מידע אנושי - חלק 3 א... אתה חושב שאינך ראוי כי מעמדך נחות... ותשובתו לאדם היא: הכיוון שלך הוא זה שקובע את מעמדך, והכיוון שלי היה כנראה נכון. כן הלכתי מאוחר אך הכיוון שלי היה כנה ואמיתי, רציתי להגיע ולפגוש אותו בבית הכנסת, וגם בדרך, אפילו בריצת האמוק, ביקשתי בכנות לסדר את מחשבותי ולהגיע אל הסדר הנכון, ביקשתי את השקט הנפשי - וזו בקשה תקנית, הוא אישר את זאת. דרך ההנאה הטבעית ניתן לפצח את קוד עיבוד המידע התקני, ואת סדר המידע ... כיצד ההנאה הלא טבעית שאין לה קיום - מתקיימת כאן בעליל?! תשובה: כי לפעמים נוצרת האינטימיות האישית בינך לבין היצירה המלאכותית שלהם, ואתה מוצא את עצמך בכנות ובתמימות מזוהה עם היצירה הזו עד כדי סיפוק של ממש. אתה יכול לצפות בסרט מסויים בקולנוע וליהנות ממנו ואף להזיל דמעות במהלך הצפייה, ו או להתפקע מצחוק ו או להזדהות עם ... לבודד את הסביבה ממהלך נתון? או במונח המקצועי - לנטרל את אפקט הפרעת הסביבה ממהלך נתון? - ניתן לזהות מצב זה להתבודדות: כאשר האדם מבקש לקיים מהלך כנה ואמיתי, שאוהב וחפץ מאוד בקיומו ואף מוצא בו, מלבד הצורך, הנאה אישית, אך הוא חושש מהפרעת הסביבה למהלך האישי שלו... אדם מתבודד כאשר מבקש לחשוב על משהו באופן כנה ורציני. אדם רעב למשל - יעדיף להתבודד ולאכול, הוא יעדיף שלא יסתכל לו כל העולם בצלחת, אך לא יהיה איכפת לו לאכול בחברת אישתו ובניו... - את כל הסביבה המתבודד מבקש ... החברה עצמה, וסממני המחלה ורמתה - נמצאים בחברה שהביישן חי בתוכה. במילים אחרות שיישמעו מוזרות בשלב זה, הביישן הוא אדם שביקש לקיים מהלך אישי רצוי באופן כנה, בתוך סביבה מפריעה. הוא ביקש להציג ציור שצייר או לקרוא שיר שכתב, או ביקש לאמר דעה מאוד כנה - בתוך סביבה מפריעה, שדוחה ברמה זו או אחרת את הכנות שלו. רמת דחייתה לכנות בכלל ולכנות חברינו בפרט, היא אשר תקבע את רמת הביישנות של הביישן. לכן ביישן הוא פחות ביישן בסביבה קרובה (שפחות או יותר מקבלת את כנותו), יותר ביישן בסביבה רחוקה (שמפריעה לכנותו), וביישנותו כמעט נעלמת בסביבה שמקבלת את כנותו מאליה. אכן, אנו מגלים סממנים פנימיים אצל הביישן שיש להם קשר ישיר עם תופעת הבושה, והדבר מחזק בנו את הקביעה החברתית המקובלת, המאשימה את הביישן במחלתו לכאורה... ... מחלה או חוסר יציבות בגוף עצמו. אשר על כן, ניתן לזהות את הביישן והלכה למעשה, כחיישן של הבעיה התפקודית המוגדרת זו של החברה: הסביבה הזאת אינה מקבלת את הכנות הרציונלית, דוחה אותה ומפריעה במהלך יישומה: זו ההגדרה של הבעיה התפקודית - או אם תרצה של המחלה התברואתית של החברה, והביישן שלנו משמש במקרה זה כחיישן חיצוני למחלה הזו - ולא במקרה: כי הוא אדם רגיש במיוחד, שחש את ההפרעה הקטנה ביותר ומסמן אותה, כמו שאנו חשים את הקור העז והגוף שלנו מתקווץ... בנוסף, ביישן הוא גם איש כנה שלא מסוגל לעבור דרך המלך על שום סטיה, ולכן הוא מאתר את הסטיה החברתית של הסביבה בה הוא חי ואף מתמודד איתה, מפענח אותה, וסממניה המדוייקים ורמתן - מתועדים דרך ... ישנם גם כאלה שלא מתביישים - ולא מזיעים גם לא מכפילים פעימה... מה פשר הדבר? האם הדבר מעיד שהפסיקו האנשים האלה להיות כנים? לא! וגם כן! הם הדחיקו את הכנות שלהם באופן טכני גרידא, אם זה באופן מודע רציונלי עי תירגול פיזי ממשי - וישנם מכונים שמלמדים את הטכניקה הזו, כמו איך לדבר בציבור... איך לנטרל את חיישני הגוף... או באופן בלתי מודע... פשוט התרגלו לפעול בלעדי מנגנון הכנות שלהם, וכך נעלמת מאליה תופעת הביישנות וכל הנלווה אליה... והם מרגישים טוב עם התנהלותם החדשה... הם כבר מדברים שוטף ולא מזיעים ולא רועדים... התכונה המגבילה לכאורה ... חברה שלימה שאין לה ולכנות שום קשר? תיארתם לעצמכם חברה שלימה שכל רובדי חייה משתקפים כמשחק על במת תיאטרון? תיארתם לעצמכם חברה שאיננה מבינה את מהות הכנות? שאיננה מבינה מה זו החיה הזו? תיארתם לכם מחלה סופנית אכזרית כזו, שהולכת ומעששת בגוף החברה ללא שום אזהרות וסימנים? חברה ללא חיישנים (ביישנים) היא כגוף שלא מעלה ... - למזלו הרע... אם כן, בדרך להנאה הטבעית עברנו דרך האינטימיות והסיפוק, מתחנת האינטימיות היגענו להתבודדות, ועל ידי פיענוח מרכיבי ההתבודדות היגענו אל הכנות והרצינות, אדם מתבודד כאשר מבקש לחשוב על משהו באופן כנה ורציני. הבחנתי בעוד תכונה אחת בדרך להנאה - היא התכונה האחרונה החסרה להשלמת הרשימה: מועקה פנימית בלתי מוסברת המבשרת את תום תהליך ההנאה. עוד לא התחלת את התהליך - ...