מערכת יחסי ה'אני' - פסגת חיי הנישואיןמערכת יחסי האני - פסגת חיי הנישואין הדרך לאהבה בחיי הנישואין. פשוטו כמשמעו. מאת הרב דוד גוטליב אחוז הגירושין בעולם המערבי מתקרב כיום ל - 50%. מתוך כל שני זוגות שמתחתנים, זוג אחד עשוי להתגרש. ומתוך כל הזוגות שנישואיהם מחזיקים מעמד, כמה מהם באמת נהנים מקשר פורה ומערכת יחסים מוצלחת? קל להניח שחלקם פשוט לא הגיעו למצב שבו מערכת היחסים התדרדרה עד כדי כך שהפירוד הוא הכרחי. מה הסיבה לכישלון מערכות היחסים? האם המעמד הכלכלי רמת ההשכלה המעמד החברתי גורמים לכך? ובכן, לא כל כך קל לשים את האצבע על הגורם לכישלון, בייחוד ... לו לאישה, ויאהבה, וינחם יצחק אחרי (אבדן) אמו (בראשית כד, סז). מנקודת מבט מערבית, סדר האירועים נראה מוזר: האם אהבה לא צריכה לבוא לפני הנישואין? ומה הקשר בין התפתחות מערכת היחסים שלהם לבין הקשר של יצחק לאמו? חזל מספרים לנו שבחייה של שרה, האוהל שלה - שהוא ביתו של יצחק - זכה לגילוי תמידי של ... של השקפה ומטרות משותפות בחיים, וההבחנה שבני הזוג מתאימים לממש את המטרות האלה יחד. עיקרון זה הוא אחד משני עמודי היסוד שעליהם נשענים חיי הנישואין היהודיים. דרגות במערכות יחסים את העמוד השני של הנישואין היהודיים נגלה באמירה התלמודית, שבתחילה אדם הראשון נברא (או אמור היה להיות) כאנדרוגינוס. ... האפשר, לאחדות המושלמת של זכר - נקבה כפי שהתגלתה באדם הראשון. הבה נבחן רעיון זה בפרוטרוט. יחסים אנושיים שונים באיכות האינטגרציה שהם משיגים. ברמה הנמוכה ביותר עומדת מערכת יחסים עסקית לחלוטין: כל שותף נכנס ליחסים אך ורק לשם הרווח האישי שהוא יכול להשיג באמצעותם. אין שום מיזוג אישי עם השותף. נוכל לכנות מערכת יחסים כזאת אני ואני: כל שותף כלפי עצמו הוא בעל אינטרס עצמי מוחלט, אני, אבל הוא מבין ששיתוף פעולה עם עוד אני אחר יכול לתגמל אותו טוב יותר ממה שיוכל להשיג לבדו. ברמה גבוהה יותר נמצאת מערכת יחסים מסוג אנחנו, שבה הפרטים מזדהים עם הצרכים והמטרות של הקבוצה, וחווים אירועים על פי משמעותם וחשיבותם לקבוצה. בחשיבתם של חברי הקבוצה הזאת, האנחנו מחליף את האני - לכל הפחות במהלך הפעילות הקבוצתית. כל מי ששיחק בקבוצת ספורט טובה, השתתף בלהקה, או מילא תפקיד בכל פעילות דומה, היה שותף במערכת יחסים של אנחנו. שער שהובקע על ידי הקבוצה השנייה הוא הפסד שלנו, המשחק הטוב שלי הוא ההצלחה שלנו, הצלילים שהפקתי תורמים ... נוצרת ישות חדשה - הקבוצה. פרטים שקשורים זה אל זה בצורת האנחנו, הופכים לחברים בישות החדשה הזאת ומתמזגים (באופן חלקי) בתוכה. האישיות שלהם כפופה לצרכי הקבוצה ומטרותיה. מערכת יחסים שמשנה את מהותו של הפרט עד לכך שהוא באמת כבר לא פרט בפני עצמו - היא הצורה הגבוהה ביותר של יחסי אנוש. למרות שיש כאן שיפור ניכר לעומת מערכת היחסים של אני ואני, מערכת היחסים של אנחנו אינה מגלמת מיזוג מוחלט. הקבוצה היא אגודה של יחידים שבה כל אחד שומר על זהותו העצמית. הוא פשוט ממלא את תפקידו כחבר בקבוצה בזמנים מסוימים, ובאותם זמנים מקבל את מטרות הקבוצה כמטרותיו הוא. מערכת יחסים כזאת אינה משפיעה על מהותו. התמזגות מוחלטת כזאת, שמשנה את מהותו של הפרט עד לכך שהוא באמת כבר לא פרט בפני עצמו - היא הצורה הגבוהה ביותר של יחסי אנוש. הישות החדשה שנוצרת במערכת יחסים כזאת איננה קבוצה, אלא