... של צארלס דרווין... אלה הם התורות והעקרונות הזכורים לי ויתכן וישנם עוד. השאלה היא מי עושה את ההווה? מי הוא הגורם האחראי
לעשייה שתמשיך ותתקיים עד לאין סוף? אנחנו יודעים שהדברים נעשים בטבע, עצים, חיות, גשמים, עונות, מחזוריות... אלה הם הדברים שאיננו יודעים להצביע על הגורם שעשה אותם, אולם השאלה שלי מתייחסת לסוג
העשייה שניתן להצביע על הגורם שלה, והלכה למעשה האדם הוא הישות היחידה העונה על השאלה הזו, הוא היחיד שגורם במודע
לעשייה, ולכן ניתן להצביע עליו ולזהות דרכו את
העשייה המתמשכת, או מאידך ניתן דרך
העשייה הניצפת להצביע על האדם שעמד מאחוריה ולזהות את התודעה שלו. בנקודה הזו נכנס לתמונה אמצעי העזר שאמור לסייע בידי האדם שלא הצליח להגיע אל חדות הראיה ... את השליטה בתודעתו. וכך פנה אליו המחבר: אינך יכול לשלוט בתודעתך כי אינך יכול לזהות את דרכי הגישה אליה, אולם ביכולתך לצפות
בעשייה המתמשכת שלך בטבע, ודרך הצפייה תזהה את תודעתך האחראית
לעשייה זו, וכאילו ניתנה לך האפשרות להציץ מהחור שבדלת האחורית בתודעתך שלך ולבחון אותה ואת דרכי הגישה אליה. הטבע איפוא הוא ראי טכני
לעשייה ודרך הראי הזה ניתן לצפות גם בתודעה, לכן כיניתי את הטבע כאמצעי עזר לתודעה. ציינתי לעיל כי לאחר הכישלון שנחל האדם בזיהוי התמונה המלאה על אף הצגתה ... בו בזמן - ביום שזיהה אותם האדם באמצעות תודעתו. זיהוי הדבר עי התודעה האנושית זהה לבריאתו, ובריאת הדבר זהה לעשייתו בטבע.
עשייה זו נעשית איפוא עי התודעה האנושית במרחב הטבעי, בטבע, ועל פי הגדרת התורה דינמיקת הפעולה בטבע היא זו: ימשיך ההווה ויתקיים באופן רציף מנקודת התהוותו ... נבראה ראשונה בתודעה האנושית, היא זוהתה ראשונה על ידה ורק אחריה זוהו השמים מסביב ונבראו בתודעה האנושית, לכן גם בטבע נרשמה
העשייה הזו בפועל על פי הסדר הזה. ניתן להבחין במוטיב הדיוק גם בנקודה זו: בחלק הראשון של הפסוק, המחבר מצביע על השמים והארץ ומבקש להציג את תולדותם לכן הוא מקדם אותם ב - ה הידיעה, לא כן בחלק השני המעשי של הפסוק כאשר מגדיר בפועל את מרחב תולדותם המתבטא בעשיית התודעה - ולכל אדם
עשייה משלו, לכל תודעה בריאה משלה... השמים והארץ שזוהו ונבראו בתודעה שלי, אינם זהים לשמים והארץ שנבראו בתודעת שמואל, לכל אדם ארץ ושמים משלו, והוא אשר אמר: ... הטבע אלא הדינמיקה הפועלת בטבע, לכן יש לשים לב כל הזמן לדינמיקה הזו שפועלת כראי המחזיר את קרני התודעה שלנו... אלה הם קרני
העשייה שלנו. אל התבונות הללו נגיע אם נשים לב אל המדריך הזה ונחתור כל הזמן לעומקו: יהוה. והארץ היתה תהו ובהו: בחזרה אל מעמד הארץ בשעת פגישתה עם התודעה ...