תודה - תודה לאלוהים גם לאדםתודה - תודה לאלוהים גם לאדם תודה לאלוהים גם לאדם בפרשת השבוע, פרשת לך - לך [1] מונע אברם ללכת לארץ כנען על ידי צו ישיר ... זה מפליא כי כבר קדמו לאברם במעשה זה קין, אנוש, גם נח [5]. ברוב המקרים מטרת הזבח היא - הבעת תודה לאלוהים. אכן, במקרא מופיעים אזכורים רבים לפולחן תודה על מזבח לא רק בתורה, גם בספרי הנביאים [6]. תודה לה מופיעה גם בדרכים אחרות. משה ובני ישראל מודים לאחר יציאת מצרים לה בשירה [7], חנה מודה לאלוהים על הולדת שמואל בתפילה [8]. המקרא עושה שימוש גם במלים תודה, אודה ונודה לציון הודיה לה [9]. אבל, פליאה בכל זאת יש. כל הדוגמאות שהבאנו למעלה עוסקות בתודה לה, לא הבאנו אפילו דוגמה אחת של תודה לבני - אדם. לא הבאנו, כי אין כמעט דוגמאות של הבעת תודה לאיש או לאישה, וודאי לא בשימוש במילה תודה או אודה. המצרים מודים ליוסף שארגן את ממלכת מצרים לאספקת מזון גם בשבע שנות הרזון: ויאמרו החיתנו נמצא חן ... מצאתי חן בעיניך אדני המלך אשר עשה המלך את דבר עבדך [11]. דוד רוצה לגמול חסד, שהוא סוג של תודה לבנו הפיסח של יונתן: ויאמר המלך האפס עוד איש לבית שאול ואעשה עמו חסד אלהים ויאמר ציבא אל המלך ... שלמה מעם ה אלהי ישראל אשר באת לחסות תחת כנפיו [13]. לעומת דוגמאות אלה ישנם תיאורים על נסיבות בהם מתבקשת תודה והיא אינה מבוטאת. לבן אינו מודה ליעקב על תרומתו בעבודתו ועוד יותר מכך הוא מחליף את רחל המיועדת ליעקב ... אינו מודה ואף אינו מספר על כך לאחר [16]. אם - כן, הפליאה היא: מול ריבוי התיאורים וההנחיות לתהליך תודה לאלהים יש מעט מאוד תיאורים להודיה של אדם לאדם. איך ניתן להבין זאת? הרי המילה תודה נשמעת רבות בשיח היומיומי, ברחוב, בתור, גם במרכול. האם בימי המקרא לא אמרו תודה? איני יודע, אבל תודה המושמעת יום - יום היא בעיקר מילה. בהרבה מקרים מילה שמבטאת אופן של התנהגות תקינה, לשון נימוס בלבד [17]. עם - זאת, לא כל בני האדם נוהגים כך, ויש נסיבות שאי - אמירת תודה מעוררת תחושה שאינה נעימה. מכאן יש בהחלט חשיבות רבה לאמירת המילה תודה. אבל, האם אמירת המילה תודה, מבטאת תמיד תודה? אלא מה? תשאלוני וודאי. נחזור רגע לעיון בתודה לה, ישנם כללים, ההנחיות כתובות. אפשר להתנגד או לתמוך בתהליך הזבח [18]. אבל בתהליך הזבח או זבח התודה יש יסוד מרכזי וחשוב ביותר. הבא להביע תודה, אינו מסתפק במילה או אפילו במלים אחדות. המודה חייב להביא עמו משהו משלו, משהו מרכושו, משהו מעצמו. אין תודה רק על ידי אמירת המילה תודה. ואולי זה אחד הדברים החכמים שחכמי המקרא העבירו לדורות הבאים. תודה כנה, תודה עם כוונה תודה שהיא משמעותית אינה מתמצית בהתנהגות תקינה על - פי כללי הנימוס. תודה מלאה כזו היא תהליך שמלווה בנתינה. נתינה ללא חשבון וללא כוונה להחזר. הנתינה אינה חייבת להיות לכלול משהו יקר, העיקר שאמירת המילה תודה תלווה בהעברה נוספת למיועד לקבל את התודה. אז, גם תהיה קבלה משמעותית של התודה. המקבל או המקבלת יבינו, ובעיקר יחושו שאכן לא רק מילת נימוס בוטאה, אלא תודה ממש הועברה. וייתכן מאוד שכך אפשר לבטא תודה כנה גם ללא הגיית המילה תודה, אבל בהודיה משמעותית. אכן, זה אפשרי. הארות ומראה מקום [1] לאחר שלוש שנים של עיון בפרשות השבוע הגיעה תחושה ... ויקח מכל הבהמה הטהורה ומכל העוף הטהר ויעל עלת במזבח (בראשית ח, כ). [6] אחת הדוגמאות הקשות של מזבח תודה לאלוהים, היא כוונת יפתח להעלות את היוצא מדלת ביתו לזבח כתודה על עזרת ה במלחמה: וידר יפתח נדר לה ויאמר אם נתון תתן את בני עמון בידי. (לא) והיה היוצא ... פי על אויבי כי שמחתי בישועתך שמא ב, א, ועד פסוק י). [9] מצויות דוגמאות רבות, למשל: אם על תודה יקריבנו והקריב על זבח התודה חלות מצות בלולת בשמן ורקיקי מצות משחים בשמן וסלת מרבכת חלת בלולת בשמן (ויקרא ז, יב), ה אלהי אתה ... א), באלהים הללנו כל היום ושמך לעולם נודה סלה (תהלים מד, ט). [10] בראשית מז, כה. לתשומת - לבך, התודה כוללת הסכמה להיפך לצמיתים לבית המלוכה. [11] שמב יד, כב. [12] שמב ט, ג. [13] רות ב, יא - ...