על ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונןעל ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונן רבא רמי [מצא סתירה בין הכתובים]: כתיב בחלום אדבר בו (במדבר יב, ו) וכתיב וחלמות השוא ידברו (זכריה ... ידי שד (מסכת ברכות דף נה עמוד ב). במאמר זה נציג בפניך, התלמיד מבקש האמת, את דברי רבותינו בענייני החלומות. נראה היטב כי כל מה שנאמר רק מדעתם הוא וגחמתם, כיצד סותרים עצמם ואומרים דבר והיפוכו וגם היפוך היפוכו. בעיניך תראה איך כל עניין פשרי החלומות ואמיתותן הבל הוא. אין להבין כלום על החלומות ופשרן מדברי רבותינו. ובכן, עפי הגמרא דלעיל שני סוגי חלומות הם: חלום על ידי מלאך - כלומר חלום אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב: בחלום אדבר בו. חלום על ידי ... וראה דבר נפלא. כבר כתבנו במאמר על הנבואה שאי אפשר לבחון אם הנביא נביא אמת והנה, הוא הדין בחולם החלומות. כתוב (בראשית כח, יא - כ) וישכב במקום ההוא ויחלום... והנה ה נצב עליו ויאמר אני ה אלהי אברהם... יהודה: כיון שהקבה הבטיח ליעקב שישמרנו, מדוע לא האמין, עד שאמר אם יהיה אלהים עמדי? אלא שידע יעקב שיש חלומות אמיתיים ויש חלומות שאינם אמיתיים, ולכן אמר: אם יתקיים החלום אדע שהיה זה חלום אמיתי). הפלא ופלא! יעקב אבינו, נגלה לו אלהים ... של כל התיאולוגים אינם בוחלים לומר דברים - גם אם אינם מבינים בהם. ראה מה עוד אומרים רבותינו על החלומות: חלום מתקיים לפי פתרונו - ברכות דף נה עמוד ב: עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה - וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל החלומות הולכים אחר הפה. כאן ממש מבטלים רבותינו את כל החלומות כבעלי מסר של אמת וקובעים שהחלום מתגשם על פי פתרונו (ואם כמה פתרונות לו, יתגשם כמה פעמים). ואיך יקבלו ... החלומית? הסר דאגה מלבך. רבותינו המפרשים כבר יעשו הכל כדי להעמיד את דברי רבותינו הקדומים. וכך מסביר המהרשא: שכל החלומות... ולפי הסוגיא שלושה מיני חלומות הן: האחד שהולך אחר הפה ובלא פתרון אינו לא טוב ולא רע... וזה החלק מהחלומות שעל ידי שד... והמין השני שיש לו פתרון קרוב לאמתי ויתקיים בלי פתרון, ומזה המין הם חלומות של שני סריסי פרעה... וזה החלום שעל ידי מערכת השמיים, והשלישי החלום אשר אין לו פתרון כי אם אחד ... מה היא אותה מערכת שמיים, ואולי שם שדים ומלאכים עושים יחד. והאבן עזרא (בראשית מ, ח) כתב בפשטות: וכל החלומות הולכים אחר הפה דברי יחיד הם - כלומר, פשוט אינם נכונים. חלום הבא מתוך הרהורי הלב - הרי לפניך ... ד), תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב - אל תקרי מורשה אלא מאורסה. וגם כאן רבותינו מפרשים את החלומות מדרשות הפסוקים על ידי שינוי ועוות, ועיין מה שכבר כתבנו במאמר מליצת השיר על דרך הדרוש אל תקרי כך ... אין גבול לכל מה שניתן להרכיב על גבו של חלום. הנה נביא לך דוגמה איך רבותינו מתפלפלים מדעתם על חלומות (ברכות נו עב): הרואה פיל בחלום - פלאות נעשו לו. [הרואה] פילים - פלאי פלאות נעשו לו. והתניא: כל ... לבין פלאי הפלאות שיתרחשו לחולם?) ואין סוף להבלים. אין חלום בלא דברים בטלים - אחרי שאמרו חכמינו כי יש חלומות שהם אמת (חלום עי מלאך) וחזרו ואמרו שאין אף חלום שהוא אמת (אלא הכל מהרהורי הלב), עכשיו בוא ותראה ... (יורה דעה סימן שלד סעיף לה): נידוהו בחלום, הוי נידוי וצריך התרה, ואפילו התירו לו בחלום - אינו