... הוא השפיע רבות על האומנות לרבות קליגרפיה, שירה, פיסול, תיאטרון, גינון ואדריכלות. התפשטותו של הזן בודהידהרמה, הדפס עץ של יושיטושי, 1887. - זן בודהיזם
המסורת מייחסת את מקורו של הזן לבודהיזם ההודי, שם הוא היה ידוע בשם דהיינה, מונח בסנסקריט עבור מדיטציה. שם זה תורגם לסינית כצאן, ואחר כך עבר לשפה הקוריאנית כסאון או סון, לוייטנאמית כתיאן, וליפנית כזן. לפי סיפורי
המסורת , הזן נוסד בסין על ידי נזיר בודהיסטי מרכז אסייתי או הודי, בודהידהרמה (דארומה ביפנית). הוא היה ה - 28 בשושלת מתלמידו של בודהה קאסייפה. הוא נסע מקונגיבראם, ליד ... מנזר שאולין, ולפי המסופר עבר תשע שנים במדיטציה מול קיר במערה. כגיבור תרבות אגדתי בודהידהרמה הביא גם להתפשטות של אמנויות הלחימה המזרח אסייתיות. לפי
המסורת של השאולין קונג פו בודהידרמה פיתח את התורה במערה בה ישב. כמו כן הוא הביא להתפתחות צורת הספרות הפופולרית וושיה. מאוחר יותר, נזירים קוריאנים הלומדים בסין למדו את מה שהיה ידוע אז כצאן, שכבר הושפע במידת מה על ידי הטאואיזם הסיני. לאחר
שהמסורת התפשטה לקוריאה, היא נקראה סאון. נזירים קוריאנים הביאו את הזן ליפן בערך במאה ה - 7, שם היא נקראה זן. על אף שהזן הגיע מוקדם ליפן הוא לא שגשג עד המאה ה - 12 כאשר ... הופיעו עם התפתחותם של הענפים השונים. מלומד הזן רינזאי היפני, ד. ט. סוזוקי, טען כי זן סאטורי (התעוררות) היא המטרה של האימונים, אך הוא הבדיל בין
המסורת כפי שהיא התפתחה בסין, קוריאה ויפן כדרך חיים שונה באופן רדיקלי מזו של הבודהיסטים ההודים. בהודו,
המסורת של המנדיקנט (הקבצן הקדוש) היא ששלטה, אך בסין גורמים חברתיים הביאו לפיתוחו של המקדש ולמערכת מרכזי חינוך שבה אב המנזר והנזירים כולם ביצעו פעולות יום - יומיות. ... את קסואן הואה שהפיצו את הצאן למערב. בתחילתה של סין העממית הצאן דוכא. לאחרונה הצאן זוכה לפריחה מחודשת בסין. הצאן מפותח גם בטאיוואן והונג קונג זן ביפן
מסורות זו קיימת ביפן כבר שנים רבות. שלושת הזרמים של הזן הם הרינזאי, הסוטו והאובאקו. כמה מורי זן בני ימינו, כגון דאיון הארדה ושונריו סוזוקי ביקרו את הזן היפני כמערכת ... מנזר הזן הראשון ביפן. אייסיי אחראי גם להבאת התה הירוק ליפן. על אף שאייסיי נחשב למיסד הזרם, למורה מיושו (1235-1309) הייתה ההשפעה הגדולה ביותר בהעברת
המסורת הזו ליפן. התלמיד של מיושו, קוזן דאיטו, הוא אחד המורים החשובים
במסורת הרינזאי זן. הוא הקים את מנזר הראשי, דאיטוקוגי. תלמידו של קוזן דאיטו, מוסו דאישי (1277-1360), הקים את המנזר הראשי מיושין - גי. מנזר זה הוא מנזר הרינזאי הגדול ... בעוד זרם הסוטו נקרא לפעמים זן של איכרים. במאה ה - 18 הרינזאי זן חווה תקופה של דעיכה. בזמן זה המורה הקואין אקאקו (1686-1769) הפך לדמות חשובה בהחייאת
המסורת. תרומתו של הקואין הייתה כל כך גדולה שכל מורי הרינזאי בהווה הם ממשכי דרכו. הקואין סידר את הקואנים לשיטה סדורה אחת שהיא הבסיס עד היום לתרגול ברינזאי זן. זרם ... לו ממשיכים רבים. כמעט כל המנזרי הסוטו ביפן משויכים לסוגיגי. על אף שיש מעט מנזרים שמשויכים לאייהיגי, אייהיגי נקרא לפעמים מנזר שהוא ראשי רק לעצמו.
