... מחשבתי וחוסר גמישות מחשבתית, כושר החשיבה לוקה בצמצום, וקיים קושי להקיף קשת רחבה יותר של תופעות, דבר המסייע לסביבה מאורגנת וברורה. יצירת
המושג אינה תהליך תפיסתי, אלא תהליך נפרד - המשגה, ופעיל מאוד. ההמשגה היא תולדה של פעילות שכלית שהאדם מפעילה כאשר הוא נדרש להתמודד עם בעיה ולפותרה.
המושגים מתפתחים כאשר אדם מוצא מכנה משותף לתופעות אחדות בעלות אופי מוגדר, מציאת הדמיון בין תופעות או עצמים ... משתי פעולות פסיכולוגיות יסודיות המכונות: הפשטה והכללה. דמיון בין מושאים (אובייקטים) שונים עי תכונה מהותית משותפת. אחרי שהאדם הגיע דרך ההפשטה
למושג מסויים ביחס לקבוצה אחת של תופעות, הוא עשוי להשתמש
במושג לגבי דגמים נוספים של אותה תופעה וזוהי ההכללה. לדוגמה: ילד בדק כפית, צלחת, כוס והגיע
למושג של כלי מטבח ובהמשך הוא ירחיב את
המושג ויעשיר את מחשבתו. כושר ההמשגה מתפתח בשלבים, עצמאות שכלית הגיונית מאופיינת עי בחינת הסביבה על פי ... וטעייה ורוב מרצנו היה יוצא בהפסד, היינו צריכים להתחיל כל פתרון לבעיה כביכול מאפס, ואז הפתרון היה רחוק וקשה. ליקוי בכושר הלמידה מחבל ביצירת
מושגים מופשטים וביישומם במצבים חדשים. הילד הלקוי עלול להתקשות בהבנת היחס הסיבתי והמהותי שבין מושאים ... חשיבה התקינה. כושר העיבוד של חוויות העבר והשימוש בו לגבי ההווה הוא אחד התיפקודים העלולים להשתבש בעקבות ליקויי למידה. לכן כדי לקדם את יצירת
המושגים של הילד הלקוי והכללתם נבליט בהרבה אופנים, בדוגמאות וניסוחים, את הצד המשותף שבין שני מצבים, אחרת החוויה בעבר תהיה קטועה וחלקית. למשל: הילד למד את
המושג חמש ביחס למחברות אדומות וקצרות, אם נציב לפניו חמש מחברות בצבע שונה ובגודל שונה, לדוגמה חמש מחברות צהובות וארוכות, יתכן והילד לא יצליח להעביר את
המושג חמש מן המצב הקודם לנוכחי בגלל השינוי בתכונות הבולטות לעין. ובגלל תפיסה פגומה של העבר אין הילד מסוגל ... היתה להם כלל שייכות לתוכן התמונה. איך יתכן הדבר? מסתבר שגילויים קטנטנים משכו את תשומת ליבם. למשל: הילד ראה בתמונה מכונית בצבע כחול, הוא נתפס
למושג צבע, צבע גרר לצבע אחר - אדום, אדום העלה אסוציאציה של אש, אש - של מכבי אש, מכבי אש של שוטרים ועוד.. ...