... בכל דור ביהדות בו נופלים יהודים קורבנות לרדיפות ולמלחמות. לא במקרה נעשה יצחק מוטיב עיקרי במרד של היהדות החילונית. האגדה התלמודית (ירושלמי ברכות ב 4) על חייו הקצרים של
המשיח היא כה שובת - לב שכדאי לקראה תחילה ... עבר ערבי אחד ושמע קולה. אמר לו: יהודי! יהודי! התר פרתך והתר מחרשתך, שהנה חרב בית המקדש. געתה שנית. אמר לו הערבי: יהודי! יהודי! קשור פרתך וקשור מחרשתך, שהנה שנולד מלך
המשיח. אמר לו: מה שמו? (אמר לו: ) מנחם. אמר ... אם אין לפנייך (לך) היום, בעוד (כמה) ימים אבוא ואקח. כעבור ימים נכנס לאותה עיר. אמר לה: מה עשה (קרה עם) התינוק? אמרה לו: מאותה שעה שראיתני באו רוחות וסערות וחטפוהו מידיי.
המשיח הוא פעוט הסובל מהזנחה, אם לא מהתעללות ... הגויים במקום לומר ישירות הלוואי שתמות! היא מאשימה אותו בעקיפין בחורבן בית המקדש, ואולי במות אביו, בדמיון מפליא לאמונה העממית בה פגשנו בפרק ב. מיהו האיש הבא מרחוק לראות את
המשיח? שלא כמו האמגושים המלומדים באגדה ... בא כמענה לאסון. היא מתרצה לקנות לו בגדים, אבל כעבור זמן קצר מתקיימת קללתה והרוחות חוטפות אותו. כאן מסתיימת האגדה בפתאומיות. עם ישראל אינו יודע על הדרמה הקצרה של לידת
המשיח ומותו, ולולא הערבי לא היה יודע עליה ...