... יסוד
בקבלה - מבוא
הקבלה היא
תורת הסוד והמיסטיקה היהודית אשר לפי המסורת הועברה ממורה לתלמידיו למן האדם הראשון. מאחר
שהקבלה עוסקת בעניינים רוחניים, אלוקיים, מופשטים מזמן מקום ותנועה, נדרשו
המקובלים לשפה ייחודית, שבאמצעותה יעבירו הלאה את
חכמת הנסתר שהשכל הפשוט אינו יכול להשיגה. השפה בה משתמשים
המקובלים מכונה לא פעם שפת הענפים, שם המעיד על רעיון יסודי מן
הקבלה: על כך שכל מהות או הנהגה מן העולם הזה נמשכת מטה מעולם גבוה יותר, בענפים המשתלשלים למן מקורה - שורשה בעולם העליון ביותר. לא מעט מושגים ומונחים המשמשים בשיח
הקבלי קרויים על כן בשמות מושגים מוחשיים וגופניים - שמות הענפים שבעולם הזה - כאשר ביאורם מורה על יחסם לשורשם במערכת העולמות ... ולא לעצמים גשמיים, כגון איברי הגוף -
המקובלים מזהירים מתפיסת דברי
הקבלה במשמעות חיצונית, בהוראה גשמית, הנחשבת לעברה על לא תעשה לך פסל ותמונה. יתר המושגים מקורם בתנך, שבתוכו חבויה פנימיות התורה, היא
תורת הנסתר. מאחר שהמושגים המשמשים בשפת
הקבלה, מייצגים את החוקים, הכוחות והמבנים הפועלים ומרכיבים את המציאות הכוללת, הם קשורים זה בזה בהתאמה למבנה אותו הם מבקשים ... ולבאר. המושגים המובאים להלן הם מושגי יסוד
בקבלה. חלקם שימשו בידי ראשוני
המקובלים, חלקם הופיעו לראשונה בספר הזוהר, וחלקם הם תוספת דורות מאוחרים יותר. אלוקות אלוקות הוא שם מופשט למחשבת או תורת האל, ... הפועלים בעולם העליון ובעולמות התחתונים.
הקבלה מבחינה בין טבע עליון, שהוא הרצון להשפיע טוב - להיטיב לנבראים -, לטבע תחתון שהוא הרצון לקבל. האלוקות בהיותה הטבע העליון ... למדרגה גבוהה יותר בהשגתה, ואליה מכוונת
תורת הקבלה. אין סוף במרכזה של
תורת הקבלה כפי שהיא מופיעה בספר הזוהר עומדת מערכת אחת והיא סוד ידיעת האלוקות, או רזא דמהימנותא (ארמית, סוד האמונה). דמות האל ... רק למה שיש ביכולתו להשיג ולהכיר, מסיקה
הקבלה כי את האל הנעלם, אין סוף, לא ניתן לדעת, ואין אנו יכולים לומר עליו דבר ולא חצי דבר. האדם יכול להשיג את האלוקות רק כצורת ... - הפרסונאליות הוא מה שאין המחשבה משגת. לפי
תורת הקבלה אור אין - סוף מצוי בכל, אך בהליך בריאת הנבראים ועולמם, יצר הקדוש ברוך הוא הסתרים המעלימים את נוכחותו מתודעת ... יצירה, עשייה וכו אינם נחשבים בעיני העוסקים
בקבלה כמילים נרדפות, אלא כדרגות שונות של האצלה. הדרגות מתייחסות למידת גשמיות הנברא: הנאצל בעולם האצילות הוא הרוחני ביותר, ... הרגשת אור האלוקות. עולם משמעות המושג עולם
בקבלה הוא העלם.
הקבלה מבחינה בין כמה עולמות יסודיים. בהתאם לתורת הענפים, הקובעת כי כלל העולמות משתלשלים מטה מן העולם העליון, מוגדר כל עולם
בתורת הקבלה כמידת העלמה (הסתר) של האור העליון או הבורא מן הנברא. מידת ההסתר, לפי
תורת הקבלה, היא אשר קובעת את שחווה הנברא - מידת האלוקות אותה הוא חש. מידות שונות של הרגשת הבורא מכונות עולמות, כאשר גודל ... הוא, תורתו ונבראיו חד הם. העולם הרוחני לפי
תורת הקבלה הוא עולם של כוחות ורגשות, בלא לבוש של גוף, וכלל העולמות, ככתוב בספר הזוהר, נמצאים בפנימיות האדם.
הקבלה מתארת את בריאת שרשרת העולמות, מעולם אינסוף ועד לעולם הזה, הרחוק ביותר מן הבורא - ההסתרה המוחלטת. סולם העולמות בסדר ... ועד עולם האצילות, ההשגה היא בפועל. ספרי
המקובלים מתמקדים בעולמות אביע (אצילות, בריאה, יצירה ועשייה) ובעולם הזה, כאשר העיסוק ביתר העולמות הוא רק ביחס לעולמות אלו. ... זה המדיד לחושי בני אנוש, מהווה על פי
הקבלה דרגה נמוכה של עולמות גבוהים יותר. כל אחד מעולמות אלו מהווה נשמה ומקור חיים לעולם שמתחתיו בדרך של האצלה. כמו כן, כל ... הספירות תרשים של עשר הספירות - מושגי יסוד
בקבלה ספירה היא מושג יסודי בעולמה של ה