תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 5... ועוד אחד שווה שניים, ומנגד אני יכול להסתפק באמונה (סברה) שהמשוואה הזאת נכונה. השאלה אם אני כאדם חי נוטה להתפתח ומודע לקשר בין התפתחותי לבין המידע שמקנה לי התפתחות זו. השאלה אם חשוב לי להרחיב את המרחב שלי עי הרחבת המידע שלי אודותיו, או שמתיר לעצמי להיות עצלן ... (מת ונושם) או אדם חושב (חי ונושם). עם זאת, אני מרגיש שהתשובה המעשית הזו לוקה בחסר... כי עפ זאת התפתחותי תלויה בחקירת האחד הסגולי שלי ששום ישות ביקום יכולה לחלוק אותו עימי... והרי אני יצור חברתי שזקוק לחברה וצריך לנהל ייחסי גומלין איתה כדי להגדיל את משאבי ההתפתחות שלי, היינו אני אמור לתרום לחברה את המידע שבאמתחתי, ובמקביל לקחת ממנה את המידע שנצבר בסל הענק שלה, והכיצד ... לי חלק בו! שהוא זר ומוזר לי... אין אדם שלא פתר את הדילמה הסבוכה הזאת, ולכן הצליח להשתלב בחברה ולהתפתח, לכן הצליחה האנושות להתפתח ולשגשג. אומנם המידע שנצבר על האחד הינו למוטב בלבד השייך לי ולי בלבד, אולם הכלים שעשיתי בהם שימוש בשביל ... קוראים דרך המילים את אותו הטקסט, אך הבנתו והשלכותיו ותוצאותיו הם אחד סגולי של כל אחד ואחד מאיתנו. המדע התפתח דרך העיקרון הזה, כלומר אופן העברת המידע - גם המידע המדויק התבצע על אותו העיקרון: תורת היחסות שהגיע אליה ... תקנית ואין לה משמעות, העברנו בינינו כלים ששימשו כל אחד ואחד מאיתנו בשביל לעבד את המידע (האחד) הסגולי שלו ולהתפתח דרכו. כולנו משתמשים באותם הכלים ורק יחידי סגולה בתוכינו מנסים לפתח עוד כלים חדשים באמצעות הכלים האלה, אולם ושוב: ... השאלה היא עקרונית מיסודה: בכלי אחד אתה עושה אין סוף דברים ומגיע לאין - סוף מטרות... כלומר האדם זקוק להתפתחותו לכלים ספורים ומדוייקים אך לא לאין - סוף כלים... בכלים המדויקים שעומדים לרשותו יכול לעבד את המידע ולהתפתח עד אין סוף, אינו זקוק לאין - סוף כלים! אינו זקוק ליותר משפה אחת בשביל לכתוב דרכה אין - ... טעות הסטורית בקריאת השפה, ועל זאת אעמוד בפרק הבא, אבטיח לא להתחמק מזאת. בכל אופן, מהדור ההוא התחילה הבעיה להתפתח ולגדול ולהתעצם... הבילבול שלט באדם, הכלים המלאכותיים נוצרו חדשות לבקרים, מימדי הבעיה כה גדלו עד כדי ולא נותר זכר ...