על ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונן... רבא רמי (מצא סתירה בין הכתובים): כתיב בחלום אדבר בו (במדבר יב, ו) וכתיב וחלמות השוא ידברו (זכריה י, ב). לא קשיא: כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד (מסכת ברכות דף נה עמוד ב). במאמר זה נציג בפניך, התלמיד מבקש האמת, את דברי רבותינו בענייני החלומות. נראה היטב כי כל מה ... החלומות ואמיתותן הבל הוא. אין להבין כלום על החלומות ופשרן מדברי רבותינו. ובכן, עפי הגמרא דלעיל שני סוגי חלומות הם: חלום על ידי מלאך - כלומר חלום אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב: בחלום אדבר בו. חלום על ידי שד - כלומר שלא יתקיים. ועליו אמר הכתוב: וחלמות השוא ידברו. בוא ... החלום שעל ידי מערכת השמיים, והשלישי החלום אשר אין לו פתרון כי אם אחד האמיתי ואינו משתנה כלל, כחלום של יוסף הצדיק והוא על ידי מלאך.... לא הספיקו לו, למהרשא, שדים מחד ומלאכים מאידך, הלך והוסיף עוד סוג חלום והוא ממערכת השמיים. לא ידענו מה היא אותה מערכת שמיים, ואולי שם שדים ומלאכים עושים יחד. והאבן עזרא (בראשית מ, ח) כתב בפשטות: וכל החלומות הולכים אחר הפה דברי יחיד הם - כלומר, פשוט אינם נכונים. חלום הבא מתוך הרהורי ... לבין פלאי הפלאות שיתרחשו לחולם?) ואין סוף להבלים. אין חלום בלא דברים בטלים - אחרי שאמרו חכמינו כי יש חלומות שהם אמת (חלום עי מלאך) וחזרו ואמרו שאין אף חלום שהוא אמת (אלא הכל מהרהורי הלב), עכשיו בוא ותראה שיש חלום שרק קצתו אמת. מסכת ברכות דף נה עמוד א: אמר רבי יוחנן ... אף על פי שמקצתו מתקיים - כולו אינו מתקיים. מנא לן? - מיוסף, דכתיב (בראשית לז, ט): והנה השמש והירח וגו (נמצא שגם חלום שעל ידי מלאך יש בו דברים בטלים) . כיון שכך, גם אין פלא שהדברים מתבלבלים והולכים, בוא וראה עד היכן מגיע האבסורד. נדרים דף ח עמוד א: אמר רב יוסף: נידוהו ... וצריך התרה, ואפילו התירו לו בחלום - אינו כלום. חלומות שלא מעלין ולא מורידין - ועדיין שערי בלבול לא ננעלו. מה יש בידינו? חלומות מלאך - אמת וחלומות שד - שקר, כל החלומות שקר (והם מהרהורי לב), כל חלום חלקו אמת וחלקו שקר, ועכשיו - חלומות שאולי הם אמת ואולי הם שקר אלא שאינם ... דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין. ואם כאן תתמה, היאך מתיישב הדבר שהצריכוהו חכמים להתיר נדרו שבחלום, הדבר פשוט: אם חלם על ידי מלאך - החלום אמת, ואם על ידי שד - החלום הבל, וכך מיישב בשות תשבץ חלק ב סימן קכח: שהם זל נתעוררו וראו, כי יש חלומות שראוי לסמוך עליהם ולחוש להם, ויש מהם שאין ראוי לסמוך ולחוש להם, כי יש מהם עי מלאך והמלאך לא יכזב, ויש מהם על ידי שד והם דברים כענן בקר אשר אין להם שחר. כפתור ופרח. רק שאלה קטנה נותרה: על פי מה נקבע אם חלום הנדר מן המלאכים הוא או מן השדים? ואנו גם נראה איך דור הולך ודור בא והיחס לחלומות משתנה. הגמרא בברכות דף לא עמוד ב: ואמר רבי אלעזר משום רבי יוסי בן זמרא: ... מדחי לדחי, עד חורבנה של המדינה. וטוב פסק הרב שלא יהיה לנו לחוש כלל לחלומות רעים כאלה. ואם יתעקש הרב לומר שחלומו ודאי על ידי מלאך (על אף שיעקב אבינו בעצמו לא ידע להבחין, כמו שכתבנו לעיל), נאמר לו: והלא גם יוסף הצדיק שחלם על ידי מלאך, אמרו עליו שאין חלומות בלא דברים בטלים, וראה לקמן. על כן כך יתפרש החלום: והתלמידים שלא לומדים תורה - הכוונה לתלמידי מוסדות החינוך של שס, ...