... פמיניסטי 5 תחומים משיקים 5.1 תורת ההוראה 5.2 פסיכולוגיה חינוכית 5.3 סוציולוגיה חינוכית הגדרת התחום: פילוסופים מכל התקופות והאסכולות העלו במשך השנים שאלות
ורעיונות הקשורים לחינוך. יחד עם זאת, בעוד שתחומים כמו אתיקה, אסתטיקה ואפיסטמולוגיה הוגדרו ועמדו כתחום עצמאי כבר בעת העתיקה, ... שנלמדו היו טקסטים נוצריים, או טקסטים ידועים של פילוסופים מקודשים כמו אריסטו או הנאופלטוניסטים. הסכולסטיקה ניסתה, בין השאר, לשלב בין התאולוגיה הנוצרית על
רעיונותיה השונים לבין הפילוסופיה היוונית המאוחרת. השיטה הסכולסטית השפיעה מאוד על החינוך באירופה של ימי הביניים, ועד לתקופת ... העיקרית. השיטה הסכולסטית הצמיחה פילוסופים חשובים רבים, ביניהם ניתן למנות את גון דנס סקוטוס, ויליאם איש אוקאם, ואת תומאס אקווינס. פילוסופים אלו העלו
רעיונות פילוסופיים חשובים, שחלקם מקובלים עד היום על הוגי דעות רבים. למרות זאת, בתחום הפילוסופיה של החינוך כמעט ולא נשאר סימן וזכר לשיטה הסכולסטית,
ורעיונותיה אינם מיושמים כמעט בשום מקום. אקווינס, שנחשב לפילוסוף הנוצרי החשוב ביותר ימי הביניים, פיתח גישה בפילוסופיה של החינוך, ... פי עיקרון זה, תפקידו של המורה אינו להעביר עובדות לתלמידיו, שכן העובדות משתנות כל הזמן (בתקופתו של אקווינס טרם דובר על חוקי טבע נצחיים), אלא להעביר עקרונות
ורעיונות כלליים יותר. אקווינס הציג את גישתו בחיבורו המורה (De Magistro), שדיבר על הקשר בין הוראה לבין אלוהים וחוקי הדת הנוצרית. ... שהציג אקווינס היה קשור קשר הדוק לדת ולאלוהים. במאה ה - 20 חוקרי חינוך ופילוסופים (ביניהם ניתן למנות את רוברט האצינס ומורטימר ג. אדלר) העלו מחדש את
רעיונותיו של אקווינס, ללא הפן הדתי. לפרניאליזם החילוני הייתה השפעה רבה על הגישה החינוכית במערב. בפרט יש לציין את אוניברסיטת ... הטאבולה ראסה, על פיו הילד מגיע לעולם כלוח חלק, ומעוצב עפ החינוך שנותנים לו. תפיסה זו אומצה והורחבה לאחר מכן על ידי גון לוק ופילוסופים אחרים, והיא אחד
מהרעיונות הבסיסיים ביותר באמפיריציזם. חינוך בפילוסופיה של העת החדשה: מילטון: בשנת 1644 פרסם המשורר הבריטי גון מילטון מאמר באורך 8 ... בשיטת החינוך והלימוד המקובלת אז. מילטון הציע להחליף את תוכנית הלימודים הדתית והשיטה הסכולסטית המקובלת, בתוכנית לימודים מודרנית יותר, ומותאמת לעידן המודרני.
רעיונותיו של מילטון, הושפעו רבות מתנועת הרנסאנס, והם שונים דרסטית
מרעיון הלימוד הסכולסטי שהיה מקובל באוניברסיטאות עד אז. על פי מילטון, לחינוך יש שתי מטרות: להתאים את האדם לחברה, על ידי לימוד ... ומבנות את התפיסה שלו. דוגמה שהביא לוק: אם אומנת תשכנע ילד שגובלינים ורוחות רפאים מופיעות בלילה, הוא תמיד יקשר בין הלילה לבין דברים שליליים, גם כאשר יגדל.
