... - הכחשת מציאות
הבורא, או אימות מציאותו?! ישנם המנסים להשתמש בשואה ככלי ניגוח למציאות
הבורא, בטענה כי אם יש בורא לעולם, היאך ייתכן שהוא איפשר לאכזריות כזו להתחרש בעולם, ובפרט ... האנשים שנרצחו, לא ניפקד גם מקומם של צדיקים גמורים? המתבונן הישר רואה, כי גם במקרה זה אין כל קשר בין השאלות הנל, לדחייה כלשהי לראיות שהובאו לעיל בעניין מציאות
הבורא . ומה שמנסים אותם שואלים הוא לנצל בצורה צינית את הטרגדיה של השואה, ולהפוך שאלות (שהן לגיטימיות לכשעצמן כדי לנסות ולהבין את הנהגת
הבורא בשואה) על הנהגת
הבורא שאינן מובנות לנו, למעין הוכחה כביכול לשלילת מציאות
הבורא! לכן גם כאן נתייחס לגוף העניין ולא למסקנה התלושה מהנושא! האמת היא שאת היסודות ... ועקב כך הוא נכנס למסלול של העונש, גם אז אין העונש מופעל מיד, אלא רק לאחר שהסאה תתמלא, ומכיוון שמילוי הסאה תלוי בגודל החטאים, בכמותם ובאיכותם (דבר הנמדד עפ דעת
הבורא), לא שייך לקבוע זמנים מדויקים למימושו. ובהקשר לטענתך השניה (שאין בנבואת התורה על מה ... לא נעשה את המוטל עלינו ונעשה דברים אחרים אנו פשוט מחבלים בעצמנו. וכי לאחר שלא ביצענו את המוטל עלינו וקלקלנו (הכנסנו את היד לשקע!) האם אפשר לבוא בטענות כלפי
הבורא? הלא זו איוולת שאין כמותה!! צדיק ורע לו? אומר השואל, אעפ שהדברים מתחילים להישמע עדיין לא הכל ברור. כלומר, למרות שהעם חטא, וקיבל את העונש ששנים רבות לפני כן,
הבורא כבר הזהיר מפניו. עם כל זאת, עדיין אין זה מסביר מדוע נענשו גם אותם אלו שלא חטאו? ... הוא מבחינת קבלת השכר על מצוות אלו. מכאן גם נבין מהו טוב ורע בהקשר לשכר ועונש. כי הנה כבר ביארנו שתכלית בריאת האדם, היא כדי לאפשר לו ליהנות מהטוב האינסופי של
הבורא, ולכן כל מגמת האדם צריכה להיות ההשתדלות בהגשמת הדבר. ומכיוון שגם ראינו כי אין צדיק ... הן למעשה דבקות בעבודת ה, אבל מתוך לחץ גדול, מתוך ייסורים מיוחדים, מתוך פיתויים קשים, מתוך עוני ומתוך בעיות בריאות וכו... ובכן, האם לאותם אלו שזכו להיבחר עי
הבורא כאנשים המסוגלים לעמוד בפני אתגרים מיוחדים, נתייחס כאל צדיקים שרע להם?! ...