... עם דבר קיומו... כי אם הוא קיים - אין את הצורך להאמין בו... האמת היא שבכל הנוגע לשאלת קיום האלוקים - אין ולמעשה הבדל מהותי בין השקפת
היהודי החילוני לבין אחיו הדתי, כי גם
היהודי החילוני שכמעט ואינו מקיים שום מצווה מתריג המצוות - מאמין בתוכו בקיום ישות - על הנקראת אלוקים, אך פוטר את עצמו מקיום מצוות האלוקים, ועל השאלה מדוע! עונה: כי החלטתי להיות חילוני. על אותה הדרך הולך
היהודי המסורתי שמחליט לקיים חלק מהמצוות אך לא את כולן, מדוע? - כי החלטתי להיות
יהודי מסורתי שחשוב לו לשמור על הצביון
היהודי ולהורישו לבניו. גם שתי הדתות המוסלמית והנוצרית מצטרפות בגדול לדת
היהודית ומאמינות בדרכן בקיום ישות - על, אלוהים, בורא שמים וארץ, ולמעשה ההבדל בין כל האמונות הללו הוא טכני לא מעשי. הנוצרי טוען את טענותיו, מעדכן את התורה הקדומה ומוסיף לה תורה ... המהותיות הנגזרות מעצם העידכון? - מעדיף להשאירה פתוחה מבלי להתמודד עימה עניינית. לעומתו, המוסלמי מגלה יותר גמישות מאחיו הנוצרי
והיהודי כאחד, הוא מאמין בשלושת הדתות ובשלושת התורות ובכל נביאיהם: במשה ובשמואל ויחזקאל ובירמיהו ובישו ובברית הישנה והחדשה ומוסיף משלו עוד נביא ותורה: את מוחמד ואת הקוראן. השאלה - ... גודלות בהתאם... וכן גם המוסלמי מעדיף בתורו להשאיר את שאלת הסתירות עומדת ותלויה מבלי להתמודד עימה עניינית. מעניינת לא פחות הסתירה
היהודית הנגזרת מעצם החלטת החילוני והמסורתי המאמינים שניהם בקיום אלוהים, אך מחליטים מתוך רצונם החופשי והגיונם האישי להשאיר את אמונתם בתורתו ומצוותיה בסטנד ביי. אכן זו תורתו - ... אך איננו רוצים לקיימה, אבל ובאותה הנשימה - אנו רוצים להאמין בקיומו הוא. המחלוקת אודות השאלה העקרונית של קיום אלוהים הינה, איפוא, בין
היהודי השייך לעם
היהודי אך שולל מתוך הגיונו הצרוף את קיום אלוהים, לבין
היהודי שמאמין
כיהודי בקיום אלוקים ומחליט מתוך רצונו החופשי והגיונו האישי ללכת על פי תורת אלוקים והילכתה. אל המחלוקת האחרונה, ומטבע הדברים, מצטרף גם האתאיסט נטול שייכות
יהודית בעל ההשקפה השוללת לחלוטין קיומם של אלים. מכאן, אתיאיסט הוא אדם בעל עיקרון השולל את קיום אלוהים,
ויהודי אתאיסט הוא
יהודי השייך לעם
היהודי אך שולל את קיום האלוהים. אינני יודע אם על אותה הדרך ניתן להצביע על נוצרי - אתיאיסט או על מוסלם - אתיאיסט, אולם לא באתי לעסוק כאן במונחים והגדרות כי - אם לחקור מושג אנושי מובהק: אלוהים, איך האדם מתמודד עם המושג הזה. היצגתי כאן את
היהודי שומר המצוות כצלע בסיסית מצלעי המחלוקת העקרונית אודות קיום אלוהים, זאת כי את כרטיס הכניסה שלו לדיון הזה קנה בזכות לא בחסד... בזכות תמימות דרכו ואמונתו... את
היהודי הזה אי - אפשר לתפוס בסתירה אישית, כי הרי אין סתירה בין השקפתו אמונתו ודרכו בפועל, הוא מאמין באלוהים, מאמין בתורתו, ושוקד על מצוותיו. אני מדבר על
היהודי התמים ששמר על תורתו ומצוותיה במשך אלפי השנים,
יהודי זה הוא זקן בן למעלה משלושת אלפי שנה. בכל זאת ואולי דווקא בגין גילו המופלג, ברצוני להציג לו שאלה ישירה שתבטא את מכלול כל השאלות והתהיות של מחלוקת עתיקת יומין זו מיום היוולדה ועד עכשיו: איך יתכן קיום לאלוהים! והרי עצם ההגדרה של קיום בורא שמים וארץ - סותרת את עצם קיומה היא: איך תיתכן הגדרה לאין - סוף!
היהודי הזקן שוקל בכובד ראש את השאלה שהונחה לפניו, בוחן אותה מקרוב וקובע: אכן לא ניתן להגדיר את ישות האלוהים, אין לי כאדם את הכלים האנושיים להגדיר דרכם את ישות האלוהים, אבל יש לי ...