... קרישנה וראמה, פירושם עונג נעלה, והברכה הארי מציינת את אנרגיית העונג העליונה של האל.. כשראה קרישנה את עצמו בראי קרא: מה טוב שמעולם לא ראיתי
דמות זו! כי למרות שדמותי היא, מנסה אני, כמו רדראני (אשתו), לחבקה וליהנות מאושר שמימי (, ע 193). מול נרקיסיסט קוסמי זה בולטת שורת האיסורים שקיבלו על עצמם מאמיניו: לדידם, כל הנאה של ... עצמית ושל שאפתנות. ברור כי מצב זה קל יותר למי שקושר את חייו בכוחות שלמעלה ממנו, אם כי קשה להכריע מה כאן הסיבה ומה המסובב: האם א) ההתמסרות
לדמות נשגבת הביאה להפחתה בדימויו העצמי של מקבל - האמונה, או שמא ב) דווקא דימוי עצמי נמוך מלכתחילה הביא לקבלת האמונה? הנתונים, לדעתי, תומכים באפשרות השנייה, לומר, שהמאפיינים ... בכל שנאיך (דברים ז 15). המוות, אמר, הוא מהשטן, ואם נשמור את חוקי התורה לא יהיה עוד מוות בקרבנו. ההבטחה לחיי נצח, שבמרבית הדתות מופיעה רק
בדמות חיי העולם הבא, חוזרת במקרים קיצוניים כאלה להיות הבטחה קונקרטית. נראה כי שתי הצורות מציגות תהליך היסטורי של חזרת המודחק: תחילה נתפס האל כבן אלמוות ושימש למאמין כעצמי תחליפי ... להיות כאלוהים, זיכרון עמום לשלב הנרקיסיזם הראשוני שעובר כל אדם בינקותו, ושהאמונה הדתית התפתחה על חורבותיו. כבר חכמי התלמוד הבחינו בקשר שבין
דמות האל לבין העצמי הגרנדיוזי או האידיאלי, כפי שמלמד המדרש של אבא שאול (שבת קלג 2) למילים זה אלי ואנוהו: לשון ואנוהו - אני והוא, אעשה עצמי כמותו לדבוק בדרכיו. יחד עם זאת, דומה ... רחמן. לא במקרה מסתיים ספר יונה בשאלה רטורית מצד האל, שיש בה להזכיר את הדרך בה משיב האנליטיקאי למטופלו. זאת אף זאת: ככל שנעקוב אחרי התפתחות
דמות האל ביהדות נראה כיצד גם הנרקיסיזם שלו הולך ומצטמצם, הזעם חסר - הפשרות מפנה מקום לחמלה, ומעל לכל, הכרה של האל בפגמיו ובחולשותיו שלו מובילה לקבלה שלמה יותר של האדם והיהודי. אני ...