נעמד הוא כבר קרוב יותר לרוע, לחטא. אבל עדיין הוא יכול להתחרט ולהמשיך הלאה. ואז בא השלב השלישי: "ובמושב לצים לא ... היכולת והרצון לדחות את השלילי ולמלא באהבה את ההנחיה "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך
חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב" [14]. כך נתברך ונזכה במצב של: "והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח" [15]. אמן, כן יהי רצון! הארות ומראה ...