תורת הגמול - מבוא... לעין לבין מעשיו של האדם, ומעלה שאלות על היחס לשלטון החוק ולנורמות החברתיות המספקים אף הם תורת גמול מקבילה. הנחות היסוד של תורת הגמול לתורת הגמול מספר הנחות יסוד המעצבות את אופי הגמול המצופה. עקביות האל ההנחה הראשונה היא עקביות האל - אין סתירה בציווי על האדם ואין שרירות במתן הגמול. בדתות מונותאיסטיות קל יותר להניח הנחה כזו, ואילו בדתות הפוליתאיסטיות ריבוי האלים מאפשר לעתים מצבים בהם קיום דברו של אל אחד מחייב אי ציות למצוותו ... או ביחס לגורל הקבוצה יעלה תוצאות של התאמה. למרות האמור לעיל, ישנו מקרה יוצא דופן: האמונה בגמול קיימת ללא הנחת היסוד בדבר ההשגחה במקרים בהם מדובר במערכת של גמול פנימי. סוגי גמול בעולם הזה או בעולם הבא האמונה בגמול מתחלקת ... בספרי הנביאים ובתהילים מוזכרת היכולת לתת גמול אישי לצדיק ולרשע בין שבחיו של האל. גם בנביאים וגם בכתובים ישנה הנחה כי גורל אחד לבני עם אחד והנבואה מתייחסת לעתים קרובות לפשעיהם של עמים ולעונשם הקולקטיבי. בספר קהלת מובע ייאושו ... הפיזיקה והביולוגיה, הסכנות הכרוכות בחילול שבת, למשל, אינן מוחשיות. למרות שלא כל טעמי המצוות ברורים, נדרש המאמין לקבל את ההנחה כי יש משהו פנימי במהות עשיית המצווה שמהווה את הגמול על אותה המצווה. הרמבם ציין שכשבאים ללמד אנשים פשוטים, ... קיומם של דברים שרירותיים מפני שקיומם מעיד על העדר ההכוונה של האל, או העדר הרצון להכוונה של האל, ומכיוון שההנחה היא שהאל טוב, לא ייתכן שלא יתערב למניעת מקרי עוול הנגרמים על ידי שרירות. לעיון בסוגיה זו מוקדש למעשה ... שלא ביקש רחמים על שאר העולם, כדי לכפר על שאר העם או העולם או כדי להרחיק אותו מחטא (בגלל ההנחה שיותר קל להיות טוב כשהמצב רע). ייתכן שהוא נענש על חטאי אבותיו, או שעל ידי עונש שקבלו אבותיו נענש גם הוא, ייתכן שמדובר בייסורים של אהבה - כדי להגדיל את שכרו בעולם הבא, וייתכן שזה ניסיון (בגלל הנחה הפוכה - יותר קל להיות טוב כשהמצב טוב). רבי סעדיה גאון כתב כי אין שכר ועונש בעולם הזה כלל, ... מצבם של עם ישראל הוא בסיס למצבם בעולם הבא עוד יש להוסיף בשיטתו של ריהל, שהוא לא מקבל את ההנחה שצדיק ורע לו רשע וטוב לו, ריהל טוען שיש להצדיק את הדין עם בורא עולם. רשע וטוב לו איך ...