שלמות אורגנית אחת, שבה הפרטים לשעבר הופכים לחלקים (להבדיל מחברים בקבוצה). בכל זאת, נוכל לקרוא למערכת היחסים הזאת אני משתי סיבות: כינוי השם היחיד ממחיש שלישות החדשה אין ריבוי כמו לקבוצה, אלא שלמות יחידה, השימוש באני מבטא שהישות החדשה היא גוף אחד ממוזג לחלוטין, שבא במקום אישיותם של אלה שמרכיבים את מערכת היחסים הזאת. בעל ואישה שמצליחים להגיע למערכת יחסים מסוג אני, אינם יוצרים קבוצה בת שני חברים אלא שלמות אורגנית ממוזגת! נביא לדוגמא את הגוף האנושי - הוא מחולק לראש, ... עצמים פרטיים שבסך הכל מקושרים זה לזה. מה עושה את ההבדל? תפקוד משולב: כל אחד מהחלקים תלוי לחלוטין בקשר שלו לשאר הגוף - כדי לשמור על קיומו ובכדי לתפקד. כך גם יוצרת מערכת היחסים אני תפקוד משולב לפרטים שנוטלים בה חלק. ייחודי ולכן ממוזג מוכרחים להדגיש שהמיזוג הזה אינו מפחית מייחודיותם של אלה ... שיוצרים את האני היא עצם בסיס השילוב: דווקא משום שהם בעלי ייחודיות באופנים אלה ולא אחרים, הם יכולים לתאם את התפקוד שלהם כך שתיווצר השלמות המשולבת. מה משמעותה של מערכת יחסים מסוג אני בחיי נישואין? כאשר יצחק אבינו אומר אני וכאשר רבקה אמנו אומרת אני, במקום שכל אחד מהם יתייחס לעצמיות האישית ... לשלם הקטן ביותר, כולל החלק שביטא אותו. במקרה של יצחק ורבקה, אף אחד מהם אינו ממשיך להיות יחידה בפני עצמה, כך, האני שנאמר על ידיהם מתייחס לשלם שבו כל אחד מהם הוא חלק. מערכת יחסי האני נחווית בצורה שונה מכל מערכת יחסים אנושית אחרת. מערכת יחסי האני נחווית בצורה שונה מכל מערכת יחסים אנושית אחרת. תארו לעצמכם שלאה היא עובדת סוציאלית שמתקשה לשכנע קליינט לקבל סיוע פסיכיאטרי. בעלה ראובן מעודד אותה ונותן לה עצה, ולמחרת היא מצליחה. אם לאה וראובן שייכים למערכת יחסים של אני ואני , ההצלחה כולה שלה, הוא לכל היותר מסייע, והוא מצפה לעזרתה בפרוייקטים שלו בעד תמיכתו בה - זה תמורת זה. אם הם שייכים למערכת היחסים אנחנו, ההצלחה של שניהם, אבל היא נזקפת לזוג (הקבוצה בת שני החברים) על ידי הפעולות שלאה עשתה כפרט. אם הם שייכים ... לוקח את העלבון הזה באופן אישי. והמקניט מגיב: אל תדבר שטויות: לא פגעתי באישיות שלך, אלא בזו של בן בת הזוג שלך. האם המחאה הזאת היא באמת שטויות? לא כשמדובר בהקשר של מערכת היחסים אני. בדיוק כפי שכל הקנטה לגבי הנים שלי היא הקנטה כלפי כולי, כך גם פגיעה בבן בת זוגי היא פגיעה בשלם שאני חלק ממנו. ... אורגנית גדולה יותר הכוללת את שניהם. התכונות והצרכים המשלימים שלהם מאפשרים להם להתמזג זו עם זה בדמות אותה שלמות אורגנית. זה מה שמעניק להם את היכולת להתעלות מעל לרמות מערכות היחסים האנושיות של אני ואני או אנחנו, ולכל הפחות להתקרב למיזוג של האני היחיד כדוגמת אדם הראשון. המטרה והאתגר בנישואין הם ... של אדם, עד כמה שניתן לעשות זאת על ידי שתי ישויות בעלות קיום פיסי נפרד. אהבה - חיבור עמוק וקבוע והזדהות עם בן הזוג, בשילוב ההנאה של המיזוג - היא תוצאה של יצירת מערכת יחסים מסוג אני. בלי זה, אולי יהיו ריגושים זמניים, אהבה עיוורת, סיפוק הדדי של צרכי שני הצדדים (אופייני אפילו ל אני ואני), אבל לא אהבה. מערכת היחסים אני - האתגר והמימוש גם יחד של מיזוג אנושי נעלה - היא העמוד השני שעליו נשענים חיי הנישואין היהודיים. יישומים מעשיים ...