במסורת הסוטו זן דוגן וקאיזן נחשבים למורים החשובים בייסוד
המסורת ביפן. דוגן בעל הנפש המחמירה דאג להעברה נכונה של הזן ליפן, וקאיזן בעל הנפש הרכה הצליח להנגיש את הסוטו ליפנים ולהפיץ זרם זה. כיום זרם הסוטו הוא הזרם הגדול ... לעתים מבוקר על ידי תרוודה בודהיסטים על כך שהוא אינו מדגיש כיאות את היסודות האחרים של השביל המתומן, ועל כך שאינו מדגיש את הלימוד של הקנון הבודהיסטי
המסורתי, וכן שהוא אינו מעוניין בפילוסופיה הבודהיסטית באופן כללי. למעשה, לרוב המורים, הנזירים והמרכזים של הזן יש קשרים טובים עם האסכולות הבודהיסטיות האחרות ולעתים הם אף משתפים פעולה עימם. בפועל מנזרי ומרכזי הזן בודהיזם
המסורתי מציינים חגים בודהיסטים, למשל יום הולדתו של גאוטמה בודהה, יום ההארה שלו, יום מותו, טקסים להעלאת זכרו של הארהט. ברוב המרכזים
המסורתיים הנזרים והלא נזירים מקבלים על עצמם את עיקרי הדת. הלא נזירים מקבלים על עצמם לרוב את חמשת העיקרים (הכללים). מתנזרים בזרם הסוטו למשל מקבלים על עצמם גרסה מורחבת ... הסתירו ממנו את כלי הגינון שלו. בתגובה לזה, המורה סירב לאכול, באמרו: אין עבודה, אין חיים. על אף שהזן ממעיט בחשיבות לימוד טקסטים, הזן מושרש עמוקות
במסורת הטקסטואלית הבודהיסטית, בעיקר מסוטרות המהאיינה שחוברו בהודו ובסין. סוטרות מהודו שהזן קרוב עליהם הם: סוטרות הפרגנה פרמיטה (בסנסקריט) ובפרט סוטרת הלב וסוטרת ... פרמיטה, סוטרת הלנקווטרה, פרק 25 מתוך סוטרת הלוטוס - סמנטמוכה פריוורטה (בסנסקריט), סוטרת ואמאלאקירטי, סוטרת מהפרינירוונה. יש כתבים רבים של מורי זן
ממסורות שונות שמקורם בסין, יפן, קוראה ווייטנאם, למשל: טקסטים שבנויים מהרצאות של מורי זן, למשל סוטרת הבימה של אב הזן השישי וההוראות האחרונות של המורה הלאומי קוזן - ... הקואין אקאקו. הקליגרפיה ביפנית: גיקישין נינשין קנשו גובוטסו או בעברית: הצבעה ישירה לנפשו של האדם, לראות את טבענו ולהפוך בודהה. - זן בודהיזם מכיוון
שמסורת הזן מחשיבה את התקשורת הישירה יותר מאשר את הלימוד הטקסטואלי, התפקיד של מורה הזן קריטי.
במסורת הזן מקובל שהרמה של המורה צריכה להיות גבוהה מאוד, אחרת הוא יוביל את תלמידיו סחור וסחור במקום לכוון למטרה. מצב שהמורה שלא מבין את הזן ולא הגיע למה שהזן מכוון ... זרמי הזן הוא הרעיון של מעבר הדהרמה (או מן - גו ביפנית), הטענה לייחוס לשושלת מורים שמגיעה עד לבודהה. במקור, רעיון זה הגיע מהתיאור של הזן בציטוט להלן:
מסורת מיוחדת מחוץ לכתובים, ללא תלות במלים או באותיות הפונה ישירות לרוח האדם הרואה לתוך טבעו של העצמי, ולהגעה לבודהאיות - מיוחס לבודהידהרמה לפחות מאז ימי הביניים, ... אוטומטי את התלמיד ללמד זן. לפעמים ניתן לתלמיד האישור ללמד עוד לפני שהגיע לרמה שמאפשרת את צירופו לשושלת. באופן כללי, מורה הזן הוא אדם שהוכשר בכל אחת
ממסורות הזן ללמד את הדהרמה, להנחות תלמידים במדיטציה ולבצע טקסים והוכר כמורה על ידי המורה שלו. במקרים מסוימים, במיוחד בתנועות זן מודרניות, אדם שאינו מוכשר רשמית עדיין ... היו מחברים ספרים של תשובות מקובלות לקואנים על מנת לעזור להם להתכונן לפגישה. אוספים אלה הם בעלי ערך רב למחקר המודרני על הנושא. כשהם הולכים אחר
המסורת של הקואן החי, מספר מורי זן מערביים מוסיפים לקואנים
המסורתיים ממקורות מערביים שונים, כגון אמירות פרדוקסליות מהתנך. בזרם הסוטו ישיבת הזאזן היא על פי עקרון של מוקושו זן (ביפנית) - הזן השקט. בסוטו זן בזמן ישיבת הזאזן אין ... היום יום משקפת את התובנה של התלמיד שהדרך שבה הוא חי עד עתה אינה נכונה או מדויקת או שעתה הוא מבין את המציאות באור אחר. תורות רדיקליות כמה מאגדות הזן
המסורתיות מתארות את מורי הזן כמשתמשים בשיטות שנויות במחלוקת להוראה, שמעריצי זן מודרניים עשויים להבין לפעמים בצורה מילולית מדי. לדוגמה, אם כי הזן והבודהיזם מכבדים ... ראשית עלינו להרוג את הורינו, שנית עלינו להרוג את הבודהה, ושלישית, עלינו להרוג את מורה הזן. כמובן, להרוג כאן אינו ממש להרוג. הכוונה היא להפסיק את
המסירות למורים ולדברים חיצוניים אחרים. במקום לראות את הדברים האלה כמחוצה להם, על מאמיני הזן לחבר אותם עם הבנת העצמי שלהם. ישנן דוגמאות רבות נוספות של דברים שמורים אמרו ...