... ידיעת החכמים בעינייני
החלומות ופתרונן רבא רמי (מצא סתירה בין הכתובים): כתיב
בחלום אדבר בו (במדבר יב, ו) וכתיב
וחלמות השוא ידברו (זכריה י, ב). לא קשיא: כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד (מסכת ברכות דף נה עמוד ... מבקש האמת, את דברי רבותינו בענייני
החלומות. נראה היטב כי כל מה שנאמר רק מדעתם הוא וגחמתם, כיצד סותרים עצמם ואומרים דבר והיפוכו וגם ... היפוכו. בעיניך תראה איך כל עניין פשרי
החלומות ואמיתותן הבל הוא. אין להבין כלום על
החלומות ופשרן מדברי רבותינו. ובכן, עפי הגמרא דלעיל שני סוגי
חלומות הם:
חלום על ידי מלאך - כלומר
חלום אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב:
בחלום אדבר בו.
חלום על ידי שד - כלומר שלא יתקיים. ועליו אמר הכתוב:
וחלמות השוא ידברו. בוא וראה דבר נפלא. כבר כתבנו במאמר על הנבואה שאי אפשר לבחון אם הנביא נביא אמת והנה, הוא הדין
בחולם החלומות. כתוב (בראשית כח, יא - כ) וישכב במקום ההוא
ויחלום... והנה ה נצב עליו ויאמר אני ה אלהי אברהם... ושמרתיך בכל אשר תלך... וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה ... שיעקב אבינו ממש מפקפק בהבטחת ה שבא
בחלומו, והוא אומר אם ישמרני אלהים ואיננו בטוח בהבטחת ה כלל. במאמר הנבואה כתבנו שחזל יישבו שמא יגרום ... אם יהיה אלהים עמדי? אלא שידע יעקב שיש
חלומות אמיתיים ויש
חלומות שאינם אמיתיים, ולכן אמר: אם יתקיים
החלום אדע שהיה זה
חלום אמיתי). הפלא ופלא! יעקב אבינו, נגלה לו אלהים
בחלום עד שהצהיר נחרצות, מיד לאחר שניעור משנתו: וייקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה במקום הזה ואנכי לא ... כח, טז). אף על פי כן הטיל ספק בדבר כל
החלום שחלם שם, שמא הטעה אותו השד. פשיטא שאם אבותינו הקדושים לא ידעו להבדיל בין
חלום אלוהים
לחלום שדים, חכמי התלמוד ודאי שאינם יכולים. אלא, כדרכם של כל התיאולוגים אינם בוחלים לומר דברים - גם ... בהם. ראה מה עוד אומרים רבותינו על
החלומות:
חלום מתקיים לפי פתרונו - ברכות דף נה עמוד ב: עשרים וארבעה פותרי
חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי
חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה - וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל
החלומות הולכים אחר הפה. כאן ממש מבטלים רבותינו את כל
החלומות כבעלי מסר של אמת וקובעים
שהחלום מתגשם על פי פתרונו (ואם כמה פתרונות לו, יתגשם כמה פעמים). ואיך יקבלו דבר זה הדורשים אל האמת ...