... צורות שונות, לא אומר שזה לא ככה באמת, ומי שמנסה להתכחש לכך שיש צורות שונות, בעצם כולא את עצמו בצורה מצומצמת, שהיא הניגוד לכך שיש צורות שונות, והוא
סובל בדיוק כמו כולם. כשהאדם שואל - אין לי זוגית בריאות כסף ורע לי, מה לעשות? הוא בעצם לוקח מחויב והופך אותו לאפשרי. למה? כי אין לך זו המציאות, ... הפוכה, זה בעצם אומר שגילית את הפתרון להפוך את האין שלך ליש, ככה שהאין שלך הוא לא באמת אין, אלא הוא שקר בבחירה חופשית מלאה שלך, למה? כי אתה רוצה
לסבול, חד וחלק. כי מצד האמת יש רק אפשרות אחת, ותחושת האני נוצרת, רק בזכות הפלא, דהיינו הדמיון שיש אפשרות הפוכה. האדם רגיל להסתכל על הצורות החיצוניות ולא על המהות, כגון לדוגמה בעניין
הסבל, שנדמה לאדם שכדי להיות מאושר, עליו להפוך אין (בריאות, זוגיות וכו) ליש, במקום להבין שאין לי ויש לי, אלו שתי צורות שמסתירות את הצרה האמתית שהיא הרוצה את היש ולא רוצה את האין. גם כשהאדם מתבונן על הרצון, נדמה לו שהבעיה היא בכך שהוא רוצה את היש ולא רוצה את האין, אבל מצד האמת אלו רק שתי צורות של
סבל חיסרון גדול יותר שמכיל את שניהם, כי המהות של רוצה משהו ולא רוצה את ההפך, היא הרצון עצמו, שהוא ממשיך להיות קיים בשתי הצורות הנל, כי לא משנה מה ... לרצות למלא אותו, ותחושת האני קודמת לרצון למלא משהו... האני האמתי של האדם, הוא רצון לאינסוף... כי החיפוש של האדם נחלק לכמה שלבים בהתחלה נדמה לאדם
שהסבל שלו תלוי באם תהיה לו אהבה או בריאות או כסף והוא רודף כמו משוגע אחר הדברים הללו. ואחר כך האדם מתבונן וקולט שהבעיה היא לא במה שיש או אין לו, אלא הבעיה היא ברצון שלו, כי אף רצון הוא לא מחויב, כי אם רצון כלשהו היה מחויב, לא יכולת לדעת שאתה רוצה אותו
ולסבול מעצם הידיעה על כך, כי רצון מחויב פירושו רצון שאין אפשרות שלא לרצות אותו, וגם לא יכולת לדעת שאתה כן רוצה אותו והעשייה הייתה קורית מעצמה. ומהרגע ... נבנים כל הרצונות. ואחרי שהאדם שואל את עצמו על הרצונות החיצונייםלמה אני רוצה את הדבר הזה? הוא מנטרל את החשיבה שהרצונות החיצוניים מחויבים, ומגיע לסיבת
הסבל שלו, דהיינו שגם אם יהיה לו את כל מה שהוא רוצה, הוא עדיין לא יהיה מאושר, כי יש ידיעה שקודמת לרצון, שהיא ידיעת האני שהוא ההפרדה בין היש והאין, ... האני בעצם משקר את עצמו, כי מי הוא זה שהבין שהאני הוא בעיה? האני עצמו, ששוב יוצר רצון חיצוני לאני להיפטר מהאני, ששוב האדם מזדהה עם רצון שהוא חיסרון
וסבל וגם האמירה אני יודע שאני קיים, היא שקר, כי האני הוא קודם גם לקיום הידיעה שהוא עצמו קיים, ואז האדם רואה שהאני הוא בעצם חיסרון, אבל הוא חיסרון ...