רעיון האסוציאציות של לוק השפיע רבות על התפיסה החינוכית במאה ה - 18. מלבד זאת, לוק טען שהשפה משפיעה באופן מכריע על התפיסה של בני ... שקם בסוף המאה ה - 19. בבסיסו עומדת ההנחה שהאמת נקבעת על פי תכליות מעשיות, ולא על פי קריטריונים חיצוניים או פנימיים. מייסד הזרם, צארלס פרס, העלה כמה
רעיונות חדשניים על ידע והעברת ידע, אולם עיקר התפיסה החינוכית של הפרגמטיזם מבוססת על משנתו של גון דיואי. כתביו של גון דיואי הציגו
רעיונות חדשניים על הקשר בין חינוך לחברה, ועל ההשפעה ההדדית שלהם. דיואי טען שהחינוך, במובן הרחב שלו, הוא המניע העיקרי להמשכיות ... שכן בעיות זכויות אדם לא ניתן לפתור באמצעות ההיגיון בלבד. פנומנולוגיה: הפנומנולוגיה היא שיטה פילוסופית שפותחה על ידי הוסרל והורחבה על ידי היידגר ואחרים.
הרעיון שעומד בבסיסה הוא ניתוח חוויות או התנסויות, וניתוח הדרך שהן מגיעות להכרה של האדם, ללא דעות קדומות או הנחות יסוד. היידגר, ... היידגר טען שמטרת החינוך הגבוה היא לבחון את הנחות היסוד שעליהן בנוי המחקר בתחומי הידע השונים. פוסט מודרניזם: הפוסטמודרניזם, כזרם פילוסופי, מתבטא בדחיית
רעיונות מודרניים כמו קידמה, אידאולוגיה, ואמת מוחלטת. תפיסת עולם זו, שהפכה רווחת מאוד במחצית השנייה של המאה ה - 20, איתגרה את ... וזכויותיו כיציר אנוש מבלי אמונה או סמכות האל. ראשיתו של שינוי בתודעה הציבורית היהודית בנושא חינוך הצעירים התחולל ממחצית המאה ה - 19, וזאת כחלק מהשינויים
הרעיוניים והפוליטיים באירופה, כאשר מנהיגים מכל הזרמים תבעו חינוך לצעירים שיכלול גם מדעים ואו מלאכה, וזאת בהסתמכם על מקורות היהדות הקדומים, על ערכה הרוחני של הפרנסה מיגיע כפיים.
רעיון החרות וחופש האדם שהודגש בעת החדשה וגם חדר להגויות של החינוך, הוטמע בהדרגה, תוך כדי פולמוס ושיח, במשנתם של הוגים משלהי ... המקובלות, ומסתכל על החינוך ככלי חברתי. על פי החינוך הביקורתי, לעתים קרובות החינוך משמש להנצחה של מצב חברתי קיים. החינוך הביקורתי שם דגש על קשר תרבותי
ורעיוני בין המעמד השולט לבין מעצבי המדיניות החינוכית, המוביל להנצחה של תרבות וערכים של המעמד השולט. בנוסף, על פי תומכי החינוך ... קשור קשר הדוק לאנתרופוסופיה, שמטרתה הבנת העולמות העליונים. על כן, לימודים אנתרופוסופיים כוללים לרוב גם לימודים וטקסים רוחניים. בלימוד האנתרופוסופי עולים גם
רעיונות מתוך הפילוסופיה המזרחית כגון קארמה, חיבור לטבע, וגלגול נשמות. דגש נוסף שמושם בחינוך האנתרופוסופי הוא על אומנות ככלי ... בבית הספר. חוקרת החינוך הבריטית שרלוט מאסון, בת המאה ה - 19, הייתה מהראשונות שחקרה ותמכה בחינוך ביתי. היא הקדישה את חייה לשיפור החינוך בבריטניה, וגיבשה
רעיונות רבים על החינוך הביתי והחינוך בכלל. השיטה שהיא גיבשה מקובלת כיום על רבים מההורים הבוחרים בחינוך ביתי. המחנך האמריקאי גון ... תורת ההוראה בדומה לפילוסופיה של החינוך, גם תורת ההוראה מציגה דרכים שונות לחנך את הילד, אך היא עוסקת בעיקר בתוכניות לימודים פרקטיות, ופחות ברקע התאורטי
והרעיוני שמאחוריהן. לעתים קרובות תוכניות לימודים מותאמות לפילוסופיית חינוך מסוימות. הפדגוגיה היא תורת ההוראה לילדים. מרבית הגישות ...