כלום. חלומות שלא מעלין ולא מורידין - ועדיין שערי בלבול לא ננעלו. מה יש בידינו? חלומות מלאך - אמת וחלומות שד - שקר, כל החלומות שקר (והם מהרהורי לב), כל חלום חלקו אמת וחלקו שקר, ועכשיו - חלומות שאולי הם אמת ואולי הם שקר אלא שאינם נחשבים! סנהדרין דף ל עמוד א: הרי שהיה מצטער על מעות ... החלום ואמר לו: כך וכך הן, במקום פלוני הן, של מעשר שני הן - זה היה מעשה, ואמרו: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין. וכך פסק רמבם (הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק ו הלכה ו): אמרו לו בחלום: ... של אביך שאתה מבקש הרי הוא במקום פלוני - אף עפ שמצא שם מה שנאמר לו, אינו מעשר, דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין. ואם כאן תתמה, היאך מתיישב הדבר שהצריכוהו חכמים להתיר נדרו שבחלום, הדבר פשוט: אם חלם ... ידי שד - החלום הבל, וכך מיישב בשות תשבץ חלק ב סימן קכח: שהם זל נתעוררו וראו, כי יש חלומות שראוי לסמוך עליהם ולחוש להם, ויש מהם שאין ראוי לסמוך ולחוש להם, כי יש מהם עי מלאך והמלאך לא ... נקבע אם חלום הנדר מן המלאכים הוא או מן השדים? ואנו גם נראה איך דור הולך ודור בא והיחס לחלומות משתנה. הגמרא בברכות דף לא עמוד ב: ואמר רבי אלעזר משום רבי יוסי בן זמרא: כל היושב בתענית בשבת ... תתס) כתב: ובשם רבינו קלונימוס מצאתי שאסור להתענות בזמן הזה בשבת אפילו תענית חלום, דאין אנו בקיאין לדעת פתרון חלומות, איזה טוב ואיזה רע, כאשר היו יודעין הראשונים, כדאיתא בפרק הרואה ובאיכה רבתי, ומספיקא אין מתענין. וכן נראה לי, ... שמחללין עליו את השבת, כדאיתא במסכת יומא, אפילו הכי נראה לי שאין מתענין בשבת. וכי ראשונים היו באמת יודעים בחלומות? והלא אפילו יעקב אבינו לא היה בקיא, וכמו שכתב הזוהר שהבאנו לעיל. הנה בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רפח ... חלום שראהו תלת זימני [שלוש פעמים]. ויש אומרים שבזמן הזה אין להתענות תענית חלום בשבת, שאין אנו בקיאים בפתרון חלומות לידע איזה טוב ואיזה רע. והעולם אומרים שנמצא בספרים קדמונים שעל שלשה חלומות מתענים בשבת, ואלו הן: הרואה סת שנשרף, או יוהכ בשעת נעילה, או קורות ביתו או שיניו שנפלו, ויא הרואה ... שיניו שנפלו - דוקא שיניו, אבל הרואה לחייו שנשרו - חלום טוב הוא דמתו היועצים עליו רעה, ונראה לי שהחלומות שאמרו בפרק הרואה שהם רעים, גם עליהם מתענין בשבת. אבל בדורנו הרי כבר לא מתענים בשבת, ומי הוא זה ואיזה הוא אשר יתייחס ברצינות לחלומות בכלל? ולכן כתב הרב עובדיה יוסף בספר יחוה דעת חלק ד סימן כד: הרואה חלום רע בליל שבת, אין להתענות בשבת [אנחנו לא שמענו שמתענים על חלום אפילו בחול], ואפילו החלום הוא אחד משלושה חלומות רעים שהוזכרו בשולחן ערוך. הרב עובדיה איש חלומות הוא (וראה להלן), וטוב עשה שפוגג לנו את סכנת הנפשות שבחלומות, אפילו אלה המצוינים בגמרא ובשוע כחלום רע. ואחרי מה שביארנו על דברי החלומות, כמה מגוחך הדבר אשר רבותינו מספרים במקומות רבים על חלומות שמהם פסקו הלכה. דוגמה לדבר תמצא במאמרנו ידיעת חזל בסימני הדגים ועניינו רבינו אפרים שהתיר לאכול את הברבוט - ... בו ואסרו. וראה מה כתב על כך בשות נודע ביהודה (מהדורה תנינא - יוד, סימן ל): אני אומר: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין, ומעולם לא שמעתי להוכיח דין מבעל החלומות הזה, וחלומות שוא ידברון. ואם שרבינו אפרים זל ...