... יש בדבר, וכמו שכתב השך (יוד רנא, סק ג, דה אסור לפדותו (את העובר עבירה להכעיס) )-: משמע דהוא הדין שאסור לזונו
ולפרנסו. הרי לך שכל מי שנוסע בשבת או מדליק חשמל שדינו כעבריין להכעיס - אסור ליתן לו צדקה. ... בעלי משנה, בעלי גמרא, בעלי הלכה, בעלי הגדה, אבל עמי הארץ אל יכנסו. דחק רבי יונתן בן עמרם ונכנס, אמר לו: רבי,
פרנסני! אמר לו: בני, קרית? אמר לו: לאו. שנית? אל: לאו. אם כן, במה
אפרנסך? (אל: )
פרנסני ככלב וכעורב.
פרנסיה. בתר דנפק, יתיב רבי וקא מצטער ואמר: אוי לי שנתתי פתי לעם הארץ... רבי לטעמיה (לשיטתו), דאמר ... בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ. וכך פסק שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רנא, סעיף ט: היו לפניו עניים הרבה, ואין בכיס
לפרנס או לכסות או לפדות את כולם, מקדים הכהן ללוי, והלוי לישראל, והישראל לחלל, והחלל לשתוקי, ... שלום (שלא יהא תירוץ לגויים להתנפל על ישראל), כמבואר בתוספתא גיטין, פרק ג, הלכה יג: עיר שיש בה ישראל וגוים,
הפרנסין גובין מישראל ומגוים מפני דרכי שלום,
מפרנסין עניי גוים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום, וכך פסק הרמא בשולחן ערוך (יורה דעה, סימן רנא, סעיף א):
ומפרנסים עניי עובדי כוכבים עם עניי ישראל, מפני דרכי שלום. ויש מחלוקת בין הפוסקים האם
מפרנסים את הגויים דווקא עם עניי ישראל אבל לחוד לא. וכך כתב בדרכי משה, בטור יורה דעה, רנא, סימן א: כתב הרן סוף הניזקין (מסכת גיטין) דלאו דווקא עם עניי ישראל אלא אפילו עניי נכרים לחוד
מפרנסין מפני דרכי שלום, אבל במרדכי שם, דף תריז עג, משמע
דמפרנסים עם עניי ישראל. והיות וכל עניין הצדקה לגויים הוא מפני דרכי שלום בלבד ולא שצריך לתן להם צדקה ככל האדם, כתב רמבם שתיקון זה יתבטל לעתיד לבוא. הלכות עבודת כוכבים, פרק י, הלכות ה - ו:
מפרנסים עניי עובדי כוכבים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום... אין כל הדברים האלו אמורים אלא בזמן ...