... הם כפופים לבחירת האדם. כי גם כשהעם הולך בדרך רעה ועקב כך הוא נכנס למסלול של העונש, גם אז אין העונש מופעל מיד, אלא רק לאחר שהסאה תתמלא, ומכיוון שמילוי הסאה תלוי בגודל
החטאים, בכמותם ובאיכותם (דבר הנמדד עפ דעת הבורא), לא שייך לקבוע זמנים מדויקים למימושו. ובהקשר לטענתך השניה (שאין בנבואת התורה על מה שעתיד להתרחש, כדי לתרץ את מה ... את היד לשקע!) האם אפשר לבוא בטענות כלפי הבורא? הלא זו איוולת שאין כמותה!! צדיק ורע לו? אומר השואל, אע"פ שהדברים מתחילים להישמע עדיין לא הכל ברור. כלומר, למרות שהעם
חטא, וקיבל את העונש ששנים רבות לפני כן, הבורא כבר הזהיר מפניו. עם כל זאת, עדיין אין זה מסביר מדוע נענשו גם אותם אלו שלא חטאו? ובכן, שאלה זו שייכת למעשה לסוגית צדיק ... בו ומסביר (שם) המהרשא ואל תטעה לחשוב שעם הרשעים אינו מדקדק כחוט השערה, שהלא הדברים הם קל וחומר, אלה שמה שמדקדק עם הצדיקים הוא לתת להם את עונשם בעולם הזה, אפילו על
החטאים שהם כגודל חוט השערה וזאת כדי שבעולם הנצחי לא יסבלו כלל. לכן כשאנו רואים צדיק מתייסר, קודם שנבוא בטענות על הצדק האלוקי, צריך לוודא שאכן כל ימי חייו הוא לא ... לעיל). וכדי שכל אחד יוכל לעשות את התיקון הראוי לו, הקבה מזמן לו את משימותיו וניסיונותיו במהלך חייו. אמור מעתה, אותו צדיק שמתייסר יותר מחברו, ואותו חסיד שאין בו שום
חטא, הייסורים שבאים עליהם אינם מפאת העונש המגיע להם, כי כאמור בחסיד אין
חטא, ועונש הצדיק הינו ללא כל פרופורציה לחטא. אלא שהם מאותה נבחרת מצומצמת שביכולתה לבוא ולתקן את הקלקול שבעולם עצמו, ולכן הם מקבלים משימות וניסיונות קשים. וברור שגם ...